Kokemuksia DSB:stä?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Lentsu
Member
Member
Viesti:

Kokemuksia DSB:stä?

Viesti Kirjoittaja Lentsu »

Vanhana harrastajana olen tottunut pyörittämään altaita perinteiseen berliini tyyliin, eli joko ei ollenkaan hiekkaa tai hyvin vähän + paljon sitä puhdistavia eliöitä. Varsinkin jenkkilän puolella tunnutaan nykyään vannomaan tuon DSB:n nimeen, eli kenellä on kokemuksia moisesta täällä Suomessa, siis mielummin vähän pitemällä ajanjaksolla?

Minkä kokoista hiekkaa olette käyttäneet? Ja mistä olette saaneet eliöitä "idättämään" tuon hiekan, täällä ei kaiketi noita starter kittejä saa? Vai oletteko vain lastanneet runsaasti elävää kiveä ja toivoneet parasta [;)]
Beati pauperes spiritu
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Saisko niitä starter kittejä tilattua akvaariokaupan kautta, sain hienoa hiekkaa ja olen myös dsb laittamassa, starter kit olisi aika kova sana siinä hommassa, varsinkin liikkeet mitkä tilaavat itse ulkomailta tavaraa voisivat varmaan niitä kittejä tilata. Kysely lähellä oleviin kauppoihin antaisi varmaan vastauksen siihen.
Petteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Lentsu kirjoitti:Varsinkin jenkkilän puolella tunnutaan nykyään vannomaan tuon DSB:n nimeen, eli kenellä on kokemuksia moisesta täällä Suomessa, siis mielummin vähän pitemällä ajanjaksolla?
Näin tuntuvat tekevän ja eikä vain DSB:n, vaan tuntuu olevan Monaco tyylinen, Dr.Jaubertin patentoima, menetelmä vielä kovemmassa kurssissa. Jostakin luin, että Jaubertin omassa purkissa ei ollut edes vaahdotinta, koska menetelmä on niin tehokas. (Itse kyllä laitan vaahdottimen.)

Asia kiinnostaa minua siksi, että oma akvaario on siinä vaiheessa, että pitäisi pikimmiten päättää laittaako pohjalle mitään vai ei. Jos olette tuota Monaco-tyyliä tehneet, niin mitä olette käyttäneet elimmaisena materiaalina ja miten olette toteuttaneet sen?
Lentsu
Member
Member
Viesti:

Tuosta jaubertin systeemistä sen verran että joitain vuosia sitten juttelin Nuotion Jussin kanssa aiheesta eikä ainakaan sen aikaiset kokeilut olleet toimivia, jossain vaiheessa tuo pohja "räjähti käsiin" eli kertynyt sedimentti ja detritus pilasivat veden ... mikä on myös allekirjoittaneen ongelma DSB:n suhteen, siinä pitäisi käsittääkseni olla todella aktiivinen eliökanta että se toimisi edes jotenkuten ...

Ainakaan itse en halua hienoa lilluvaa limaista pohjaa :D ja ilman skimmeriä en suostu allasta tekemään ...
Beati pauperes spiritu
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Re: Kokemuksia DSB:stä?

Viesti Kirjoittaja ealex »

