Ruokinnasta
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
Miljoonakala
- Junior Member

Ruokinnasta
Pienessä 66 litran akvaariossa asustelee 6 miljoonakalaa(joista 5 tullut noin pari viikkoa sitten).
Ongelma on se, että eräs miljoonakaloista syö paljon enemmän kuin muut ja on sen vuoksi todella suuri pallo.Yksi taas ei "osaa" syödä: ei osaa tulla pinnalle syömään ja syö yleensä joko pohjalta tai jos ruokaa tipahtaa eteen.Toisaalta sylkäisee tällöinkin usein pois ruokaa eli tosi vähän syö.Laihalta näyttää.Melko pirteältä vaikuttaa kuitenkin.Ei nyt niin vilkkaalta, mutta ei makoile pohjassa tms.Tämä kala on yksi uusista milliksitä.Kuten myös tuo pallero.
Millainen määrä ruokaa olisi muuten hyvä määrä tuolle määrälle?Entä kuinka saisin laiheliinin syömään ja kuinka estäisi, ettei tuo eräs pullukka söisi itseänsä "hengiltä" tai saisi rasvamaksaa tms.?
Ruokana tämmöisiä kaapissa tällä hetkellä:
Sera vipan
Sera flora
Sera plankton tabs
Seran raeruoka
Seran surviaissääskentoukat(?)
Seran tubifex-kuutiot
Sera fd daphnien(vesikirput)
JBL:n "väriruoka"
Silloin tällöin herneet...sera fishtaminia ruokaan joinakin päivinä viikossa.
Olen tainnut antaa liikaa ruokaa kaloille nyt kun olen koittanut saada yhtä syömään kunnolla[:I] ...miten turvaan laiheliinin ravinnonsaannin, jos taas vähennän ruoan antamista(jottei se yksi syö ihan mahdottomia)?Miten pitäisi ruokkia sitä laihaa?
Ongelma on se, että eräs miljoonakaloista syö paljon enemmän kuin muut ja on sen vuoksi todella suuri pallo.Yksi taas ei "osaa" syödä: ei osaa tulla pinnalle syömään ja syö yleensä joko pohjalta tai jos ruokaa tipahtaa eteen.Toisaalta sylkäisee tällöinkin usein pois ruokaa eli tosi vähän syö.Laihalta näyttää.Melko pirteältä vaikuttaa kuitenkin.Ei nyt niin vilkkaalta, mutta ei makoile pohjassa tms.Tämä kala on yksi uusista milliksitä.Kuten myös tuo pallero.
Millainen määrä ruokaa olisi muuten hyvä määrä tuolle määrälle?Entä kuinka saisin laiheliinin syömään ja kuinka estäisi, ettei tuo eräs pullukka söisi itseänsä "hengiltä" tai saisi rasvamaksaa tms.?
Ruokana tämmöisiä kaapissa tällä hetkellä:
Sera vipan
Sera flora
Sera plankton tabs
Seran raeruoka
Seran surviaissääskentoukat(?)
Seran tubifex-kuutiot
Sera fd daphnien(vesikirput)
JBL:n "väriruoka"
Silloin tällöin herneet...sera fishtaminia ruokaan joinakin päivinä viikossa.
Olen tainnut antaa liikaa ruokaa kaloille nyt kun olen koittanut saada yhtä syömään kunnolla[:I] ...miten turvaan laiheliinin ravinnonsaannin, jos taas vähennän ruoan antamista(jottei se yksi syö ihan mahdottomia)?Miten pitäisi ruokkia sitä laihaa?
Millikala...
Vähän kuuloistaisi siltä, että se sinun "laiheliini" on jotenkin sairas, tai ei vaan ole vielä kunnolla sopeutunut akvaasi...
Ovathan vesiarvosi oikeat miljoona kaloille??
Ovathan vesiarvosi oikeat miljoona kaloille??
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Jos sinulla on joka nurkassa päällysläsissa raot, niin kokeile tiputtaa jokaisesta tällaisesta hieman ruokaa.
Tällöin tulee useampi ruokailukohde ja kaikki kalat eivät ole samassa paikassa syömässä, jolloin yksi rohmuaa paljon ja joku jää vähemmälle.
Tällöin tulee useampi ruokailukohde ja kaikki kalat eivät ole samassa paikassa syömässä, jolloin yksi rohmuaa paljon ja joku jää vähemmälle.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
Miljoonakala
- Junior Member

