Vallisnerian lehdet sulavat
Valvoja: Moderaattorit
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Vallisnerian lehdet sulavat
Jep. Ostamani vallisneriat pukkaavat kyllä uusia, vihreitä lehtiä tilalle, mutta aika pian ne kuitenkin alkavat "sulaa" lehtien kärjestä ja siitä sitten leviää koko lehteen. Lehdistä tulee harsomaisia. Mikä tähän voisi olla syynä?
Olen lisäillyt hieman turveuutetta akvaarioon (allas 180 litraa), mutta todella minimaalisen vähän. Ei kai se voisi vaikuttaa?
Altaassani on vain piikkisilmiä, ja tietääkseni ne eivät ole kasvisyöppöjä?
Vesi on pehmeää ja lievästi hapanta, vesiarvot
NO2 0, NO3 5, GH mun täytyy vielä tarkistaa, KH 5-6, pH 6,5. Lämpötila on siinä yöllä 24 astetta ja päivällä 25.
Joten mikä voi olla vikana? Vaihdan vettäkin kerran viikossa 1/4. Muut kasvit kasvavat hyvin.
Olen lisäillyt hieman turveuutetta akvaarioon (allas 180 litraa), mutta todella minimaalisen vähän. Ei kai se voisi vaikuttaa?
Altaassani on vain piikkisilmiä, ja tietääkseni ne eivät ole kasvisyöppöjä?
Vesi on pehmeää ja lievästi hapanta, vesiarvot
NO2 0, NO3 5, GH mun täytyy vielä tarkistaa, KH 5-6, pH 6,5. Lämpötila on siinä yöllä 24 astetta ja päivällä 25.
Joten mikä voi olla vikana? Vaihdan vettäkin kerran viikossa 1/4. Muut kasvit kasvavat hyvin.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Pohja on tosi hienorakeista hietaa ja lannoitteena käytän PMDD:tä. Tiedän, pitäisi varmaan hankkia myös pohjalannoitteeksi saviturvekuulia, mutta mites menetellä niiden kanssa, etteivät pöllyä veteen, kun altaassa on piikkisilmiä jotka kaivelevat alati hiekkaa, varsinkin jos hiekasta löytyy jotain niitä kiinnostavaa?
-
RPekka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Meillä tämä on ratkaistu niin että hiekkaa on noin 7 senttiä.kirjoplaty kirjoitti:saviturvekuulia, mutta mites menetellä niiden kanssa, etteivät pöllyä veteen, kun altaassa on piikkisilmiä jotka kaivelevat alati hiekkaa
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Mutta luulen, että ainakaan kulmiin ei voi laittaa lannoitteita, koska sieltä hiekat kaivetaan heti pois..
Vähän vaikea lisätä jälkeenpäin hiekkaa akvaarioon. Lisäksi otettakoon huomioon akvaarion huima korkeus, 30 cm.
Vähän vaikea lisätä jälkeenpäin hiekkaa akvaarioon. Lisäksi otettakoon huomioon akvaarion huima korkeus, 30 cm.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Myyntialtaassa vallisnerian lehdet olivat rusehtavat mutta hyväkuntoiset, ajattelin että väri kuuluu ehkä siihen lajiin.
Omassa altaassa kuitenkin sulavat pian, mutta kasvit pukkaavat uutta, vihreämpää lehteä tilalle, tosin nekin sitten alkavat sulaa.
Voisiko yhtenä selityksenä olla, että vesiolosuhteet muuttuivat liian radikaalisti? Jos siis myyntialtaassa, jossa on kaloja, ei ole ollut minkäänlaista lannoitusta ja hiukan hämärä valaistuskin, niin sitten kasvin siirtyessä omaan altaaseeni tullut vastaan paljon lannoitteita ja enemmän valoa? Jonkinlainen shokki vai?
Omassa altaassa kuitenkin sulavat pian, mutta kasvit pukkaavat uutta, vihreämpää lehteä tilalle, tosin nekin sitten alkavat sulaa.
