Keltakääpiöahvenen poikasista

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Anii
Member
Member
Viesti:

Keltakääpiöahvenen poikasista

Viesti Kirjoittaja Anii »

Keltakääpiöahvenilla näyttää olevan poikasia, n. 15 pikkuista näyttää uiskentelevan emon lähettyvillä.

En osaa arvioida minkä ikäisiä voisivat olla, tosi pieniä ovat kumminkin. Siirsin akvaarion vielä tässä viikolla, ja imin vedet pois muutamaa lammikkoa hiekan pinnassa lukuunottamatta. Kun nostin kiviluolan paikoiltaan olin havaitsevinani pientä liikettä, silloin tuo poikasparvi taisi levittäytyä pitkin allasta. Emo piileskeli aiemmin luolassa, muuton jälkeen se on haahuillut pitkin allasta. Eilen vasta huomasin poikaset, kun annoin kaloille hyttysentoukkia, ja vähän aikaa ruokinnan jälkeen ihmettelin kuinka ne toukanpalaset uivat vastavirtaan.. 8O

Eli mitäs nyt? Mitä noin pikkuiset syövät? Täältä löytyy nestemäistä poikasruokaa, jota sinne näin ensialkuun tiputtelin, sekä poikashiutaleita kolmea eri kokoa, josta en tiedä kuinka sen saisi pinnalta tuonne pohjan läheisyyteen uppoamaan, se kun tuntuu jäävän pinnalle kellumaan.

Vinkkejä kääpiönkasvatuksesta vastaanotetaan :mrgreen:
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
Susamka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Minä en ole täsmäruokkinut keltakääpiöahvenen poikasia. Kypsästä kasviakvaariosta löytävät kyllä jotain purtavaa. Tällä metodilla parikymmentä poikasta alkaa nyt olla luovuskoossa.

Tykkäävät kovin syödä JBL Novo Tab pohjatabletteja, ei oikein muussa muodossa kuin tabletteina ruoka maita. Pakaste cyclopseja olen antanut kun olivat sen kokoisia että niitä pystyivät syömään. Vanhemmat syövät pääasiassa juuri noita tabuja ja pakasteita kun eivät leijuvaa ruokaa laske syötäväksi :?
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Johannavee
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Hei,
Minulla ei ole kokemusta keltsien lisääntymisestä, mutta minulla on pariskunta. Minkä kokoisena sinun naaraasi nyt ekaa kertaa kuti? Omani on vielä van nipin napin yli 2 cm pitkä...

Lisäys:
Silloin kun olen kasvattanut isompien kirjoahventen poikasia onlen kyllä antanut artemian toukkia, pipetillä poikasparveen, mutta ongelmana on, että toukat katoavat ja levähtävät helposti akvaarion sisustukseen. En
tiedä miten pienten ahventen poikaset, kuten keltsien, kykenevät syömään artemiaa. Älä pilaa akvaariovettä hiutaleilla, kun niiden täsmäannostelu on käytännössä mahdotonta. Hyvä idea on on sen sijaan tiputtaa muutama tippa kevyt/kulutusmaitoa/piimää per 100 litraa vettä aamuin illoin jolloin likoeläimet ja pienet valkeat matoset alkavat lisääntyä akvaariossa ja poikaset pääsevät nyppimään niitä pinnoilta.

Näin muuten juuri äskettäin akvaarioliikkeessä kirjoahventen poikasille tarkoitettuja puristetabletteja täsmäruokintaan, jotka koostuvat jostain pieneliöistä (vesikirpuista ehkä, en muista tarkasti). Kenties poikasten lähelle voisi, kun ne vähän kasvavat tipauttaa tällaisen kerran pari päivässä nypittäväksi? Tämä oli mulle ihan uusi tuote, että kandee varmistaa asia kaupasta. Pakastetut bosmidit ja kykloopit käyvät myös, kunhan poikaset kasvavat viikon-pari.
Anii
Member
Member
Viesti:

Naaras taitaa nyt olla aika tarkalleen 3cm.

Täytyy katsoa mitä tässä kehittää noille, ja miten poikaset näyttävät pärjäävän.
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
Anii
Member
Member
Viesti:

Kuinka pitkään tuota artemiaa tulisi antaa? Joku kokoraja vai mistä sen tietää koska syövät muutakin?