Lentsu kirjoitti:Varsinkin jenkkilän puolella tunnutaan nykyään vannomaan tuon DSB:n nimeen, eli kenellä on kokemuksia moisesta täällä Suomessa, siis mielummin vähän pitemällä ajanjaksolla?
Vain hyvät kokemukset DSB:sta, erittäin tehokas suodatus, täydellinen typpikierto, joten nitraateista ei tarvitse huolestua ja voi ruokkia akvaariota todella tehokkaasti. Lisäksi valtavasti elintilavuutta pieneliöstölle joten DSB on planktonruoan lähde koko akvaariolle Mitään hiekasta syöviä "puhdistavia" kaloja ei tietenkään saisi olla, koska ne tuhoavat DSB:n ja tuovat ongelmia pitemmällä ajanjaksolla.
Petteri kirjoitti:Näin tuntuvat tekevän ja eikä vain DSB:n, vaan tuntuu olevan Monaco tyylinen, Dr.Jaubertin patentoima, menetelmä vielä kovemmassa kurssissa.
Mistä niin olet päättelyt? Jos katsot vaikka suurempien riutta-keskustelu palstojen kuukauden akvaarioita niin huomaat että lähes kaikessa on DSB mutta Jaubert on aika harvinainen. Tämä siksi ettei oikea DSB juurikaan eroa Jaubert-systeemistä - huokoisen korallihiekan seassa on ainakin 1/3 osaa vettä tilavuudeltaan (osasyy miksi itse tein DSB korallihiekasta enkä kvartsihiekasta), lisäksi pohjalla voi käyttää karheampaa hiekkaa ja lisäksi DSB on enemmän kuin tarpeeksi tehokas, joten erillisellä Jaubert-virityksellä ei saavuteta enää mitään lisäetua.
Jaubert systeemillä tai DSB:lla ei ole paljonkaan yhteyttä vaahdottajan olemassaolon, ne ovat kaksi täysin erilaista suodatusmenetelmä.
Lentsu kirjoitti:Minkä kokoista hiekkaa olette käyttäneet? Ja mistä olette saaneet eliöitä "idättämään" tuon hiekan, täällä ei kaiketi noita starter kittejä saa? Vai oletteko vain lastanneet runsaasti elävää kiveä ja toivoneet parasta [;)]
Suomesta saatava hieno korallihiekka (20 kg pussit missä on koko-merkintä #2) on ihan sopiva, siinä on sopivasti erikokoista hiekkaa, Saksasta (aquaristic.net) olen tilannut hienoa korallihiekka, se on vielä parempaa mutta postikulujen takia kallista.

Starter kittejä ei saa koko Euroopasta, vielä ihmeellisempi on ettei niitä saa myöskään esim. Kanadasta 8O. Vain muutama Amerikkalainen tukkuri myyvät niitä.

Ollaan vuosi sitten tilattu Amerikasta tavaraa "overnight delivery" periaatteella, tavaraa tuli Helsinkiin seuraavana aamuna, mutta on matkustanut Helsingistä Tampereelle tullin kautta pari viikkoa.

Kuten jo mainitsin, Mikaelin akvaariossa on kehittynyt oikein esimerkillinen DSB, kun laadukasta elävää kiveä on "hautautunut" hiekan alle, eli elävää kivi on aika hyvä DSB:n käynnistykseen, lisäksi kannattaa vaihdella kupillinen hiekka harrastajien kesken, jotta saisi mahdollisimman monipuolista elämää DSB:lle.

Itse asiassa toimivan riutta-akvaarion perustaminen on nykyään äärimmäisen yksinkertaista, kunhan muistaa olla tappamatta eläimiä [;)].
Lentsu
Member
Member
Viesti:

Jees, toki pidän ideana tätä "luonnollista" systeemiä aina parempana mutta pelkona tuon DSB:n suhteen on lähinnä tuo jätteen kerääntyminen, jos ajattelee esim. allekirjoittaneen altaan pohjaa (200 X 70 cm) niin siinä muutman sentin hiekka kerros on tilavuudeltaan aika huikea määrä hiekkaa, eli eliöstöä vaaditaan hurrrrrrjasti :)

Kuis Ealexilla, onko pohja säilynyt ihan itsestään puhtaana ? eli about valkoisena, jotain DSB altaita olen netissä nähnyt joiden pohja on lähinnä kompostoidun lietteen näköistä ...

