Tupsulevää kasveissa
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Omaan tupsulevä ongelmaani auttoi...
-nypin kasvien lehtiä pois tosi rankalla kädellä
-virtausta suunnattiin kohti laseja
-lisäsin hiilidioksidi kilju pöntön
-lisäsin JBL PhosEX ulkosuodattimeen
-ostin muutaman leväbarbin
-en ruoki enään suoraan pakastimesta räkmixillä tai katkaravuilla, sulatan ne ensin juomalasissa ja huuhdon.
eli yksittäistä ohjetta en osaa antaa, mutta näillä pääsin itse eroon ongelmasta.
-en ruoki enään suoraan pakastimesta räkmixillä tai katkaravuilla, sulatan ne ensin juomalasissa ja huuhdon.
eli yksittäistä ohjetta en osaa antaa, mutta näillä pääsin itse eroon ongelmasta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS ry.
- Sukupuoli: Mies
Jees ja minulla siis auttoi:TWallius kirjoitti:Omaan tupsulevä ongelmaani auttoi...
- saksin tupsuisia miekkakasvin lehtiä pois tarpeen mukaan
- virtausta suunnattiin pois miekkiksestä
- lisäsin hiilidioksidikiljupöntön
- taisinpa vielä laittaa Philirimpsiksin Aquarelle -putken jäähylle (Tilalle Osram 840)
- valaisutauko oli jo tuolloin käytössä, mutta saatoinpa hienosäätää valaistusaikaa
(Räkämixiä en ole laittanut koskaan suoraan pakkasesta vaan olen antanut sulaa lähes tai kokonaan)
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Miten toi pakastetun ruoan antaminen vaikuttaa? Siis miksi olisi parempi sulattaa ensin?TWallius kirjoitti:Omaan tupsulevä ongelmaani auttoi...
....
t: Tanja
670 l kalaton ja kasviton allas myynnissä!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Jotta veteen ei joudu ylimääräistä, ilmeisen fosforipitoista, lientä vaan kiinteää ruokaa jonka kalat syövät.JM&Tanja kirjoitti:Siis miksi olisi parempi sulattaa ensin?TWallius kirjoitti:sulatan ne ensin juomalasissa ja huuhdon.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Muistelen jostain lukeneeni, että pakasteruokien sulamisvedessä olisi paljon fosfaatteja. Taisi lukea ainakin tuossa PhosEx:n käyttöohjeessa ainakin. Jossain muuallakin muistan törmänneeni asiaan.JM&Tanja kirjoitti: Miten toi pakastetun ruoan antaminen vaikuttaa? Siis miksi olisi parempi sulattaa ensin?
-Timo
No eniten siinä ruuassa niitä fosfaatteja on. Ja kalan läpi kuljettuaan joutuvat nekin veteen. Luulisi että sulamisvesi ei paljoa enää vaikuta kuormitukseen.TWallius kirjoitti: Muistelen jostain lukeneeni, että pakasteruokien sulamisvedessä olisi paljon fosfaatteja. Taisi lukea ainakin tuossa PhosEx:n käyttöohjeessa ainakin. Jossain muuallakin muistan törmänneeni asiaan.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Luulisi ja paljoa, olettamus on erehdyksen äiti.sani kirjoitti:No eniten siinä ruuassa niitä fosfaatteja on. Ja kalan läpi kuljettuaan joutuvat nekin veteen. Luulisi että sulamisvesi ei paljoa enää vaikuta kuormitukseen.

Sulamisveden fosfaatit joutuvat veteen välittömästi, kulkematta kalan kautta. Ruoan fosfaateista osa sitoutuu kalan biomassaan, sitä vartenhan se kala syö. Lisäksi jäte tulee ulos kiinteänä ja putoaa pohjalle josta ainakin osa fosfaatista sitoutuu kasvien biomassaan liukenematta veteen.
Kantava ajatus pakasteruoan huuhtomisessa onkin että poistetaan sellaista fosfaattia josta ei ole hyötyä muille kuin leville. Kaloja on kuitenkin pakko ruokkia.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Tungen joukkoon oman kysymykseni koskien tupsulevää ja hiilidioksidia..
Minulla on altaassani tupsulevää, enkä saa sitä millään pois.
Altaassa pulputtaa yksi omatekoinen hiilidioksidisysteemi. Riittääköhän yksi pullo, vai pitäisikö minun laittaa vielä toinen?
Ajattelin, että jos lisähiilidioksidi auttaisi, sillä kasvitkaan eivät kasva kunnolla..
Vielä altaan tiedot:
300-litrainen kansilasiton allas, 150 wattisella monimetallilla
(Philipsin 942 Master Colour CDM-TD polttimolla) varustettuna.
Suodattimina Eheimin 2017 ulkosuodatin, sekä pikkuinen
sisäsuodatin roskankerääjänä. Lisäksi hiilidioksidia altaaseen
tuottaa 1 omatekoinen hiilidioksidi-systeemi.
