Kalojen aktiviteetit

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
erica
Junior Member
Junior Member

Kalojen aktiviteetit

Viesti Kirjoittaja erica »

Onko olemassa mitään sellaisia juttuja mistä kalat innostuis ja liikkuis enemmän akvaarios? [:I] Tää on taas niin elämää tyhmempi kysymys, mut on tosi kurja katella ku oon ite ne lukinnu loppuelämäks tuohon lasikoppiin ja sit ne kattelee mua sillee.. [:I]
Ihan nolottaa.. [:I]
Mut niinku esim. hiiril on ne juoksupyörät.. Millikset innostu uimaan tuollaisen kuplahärvelin kuplien läpi, mut olisko neontetroille olemas mitää? [:I]
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Erinomainen ja ainakin täällä kirjoitettuna harvinainen näkökulma. :) Kalojen uintipyörä olisikin aika vinkeä keksintö, mutta minulle tulee mieleen vain ne normaalit viihtymisen säännöt. Sopiva virtaus, vesi, laji- ja muut toverit, sisustus, tila - kalalajien mukaan.

Minä joskus piristän kaloja laittamalla hieman eri lämpöistä vettä altaaseen vedenvaihdossa, niin ettei kuitenkaan altaan vesi muutu kuin korkeintaan yhden asteen. Ja hitaasti sekin. Ihan hupiahan se ja voi helposti tehdä vääriäkin havaintoja vaikutuksesta.

Vähälle huomiolle on jäänyt kalastoja suunnitellessa lajien suosituslämpöjen merkitykset. Niistä on myös vähän helposti tavoitettavaa tietoa. Kutulämpö on yleensä jossain kohtaa suositusta jne. Luonnon jäljittely on vaikeaa, koska luonnossa vesi usein kerrostuu lämmin pinnalle ja kalat voivat valita mihin uivat.
erica
Junior Member
Junior Member

Nii-in.. En tiiä miten ne sit tykkäis jostai tunnelisysteemistä :mrgreen:
111na
Elite Member
Elite Member

Jos tunneli veisi toisenlaiseen akvaarioon, niin kala voisi todella valita mieleisensä. :) Myös erilainen virtaus ja lämpötila.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Tetrat ovat aika fiksuja kaloja jotka huomaavat heti sisustusmuutokset. Sinuna laittaisin jonkun juurakon altaaseen niin että oksan alta pääsee uimaan (sellanen 5 cm rako pohjan ja oksan välissä) ja vaihtaisin "tunnelin" paikkaa viikoittain. Itse muistan kun laitoin aikoinaan akvaarioon pienen mustan muoviputken palasen monnisille, kohta oli koko kardinaalitetraparvi putken ympärillä ja uivat siitä läpi kerta toisensa jälkeen. Uteliaita otuksia :D
Kyllästyvät kuitenkin nopeasti vanhaan "leluun" joten keksi kaikkea uutta vaikka viikoittain.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

liina kirjoitti:Jos tunneli veisi toisenlaiseen akvaarioon, niin kala voisi todella valita mieleisensä. :) Myös erilainen virtaus ja lämpötila.
Jos on huonomuistinen kala, se ei enää muista tulleensa jostain toisesta akvaariosta. :)

Ihan hauska ajatus tuo kalojen aktivoiminen. Itse olen käännellyt suihkuputkia, josta tetrat tuntuvat olevan mielissään ja partiksetkin roikkuu anubiaassa virtauksen ollessa sopiva. Monniset ovat ihan hassuina ilmastimen kupliin.

Kierteissarvikotilotkin tuntuvat olevan kovasti ihmetyksen kohteena, isompi kierteinen kun kiipeää lasia pitkin menee tetroilta uintireitit ihan sekaisin.

Vaihteleva ravinto lienee kaloille varsin mieleinen aktiviteetti. :D
erica
Junior Member
Junior Member

Kuulostaa kivalta :) Täytyypi kokeilla! Jahka tuo isäntä sallii vielä uudet ostokset... On se kyl jännä miten noi miehet ei ymmärrä akvaarion kauneudesta tai viihtyvyydestä.. Ja sit ne ite pulaa jos minkälaista auton moottoria ja luulee että mua kiinnostaa jotku öljyiset mutterit ja miten joku osa toimii..Mä en nää mitään kaunista siinä harrastuksessa.. :mrgreen:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

erica kirjoitti:..Jahka tuo isäntä sallii vielä uudet ostokset... On se kyl jännä miten noi miehet ei ymmärrä akvaarion kauneudesta tai viihtyvyydestä.. Ja sit ne ite pulaa jos minkälaista auton moottoria ja luulee että mua kiinnostaa jotku öljyiset mutterit ja miten joku osa toimii..Mä en nää mitään kaunista siinä harrastuksessa.. :mrgreen:
Huomassani on mies joka näkee akvaarion kauneuden ja viihtyvyyden, hällä on perustettunna ihka oma Pleko-Allas. Tosin se on kiinnostunut likaisista muttereistakin. :mrgreen: Onneksi kaikki miehet eivät ole tylsiä. [;)]
erica
Junior Member
Junior Member

Aina ei mene tasan Luojan lahjat [;)]
Kyllä käy kateeks..
111na
Elite Member
Elite Member

kylpyankka kirjoitti:Jos on huonomuistinen kala, se ei enää muista tulleensa jostain toisesta akvaariosta. :)
Voi poloista, kun sitten eksyy ja kaikki on outoa ympärillä. :D

Ei mutta tosissaan, kalalla on lähimuisti muutaman sekunnin, mutta myös oppimista. Kun se tulee putkea nuuhkimaan, se tuntee hajuja ja jossain kohtaa jo toisenlaista vettä (jos ne ovat erilaisia). Jos se tuntuu epämiellyttävältä se kääntynee takaisin. Mutta kun se on muutamia kertoja putken läpi käynyt, pian jo suvereenisti vaihtaa akvaariota niin halutessaan.

edit. suveneeri->suvereeni :roll:
Viimeksi muokannut 111na, 07:35, 09.11.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
erica
Junior Member
Junior Member

Minkähän kokoinen putken pitäis olla?jos ajattelee noita tetroja.. Raukat on ihan ihmeissää ku laitoin eilen sen kuplahärvelin.. Mut eiköhän nuo siihen totu :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun kalalle järjestetään mahdollisimman luonnonmukainen ympäristö, niin kala käyttäytyy lajílle tyypillisellä tavalla, eikä oheistoimintoja juuri tule esille.
Mahdollisiimman luonnonmukainen ympäristö on mahdollista tehdä akvaarioon nykytekniikalla.
Netissä on paljon kuvia eri lajien luontaisilta esiintymispaikoilta, ja noista kuvista voi hakea sopivia esikuvia akvaarion sisustamiseen myös katsojaa esteettisesti miellyttävästi. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Hyvä juttu tosiaan että ihmiset pohtii kalojen viihtyvyyttä ettei pelkästään omaa mieltymystä sisustuksessa. Itse koitan saada akvaarion kasveilla, kivillä yms sisustuksella sellaiseksi että aremmatkin kalat uskaltavat elellä akvaariossa muuallakin kuin kyhjöttämällä pimeimmässä nurkassa.
Avainsana varmastikin on juuri tuo luonnonmukaisuus.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”