Pitää vissiin potkia broidia persauksille ja pistää se paketoimaan hiekkaa lentokoneeseen suoraan riutalta (onnekseni broidi asuu Indonesiassa puolet vuodesta...)
Beati pauperes spiritu
Petteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petteri »

ealex kirjoitti:Mistä niin olet päättelyt? Jos katsot vaikka suurempien riutta-keskustelu palstojen kuukauden akvaarioita niin huomaat että lähes kaikessa on DSB mutta Jaubert on aika harvinainen. Tämä siksi ettei oikea DSB juurikaan eroa Jaubert-systeemistä - huokoisen korallihiekan seassa on ainakin 1/3 osaa vettä tilavuudeltaan (osasyy miksi itse tein DSB korallihiekasta enkä kvartsihiekasta), lisäksi pohjalla voi käyttää karheampaa hiekkaa ja lisäksi DSB on enemmän kuin tarpeeksi tehokas, joten erillisellä Jaubert-virityksellä ei saavuteta enää mitään lisäetua.
Jaubert systeemillä tai DSB:lla ei ole paljonkaan yhteyttä vaahdottajan olemassaolon, ne ovat kaksi täysin erilaista suodatusmenetelmä.
Päättely olen tehnyt Natural Reef Aquariums ja Modern Coral Reef Aquariums kirjojen sekä netin perusteella. Valitettavasti en ole bookmarkannu niitä sivuja joissa asiaa on käsitelty.

Olen antanut itseni huomioida, että DSB olisi paljon yleisempi ja lähinnä siksi, koska on yksinkertaisempi toteuttaa. Toisaalta täällä Suomessa ei coral play sandiä saa rautakaupasta ---> Jauberttiin ei välttämättä tarttisi niin paljon hiekkaa --> halvemmalla sama tai jopa tehokkaampi bakteerikasvusto.

Painotan, että mulla ei todellakaan ole mitään käytännön kokemusta asiasta, vielä. Haluaisin kuitenkin välttyä toistamasta muiden mahdollisia virheiltä.

Okei. Jos päätyisin DSB:hen, oletteko käyttäneet erirakeisten hiekkakerroston välissä jotakin "siivilää", esim. hyttysverkkoa?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Lentsu kirjoitti:Jees, toki pidän ideana tätä "luonnollista" systeemiä aina parempana mutta pelkona tuon DSB:n suhteen on lähinnä tuo jätteen kerääntyminen, jos ajattelee esim. allekirjoittaneen altaan pohjaa (200 X 70 cm) niin siinä muutman sentin hiekka kerros on tilavuudeltaan aika huikea määrä hiekkaa, eli eliöstöä vaaditaan hurrrrrrjasti :)
DSB:n päälle ei jätteitä keräänny, vaan elävä hiekka syö kaiken jätteen. Minulla sitä kerääntyy vain sumpissa, missä ei ole DSB:ta.

Ainoa ongelma isossa akvaariossa on korallihiekan hinta. Elävän kiven ja korallien kustannukset voidaan minimoida rakentamalla pikku riutta ison akvaarion keskelle, mutta DSB pitää olla koko akvaariossa.

Tuskin sinulla on tyhjempi (elävän kiven määrältään) akvaario kuin minulla [;)]? Jos on niin muutaman laadukkaan elävän kiven lisäys riittää käynnistämään isokin DSB.
Lentsu kirjoitti:Kuis Ealexilla, onko pohja säilynyt ihan itsestään puhtaana ? eli about valkoisena, jotain DSB altaita olen netissä nähnyt joiden pohja on lähinnä kompostoidun lietteen näköistä ...
Ei se kovin valkoisena säily, muttei siinä mitään jätteitäkään ole. Minulla ongelmana on levänkasvu pohjahiekassa, kun siinä ei ole vielä tarpeeksi eliöstöä:
Kuva
Joka tapauksessa akvaario missä on DSB on puhtaamman näköinen kuin jos sitä ei olisi. Ehkä olet nähnyt kuvia "Miracle Mud" systeemistä, missä on mutapohja?
Lentsu kirjoitti:Pitää vissiin potkia broidia persauksille ja pistää se paketoimaan hiekkaa lentokoneeseen suoraan riutalta (onnekseni broidi asuu Indonesiassa puolet vuodesta...)
Jopa pieni määrä tällaista hiekkaa tavalliseen korallihiekkaan lisättynä voisi olla todella hyvä asia.

