Neontetra vs kardinaalitetra, lämpötilavaatimukset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Neontetra vs kardinaalitetra, lämpötilavaatimukset
Silmiini on useampaan otteeseen osunut, että täällä tuntuu olevan yleisemminkin sellainen käsitys vallalla, että neontetra olisi jotenkin kovin viileän veden kala. Kardinaalitetraa sen sijaan pidetään lämpimämmän veden kalana, eikä neoneja ja kardinaaleja sen vuoksi suositella pidettäväksi samassa akvaariossa.
Kuitenkin, minun kirjani (Baensch) sanoo neontetrojen lämpötilarajoiksi 20 - 26 astetta ja kardinaalitetralle 23 - 27 astetta.
Sen mukaan siis neontetra kyllä pärjää viileämmässä vedessä kuin kardinaalitetra, mutta miksi sen tulkitaan vaativan sitä?
Lisäksi neontetrojen on useinkin mainittu olevan lehtikalojen luontaista ravintoa, joten voisi siis olettaa niiden olevan jokseenkin samalta suunnalta kotoisin. Lehtikalaa pidetään vuorostaan melko lämpimän veden kalana (lämpötilaa suositellaan yleensä tuonne yli 25 asteeseen), mutta samainen kirja antaa kyseiselle kalalle varsin laajan lämpötilaskaalan: 20 - 32 astetta.
Tiedän toki, että kirjoissa on virheitä, enkä taitaisi itsekään lähteä aivan heti kasvattelemaan lehtikaloja liki 20 asteen lämpötilassa, mutta neontetralle lämpötilarajat kuulostavat mielestäni kotiseudun huomioonottaen aivan järkeviltä.
Kommentteja? Olenko hakoteillä, vai onko jotain tulkittu yleisemmin väärin?
Kuitenkin, minun kirjani (Baensch) sanoo neontetrojen lämpötilarajoiksi 20 - 26 astetta ja kardinaalitetralle 23 - 27 astetta.
Sen mukaan siis neontetra kyllä pärjää viileämmässä vedessä kuin kardinaalitetra, mutta miksi sen tulkitaan vaativan sitä?
Lisäksi neontetrojen on useinkin mainittu olevan lehtikalojen luontaista ravintoa, joten voisi siis olettaa niiden olevan jokseenkin samalta suunnalta kotoisin. Lehtikalaa pidetään vuorostaan melko lämpimän veden kalana (lämpötilaa suositellaan yleensä tuonne yli 25 asteeseen), mutta samainen kirja antaa kyseiselle kalalle varsin laajan lämpötilaskaalan: 20 - 32 astetta.
Tiedän toki, että kirjoissa on virheitä, enkä taitaisi itsekään lähteä aivan heti kasvattelemaan lehtikaloja liki 20 asteen lämpötilassa, mutta neontetralle lämpötilarajat kuulostavat mielestäni kotiseudun huomioonottaen aivan järkeviltä.
Kommentteja? Olenko hakoteillä, vai onko jotain tulkittu yleisemmin väärin?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Re: Neontetra vs kardinaalitetra, lämpötilavaatimukset
Kyllähän lämpötilat jossain esim. joessa vaihtelevat aika paljonkin. Ehkä neontetrat viihtyvät pääasiallisesti niissä viileämmissä paikoissa, mutta matkan varrella on lämpimiäkin mestoja, joiden asukkeja ovat sitten lehtikalat. Jokihan voi olla varsin monimuotoinen - on vuolaasti virtaavia paikkoja, hyvin tyveniä kohtia, rauhallista vesikasvillisuuden valtaamaa aluetta jne.Mari kirjoitti:Lisäksi neontetrojen on useinkin mainittu olevan lehtikalojen luontaista ravintoa, joten voisi siis olettaa niiden olevan jokseenkin samalta suunnalta kotoisin. Lehtikalaa pidetään vuorostaan melko lämpimän veden kalana
Olikohan tässä mitään tolkkua, no, sama se