Voisiko yhtenä selityksenä olla, että vesiolosuhteet muuttuivat liian radikaalisti? Jos siis myyntialtaassa, jossa on kaloja, ei ole ollut minkäänlaista lannoitusta ja hiukan hämärä valaistuskin, niin sitten kasvin siirtyessä omaan altaaseeni tullut vastaan paljon lannoitteita ja enemmän valoa? Jonkinlainen shokki vai?
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Huomasin muutaman pitemmän lehden jo, jotka eivät olleet lähteneet sulamaan kärjistä. Toivoa siis on.
Ehkä siellä kaupan altaassa olikin sitten kovempaa vettä kuin omassani. Hyvinkin mahdollista tuo.
Ehkä siellä kaupan altaassa olikin sitten kovempaa vettä kuin omassani. Hyvinkin mahdollista tuo.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Mutta akvaario on jo perustettu ja helahoito käynnissä kaloineen päivineen. Ja lehdet ovat siis sulaneet vain kärjistä ja siitä alaspäin, eivät siis reunoista.
Kun muuttelin hiukan sisustusta, niin huomasin, että yksi vallisneria oli jo ehtinyt tehdä uuden rönsyn.
Voisiko tuo sulaminen johtua lannoittamattomasta pohjasta, koska en käytä tällä hetkellä muita lannoitteita kuin PMDD:tä, ehkä pitäisi laittaa myös saviturvepalleroita...?
Kun muuttelin hiukan sisustusta, niin huomasin, että yksi vallisneria oli jo ehtinyt tehdä uuden rönsyn.
Voisiko tuo sulaminen johtua lannoittamattomasta pohjasta, koska en käytä tällä hetkellä muita lannoitteita kuin PMDD:tä, ehkä pitäisi laittaa myös saviturvepalleroita...?
Hmm, minulla on aikalailla samanlainen ongelma. Vanhat vallisnerian lehdet ikäänkuin "sulavat" kärjistä ja tämä leviää vähitellen alaspäin koko lehteen, mutta näistä lehdistä tulee hyvin tummia ja nauhamaisia, ei harsomaisia. Juuret ovat hyvässä kunnossa, uudet lehdet kauniin vihreitä ja uusia rönsyjä tulee liikaakin. Akvaario on ollut käynnissä vajaa vuosi. Tämä epidemia taitaa tosin olla jo ohi, näitä sulaneita lehtiä näkyy nykyään vähemmän.
En lannoita ollenkaan koska kasvit ovat kasvaneet hyvin ilmankin tähän asti ja koska arvelen että lannoiteilla kasvaisivat ulos purkista sellaisella tahdilla että menisi hermot.
Ainoa muutos on että aloin lisätä turveuutetta muutama viikko sitten, joten kai tuo on syynä. Vesi on nyt vähän happamempaa (n. 7 -> 6.5), mutta muutos tapahtui hitaasti joten ihme jos ne sellaisesta otti nokkinsa. Ehkä siinä turveuutteessa on jotain muuta jolle ne reagoi?
En lannoita ollenkaan koska kasvit ovat kasvaneet hyvin ilmankin tähän asti ja koska arvelen että lannoiteilla kasvaisivat ulos purkista sellaisella tahdilla että menisi hermot.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
No siis lehdistä tuli nauhamaisia ja vanhat lehdet olivat tummia, mutta sen jälkeen alkoivat vissiinkin lahota.
Ainiinjuu, piti vielä lisätä että toisessa altaassa myös on ollut vallisneriaa ilman lannoitusta jo monta vuotta enkä ole koskaan nähnyt siinä tällaisia oireita. Luulen että ongelma johtuu jostakin muutoksesta, ei lannoituksesta/lannoituksen puutteesta.kirjoplaty kirjoitti:Voisiko tuo sulaminen johtua lannoittamattomasta pohjasta, koska en käytä tällä hetkellä muita lannoitteita kuin PMDD:tä, ehkä pitäisi laittaa myös saviturvepalleroita...?
