Harrastuksenne aika

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

ilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 11:58, 04.02.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Harrastuksenne aika

Viesti Kirjoittaja ilona »

Kuinka kauan te olette olleet "akvaarioalalla"?
Lapsi + 180l +63l http://anoliv.webs.com/ http://picasaweb.google.com/anoliv
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

6 vuotta eli 12 vuotiaasta asti... eikä kyllästytä vieläkään. Vasta nyt olen tajunnut tämän harrastukseksi, aiemmin olen vain ajatellut ettei minulla ole ollut paljonkaan harrastuksia mutta nyt kun rahaakin (opintolainaa) uppoaa akvaarioihin niin paljon että televisiot ja kännykät ja muut tarpeellisemmat tavarat jää ostamatta, voin puolustautua että tämä on mun harrastus. [;)]
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

Puolitoista vuotta.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

13 vuotta, 14 vuosi menossa. Eli jotain 9-10 vuotiaasta lähtien.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minäkin olen harrastellut katkoitta kahdeksanvuotiaasta. Eli vuosia tule jo 17... Eikä koskaan osaa tarpeeksi :roll:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Thoriel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 21:27, 11.06.2002
Paikkakunta: Tyrnävä/Oulu

Viesti Kirjoittaja Thoriel »

Ensimmäinen akvaario meillä oli kotona kun olin alle kouluikäinen, joten sellainen neljännesvuosisata alkaa olla täynnä.
NikoB
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 15:55, 01.07.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja NikoB »

Ensimmäinen akvaario tuli seitsemän vuotiaana joten akvaario on ollut minulla n. 9 vuotta.
Tööti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 19:44, 30.05.2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tööti »

Parisen vuotta olen hoidellut tätä akvaariota. Parikymmentä vuotta sitten oli aikaisempi yritys, mutta se oli aika epämääräistä räpellystä... nyt yritän olla fiksumpi.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Perustimme ensimmaisen akvaariomme, isani kansssa, ollessani jotakuinkin kymmenen-vuotias. Ja nyt on 33. ikavuosi menossa. Kalalajit, allaskoot, niiden lukumaara ja lopulta asuinvaltiokin vaihtui, mutta harrastus sailyy niin kauan, kun henki pihisee :D . Kaloihin ja niihin liityvaan vedenalaiseen maailmaan en ikina kyllasty. Se on pysyva osa elamaani. Kun lisaksi vaimonikin on "pesunkestava" akvaristi, niin mikas se parempi? Onnellista elamaa vain [;)] !
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 10:04, 12.04.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Vanhemmillani oli akvaario jo kun synnyin, kokoajan kotonani on ollut akvaario. Ensimmäisen oman akvaarioni ostin 11-vuotiaana. Eli ihan itse olen harrastanut vähän reilu 6 vuotta. Tosin jo parivuotiaana autoin kuulemma reippaasti kalojen ruokinnassa.
KAS2001
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:43, 14.04.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja KAS2001 »

Muutama tunti takana harrastusta.

Liian hankala harrastus verrattuna matopelin ennätysten rikkomiseen.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Reilut 22 vuotta on tullut harrastettua. Aloitin skidinä lukemalla kaikki senaikuiset kirjat läpi moneen kertaan eikä tullut tehtyä mitään kardinaalimokauksia.
sabri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 01:29, 01.07.2002
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja sabri »

Kaks kuukautta, mutta innostus on kasvanut räjähdysmäisesti...
Alku oli 60l, mutta hetihän se oli liian pieni ja vaihtu 250 ja 100 litrasiin.