-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ettei se laihempi olisi koiras ja pulleampi naaras?
Ovatko kaikki samaa sukupolta?
Naaraat ovat kyllä pulleampia kuin koiraat. Ainakin silloin kun ne "odottavat" poikasia.
Ovatko kaikki samaa sukupolta?
Naaraat ovat kyllä pulleampia kuin koiraat. Ainakin silloin kun ne "odottavat" poikasia.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
-
Miljoonakala
- Junior Member

Molemmat ovat naaraita;)
Kyllä minä sukupuolet tunnistan eväsiittimestä ja ulkonäöstä.
Altaassa on neljä naarasta ja kaksi urosta.
Laiha on todellakin laiha(ei ole edes pientä pyöreyttä.Vatsa ei kuitenkaan ole sisäänpainunutkaan.) ja pullea on läski.Toisaalta voihan se olla samaan aikaan "raskaanakin", mutta ei kantavatkaan miljoonakalat minulla koskaan ole olleet noin "läskejä".Muuten tämä pumpelo on hyvin eloisa ja ja terve.
Mikä voisi sitten olla vikana, jos tämä laiha on sairas?Mikä on vikana vesiarvoissa tms?
Kyllä minä sukupuolet tunnistan eväsiittimestä ja ulkonäöstä.
Altaassa on neljä naarasta ja kaksi urosta.
Laiha on todellakin laiha(ei ole edes pientä pyöreyttä.Vatsa ei kuitenkaan ole sisäänpainunutkaan.) ja pullea on läski.Toisaalta voihan se olla samaan aikaan "raskaanakin", mutta ei kantavatkaan miljoonakalat minulla koskaan ole olleet noin "läskejä".Muuten tämä pumpelo on hyvin eloisa ja ja terve.
Mikä voisi sitten olla vikana, jos tämä laiha on sairas?Mikä on vikana vesiarvoissa tms?
Päteeköhän kaloihinkin samat luonnonlait kuten muihinkin elikoihin; vain vahvat selviävät.
Jos kalallasi olisi nälkä, se kyllä tulisi syömään. Tai jos se on sairas niin heikot sortuu elon tiellä. Jos sillä ei mitään sairautta ole havaittavissa, niin vaikeaa sitä on lähteä lääkitsemään.
Itse seuraisin tilannetta, ruokkisin kaloja aivan normaalisti. Jos tämä yksi osoittaa huononemista, niin kiehuvaan veteen kastaminen. Milliksissä taitaa nykyään olla paljon epäkelpoja yksilöitä?!
Se sinun "tosipaksu" synnyttää tod näk päivänä minä hyvänsä
Jos raskaana oleva nainen syö kahden edestä, niin paljonko syö kahtakymmentä poikasta odottava millisnaaras - paljon.
Jos kalallasi olisi nälkä, se kyllä tulisi syömään. Tai jos se on sairas niin heikot sortuu elon tiellä. Jos sillä ei mitään sairautta ole havaittavissa, niin vaikeaa sitä on lähteä lääkitsemään.
Itse seuraisin tilannetta, ruokkisin kaloja aivan normaalisti. Jos tämä yksi osoittaa huononemista, niin kiehuvaan veteen kastaminen. Milliksissä taitaa nykyään olla paljon epäkelpoja yksilöitä?!
Se sinun "tosipaksu" synnyttää tod näk päivänä minä hyvänsä
-
villimilli
- Member