Ja mitä olen katsellut kovin lämpimässä vedessä kasvaneita neontetroja, niin nopeammin ne ovat "rapistuneet", kuin viileämmissä oloissa eläneet lajitoverit. Samoin kardinaalitetra on viileässä vedessä jotenkin liikkumaton, "paleleva", tylsäkin, mutta neontetra viipottaa sangen tyytyväisenä.
Sen enempiä en veisaa, ellei ole pakko. Riittää, kun a.) neontetraa ei laiteta kovin lämpimään veteen, b.) kardinaalitetraa ei laiteta kovin viileään veteen ja c.) kumpaakaan tetraa ei mieluusti laiteta lehtikalojen kanssa samaan pyttyyn

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Minusta yleisempänä ongelmana tällä palstalla on se, että kovasti kyllä neuvotaan mitä kaloja voi laittaa altaaseen jossa on ennestään neontetroja tai kardinaalitetroja, lämpötilaerot huomioon ottaen - mutta missä vaiheessa ei kysytä mikä kysyjän akvaarion lämpötila on tai onko hän halukas/aikovainen muuttamaan sitä nykyisen tai tulevan kalastonsa vaatimuksia vastaavaksi.
Meille tulevat neontetrat tulevat Aasiasta. Aasiassa on lämmintä. Minä olen ns. pidempään harrastanut akvaristi, ja meidän näkemyksiämme ei nykyään kunnioiteta koska tietomme on nykykäsityksen mukaan vanhentunutta. Hitsi vieköön, minullahan ei edes ole lämmittimiä käytössä yhdessäkään makeavesiakvaariossani, miten voisin kommentoida mitään tällaiseen aiheeseen - tai miksi kukaan pitkän linjan akvaristi tekisi niin?
Meille tulevat neontetrat tulevat Aasiasta. Aasiassa on lämmintä. Minä olen ns. pidempään harrastanut akvaristi, ja meidän näkemyksiämme ei nykyään kunnioiteta koska tietomme on nykykäsityksen mukaan vanhentunutta. Hitsi vieköön, minullahan ei edes ole lämmittimiä käytössä yhdessäkään makeavesiakvaariossani, miten voisin kommentoida mitään tällaiseen aiheeseen - tai miksi kukaan pitkän linjan akvaristi tekisi niin?

-
- Elite Member
Olen ehdottoman samaa mieltä Lisan kanssa tuosta neon- ja kardinaalitetrojen, sekä lehtikalojen yhdistämisestä
Enkä kiistä sitäkään, etteikö nuo lämpötilatoiveetkin menisi juuri noin, että kardinaaleille yleisesti ottaen lämpimämpää ja neoille viileämpää vettä, mutta lähinnä ajoin takaa tällä sitä, että niille kuitenkin löytyy yhteinen lämpötila-alue ja vesivaatimukset muutenkin täsmäävät, niin mielestäni niitä ei oikein voisi tuomita keskenään sopimattomiksi samaan akvaan.

Enkä kiistä sitäkään, etteikö nuo lämpötilatoiveetkin menisi juuri noin, että kardinaaleille yleisesti ottaen lämpimämpää ja neoille viileämpää vettä, mutta lähinnä ajoin takaa tällä sitä, että niille kuitenkin löytyy yhteinen lämpötila-alue ja vesivaatimukset muutenkin täsmäävät, niin mielestäni niitä ei oikein voisi tuomita keskenään sopimattomiksi samaan akvaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Yhdyn täysin tuohon ylläolevaan säikeeseen. Siitä päästään sitten seuraavaan aiheeseen, jonka nimi voisi olla Onko järkeä pitää samassa altaassa sekä kardinaali- että neontetroja?. Voisin väittää, että on järkeä, sillä 50-päisen kardinaaliparveni joukosta erottui alle 15-päinen joukkio neontetroja yllättävän hyvin. Tai no, jos meni lähelle kyttäämään. Tai no, jos katsoi suurennuslasilla. Tai, no... jooMari kirjoitti:niille kuitenkin löytyy yhteinen lämpötila-alue ja vesivaatimukset muutenkin täsmäävät, niin mielestäni niitä ei oikein voisi tuomita keskenään sopimattomiksi samaan akvaan.

