Jalustan piilottaminen bambumatolla, kiinnitysongelma

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Jalustan piilottaminen bambumatolla, kiinnitysongelma

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Olen jo pidemmän aikaa kironnut saamattomuuttani tylsän näköisen putkijalustan koristamisen suhteen ja nyt sain jostain pienen motivaatiokohtauksen ja ryhdyin heti toimeen ennenkuin se taas katoaa jonnekin. Jokin aikaa sitten aqua-webissä oli linkkinä ao. sivusto josta innostuin sen verran että päätin tehdä samantapaisen koristuksen itse.

http://melli.net/~sami/kilpparihylly/page_01.htm

Hankin kukkakaupasta 250 bambukepin paalin joissa yhden kepin pituus on 150cm ja halkaisija n. 1,5cm luokkaa. Hinnaksi kepuloille tuli 34€. Kyseisistä kepeistä punon narun avulla vastaavanlaisen maton kuin mitä linkin kuvissa oli ja ajattelin ainakin altaan Teräsputkisen jalustan piilottaa maton taakse kokonaan.

Maton valmistuksessa ei ole mitään suurempaa ongelmaa, mutta en tiedä miten toteuttaisin sen kiinnityksen jalustaan. Pidän altaan alla kaikkea akvaario-tavaraa (ämpäreitä yms.) joten matto pitäisi tarvittaessa saada pois edestä ilman suurempia McGyver-tempauksia.

Mielessäni kävi jonkinlaiset ripustuskoukut altaan ympärillä joihin matto olisi helppo pistää roikkumaan, mutta uskaltaako 840-litraisen altaan jalustaan lähteä poraamaan mitään reikiä kun täysi toiminnassa oleva allas on siinä päällä? Entäpä altaan alla oleva vaneri, voiko siihen naulata kevyesti pieniä nauloja ilman että altaan pohja menee mutkalle? Ei kukaan halua altaansa hajoavan, mutta kerrostalon 5. kerroksessa ei tekisi mieli ryhtyä kokeilemaan mitään riskialtista. :|

Onko jollain jotain muita hyviä ideoita? Entä kiinnostaako jotain muuta idea eli pidänkö kameraa hollilla projektin ajan?
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Pieniä silmukkaruuveja voisi harkita. Harpinkärjellä tms painaa ensin aloitusreiän ja sitten ruuvaa silmukan kiinni.

Jollei reikiä halua tehdä, niin kiinnityspalaset voi aina liimata. Araldiitilla luulisi pysyvän. Tosin jos vaneri on vesivaneria, niin kannattanee hiomapaperilla hiukan karhentaa sen pinta ennen liimausta.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Pidä ihmeessä kamera hollilla. Koskaan ei voi tietää mikä uudistusvimma iskee ja milloin. Silloin on hyvä etsiä haun avulla kuvatuksia erilaisista projekteista...
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Meillä on myös bambumattoa jalustan suojana, tosin ostin sen valmiina. Kiinnittäny en ole millään tavalla, koska bambut on sidottu toisiinsa rautalangalla. Pysyy siis pystyssä ittekseen ihan tukevasti kun on kolmella sivulla ja kaksi kulmaa taivutettuna.

Yanna
samij76
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij76 »

Toi minun suoja on kiinni ihan vaan rautalangoilla jalustan ympärillä. Langat on niin ohuita ettei niitä normaali silmä huomaa ollenkaan ja pari kolme kiinnityskohtaa riittää ihan mainiosti koko matolle. Tuolle kiinnitystavalle on vain edellytys että sermi seisoo lattialla.
Jos jotain tarvitsee altaan alta kaivaa niin päätysivun voi vain rullata tai siirtää sivuun.
nuo minun bambusermit oli ostettu valmiina ikeasta ja sahattu vain oikeaan mittaan.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Entä miten olisi vanha kunnon karhuntarra? Liimalla kiinni jalustaan ja bambukeppiin, sillä minun jalustan sisustuslevyt pysyvät enemmän kuin hyvin...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
nosegoblin
Member
Member