Lisätietoa: http://www.rshimek.com/reef/sediment.htm
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

En nyt muista ketä, mutta joku (pitempi aikanen harrastaja ja jossain määrin ammatillisestikin näissähommissa pyörivä) rc:ssä tai reefs.orgissa totesi DSB:stä, että se ei välttämättä pitemmän päälle ole hyvä juttu. Sanoi, että ei vielä ymmärretä kaikkia niitä tapahtumia mitä pohjassa tapahtuu ajan kanssa.

Ei sinällänsä, arvostettujen henkilöitten suista on kuulunut myös paljon puoltavia mielipiteitä.

Kieltämättä tulokset on kyllä erittäin hyvin menestyksen puolesta puhuvia.

Täälläkin on niin moni puhunut DSBn puolesta ja olisi innokas hankkimaan hienoa hiekkaa, joten eiköhän se Kimikin pian sitä tilaa kun alkaa näyttää siltä, että menee kuin kuumille kiville! ;)
Lentsu
Member
Member
Viesti:

ealex kirjoitti:Joka tapauksessa akvaario missä on DSB on puhtaamman näköinen kuin jos sitä ei olisi. Ehkä olet nähnyt kuvia "Miracle Mud" systeemistä, missä on mutapohja?
Ihan DSB:stä olen noita "upeita" kuvia nähnyt ... eli ei se kaikilla ole onnistunut, oletettavasti vika on tosin käyttäjässä ...

Kiinnostaisi vain tietää miten toimisi kun olen siirtämässä riuttaani altaasta toiseen jos laittaisin DSB:n siihen uuteen altaaseen, pelkään pahoin että menisi käsille koska koko siirron joutuu suorittamaan vuorokauden sisällä ... tai ainakin pääsisi nauttimaan todella leväisestä altaasta ...
Beati pauperes spiritu
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Oisko kellään toimivaa dsb, mistä voisi kaupata pikkasen "elämää", haen pk alueelta, kympin voisin maksaa.

050-3665751
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Rambi, multa saat.
DSB toimii mielestäni hyvin. Kuhina on aika runsasta, mutta ei kylläkään ole mitään veratilukohdetta. Itseäni kiinnostaisi myös vaihtaa pari kupillista hiekkaa jonkun kanssa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mulla on ollu nyt akvaarion perustamisesta asti korallimurskasta tehty noin 5cm syvynen hiekkapohja. (aluksi oli noin 7, mutta murska painuu kasaan)
Musta tuntuu, että se ei toimi ihan täysin. Taitaapi olla hieman liian syvä hiekkapohjaksi ja tuplat liian ohut DSB:ksi. Voipi olla, että ruokinkin liian anteliaasti vaahdotukseen ja pohjan toimivuuteen nähden... kalat kuitenkin tykkää ;) Lisäksi kyllä auttaisi, jos joku elukka hieman hämmentäisi pintahiekkaa, mutta ei kuitenkaan söisi sieltä mitään.

Vika pohjassa on sen pintaan tulevassa levässä mikä sitoo sen kasaan. Vesi arvot on kyllä pysynyt ihan kurissa, joten ongelma on enemmän visuaalinen.

Sitten kun hienoa hiekkaa saa, ajattelin kokeilla pistää sitä murskan sekaan sen verran, että pohjan korkeus nousee 10 senttiin...
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Itsekkin rupesin miettimään DSB:tä omaan 200 litran altaaseeni. Idea nimittäin vaikutaa melko hyvältä ja toimivalta. Sitten otin viivoittimen ja katsoin 10 cm pois 50 cm korkeasta altaasta (vettä 45 cm). Näytti vähän tyhmältä. Onko teillä huomattavasti korkeammat altaat ja onko tuo 10 cm minimi altaan koosta riippumatta? Jos joskus innostun (luultavasti) tekemään DSB:n niin voisiko sen tehdä kvartsihiekasta kun alle jäisi 10 kg erittäin karkeaa korallihiekkaa?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Muistelen, että DSB olisi noin 4 tumaa... Eli, aika lähelle ton 10cm...
Mulla on 60cm korkee allas ja siinä alumiiniset listat jotka peittää ehkä jonkun sentin verran pohjaa...