Eiköhän niillä pärjää nyt vähän aikaa :)
miukumau
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 12:01, 25.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja miukumau »

Ensimmäinnen kontakti akvaarioihin on alta kouluikäsenä, kun vanhemmat hommas noin 60-70 litrasen. Se vaihtui sitten 112 litraseen johon hommasin 2 kultakalaa. Tuolloin olin n. 8-vuotias. Hyvällä tuurilla oli vesiarvot ja lämpötila kondiksessa ja kalat elelivät onnellisesti useita vuosia. :)

Kultsujen jälkeen tuli tauko harrastukseen. Vuosi sitten kuitenkin innoistuin uudelleen ja tällä hetkellä minulla on 60 ja 250-L altaantyngät kotona. Vasta nyttemmin olen perehtynyt asiaan enemmän ja kiinnostukseni on huipussaan. Luulin tietäväni akvaarioista melko paljon, nyt olen todennut, että opittavaa riittää vaaikka millä mitalla. Suunnitteilla on isompi/a allas/altaita... :D
palmu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 11:05, 07.08.2002
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja palmu »

Akvaarioiden kanssa touhunnut vanhempien kanssa jo 20 vuotta, mutta itselle sain hankittua oman altaan vasta 1,5 vuotta sitten. Nyt sitä on sitten taas tiukasti kiinni hommassa.

Tällä hetkellä huolehdittavana vain yksi 180 litrainen, mutta kova halu olisi hankkia toinen isompi. Nälkä kasvaa syödessä. [;)]
Jos olet pieni puu tuulisen mäen rinteellä, niin ole kaikkein paras pieni puu juuri sillä paikalla.
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Ensimmäisen akvaarioni sain kun olin 11v.
Eli 27 vuotta enemmän tai vähemmän aktiivisesti.
Viimeinen vuosi on mennyt todella aktiivisesti jolloin olemme avon kanssa hankkineet 400- 350-170 ja 100 litraiset akvaariot sekä rakentaneet itse 130-100-ja 40 litraiset.(joista ei sen enempää [;)] ) Lisäksi tuonne pihalle on ilmaantunut 2000 litrainen ulkoallas.
Tuhannen litran allas olisi hakusessa, joten jos ullakollasi sellainen tyhjänä lojuu niin... :roll:
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Akvaarioita on ollut kotona lähes aina, muutamia harrastuksessa ilmenneitä välivuosia lukuunottamatta. Akvaarioille omistautumisen intensiivisyys on vaihdellut äärimmäisen kiinnostuneesta suht välinpitämättömään.

Parisen vuotta sitten sain ensimmäisen oman altaan, jonka jälkeen innostus (-ja allastilavuus!) kasvoikin räjähdysmäisesti. Nykyisin sitä ollaankin kirjoahvenfrriikkejä ja aloittelevia monniharrastajia..

Täällä olisi esimerkkiä siitä millaista "harrastus" on silloin "joskus" ollut:

http://www.sunpoint.net/~ansus/sattumia.htm
bilgguska
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 21:56, 13.08.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bilgguska »

Hmm..muistaakseni jotain 3-4 vuotta. Aloitin n. 3 litraisella, tarkoituksena vaan kasvattaa platyja, sitten siirryin 75 litraseen ja siitä taas 240 litraseen.
Lopetin harrastuksen n. 1 vuosi sitten. Nyt sormet syhyävät laittaa se vanha 75 litranen taas toimintaan ja voipi olla, että jo vkonloppuna akvaario on kondiksessa... xD

Sen siitä saa, kun kerran pimahtaa akvaarioihin! se on menoa sitte! :)

Edit: Virkkeet loppuu pisteeseen ja alkaa isolla kirjaimella. Pehis
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

bilgguska kirjoitti:nyt sormet syhyävät laittaa se vanha 75 litranen taas toimintaan, ja voipi olla, että jo vkonloppuna akvaario on kondiksessa..xD
Toivottavasti tämä ei tarkoita ihan sitä miltä kuulostaa. Eihän siellä ui vielä kaloja tämän viikonlopun jälkeen?