-Alix- kirjoitti:Entä miten olisi vanha kunnon karhuntarra? Liimalla kiinni jalustaan ja bambukeppiin, sillä minun jalustan sisustuslevyt pysyvät enemmän kuin hyvin...
Kiitoksia ideasta, tämä oli jo sen verran idioottivarma ratkaisu että meikäläinenkin onnistuis varmaan suoriutumaan siitä ilman suuremman luokan vesivahinkoja. :mrgreen:
aask
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aask »

Itse jos ajattelisin moisen rakentavani niin pohjana käyttäisin autotallissa olevia kaislamattoja. Ovat ostettu jostain tiimarista tms auringonottoa varten. Liimaisin bambut siihen. Jos ei siitä tulisi itsestään seisovaa, niin hakisin kangaskaupasta kanttinauhaa tai takin/housun nyörinä käytettävää ohutta pyöreää narua. Siis sen bambun väristä. Laittaisin jalustan joka tolppaan ylös ja alas narut rusetilleen. Tarvittaessa vielä yläreunaan keskelle jos sinne väliin sais ujutettua.

Tää on tätä naisen logiikkaa :mrgreen: :mrgreen:
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mä olisin sen verran laiska että ruuvaisin mokomat kepit vaneriin kiinni ja laittaisin vanerin magneeteilla (monissa kaapin ovissa) siihen jalustaan kiinni.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Meillä tulee kaikkien jalustojen eteen musta kangas liimattavalla tarranauhalla kiinni. Luulisin että tarranauhalla saa laitettua muutakin kun kangasta.
nosegoblin
Member
Member

Matot ovat nyt punottu ja juuri sellaisia kuin halusikin. Itse punottaessa säästää isompien erien kanssa muutaman euron mutta aikaa kuluu ihan kiitettävästi. 2 x 100x70cm matot 3:lla "poikkinarulla" ja kahdella tukikepillä sekä 2 x 130x70cm matot 4:llä "poikkinarulla" ja kahdella tukikepillä veivät aikaa noin 7-8 tuntia kahdelta hengeltä kiristelyineen ja hienosäätöineen. Hullun hommaa olisi varmasti paras kuvaus, kun aikuinen ihminen lauantai-iltana istuu äidin kanssa keittiön pöydän ääressä sitomassa mattoja kasaan. [;)]

koko paalista jäi yli n. 100 keppiä eli noin 150 metriä joten jatkoprojekteja voi olla vielä luvassa kun keksin mitä muuta niistä voisi tehdä.

Kiinnitysjärjestelyitä tutkin tarkemmin kun pääsen takaisin altaan ääreen, tarranauha kuulostaa parhaimmalta ratkaisulta tähän mennessä.
nosegoblin
Member
Member

Pientä päivitystä tilanteeseen eli ennen ja jälkeen kuvat. Parempi reportaasi tulee sitten "joskus" kunhan saan ne nettisivut tehtyä. Tietysti jos joku haluaa neuvoa kysyä projektin tiimoilta, niin YV:llä tavoittaa. Muutamia pikkujuttuja ainakin tekisin toisin vahingoista viisastuneena.

Kuva
Allas edestäpäin ja romut kaiken kansan nähtävillä.

Kuva
Allas edestpäin ja "romut" maton takana piilossa. Mattoja ei ole vielä kiinnitetty mitenkään, enkä loppujen lopuksi tiedä tarvitseeko niitä edes kiinnittää sen enempää sittenkään. Ne pysyvät aika tukevasti pystyssä ilman apujakin. Mutta katsotaan nyt kun toivun taas bambukeppiyliannostuksestani. [;)]
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Kivan näköinen! Bambu sopii hyvin tuohon, tulee viidakon tunnelma mutta kotelo on kuitenkin siisti.
fisukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisukka »

Tosi kivan näköinen totta tosiaan, minäkin aion tässä tällä viikolla tollasen tehdä...sitä vain mietin, että mitä narua nyt sitten loppujen lopuksi käytitkään sitomiseen? On niin siistin näköinen tuo...itse olin jo päätynyt siien rautalankaan, mutta tuo ei taida sellaista olla...
nosegoblin
Member
Member

fisukka kirjoitti:mitä narua nyt sitten loppujen lopuksi käytitkään sitomiseen? .
Samaisesta kukkakaupasta ostin kolmisäikeistä juuttinarua. 9,5€ maksoi loppuelämän tarpeisiin riittävä rulla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”