Onhan se vähän paksun näkönen pohjalla, ei voi mitää ;)

Hommanhan voi kyllä tehdä niin, että laittaa DSB sumppuun ja pääaltaaseen matalemman pohjan.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mulla on ollu nyt akvaarion perustamisesta asti korallimurskasta tehty noin 5cm syvynen hiekkapohja. (aluksi oli noin 7, mutta murska painuu kasaan)
Musta tuntuu, että se ei toimi ihan täysin. Taitaapi olla hieman liian syvä hiekkapohjaksi ja tuplat liian ohut DSB:ksi. Voipi olla, että ruokinkin liian anteliaasti vaahdotukseen ja pohjan toimivuuteen nähden... kalat kuitenkin tykkää Lisäksi kyllä auttaisi, jos joku elukka hieman hämmentäisi pintahiekkaa, mutta ei kuitenkaan söisi sieltä mitään.
Amon, todella mielenkiintoista että mainitset tämän :!: Näin siksi, koska itse pistin akvaarion perustamisvaiheessa erilaista pohjamateriaalia akvaarion eri kohtiin. Osassa allasta on noin 10-15 cm paksuinen kvartsihiekkakerros, osassa sen päällä on vähän erittäin karkeata korallimurskaa ja osassa on noin 5-10 cm paksuinen karkea korallimurska kerros.

Kaikki muut paikat ovat ok (niissä ei kasva mitään muuta kun kalkkilevää ja alla oleva DSB on kirjas ja täynnä kuplia (mikä kertoo anaerobisten bakujen toimivan), mutta ongelmia on viime aikona alkanut syntyä osassa missä on pelkästään 5-10cm paksuinen korallimurskakerros. Sen päälle on alkanut muodostua tummaa erittäin rumaa levää joka sitoo murskan yhdeksi klimpiksi ja tuntuu ihan sitkeältä limalta. Pelkään että levä (mitä lie onkaan [?] ) alkaa levitä myös elävään kiveen. Sen poistaminen on todella hankalaa. Ainoa tapa on ottaa myös murska poistettaessa mukaan ja voin vain pelätä mitä tapahtusi jos levää olisi myös elävän kiven päällä. Ensi kerran kun perustan akvaarion on varma että en laita sinne yhtään karkeaa korallimurskaa.

On myös mielenkiintoista että tuo syvimmistäkin kerroksista ihan tummaksi muuttunut murska on täynnä kuhinaa (paljon enemmän kuhinaa kuin muualla), matoja ja muita öttiäisiä. Voi olla ettei auta kun pikkuhiljaa poistaa koko kirottu karkea murska.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

mikkokoo kirjoitti:Amon, todella mielenkiintoista että mainitset tämän
Pakko kertoa jos tulee tehtyä jotain huonoja valintoja, että tulee tänne palstoille faktatietoa myös huonoista valinnoista. Näistä kokemuksistahan tää harrastus kehittyy. Ja nytkin saatiin havainnolle vahvistus, kun kahdella on samanlaista tulosta (En meinaa sitä, että tarkoitit ylläri että kerroin asiasta. Tarkoitit, että asia on mielenkiintoinen)
mikkokoo kirjoitti:, mutta ongelmia on viime aikona alkanut syntyä osassa missä on pelkästään 5-10cm paksuinen korallimurskakerros. Sen päälle on alkanut muodostua tummaa erittäin rumaa levää joka sitoo murskan yhdeksi klimpiksi ja tuntuu ihan sitkeältä limalta. Pelkään että levä (mitä lie onkaan ) alkaa levitä myös elävään kiveen.
Joo, levä se on (tod. näk). Mulla on aivan samaa. Osasit vain kuvata sen paljon paremmin kuin minä sanoiksi. (Väri on mulla tumman turkoosin vihreä).

