Kiekot ja lehtikalat
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Kiekot ja lehtikalat
Onkos kukaan pitänyt kiekkoja lehtikalojen kansa? Miten on yhteiselo sujunut?
Ajattelin kysäistä kun sitten saan loppuvuodesta kai toisen 325 litraisen pytyn niin siirrän muut kalat sinne. Nykyiseen jäisi sitten kaksi lehtikalaa ja kaksi partamonnia.
Olen miettinyt laittavani silloin kiekkoja joukkoon. Jollei lehtikset hätyyttele sitten aivan kohtuuttomasti.
Ajattelin kysäistä kun sitten saan loppuvuodesta kai toisen 325 litraisen pytyn niin siirrän muut kalat sinne. Nykyiseen jäisi sitten kaksi lehtikalaa ja kaksi partamonnia.
Olen miettinyt laittavani silloin kiekkoja joukkoon. Jollei lehtikset hätyyttele sitten aivan kohtuuttomasti.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
En laittaisi samaan akvaan. Kiekot ovat niin paljon hitaampia syömään, kuin ahnaat lehtarit.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Mitenkäs ajattelit kouluttaa kalasi niin, että toinen laji syö toisesta päästä akvaa ja toinen toisesta eikä kumpikaan närpi toisen alueelta...
En usko että toimii. Saat vain tosi lihavia lehtikaloja ja laihoja kiekkoja.

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Joo olen miettinyt tuon ruokinnan lisäksi tätäkin ongelmaa. Lehtikalat kun tuppaavat olemaan kovia puolustamaan mätiä ja poikasia. Tällä hetkellä ovat tiikerinuoliaiset saaneet välillä kyytiä. Siis silloin kun kutua on ollut.En suosittele, koska muistaakseni sinulla nuo lehtikalat kutee aika usein ja kutuaikana niillä meinaa olla paha tapa pelata kiekoilla pingistä...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
lehtikalat vs kiekot
Mullakin lehtikalat jyräsi kiekot viikottain ahkeran kutemisen takia. Siksi luovuinkin lehtikaloista ja olen kiekkomies 
En siis suosittele samaan altaaseen.

En siis suosittele samaan altaaseen.
Aikaisemmin olen ostanut eri aikaan. Viime syksynä ostin lippulehtikaloja ja villejä kiekkoja yhtä aikaa eikä ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmia ja kaikki näyttävät syövän innolla, vaikka liput kyllä yleensä saavat ensimmäiset makupalat. Riippuu varmasti akvaarion koostakin, millaisia kärhämöitä voi syntyä mahdollisten kutujen aikaan.Ostitko lehti- ja kiekkokalat samaan aikaan vai eri aikaan?
Juhani