Akva on niin tuore ja vähäkasvinen, että pelkään ettei siellä normaali pieneliöstö vielä riitä poikasia ruokkimaan.
Anii
Member
Member
Viesti:

Tässä kuva emosta poikasineen:

Kuva

Poikasia näyttäisi olevan n. 15 (laskentojen mukaan 13-17) ja ne syövät innolla artemiaa. Emo johdattelee niitä akvaarion eri osiin, kun sen hetkinen oleskelualue alue tyhjenee syötävästä. Poikaset pysyttelevät tiiviisti emon rinnalla, jotkut harrastavat välillä reppuselkäratsastusta. Perheonni kukoistaa, tosin isukki pääsee harvoin poikasten lähituntumaan, emo on tarkka tyttö huolehtimaan [;)]
Johannavee
Member
Member

Voi ihanaa! Kiitos kauniista kuvasta meidän muidenkin keltsifanien iloksi! :D

Minun keltsinityttöni on taas kasvanut parisen milliä uuteen akvaarioonsa siirron jälkeen. Jospa meilläkin tulisi vielä jälkikasvua jonain päivänä. Kerro ihmeessä akvaariostasi enemmänkin: koko, vesiarvot, muu asutus, sisustus jne. Kenties näistä tiedoista on hyötyä minullekin! :)

Noi pienethän on ihan paletin poikasen näköisiä [;)]

Muuten, tuosta ruokinnasta. Mulla on ollut nyrkkisääntönä ainakin noille muille kasvattamille lajeille silloin aikanaan, että kun poikaset eivät näytä enää ulkomuodoltaan "toukilta" vaan oikeilta kaloilta, niin silloin artemia vaihtuu vaikkapa raastettuun pakasteruokaan (survianen jne...) ja tehdasvalmisteiseen poikassafkaan.
Anii
Member
Member
Viesti:

Nuo ovat pienessä 63-litraisessa tankissa ihan yksínään, siis ahvenpari ja poikaset. Akvaarion keittiön tiskipöydältä olohuoneeseen siirron jälkeen sinne piti siirtää myös kardinaalitetroja 6 kpl, mutta sattuneesta syystä en nyt sitten siirräkään [;)] . Vedessä oli kutuaikaan ph n. 6,5, kh 0-1, gh 4, nitraatti 2-3 ja nitriitti 0. Nyt tuo nitraatti on vähän noussut, eli on jo 5:n kieppeillä, kun olen ruokkinut vähän enemmän. Vettä olen vaihtanut kerran viikkoon, poikasten havaitsemisen jälkeen pari kertaa viikossa. Nitraatti on tosi alhainen kasveja ajatellen, mutta vielä nuo tuolla ovat eläneet. Mitään kauheaa rehotusta ei ole, niinkuin tankissa oli aiemmin. (Siivosin siis tuon pikkutankin pois kellarikuntoon, kun puhdistaessa iski kauhea himo ottaa se sittenkin käyttöön. Siksi allas on taas melko tuoreessa tilassa, vasta kypsynyt ennen keltisten tuloa, ja ne eivät ole ehtineet asuttaa tuota kuin ehkä kuukauden ajan ennen tuota kutua).

Pieni silikoonattu "pikkukiviluola" ja muutama mopan-juuri somistaa akvaa, ja yksi kulma on pientä englannin jokisoraa muovilaatikossa(niitä karkkirasioita joissa irtokarkit tulevat), levittyen vähän hiekalle ettei olisi niin geometrinen vaikutelma , muu pohja on hiekkaa. Kierteissarvia siis vain allaskavereina, ja yksi pienenpieni "omatuotanto" omenapallokotilo, sellainen 1,5 cm.
Anii
Member
Member
Viesti:

Pikkuiset kasvaa ihan silmissä 8O , nyt ne jo näyttää enemmän kaloilta kuin hyttysentoukilta. Eron huomaa myös silmistä, siinä missä ennen oli kaksi mustaa pistettä on nyt kalansilmä. Korkeuttakin on tullut parissa päivässä niin että eron tosiaan huomaa, vaikka noita on joka päivä tullutkin tuijoteltua ahkerasti. :mrgreen:

Kuva
smoltti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja smoltti »