Mulla se on jonkin verran levinnyt kivien pääälle. Etenkin kohtiin jotka on tasasia, ehkä hieman kupassa ja missä ei ole kovaa virtausta (jäte kerääntyy). Kivien päällä levä on vaaleemman turkoosinvihreetä ja näyttää hötöltä paskalta/jätteeltä kiven päällä. Lisäksi levä tulee vain niille kohdille mitkä ovat erittäin kovassa valossa. Pohjalla akvaarion reunoilla levä ei kasva (kaukana valosta, yks polttimo). Keskellä missä kaksi polttimoa kohtaa, levä kasvaa hyvin myös pohjalla. Kiven tasasella pinnalla lähellä polttimoa kanssa kasvaa hyvin.

Sinällänsä, että levää on ei hälytä, koska tämä levä kivien päällä kuului minun ja isän altaiden kypsymisvaiheisiin ja hävisi ajan kanssa (hitaasti).
mikkokoo kirjoitti: Sen poistaminen on todella hankalaa. Ainoa tapa on ottaa myös murska poistettaessa mukaan ja voin vain pelätä mitä tapahtusi jos levää olisi myös elävän kiven päällä.
Vihreät tähti polypit (GSP) ei pidä levästä ollenkaan, se tukehduttaa jotenkin niiden kasvun (kun pääsee niitten keskelle). Muitten korallien kasvuun tämän en ole huomannut vaikuttavan.

Itseasiassa levä on kuitenkin helppo siivota pois (kasvaa noin viikossa takas) lappoamalla puutarhaletkun kokosella letkulla pohjasta se klimppiytynyt kohta pois saaviin (65L) ja sitten putsaamalla hiekka siinä.

Hiekan putsaan pyörittelemällä sitä saavissa pienessä vesimäärässä. Kaadan sitten aina likaseksi tulevan veden pois ja vaihdan uuteen. Lopuksi annan vähän aikaa liota tulikuumassa vedessä, niin suurin osa vihreästä irtoaa veteen. Sitten vain hiekka takas altaaseen.
mikkokoo kirjoitti: Ensi kerran kun perustan akvaarion on varma että en laita sinne yhtään karkeaa korallimurskaa. On myös mielenkiintoista että tuo syvimmistäkin kerroksista ihan tummaksi muuttunut murska on täynnä kuhinaa (paljon enemmän kuhinaa kuin muualla), matoja ja muita öttiäisiä. Voi olla ettei auta kun pikkuhiljaa poistaa koko kirottu karkea murska.
Ehdottomasti suosin kanssa hienoa hiekkaa jatkossa, mutta ajattelin tässä välissä vielä kokeilla sitä, että laitan esim. toisen puolen akvaariosta hienon ja korallimurskan sekotusta... Murska kyllä tarjoaa ötököille todellapaljon koloja sun muita missä piilotella.

Ealexilla kai on syvästä murskapohjasta kokemusta? Hänellä on kuitenkin kai ollut hienohiekkanen sumppu aina?
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Amon, onko sulla levä alkanut jo poistua vai lisääntyykö se edelleen (eikö sun allas ollut jo jotain 6kk vanha?).
Itselläni levä itseasiassa kertyy akvaarion vähävaloisimpaan nurkkaan (koska siellä on eniten sitä hemmetin murskaa!). Toisissa nurkissa tai valoisimissa kohdissa levää ei esiinny, paitsi niissä kohdissa missä on murskaa.
Mua huolestuttaa tämä levä aika paljon, koska tuntuu että se lisääntyy hitaasti mutta varmasti, enkä tiedä auttaako siihen edes aika [?]
Tietääkö kukaan mistä kasvustosta me puhutaan? Kuvaamasi turkoosin-vihreä väri vastaa myös mun akvaariossa esiintyvän paskan tunnusmerkkejä.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ai niin, piti vielä sanoa että todellakin tarkoitin että asia on mielenkiintoinen siksi että itselläni on sama probleema, ei todellakaan siksi että joku kehtaa tunnustaa ongelmia [;)]
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