- Sukupuoli: Nainen
-
Inia
- Akvaariosisustaja 2005

- Akvaarioseurat: HAS
Kaloja ei sitten tapeta kiehuvalla vedellä
Neilikkaöljy on humaanimpi vaihtoehto.
Ja todellakin, jos kala ei syö, niin ei sitä saa syömään tiputtamalla akvaarioon lisää ruokaa. Eli odottele ja seuraa tilannetta. Miljoonakalat eivät ole kovin pitkäikäisiä, eli hyvinkin tuo syömätön saattaa olla vain yksinkertaisesti vanha.
Ja todellakin, jos kala ei syö, niin ei sitä saa syömään tiputtamalla akvaarioon lisää ruokaa. Eli odottele ja seuraa tilannetta. Miljoonakalat eivät ole kovin pitkäikäisiä, eli hyvinkin tuo syömätön saattaa olla vain yksinkertaisesti vanha.
Samaista neilikkaöljyähän käytetään myös kalojen nukutukseen. Mitä jos annosteletkin neilikkaöljyn väärin ja kala vain nukkuu ja laitat sen vessanpönttöön.... herää sitten kotvasen päästä viemäriverkostossaKaloja ei sitten tapeta kiehuvalla vedellä
Kiehuvaan veteen pikainen kasto on mielestäni nopea ja taatusti varma keino.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Nopea, tuskallinen ja varma kyllä! Neilikkaoljy on huomattavasti parempi, varsinkaan kun kalaa ei missään tapauksessa heitetä vessanpönttöön, vaan biojätteisiin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
Mustamolli
- Member

- Sukupuoli: Mies
Tota miks kaloja ei saa tappaa noin? Mä olen joutunut tappamaan mun kalan (siitä on jo yli vuosi) ja ei ollut pokkaa leikata kalaa kahtia, joten käytin tuota kiellettyä(kö?) konstia. Kala kyllä kuoli heti (ei rimpuillut tms). Niin ja mitä muita keinoja on tappaa kala, kuin sen leikkaaminen kahtia?Inia kirjoitti:Kaloja ei sitten tapeta kiehuvalla vedellä![]()
It's true, we're all a little insane.
-
Miljoonakala
- Junior Member

Se taitaa tuottaa kalalle tosi paljon tuskaa, kun kiehuva vesi riitä tappamaan välittömästi ja kivuttomasti.En kyllä sitten tiedä, jos kala näyttää kuolevan heti...?
Mutta vielä pari vuotta sitten minäkin käytin tuota
.Kala ei todellakaan kuollut heti vaan pyrähteli siellä hieman.
Nykyään leikkaan niskat tai kaulan poikki(kumpi on parempi?Siis niskan vai kaulan katkaisu?).Todella pahaa kyllä tekee leikata.
Kyyneleetkin siinä virtaavat.
Mutta vielä pari vuotta sitten minäkin käytin tuota
Nykyään leikkaan niskat tai kaulan poikki(kumpi on parempi?Siis niskan vai kaulan katkaisu?).Todella pahaa kyllä tekee leikata.
Aikanaan ostin 5 millistä ja ne kaikki "tippuivat" n kuukauden sisään.
Ensin alkoivat uimaan sellaista puolikuollutta eli välillä ajelehtivat virran mukana, välillä vähän yrittivät uida.
Nämä kaikki keitin. Eli kun haaviin otin, niin yksikään ei edes siinä haavissa räpiköinyt. Vesi oli valmiina, haavin upotus veteen ja se oli siinä. Minusta se kuolema tuli aivan salamannopeasti. Vesi oli siis hyvin kiehuvaa.
Kaulan katkaisijaksi minusta ei taida olla
Enkä ala mitään poppaskonsteja öljyjen kanssa harrastamaan. Sen pitää olla varmasti kertalaakista selvä eikä pienintäkään riskiä että jää kitumaan.
Mitenkäs muutes nää sun fisut voi? Onko paksu jo jakautunut ja mites laiheliini?
Ensin alkoivat uimaan sellaista puolikuollutta eli välillä ajelehtivat virran mukana, välillä vähän yrittivät uida.
Nämä kaikki keitin. Eli kun haaviin otin, niin yksikään ei edes siinä haavissa räpiköinyt. Vesi oli valmiina, haavin upotus veteen ja se oli siinä. Minusta se kuolema tuli aivan salamannopeasti. Vesi oli siis hyvin kiehuvaa.
Kaulan katkaisijaksi minusta ei taida olla
Enkä ala mitään poppaskonsteja öljyjen kanssa harrastamaan. Sen pitää olla varmasti kertalaakista selvä eikä pienintäkään riskiä että jää kitumaan.
Mitenkäs muutes nää sun fisut voi? Onko paksu jo jakautunut ja mites laiheliini?
-
Miljoonakala
- Junior Member

