Lempi kirjoahven

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lasse
Starting Member
Starting Member

Lempi kirjoahven

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Kertokaa lempi kirjoahvenenne? Minun suosikkini on lehtikala ja kyhmykirjoahven.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Minun suosikkini ovat lehtikalat, avainkirjoahvenet ja pienet ahvenet.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Avainkirjoahven on mukavan sympaattinen, mutta pidän myös monista kääpiöahvenista sekä kultaisesta perhoskirjoahvenesta. Rusokirjoahvenella on mukava nassu enkä voi olla ihastelematta turkoosikirjoahvenen upeaa väritystä.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

Helmiäistonkijat,tulisuut,kääpiöakarat,dempseyt.. :mrgreen:
randy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja randy »

Lehtiksiin olen minäkin ihastunut!
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Lehtikaloihin olen ihastunut täysin :)
"I'll rise but I refuse to shine"
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

Kyllähän se on tuo kiekko miun lemppari mutta apistoista pidän myös.
Lippulehtikalat ovat myös suosikkejani vaikka ei niitä minulla vielä olekaan.

Aarni
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Kyllä tämänhetkinen suosikki on nuo omat kauniit raitapaitaiset ja punasilmäiset lehtikalat loistavilla emonvaistoilla siunattuina :D Vaikka en mikään henkeen ja vereen kirjoahvenihminen olekaan, niin on tuo niin ihanainen näky että ihan sydäntä lämmittää.
Johannavee
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Minähän olen vasta hurahtanut kirjoahveniin eli suosikkeja löytyy!

Amerikan mantereelta kiekkokala, tulisuu, vannekirjoahven, lehtikala, seeprakirjoahven, ruostekirjoahven, timanttitonkija sekä apistoista kelta- ja pandakääpiöt. Ja näistä nimenomaan kaikista ne luonnolliset värimuodot sydäntä lähellä.

Afrikan joista punakirjoahven sekä Tanganjikajärvestä burundin prinsessa eli viirikirjoahven (aivan upea kala, joskus vielä näille lajiakvaario kunhan tilaa riittää!).

Viirikirjoahven ja timanttitonkija ovat ainoita lajeja, joita en ole omistanut, mutta joihin kuitenkin olen tosi paljon ihastunut!
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Ahveniin olen tutustunut varsin vähän, mutta sekin vähä on vienyt kyllä sydämen. Keltakääpiöahvenparin ja poikasten elämää seuraan nenä kiinni lasissa (tosin niitä poikasia joutuukin tihrustamaan niin jotta mitään näkisi :mrgreen: ). Lehtikalat ovat mukavan persoonallisiksi osoittautuneet myös, ja ny onkin jo haaveissa joku rauhallinen pohja-ahvena tuonne isoon altaaseen lehtikalojen ja muun seuraksi. Hitaasti hyvä tulee, avainkirjoahven voisi olla yksi vaihtoehto, mutta tarkkailen ensin millaiseksi elämä tuolla muodostuu. Kiekot ovat myös sellaisella "joskus sitten" -listalla, mutta sitä ennen pitäisi saada jostain rahaa isompaan kämppään jotta se iso akvaariokin mahtuisi... :roll:

Juu, vastaan että ei ole yhtä yli muiden, epäilen että mitä paremmin näihin tutustun, sitä vaikeampaa tuo valinta olisi.
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Lehtikaloihin olen ihastunut, niitä ei vielä ole mutta tulossa on :)
Susamka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Guianacara sp "Red cheek" tonkijat ovat hauskan hassuja kaloja, joiden touhuja saa usein nauraa. Kiilakirjoahvenet ovat tyylikkäitä persoonia. Keltakääpiöahvenkoiraan ruuankerjuutanssia on mukava seurata, kala huomaa aina kun olen lähistöllä ja tanssi alkaa. Nuo ovat ehkä ne suosikit ahventen joukossa, toki pidän kaikista ahvenistani.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Meillä oli joskus aikanaan kyhmyotsa/kyhmykirjoahven (steatocranus casuarius) kutupari ja niiden lisääntymistouhut olivat kyllä mielekkäitä seurata. Kun ukolla alkoi olla kokoa reilu 10 cm niin se oli kyllä aika hurjannäköinen komistus. Kivenkolosta tuijotellessaan siitä tuli mieleen se yksi ghostbusters elokuvan haamu. Poikasia tuli paljon ja olivat vielä kestäviä poikasia. Loppujen lopuksi jäljellä oli enää värikkäiden vaiheitten jälkeen 5 poikasta, joista kaksi selvää koirasta. Mielenkiintoisia kaloja kun elelivät tuollaisena viisikkona kaikessa rauhassa samassa kiviröykkiössä ilman mitään riitoja, vaikka kokoa oli jo näilläkin aika paljon. Harvinaista ahvenilla.