Onpa hienoja kuvia!
Anii
Member
Member
Viesti:

Ja aina nuo kalat jaksavat yllättää! 8O

Huomasin juuri kun yritin taas kuvailla kalasia, että ihan vaivihkaa poikasparvea seuraili pienenpieni kalanpoikanen, samankokoinen kuin mitä nuo muut olivat viikko sitten! Onkohan kuinka tavallista että mädistä joku ressukka kuoriutuu huomattavasti myöhässä, vai onko todennäköisempää että vanhemmat ovat ehtineet kutemaan uudelleen ennenkuin naaras on kartoittanut aiemman poikueensa altaan siirron jälkeen, ja onkin lopettanut uuden kudun hoivaamisen ja jatkanut vanhempien poikasten kanssa? Joka tapauksessa tuolla on ainakin yksi minipieni kalanpoikanen, tiedä vaikka olisi enemmänkin, niitä on niin vaikea tuossa vaiheessa havaita.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Uskomattoman kaunis tuo äippä! Miltäs isä näyttää? Ovatko nämä nyt pantanal muotoa vai? Olen hankkimassa keltakääpiöitä tilaamalla ja juuri tuollaisen naaraan haluaisin...
Anii
Member
Member
Viesti:

Tässä on kuva pariskunnasta ennen poikasia:

Kuva
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Kiitos, todella kauniita ovat! Paljonko sinulla oli altaassasi lämpötila kun kutivat? En ainakaan ollut löytävinäni tätä tietoa edellisistä.
Anii
Member
Member
Viesti:

Lämpö on tasainen +26,5 ja edellisiin vesiarvotietoihin korjausta sen verran että ei se nitraatti olekaan noussut, kun pari kertaa viikossa tulee tuo vesi nyt vaihdettua, eli varsin nitraattiköyhä vesi tuolla edelleen, 1-2,5.
Anii
Member
Member
Viesti:

Poikaset sen kun kasvaa. Nyt ollaan jo näääin (6-7mm) isoja:
Kuva

Montako poikasta löydät kuvasta? :mrgreen:
Kuva
Mustamolli
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mustamolli »

Anii kirjoitti:Montako poikasta löydät kuvasta?
Ainakin kaksitoista. :D
Anii
Member
Member
Viesti:

Nyt on luolan katossa uusi kutumatto, joten odotettavissa taitaa olla taas lisää pikkuisia entisen joukkion jatkoksi 8O

Ainoan ongelman tuonne paratiisiin ovat aiheuttaneet artemian mukana tulleet hydrat, niitä on ihan liikaa jotta uudet pikkuiset selviäisivät hengissä. Kokeilen häätää hydrat Flubenolilla ja toivon ettei uusi kutu mene samalla.. :?
Anii
Member
Member
Viesti:

Nyt 14 poikasta, vanhemmat ja kutuluola matkasivat tilapäiseen turvapaikkaan 20-litraiseen pyttyyn Flubenol-kuurin ajaksi. Pääsevät takaisin omaan kotiin kun ilkeät pikkuahvenia nielevät polyypit on saatu häädettyä. [;)] . Jos tuo kutu sattuu purkautumaan poikasiksi tuolla välin, olen todennäköisesti pulassa, tai sitten en :D. Joka tapauksessa jätän tuon pienen pytyn sitten pörräämään siksi aikaa että ehdin nähdä jäikö sinne jotain minipientä vai ei.

Yksi poikanen ilkkuu minulle tuossa vanhassa akvassa eikä anna ottaa kiinni. Toivotaan että heppunen kestää matokuurin :?

edit: Emo hermostui poikasten oleskelusta kiviluolassa ja alkoi tappamaan niitä. Kaksi poiasta tapettiin ainakin, toivottavasti ei enempiä :( . Emo ja isukki siirrettiin siis takaisin lääkepyttyyn, ja poikaset jäivät pikkupyttyyn. Luolan katto on täynnä aika valmista pikkuista, ne varmaan lähtevät liikkeelle tällä viikolla. Poikaset jäävät siis nyt omilleen, täytyy katsella minkälaisia järjestelyitä joutuu tekemään kun ne tuosta kasvavat vähän. Ei niitä tuonne 20-litraiseenkaan voi lauheata läjää varmaan jättää kun isommaksi kasvavat...
mirkka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mirkka »