Saa luvan loppua tämä sättäily nyt, tule irkkiin, jos kielesi on pillastunut enemmälti

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Elite Member
Mä en haldaa tota irkkailua... tarvii varmaan joskus opetella.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Tästä minäkin voin olla vilpittömästi kanssasi samaa mieltä.Mari kirjoitti:Mä en haldaa tota irkkailua... tarvii varmaan joskus opetella.

Ei se ole vaikeaa, mukaan vaan. Onhan minullakin aina toimiva irkki vaikken ymmärrä koneista kuin sen että omien desibelien käyttö lisää koneiden tehoa vajaan viikon viiveellä.
Täällä viipottaa 20-päinen kardinaaliparvi jossa on mukana muutamia neontetroja (vanhan parven tynkä). Asteita on 24 yöllä ja 25 päivällä, lamppu kun lämmittää sen verran. Yöllä lämmitin menee päälle jos putoaa alle 24 asteen. Eli olosuhteiden pitäisi olla kompromissi molemmille lajeille. Molemmat lajit ovat kuteneet, joten en usko että kovin huonosti viihtyvät. Mutta jos kertoisin kalastostani ja kyselisin neuvoja, minua suositeltaisiin nostamaan lämpötilaa tai hankkiutumaan eroon neontetroista. Mutta ajatelkaa isoa kasvillisuuden peittämää allasta josta pitäisi haavia vain ne 4 neontetraa kaikkien muiden joukosta
. Kun alkaa pyydystämään, nopeasti liikkuvista kaloista ei näe kumpaa lajia ovat ja pyydystys jää siihen. Olen kyllä yrittänyt.

Neontetran lämpötilahaarukka tulikin esille jo. Sitten mitä minä olen kärttänyt on että miksi ei taistolle ja neonille muka löydy yhteistä lämpötilaa. Mistä se taiston mieletön vain kiehuvaan veteen tulee kun esim. 24-26 passaa sille yhtälailla. Aina kun tästä asiasta tulee puhe kuulee nousee taiston lämpövaatimus ihan silmittömiksi. Kukaan ei ole tainnut vastata että miksi ei viileämpi käy ja mistä pirusta se 28 astetta on nykäisty. Ja tämä lämpötilahan silloin aina muuttuu korkeammaksi kun "tarve" vaatii.
Ja vielä : puhun lämpötilasta. En muusta.
Ja vielä : puhun lämpötilasta. En muusta.
-
- Elite Member
Tuo Rääkyn mainitsema taisto-neontetra juttu on aivan vastaava juttu kuin tämä minun mainitsemani kardinaali-neontetrajuttukin. Näissä kohden tuntuisi välillä menevän täällä nämä neuvot yli ymmärryksen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Viihtyykö kardinaalitetra 27 asteisessa, helmirihmojen kanssa? Välillä helteellä lämpö on ollut jopa 30 parikin päivää.
Onko kardinaali jo herkempi tällaiselle heittelylle? ainakin nuo rihmat on sen kestäneet(ovatkin kyllä lämpimiltä seuduilta)
Onko kardinaali jo herkempi tällaiselle heittelylle? ainakin nuo rihmat on sen kestäneet(ovatkin kyllä lämpimiltä seuduilta)
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
"Ja mitä olen katsellut kovin lämpimässä vedessä kasvaneita neontetroja, niin nopeammin ne ovat "rapistuneet", kuin viileämmissä oloissa eläneet lajitoverit. Samoin kardinaalitetra on viileässä vedessä jotenkin liikkumaton, "paleleva", tylsäkin, mutta neontetra viipottaa sangen tyytyväisenä."
Samaa mieltä. Viileämpiin vesiin tarkoitutut ikään kuin vain möllöttävät paikoillaan liian lämpöisessä, ovat erittäin flegmaattisia, liikkumattomia ja hailakoita, samoin lämpimässä pidettävät toisinpäin.
Mutta kukapa jaksaa aina naputtaa, kukin pitää omantunnon mukaan missä lystää.
Samaa mieltä. Viileämpiin vesiin tarkoitutut ikään kuin vain möllöttävät paikoillaan liian lämpöisessä, ovat erittäin flegmaattisia, liikkumattomia ja hailakoita, samoin lämpimässä pidettävät toisinpäin.
Mutta kukapa jaksaa aina naputtaa, kukin pitää omantunnon mukaan missä lystää.