mikkokoo kirjoitti:Amon, onko sulla levä alkanut jo poistua vai lisääntyykö se edelleen (eikö sun allas ollut jo jotain 6kk vanha?).
Itseasiassa sen kohta jo vuoden vanha ;) 24.10 on akvaarion synttärit (kröh kröh mun on 23.10)!!!!!!
mikkokoo kirjoitti: Mua huolestuttaa tämä levä aika paljon, koska tuntuu että se lisääntyy hitaasti mutta varmasti, enkä tiedä auttaako siihen edes aika [?]
Tietääkö kukaan mistä kasvustosta me puhutaan? Kuvaamasi turkoosin-vihreä väri vastaa myös mun akvaariossa esiintyvän paskan tunnusmerkkejä.
Aluksi sitä olikivissä hävis melkein täysin, mutta nyt on tullut takaisin.
Muutoksia (kovuus ja kalkki päässy laskeen, ruokintaa lisätty merkittävästi)

Jep, sitä tuntuu tulevan kokoajan enemmän ja enemmän.

Osmoosilaite ja pohjan tiukempi siivoominen tosta on listalla nyt.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Itse aion myös rueta käyttämään calsium lisää pelkän kalkwasserin lisäksi. Veden lisäysiin käytänkin jo pelkästään RO/DI vettä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

mikkokoo kirjoitti:Itse aion myös rueta käyttämään calsium lisää pelkän kalkwasserin lisäksi. Veden lisäysiin käytänkin jo pelkästään RO/DI vettä.
Rodi vettä! Wow! :o

Mikä osmoosilaite sulla on? Mistä ostanu? Kerro heti ;)
En oo nähny *missään* tässä lähellä liikettä mikä myis RO/DI,
vaan RO.

(Jenkit = kaukana,
Englanti = kallis,
saksa = lähellä,
suomi = erittäin lähellä)
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Rodi vettä! Wow!

Mikä osmoosilaite sulla on? Mistä ostanu? Kerro heti
En oo nähny *missään* tässä lähellä liikettä mikä myis RO/DI,
vaan RO.
ööhhmm, en ole ostanut, vaan olen Bio-alalla töissä. Itseasiassa se vesi minkä meidän labrasta vien himaan on ns. Milli-Q-vettä mikä on vielä paljon puhtaampaa kun tavallinen RO/DI vesi. Hintaa laitteelle on niin riittävästi ettei viitsi edes mainita (se vie tilaakin neljäsosan huoneesta).

sori, tämä meni väärän otsikon alle...
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

mikkokoo kirjoitti:ööhhmm, en ole ostanut, vaan olen Bio-alalla töissä. Itseasiassa se vesi minkä meidän labrasta vien himaan on ns. Milli-Q-vettä mikä on vielä paljon puhtaampaa kun tavallinen RO/DI vesi. Hintaa laitteelle on niin riittävästi ettei viitsi edes mainita (se vie tilaakin neljäsosan huoneesta).

sori, tämä meni väärän otsikon alle...
Minäkin käyttelin aluksi tuota Milli-Q vettä kunnes labran henkilökunta hoksasi että meneepä sitä vettä reilusti... :twisted: Sitten ei auttanut kun pistää RO laite tilaukseen.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Minäkin käyttelin aluksi tuota Milli-Q vettä kunnes labran henkilökunta hoksasi että meneepä sitä vettä reilusti... Sitten ei auttanut kun pistää RO laite tilaukseen.
Joo, meneehän sitä aika paljon. Meillä on huoltosopimus tietyin väliajoin ja mitä enemmän vettä käyttää sinä aikana, sitä puhtaampana laite pysyy :D ei siis ongelmia (vielä)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”