Minkä kokoista hiekkaa olette käyttäneet? Ja mistä olette saaneet eliöitä "idättämään" tuon hiekan, täällä ei kaiketi noita starter kittejä saa? Vai oletteko vain lastanneet runsaasti elävää kiveä ja toivoneet parasta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Valvoja: Moderaattorit
Näin tuntuvat tekevän ja eikä vain DSB:n, vaan tuntuu olevan Monaco tyylinen, Dr.Jaubertin patentoima, menetelmä vielä kovemmassa kurssissa. Jostakin luin, että Jaubertin omassa purkissa ei ollut edes vaahdotinta, koska menetelmä on niin tehokas. (Itse kyllä laitan vaahdottimen.)Lentsu kirjoitti:Varsinkin jenkkilän puolella tunnutaan nykyään vannomaan tuon DSB:n nimeen, eli kenellä on kokemuksia moisesta täällä Suomessa, siis mielummin vähän pitemällä ajanjaksolla?
Vain hyvät kokemukset DSB:sta, erittäin tehokas suodatus, täydellinen typpikierto, joten nitraateista ei tarvitse huolestua ja voi ruokkia akvaariota todella tehokkaasti. Lisäksi valtavasti elintilavuutta pieneliöstölle joten DSB on planktonruoan lähde koko akvaariolle Mitään hiekasta syöviä "puhdistavia" kaloja ei tietenkään saisi olla, koska ne tuhoavat DSB:n ja tuovat ongelmia pitemmällä ajanjaksolla.Lentsu kirjoitti:Varsinkin jenkkilän puolella tunnutaan nykyään vannomaan tuon DSB:n nimeen, eli kenellä on kokemuksia moisesta täällä Suomessa, siis mielummin vähän pitemällä ajanjaksolla?
Mistä niin olet päättelyt? Jos katsot vaikka suurempien riutta-keskustelu palstojen kuukauden akvaarioita niin huomaat että lähes kaikessa on DSB mutta Jaubert on aika harvinainen. Tämä siksi ettei oikea DSB juurikaan eroa Jaubert-systeemistä - huokoisen korallihiekan seassa on ainakin 1/3 osaa vettä tilavuudeltaan (osasyy miksi itse tein DSB korallihiekasta enkä kvartsihiekasta), lisäksi pohjalla voi käyttää karheampaa hiekkaa ja lisäksi DSB on enemmän kuin tarpeeksi tehokas, joten erillisellä Jaubert-virityksellä ei saavuteta enää mitään lisäetua.Petteri kirjoitti:Näin tuntuvat tekevän ja eikä vain DSB:n, vaan tuntuu olevan Monaco tyylinen, Dr.Jaubertin patentoima, menetelmä vielä kovemmassa kurssissa.
Suomesta saatava hieno korallihiekka (20 kg pussit missä on koko-merkintä #2) on ihan sopiva, siinä on sopivasti erikokoista hiekkaa, Saksasta (aquaristic.net) olen tilannut hienoa korallihiekka, se on vielä parempaa mutta postikulujen takia kallista.Lentsu kirjoitti:Minkä kokoista hiekkaa olette käyttäneet? Ja mistä olette saaneet eliöitä "idättämään" tuon hiekan, täällä ei kaiketi noita starter kittejä saa? Vai oletteko vain lastanneet runsaasti elävää kiveä ja toivoneet parasta
Päättely olen tehnyt Natural Reef Aquariums ja Modern Coral Reef Aquariums kirjojen sekä netin perusteella. Valitettavasti en ole bookmarkannu niitä sivuja joissa asiaa on käsitelty.ealex kirjoitti:Mistä niin olet päättelyt? Jos katsot vaikka suurempien riutta-keskustelu palstojen kuukauden akvaarioita niin huomaat että lähes kaikessa on DSB mutta Jaubert on aika harvinainen. Tämä siksi ettei oikea DSB juurikaan eroa Jaubert-systeemistä - huokoisen korallihiekan seassa on ainakin 1/3 osaa vettä tilavuudeltaan (osasyy miksi itse tein DSB korallihiekasta enkä kvartsihiekasta), lisäksi pohjalla voi käyttää karheampaa hiekkaa ja lisäksi DSB on enemmän kuin tarpeeksi tehokas, joten erillisellä Jaubert-virityksellä ei saavuteta enää mitään lisäetua.