Minulla taitaa olla 8. tai 9. vuosi harrastusta menossa. Enpäs muista ihan tarkkaan, mutta sovitaan että 9, kun se kuulostaa heti paljon vakuuttavammalta [;)] :D
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jussi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 127
Liittynyt: 21:32, 21.07.2001
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Olen harrastanut akvaarioita 23 v:tta. Yksi välivuosi taisi olla (83 - 84). Onneksi olen saanut hillittyä hiukan, joten harrastus on pysynyt siedettävissä rajoissa. :D
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Pienenä omistin kultakalamaljan ja hoitelin naapureiden "oikeita" akvaarioita kun heitä ei huvittanut ollenkaan enää alkuhuuman jälkeen. Virallisesti ensimmäinen kunnon allas tuli n. pari vuotta sitten vahingossa että virallisesti aika altaiden parissa ei ole ollut pitkäkään.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Tuli tuosta Rääkyn 'vastauksesta' mieleen (ei liity siihen mitenkään, mutta juuri silloin lukiessani poksahti paradoksaalinen ajatusrypäs ilmoille), että ihmisillä saattaa olla altaita vuosikymmenet eikä heitä kiinnosta ne lainkaan tai he eivät tiedä akvaarionhoidosta juuri mitään. Eräällä vanhalla ystävälläni oli 325 litrainen akvaario vuosikaudet ilman kasvin kasvia ja kalastona pusukala sekä isokokoinen pleko. Vettä vaihdettiin kerran kuussa jos silloinkaan ja yksi ämpärillinen oli kuulemma 'tarpeeksi'. Jotenkin tuntuu, että kun vanhempana aloittaa akvaarioharrastuksen, tulee se aloitettua myös kunnolla, vastuuntuntoisempana (ja kriittisempänä). Onhan toki poikkeustapaukset, mutta jotenkin vain olen saanut tällaisen kuvan :)

Mutta palatakseni siihen alkuperäiseen ajatukseen, niin sitä voi aina pienessä päässään miettiä, että onko 20 vuotta allaselämää harrastanut kokeneempi kuin muutaman vuoden puuhastellut? Ehkä pari vedenvaihtoa enemmän ja kasa palaneita loisteputkia, mutta eipä missään lue, että tietoa olisi kerätty aktiivisesti näiden vuosien aikana. Tosin, ei lue sen toisenkaan kohdalla. Niin sanoakseni tenkkapoo ja vähä-älyinen filosofoinnin aihe teille kaikille :mrgreen:

/edit: muutettu selkeämpään muotoon aamuisesta rävellyksestä
Viimeksi muokannut Lisa, 14:21, 14.08.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Lisa kirjoitti:Ihmisillä saattaa olla altaita vuosikymmenet eikä heitä kiinnosta ne lainkaan tai he eivät tiedä akvaarionhoidosta juuri mitään. Kyllä se laatu ihan ehdottomasti korvaa sitä määrää :)
Olen samaa mieltä, en minäkään pikkuvekarana ollut kiinnostunut säännöllisistä vedenvaihdoista yms. vedenlaadun tarkkailemisesta, saatikka tekniikasta yms. :roll: Sitäpaitsi silloin tiedon hankkiminen oli paljon hankalampaa, kun ei ollut tätä maan mainiota internettiä käytössä (tai ainakin sisältö oli rajattu), vaan luotti aika kiltisti siihen vanhaan kirjaan jonka käteensä sai kirjastosta... :?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 10:15, 28.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Kuusivuotiaasta

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Sain ekan akvaarion synttärilahjaksi kun täytin kuusi vuotta... Akvaario on ollut siis... jo 17 vuotta! Kai sitä on jo vähän kokemusta!
330 litraa, 98 litraa ja kissa
Kerri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 13:12, 27.03.2002
Paikkakunta: Jyväskylä/ JAS

Viesti Kirjoittaja Kerri »

Ostin ekan altaani syksyllä 93, joten eiköhän siitä tule 9 vuotta kuluneeksi. Aktiivisemmin olen asiaa harrastanut nelisen vuotta mm. liittymällä akvaarioseuraan ja lisäämällä altaiden määrää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”