Altaan mitat ovat 140x55x40 (pituus, korkeus, leveys/syvyys)
Vesiarvot:
(eivät ole kovin tarkkoja [lukuunottamatta nitraattia, se on mitattu tippatestillä]
sillä minulla ei ole
muuta kuin Tetran liuskatestejä [paitsi nitraati tippatestinä])
Ph 6,8
KH <3
GH 0-3
No2 0
No3 10
Vedenvaihdon teen kerran viikkoon 30-50% ja nestemäisenä lannoituksena käytän
Tropican Master Grow:ta, lisäksi kasvien juurilla, hiekan alla, on saviturvepalleroita.
Minulla on altaassani tupsulevää, enkä saa sitä millään pois.
Altaassa pulputtaa yksi omatekoinen hiilidioksidisysteemi. Riittääköhän yksi pullo, vai pitäisikö minun laittaa vielä toinen?
Ajattelin, että jos lisähiilidioksidi auttaisi, sillä kasvitkaan eivät kasva kunnolla..
Vielä altaan tiedot:
300-litrainen kansilasiton allas, 150 wattisella monimetallilla
(Philipsin 942 Master Colour CDM-TD polttimolla) varustettuna.
Suodattimina Eheimin 2017 ulkosuodatin, sekä pikkuinen
sisäsuodatin roskankerääjänä. Lisäksi hiilidioksidia altaaseen
tuottaa 1 omatekoinen hiilidioksidi-systeemi.
Altaan mitat ovat 140x55x40 (pituus, korkeus, leveys/syvyys)
Vesiarvot:
(eivät ole kovin tarkkoja [lukuunottamatta nitraattia, se on mitattu tippatestillä]
sillä minulla ei ole
muuta kuin Tetran liuskatestejä [paitsi nitraati tippatestinä])
Ph 6,8
KH <3
GH 0-3
No2 0
No3 10
Vedenvaihdon teen kerran viikkoon 30-50% ja nestemäisenä lannoituksena käytän
Tropican Master Grow:ta, lisäksi kasvien juurilla, hiekan alla, on saviturvepalleroita.
Re: tupsulevää kasveissa
Alkuperäinen viesti on vanha, mutta lisään kuitenkin, jos vaikka auttaisi jotakin tiedon etsijää....
Eilen etsin netistä tietoa tupsulevän hävittämisestä löysin mm. tämän viestin. Tänään sitten painelin akvaarioliikkeeseen, jossa kyselin onko muuta kuin leväbarbi, joka tupsulevää pistelisi poskeensa?
Kaloista ei löydy, mutta siellä oli uusi nuori kaveri, joka kertoi tehokkaasta levän poistajasta!
Elikon nimi on Amanorapu, pieni parin sentin mittainen lähes läpinäkyvä rapu, joka tuhoaa levät akvaariosta, ja se sopii ihan normi-akvaarioon, eikä vaadi mitään ihmeellistä. Ostin noita otuksia nyt sitten 5 kpl tuohon 320 litraiseen tupsulevän valtaamaan akvaarioon.... saas nähdä mitä tuleman pitää... ainakin ne kävivät heti akvaarioon päästyään levätupsujen kimppuun!
Eilen etsin netistä tietoa tupsulevän hävittämisestä löysin mm. tämän viestin. Tänään sitten painelin akvaarioliikkeeseen, jossa kyselin onko muuta kuin leväbarbi, joka tupsulevää pistelisi poskeensa?
Kaloista ei löydy, mutta siellä oli uusi nuori kaveri, joka kertoi tehokkaasta levän poistajasta!
Elikon nimi on Amanorapu, pieni parin sentin mittainen lähes läpinäkyvä rapu, joka tuhoaa levät akvaariosta, ja se sopii ihan normi-akvaarioon, eikä vaadi mitään ihmeellistä. Ostin noita otuksia nyt sitten 5 kpl tuohon 320 litraiseen tupsulevän valtaamaan akvaarioon.... saas nähdä mitä tuleman pitää... ainakin ne kävivät heti akvaarioon päästyään levätupsujen kimppuun!
Therezza
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Elikkä sama kuin leväsukarapu.
Haulla löytyy paljonkin tietoa leväsukaravusta.

Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Starting Member
Itse olen käyttänyt kiekkoaltaiden ulkosuodattimissa zeoliittia joka poistaa vedestä fosfaatteja ja muita ylimääräisiä ravinteita. Samaa tavaraa on myös malawialtaassa pitämässä levänkasvua kurissa. Taitaa tuo JBL PhosEx olla samaa tavaraa vain kalliimmassa paketissa.
720l Ahvenia, 450l Malaweja, 400l Etelä-Amerikkaa, 150l Kasveja, 2x100l Tyhjänä