Ei nyt liity suoranaisesti aiheeseen, mutta kysäisempäs täältä kyseisen lajin harrastajilta. Sopisiko keltakääpiöahven kiekkoaltaaseen lämpö ym. vaatimustensa puolesta? Olen etsiskellyt pientä värikästä affenaa joita voisi ottaa parin tai ryhmän 6 kiekon ja monnisten kanssa. Pidän akvassa 30 C lämpötilaa ja ainakin moni tietolähde mainitsee suurimman osan kääpiöahvenista viihtyvän viileämmässä. Keltakäppänä kuitenkin kuulemma kestää lämpöisempää kuin useimmat lajit?
Anii
Member
Member
Viesti:

Kiekkoallas taitaa olla liian kuuma keltakääpiölle.

Täällä siis ne toiset poikaset tipahtelivat katosta irti 4 päivää sitten tarkalleen, ja kun ei ole emoa vahtimassa ne tekevät pieniä uimaharjoituksia ympäri tankkia. Kovin montaa senttiä eivät pääse vielä hiekasta ylös ja se ohjauskin on aika hankalaa, ja pyrähdysten pituuskin maksimissaan 5 cm jos virtaus sattuu auttamaan :mrgreen:

Tässä on paras kuva niistä :roll: ja tuokin poikanen näkyi vain kun oli mustaa hiekanjyvästä vasten, joka toisessa kuvassa oli tummempi..

Kuva

..tai oikeastaan se ainoa kuva mistä jälkikäteen poikasen löysin tarkan tiiraamisen kanssa :mrgreen:
Johannavee
Member
Member

Täytyy varmaan saada tuo ylimääräinen akvaario äkkiä kaupaksi niin voin sijoittaa rahat uusiin silmälaseihin... :mrgreen:

---------------------
mirkka kirjoitti:Ei nyt liity suoranaisesti aiheeseen, mutta kysäisempäs täältä kyseisen lajin harrastajilta. Sopisiko keltakääpiöahven kiekkoaltaaseen lämpö ym. vaatimustensa puolesta? Olen etsiskellyt pientä värikästä affenaa joita voisi ottaa parin tai ryhmän 6 kiekon ja monnisten kanssa. Pidän akvassa 30 C lämpötilaa ja ainakin moni tietolähde mainitsee suurimman osan kääpiöahvenista viihtyvän viileämmässä. Keltakäppänä kuitenkin kuulemma kestää lämpöisempää kuin useimmat lajit?
Akvaarioliikkeessä sanottiin ettei oikein keltsi noin lämmintä. Panda sopisi kuulemma tosi hyvin kiekkojen kanssa, mutta nuo monniset vähän epäilyttää. Panda saattaa hätistellä niitä. Entäpä ruostekirjoahven? Minulla on nyt ollut kiekkojen kanssa kuukauden päivät ja olen erittäin tyytyväinen! Eikä koske monnisiin ollenkaan!
Anii
Member
Member
Viesti:

Johannavee kirjoitti:Täytyy varmaan saada tuo ylimääräinen akvaario äkkiä kaupaksi niin voin sijoittaa rahat uusiin silmälaseihin... :mrgreen:
..ehkä ennemminkin minä tarvitsisin paremman kameran :mrgreen:
Anii
Member
Member
Viesti:

Jee! Sain kunnon kuvan! Tosin ne on hurjasti näkyvämpiäkin tänään kuin toissapäivänä :D

Kuva

Pituutta heppusilla on siis hulppeat 3mm, ikää kudusta tupsahtamisesta 6 vrk ja niitä näyttää alustavien populaatiolaskentojen perusteella olevan n. 40 kpl, jos onnistuin osumaan oikealle dekadille... 8O
JM&Tanja
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja JM&Tanja »

Anii kirjoitti:...Ainoan ongelman tuonne paratiisiin ovat aiheuttaneet artemian mukana tulleet hydrat, niitä on ihan liikaa jotta uudet pikkuiset selviäisivät hengissä....
Moikka, voisitko kertoa mitä noi hydrat on? Minä kasvattelen mun ensimmäistä timanttikirjoahven poikuetta artemialla ja ihan pelästyin. 8O

t: Tanja
670 l kalaton ja kasviton allas myynnissä!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”