Jaubert systeemillä tai DSB:lla ei ole paljonkaan yhteyttä vaahdottajan olemassaolon, ne ovat kaksi täysin erilaista suodatusmenetelmä.
DSB:n päälle ei jätteitä keräänny, vaan elävä hiekka syö kaiken jätteen. Minulla sitä kerääntyy vain sumpissa, missä ei ole DSB:ta.Lentsu kirjoitti:Jees, toki pidän ideana tätä "luonnollista" systeemiä aina parempana mutta pelkona tuon DSB:n suhteen on lähinnä tuo jätteen kerääntyminen, jos ajattelee esim. allekirjoittaneen altaan pohjaa (200 X 70 cm) niin siinä muutman sentin hiekka kerros on tilavuudeltaan aika huikea määrä hiekkaa, eli eliöstöä vaaditaan hurrrrrrjasti
Ei se kovin valkoisena säily, muttei siinä mitään jätteitäkään ole. Minulla ongelmana on levänkasvu pohjahiekassa, kun siinä ei ole vielä tarpeeksi eliöstöä:Lentsu kirjoitti:Kuis Ealexilla, onko pohja säilynyt ihan itsestään puhtaana ? eli about valkoisena, jotain DSB altaita olen netissä nähnyt joiden pohja on lähinnä kompostoidun lietteen näköistä ...
Jopa pieni määrä tällaista hiekkaa tavalliseen korallihiekkaan lisättynä voisi olla todella hyvä asia.Lentsu kirjoitti:Pitää vissiin potkia broidia persauksille ja pistää se paketoimaan hiekkaa lentokoneeseen suoraan riutalta (onnekseni broidi asuu Indonesiassa puolet vuodesta...)
Ihan DSB:stä olen noita "upeita" kuvia nähnyt ... eli ei se kaikilla ole onnistunut, oletettavasti vika on tosin käyttäjässä ...ealex kirjoitti:Joka tapauksessa akvaario missä on DSB on puhtaamman näköinen kuin jos sitä ei olisi. Ehkä olet nähnyt kuvia "Miracle Mud" systeemistä, missä on mutapohja?
Amon, todella mielenkiintoista että mainitset tämän :!: Näin siksi, koska itse pistin akvaarion perustamisvaiheessa erilaista pohjamateriaalia akvaarion eri kohtiin. Osassa allasta on noin 10-15 cm paksuinen kvartsihiekkakerros, osassa sen päällä on vähän erittäin karkeata korallimurskaa ja osassa on noin 5-10 cm paksuinen karkea korallimurska kerros.Mulla on ollu nyt akvaarion perustamisesta asti korallimurskasta tehty noin 5cm syvynen hiekkapohja. (aluksi oli noin 7, mutta murska painuu kasaan)
Musta tuntuu, että se ei toimi ihan täysin. Taitaapi olla hieman liian syvä hiekkapohjaksi ja tuplat liian ohut DSB:ksi. Voipi olla, että ruokinkin liian anteliaasti vaahdotukseen ja pohjan toimivuuteen nähden... kalat kuitenkin tykkää Lisäksi kyllä auttaisi, jos joku elukka hieman hämmentäisi pintahiekkaa, mutta ei kuitenkaan söisi sieltä mitään.
Pakko kertoa jos tulee tehtyä jotain huonoja valintoja, että tulee tänne palstoille faktatietoa myös huonoista valinnoista. Näistä kokemuksistahan tää harrastus kehittyy. Ja nytkin saatiin havainnolle vahvistus, kun kahdella on samanlaista tulosta (En meinaa sitä, että tarkoitit ylläri että kerroin asiasta. Tarkoitit, että asia on mielenkiintoinen)mikkokoo kirjoitti:Amon, todella mielenkiintoista että mainitset tämän
Joo, levä se on (tod. näk). Mulla on aivan samaa. Osasit vain kuvata sen paljon paremmin kuin minä sanoiksi. (Väri on mulla tumman turkoosin vihreä).mikkokoo kirjoitti:, mutta ongelmia on viime aikona alkanut syntyä osassa missä on pelkästään 5-10cm paksuinen korallimurskakerros. Sen päälle on alkanut muodostua tummaa erittäin rumaa levää joka sitoo murskan yhdeksi klimpiksi ja tuntuu ihan sitkeältä limalta. Pelkään että levä (mitä lie onkaan ) alkaa levitä myös elävään kiveen.
