Kiekot ja lehtikalat

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Kiekot ja lehtikalat

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Onkos kukaan pitänyt kiekkoja lehtikalojen kansa? Miten on yhteiselo sujunut?

Ajattelin kysäistä kun sitten saan loppuvuodesta kai toisen 325 litraisen pytyn niin siirrän muut kalat sinne. Nykyiseen jäisi sitten kaksi lehtikalaa ja kaksi partamonnia.

Olen miettinyt laittavani silloin kiekkoja joukkoon. Jollei lehtikset hätyyttele sitten aivan kohtuuttomasti.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

En laittaisi samaan akvaan. Kiekot ovat niin paljon hitaampia syömään, kuin ahnaat lehtarit.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niin tuosta onkin ollut maininta kirjassa tuosta ruokinnasta.

Hmm, onko kukaan kokeillut syöttää niin, että antaisi lehtikaloile toisesta raosta ruokaa ja kiekoille toisesta? Jolloin ne söisi eri paikasta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mitenkäs ajattelit kouluttaa kalasi niin, että toinen laji syö toisesta päästä akvaa ja toinen toisesta eikä kumpikaan närpi toisen alueelta... :roll: En usko että toimii. Saat vain tosi lihavia lehtikaloja ja laihoja kiekkoja.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Kyllä minulla ainakin lehti- ja kiekkokalat voivat ihan hyvin, vaikka ovat samassa altaassa. Kyllä kiekot osaavat aika hyvin puolensa pitää.
Juhani
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Mari, sitä kun uskaltaisi kokeilla.
Kyllä minulla ainakin lehti- ja kiekkokalat voivat ihan hyvin, vaikka ovat samassa altaassa. Kyllä kiekot osaavat aika hyvin puolensa pitää.
Ostitko lehti- ja kiekkokalat samaan aikaan vai eri aikaan?
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pehis »

En suosittele, koska muistaakseni sinulla nuo lehtikalat kutee aika usein ja kutuaikana niillä meinaa olla paha tapa pelata kiekoilla pingistä...
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

En suosittele, koska muistaakseni sinulla nuo lehtikalat kutee aika usein ja kutuaikana niillä meinaa olla paha tapa pelata kiekoilla pingistä...
Joo olen miettinyt tuon ruokinnan lisäksi tätäkin ongelmaa. Lehtikalat kun tuppaavat olemaan kovia puolustamaan mätiä ja poikasia. Tällä hetkellä ovat tiikerinuoliaiset saaneet välillä kyytiä. Siis silloin kun kutua on ollut.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

lehtikalat vs kiekot

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mullakin lehtikalat jyräsi kiekot viikottain ahkeran kutemisen takia. Siksi luovuinkin lehtikaloista ja olen kiekkomies :)
En siis suosittele samaan altaaseen.
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Ostitko lehti- ja kiekkokalat samaan aikaan vai eri aikaan?
Aikaisemmin olen ostanut eri aikaan. Viime syksynä ostin lippulehtikaloja ja villejä kiekkoja yhtä aikaa eikä ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmia ja kaikki näyttävät syövän innolla, vaikka liput kyllä yleensä saavat ensimmäiset makupalat. Riippuu varmasti akvaarion koostakin, millaisia kärhämöitä voi syntyä mahdollisten kutujen aikaan.
Juhani
Tommi S
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tommi S »

Minäkin olen pitänyt lehtikaloja ja kiekkoja samassa altaassa ilman ongelmia vuosia. Kiekoilla ei ole ollut mitään vaikeuksia saada osaansa ruoka-aikoina. Toisinaan olen antanut ruokaa eri kohtiin allasta, ja hyvin ovat kalat osanneet etsiä ruoan.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hmm, tuo ruokinta saattaisi sitten onnistua yhteiselolla. Jää vaan mietityttää kutuaika vaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”