Elävä kivi
Valvoja: Moderaattorit
Elävä kivi
Kuulin että elävää kiveä olisi hyvä kääntää noin kuukauden välein.
Pitäneekö paikkaansa.
Pitäneekö paikkaansa.
A.S.
Re: Elävä kivi
Oikeampi neuvo voisi olla "älä siirrä kiviä ikinä"Ari S kirjoitti:Kuulin että elävää kiveä olisi hyvä kääntää noin kuukauden välein.
Pitäneekö paikkaansa.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Jaskau: Tässä ei nyt todellakaan ole oma lehmä millään muotoa ojassa mutta olen käynyt sekä Puutorin akvaariossa että Siniriutassa Vantaalla ja itse en kyllä kahta kertaa miettisi kummasta kävisin kiveni ostamassa. Hinnoissa en uskoisi olevan niin kauheasti eroa ja Salohan on mukavasti puolessavälissä siinä niin eiköhän kannattaisi körötellä suoraan Siniriutan suuntaan. Saat laadukasta kiveä ja asiantuntevia neuvoja perustamiseen eikä mitään kivenkääntö yms. ohjeita.
köhöm. kyseinen liike. Fiksuna en sano koska arvaatte.
Mutta 12 vuotta kyseisen firman asiakkaana. Toki makean veden puolella.
Yheteenkä kalaan en ole pettynyt ( kymmeniä) . Kasvit ovat olleet ok. Ennen kuin kalat joskus ovat syöneet ne. Toki suolaisella puolella näyttää olevan haparointia ja pahaa.
Se kivi on ihan oikea elävä kivi. ei laavakivi. Ja hyvin voiva.
Itse asiassa koko juttua aloin miettiä kun on vaaleanpunaista, keltaista, vihreää ja siltä väliltä olevaa kasvustoa alkanut kehittyä että tämäkö muka pitäisi kääntää ja miksi ?
Mistä muuten Turkulaiset alan harrastajat ostavat tuotteensa. Käyttekö Hesassa ?
Mutta 12 vuotta kyseisen firman asiakkaana. Toki makean veden puolella.
Yheteenkä kalaan en ole pettynyt ( kymmeniä) . Kasvit ovat olleet ok. Ennen kuin kalat joskus ovat syöneet ne. Toki suolaisella puolella näyttää olevan haparointia ja pahaa.
Se kivi on ihan oikea elävä kivi. ei laavakivi. Ja hyvin voiva.
Itse asiassa koko juttua aloin miettiä kun on vaaleanpunaista, keltaista, vihreää ja siltä väliltä olevaa kasvustoa alkanut kehittyä että tämäkö muka pitäisi kääntää ja miksi ?
Mistä muuten Turkulaiset alan harrastajat ostavat tuotteensa. Käyttekö Hesassa ?
A.S.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Perusteluna vielä, että miksi kiveä ei kannata kääntää.
1. valon puolella kasvaa valoeläimiä ja pimeällä pimeän
2. alapuolella on hapetonta oloa ja yläpuolella hapekasta
3. Muutenkin virtausolosuhteet saattavat muuttuvat kivenympärillä ja sopiviin oloihin tottuneet elukat kuolevat.
Eli kiven kääntämällä tappaa "kaiken" siinä olevan, koska olosuhteet muuttuvat päinvastaisiksi. Tästä seuraa jonkin asteinen kypsyminen
1. valon puolella kasvaa valoeläimiä ja pimeällä pimeän
2. alapuolella on hapetonta oloa ja yläpuolella hapekasta
3. Muutenkin virtausolosuhteet saattavat muuttuvat kivenympärillä ja sopiviin oloihin tottuneet elukat kuolevat.
Eli kiven kääntämällä tappaa "kaiken" siinä olevan, koska olosuhteet muuttuvat päinvastaisiksi. Tästä seuraa jonkin asteinen kypsyminen