Vihreät tähti polypit (GSP) ei pidä levästä ollenkaan, se tukehduttaa jotenkin niiden kasvun (kun pääsee niitten keskelle). Muitten korallien kasvuun tämän en ole huomannut vaikuttavan.mikkokoo kirjoitti: Sen poistaminen on todella hankalaa. Ainoa tapa on ottaa myös murska poistettaessa mukaan ja voin vain pelätä mitä tapahtusi jos levää olisi myös elävän kiven päällä.
Ehdottomasti suosin kanssa hienoa hiekkaa jatkossa, mutta ajattelin tässä välissä vielä kokeilla sitä, että laitan esim. toisen puolen akvaariosta hienon ja korallimurskan sekotusta... Murska kyllä tarjoaa ötököille todellapaljon koloja sun muita missä piilotella.mikkokoo kirjoitti: Ensi kerran kun perustan akvaarion on varma että en laita sinne yhtään karkeaa korallimurskaa. On myös mielenkiintoista että tuo syvimmistäkin kerroksista ihan tummaksi muuttunut murska on täynnä kuhinaa (paljon enemmän kuhinaa kuin muualla), matoja ja muita öttiäisiä. Voi olla ettei auta kun pikkuhiljaa poistaa koko kirottu karkea murska.
Itseasiassa sen kohta jo vuoden vanhamikkokoo kirjoitti:Amon, onko sulla levä alkanut jo poistua vai lisääntyykö se edelleen (eikö sun allas ollut jo jotain 6kk vanha?).
Aluksi sitä olikivissä hävis melkein täysin, mutta nyt on tullut takaisin.mikkokoo kirjoitti: Mua huolestuttaa tämä levä aika paljon, koska tuntuu että se lisääntyy hitaasti mutta varmasti, enkä tiedä auttaako siihen edes aika [?]
Tietääkö kukaan mistä kasvustosta me puhutaan? Kuvaamasi turkoosin-vihreä väri vastaa myös mun akvaariossa esiintyvän paskan tunnusmerkkejä.
Rodi vettä! Wow!mikkokoo kirjoitti:Itse aion myös rueta käyttämään calsium lisää pelkän kalkwasserin lisäksi. Veden lisäysiin käytänkin jo pelkästään RO/DI vettä.
ööhhmm, en ole ostanut, vaan olen Bio-alalla töissä. Itseasiassa se vesi minkä meidän labrasta vien himaan on ns. Milli-Q-vettä mikä on vielä paljon puhtaampaa kun tavallinen RO/DI vesi. Hintaa laitteelle on niin riittävästi ettei viitsi edes mainita (se vie tilaakin neljäsosan huoneesta).Rodi vettä! Wow!
Mikä osmoosilaite sulla on? Mistä ostanu? Kerro heti
En oo nähny *missään* tässä lähellä liikettä mikä myis RO/DI,
vaan RO.
Minäkin käyttelin aluksi tuota Milli-Q vettä kunnes labran henkilökunta hoksasi että meneepä sitä vettä reilusti...mikkokoo kirjoitti:ööhhmm, en ole ostanut, vaan olen Bio-alalla töissä. Itseasiassa se vesi minkä meidän labrasta vien himaan on ns. Milli-Q-vettä mikä on vielä paljon puhtaampaa kun tavallinen RO/DI vesi. Hintaa laitteelle on niin riittävästi ettei viitsi edes mainita (se vie tilaakin neljäsosan huoneesta).
sori, tämä meni väärän otsikon alle...
Joo, meneehän sitä aika paljon. Meillä on huoltosopimus tietyin väliajoin ja mitä enemmän vettä käyttää sinä aikana, sitä puhtaampana laite pysyyMinäkin käyttelin aluksi tuota Milli-Q vettä kunnes labran henkilökunta hoksasi että meneepä sitä vettä reilusti... Sitten ei auttanut kun pistää RO laite tilaukseen.