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Mutta kun tuolla on vakaat olot. Kyllä nyt luulisi hieman alle puolen vuoden kypsyttämisellä ja hoitamisella tulevan hyvä bakteerikanta..?
Kalathan ovat olleet vasta vähän yli kuukauden, mutta kypsytystä on ollut sitäkin enemmän.
Kalathan ovat olleet vasta vähän yli kuukauden, mutta kypsytystä on ollut sitäkin enemmän.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Ei, kun ongelmat alkoivat heti kun vallut tulivat altaaseen. Joskus myöhemmin aloin lisätä turveuutetta.
Mun pitää varmaan ostaa jostain kunnon turvetta, kun tämä mikä mulla nyt on, on kerätty ulkoa yhdestä kasasta ja nyt tuossa pullossa olleena kun avasin korkin, haiskahti suoraan sanottuna p.....lta.
Mun pitää varmaan ostaa jostain kunnon turvetta, kun tämä mikä mulla nyt on, on kerätty ulkoa yhdestä kasasta ja nyt tuossa pullossa olleena kun avasin korkin, haiskahti suoraan sanottuna p.....lta.
Turveuute (kaupallinen sellainen) aiheutti täällä saman ongelman, lehdet muuttuivat muutamassa päivässä ruskeiksi eikä lehtivihreää näy kuin muutamissa yksittäisissä soluissa siellä täällä. Hengissä ne tosin ovat mutta eivät kovin hyvän näköisiä.
Lisäsin uutteen vielä pienissä erissä ettei pH laskisi liian äkkiä mutta ei ilmeisesti riittänyt sekään varotoimi tai sitten muutos pitäisi tehdä useamman viikon aikana
Nostin pH:ta lähemmäs seitsemää (allas on vielä tyhjä, olen muuttamassa sitä plekoille sopivaksi) ja lisäsin lannoitetta, toivottavasti se riittää. Vesi on lievästi pehmeää mutta ei siitä aiemmin ongelmaa ollut.
Lisäsin uutteen vielä pienissä erissä ettei pH laskisi liian äkkiä mutta ei ilmeisesti riittänyt sekään varotoimi tai sitten muutos pitäisi tehdä useamman viikon aikana
Nostin pH:ta lähemmäs seitsemää (allas on vielä tyhjä, olen muuttamassa sitä plekoille sopivaksi) ja lisäsin lannoitetta, toivottavasti se riittää. Vesi on lievästi pehmeää mutta ei siitä aiemmin ongelmaa ollut.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Mä tein kotikonstein turveuutetta. Tai jos sitä siksi voi kutsua, kun en tiedä kuinka vahvaa tavaraa se on..
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Mullakin vallisneriat puskevat jo uutta lehteä tilalle ja näyttävät ihan ok:lta, paitsi että niillä on vasta muutama hyvä lehti kasvanut tilalle. Mutta lehdet kestävät ja kasvavat pitemmiksi.
Turpeen ja turveuutteen vaikutus perustuu siihen, että ne laskevat veden karbonaattikovuutta (KH). Kun KH laskee, puskurointikyky pH:n muutoksia vastaan vähenee ja pH voi laskea äkillisestikin. Jos turveuutteella ei ole ollut tarkoitus laskea KH:ta, kannattaa varmaan nostaa sitä takaisin. Näin välttyy jatkossa äkillisiltä pH muutoksilta.Myfyriwr kirjoitti:Turveuute (kaupallinen sellainen) aiheutti täällä saman ongelman, lehdet muuttuivat muutamassa päivässä ruskeiksi eikä lehtivihreää näy kuin muutamissa yksittäisissä soluissa siellä täällä. Hengissä ne tosin ovat mutta eivät kovin hyvän näköisiä.
Lisäsin uutteen vielä pienissä erissä ettei pH laskisi liian äkkiä mutta ei ilmeisesti riittänyt sekään varotoimi tai sitten muutos pitäisi tehdä useamman viikon aikana![]()