Paksu on edelleen hyvin paksu...sairaalta ei vaikuta, mutta pallo on.Kait se on sitten vain niin täynnä poikasia.Normaalisti kantavat naaraani eivät vain ole olleet noin pulleita.
Laiha näyttää huonommalta.
On paikallaan ja on huonomman näköinen.Välillä uiskentelee miltei normaalinoloisesti.Sairas sitten ilmeisesti, mutta miksi...se minua vaivaa...mitä olen onnistunut mokaamaan.
Jos se sitten on alunperin heikko tai vanha, mutta...
Laiha näyttää huonommalta.
Ilmeisesti tää paksu ja laihis siitä viimeisimmästä ostoerästä?
Siis silloin kun ostin nämä 5 joista ei eläjiksi ollut, niin ostin suht samaan aikaan 3 toisesta kaupasta. Nämä toisen kaupan 3 voi hyvin edelleen vaikka akvassa nykyään kaikkea muuta kuin milliksiä ja vesi ei näille ollenkaan suotuinen...
Päädyin siihen tulokseen että sen erään kaupan kaloissa vaan jotain vikaa.
Aivan hyvin voi olla että sinun akvassa ei ole mitään vikaa, vaan se vika löytyy niistä kaloista tai tässä tapauksessa tästä yhdestä kalasta.
Siitä paksusta vielä; omaa naarastani olen seurannut että nyt tuo räjähtää hetkenä minä hyvänsä - että ei tuo tuosta voi mitenkään enää paisua, mutta vajaa viikko siinä aina menee ennenkuin poikii. Ja todellakin, syö pinnasta, imeskelee partiksen rehuja, pohjakalojen pellettejä kärttää, surviaispäivänä tonkii pohjankin saadakseen lisää ja muut vapaa-ajat nyppii kasveista levää. Eli ruokahalu on pohjaton
Siis silloin kun ostin nämä 5 joista ei eläjiksi ollut, niin ostin suht samaan aikaan 3 toisesta kaupasta. Nämä toisen kaupan 3 voi hyvin edelleen vaikka akvassa nykyään kaikkea muuta kuin milliksiä ja vesi ei näille ollenkaan suotuinen...
Päädyin siihen tulokseen että sen erään kaupan kaloissa vaan jotain vikaa.
Aivan hyvin voi olla että sinun akvassa ei ole mitään vikaa, vaan se vika löytyy niistä kaloista tai tässä tapauksessa tästä yhdestä kalasta.
Siitä paksusta vielä; omaa naarastani olen seurannut että nyt tuo räjähtää hetkenä minä hyvänsä - että ei tuo tuosta voi mitenkään enää paisua, mutta vajaa viikko siinä aina menee ennenkuin poikii. Ja todellakin, syö pinnasta, imeskelee partiksen rehuja, pohjakalojen pellettejä kärttää, surviaispäivänä tonkii pohjankin saadakseen lisää ja muut vapaa-ajat nyppii kasveista levää. Eli ruokahalu on pohjaton
-
Miljoonakala
- Junior Member

-
jenniliini82
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Re: Ruokinnasta
Eli kysyn tähän samaan. Eli mulla on sellaisia Seran tubifex kuutioita. ovat aika isoja ja jäävät kellumaan pinnalle. Mutta aikas monet kalat meillä kardinaalitetrat ja perhoskirjoahvenet eivät paljoa syö pinnasta vaan enemmänkin keskivedestä. Ensinnäkin on kyllä niin kiinteä pala ja tarttis saada pienemmäksi, mutta eniten mietin että miten saan sen uppoamaan kun ei sitten millää. on siis jotain kuivattua. Onko kokemuksia, miten tällä ruokitaan keskiveden tai pohjan kalat....??
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
-noora-
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Kokeile painaa yksi tubifex-kuutio lasiin kiinni sinne puoliväliin ja vaikka toinen lähemmäs pintaa niin saavat kalat eri tasoilla ruokailla rauhassa. Voi se kuutio siitä tosin irrotakin jos on kovin voimakasta nyppimistä mutta kokeile ainakin!
-
miljoonakala84
- Elite Member

Tai sitten revit sen kuution pienemmäksi paloiksi ja pistät ne johonkii asitaan johon otat akvasta vettä ja sekotat niitä
lusikalla vaikka ja annat vähän aikaa vettyä.
lusikalla vaikka ja annat vähän aikaa vettyä.
Pienimmille liotan ne mittalasissa ja annan pinseteillä,tällöin uppoavat ja jää se likavesikin sinne.