Myös palettikaloja on ollut monta sukupolvea ja ovat kyllä käytökseltään ja erittäin tiiviiltä parisiteeltään mielenkiintoisia ja kauniita kaloja. Valitettavasti tuo poikastuotto ja aggressiivisyys tekevät niistä mielestäni lähes mahdottomia akvaariokaloja.

Perhoskirjoahvenien uteliaisuuteen ja ulkonäköön myyntialtaissa olen myöskin melko ihastunut, mutta kaikkien aikojen suosikki ovat kyllä töyhtökääpiöahvenet. Joskus aikanaan kun lemmikkikeskus vielä eli ja porskutti isona komeana liikkeenä sörnäisissä näin töyhtökääpiöitä, joilla oli erittäin hienot punaiset evät ja ne olivat kyllä nättejä.

Tulevaisuuden suunnitelmana minulla on mahdollisesti pääakvaarion jalustaan tuleva 120 litrainen jossa olisi tarkoitus harrastaa sitten kasveja enemmänkin ja sisustaa allas pelkästään perhosparille tai töyhtöhaaremille. Aika näyttää.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
ap79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Nämä mun omat önkköset eli avainkirjoahven ja pandakääpiöahven! :D
Hellervo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hellervo »

Avainkirjoahven ja loistokääpiöahven.

Ensimmäisen kerran minulla on nyt ahvenia ja olen täysin myyty niille. Ahventen puuhastelussa riittää seuraamista. Lisäksi minua viehättää ahventen monipuolinen uintitapa :) ja yksilölliset luonteenpiirteet. Olenkin päättänyt, että joka akvaariossa on ahvenia tulevaisuudessakin.
arr
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Uuden maailman kirjoahvenet ovat ripsimonnien ohella kaloista mahtavimpia, joten suosikkeja riittää. Lyhyesti sanottuna Geophagus-tonkijat, Vieja-lajit ja muutamat keskiamerikkalaiset ovat ykkössijoilla.
"It's an addiction and it can't be fixed"
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Pronssi- ja timanttitonkijat ovat olleet suosikkeja jo ~5 -vuotiaasta saakka (tosin silloin tiesin vain timanttitonkijat). Ne ovat vieläkin "niitä" kaloja minulle, joista haaveilen. Lievitystä "ikävään" tuo neitotonkijat, jotka ovat kyllä myöskin mahrottoman ihania. Kiekot myös hyvin lähellä sydäntä, jos vain eivät ole millään mutanttihirviö värityksellä varustettuja :).
heto
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heto »

Kun on menettänyt sydämensä oskuille, ei niitä osaa enää edes laskea samaan kastiin kuuluvaksi toisten kirjoahvenlajien kanssa. Voisin toki harkita muidenkin kirjoahventen hankkimista toiseen altaaseen, jonka jälkeen meillä olisi oskariallas ja sitten se "joku kala-allas". :mrgreen:
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Taas omat kalat, :roll: eli lehtikala ja kyhmytokija.

Oskut on kyllä sydäntä lähellä, mutta ei ole mahdollisuutta vielä laittaa erillistä oskuallasta
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tanganjika-ahvenet luonnollisesti. Värikkäitä ja erittäin mielenkiintoisia.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Mun suosikit on ehdottomasti kiekkokalat ja lehtikset! Kiekkokalat ovat mahtavia akvaarin asukkeja. Lehtikset ovat tosi hienoja raitoineen ja erilaisine värityksineen. Tahtoisin kiekkoja tai lehtiksiä koska ne ovat vähän kuin "akvaarion kuninkaallisia". :mrgreen:
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Kyllä vanteet varmaan vie voiton tällä hetkellä :D . Oskut kiinnostavat myös. Ehkä sitten joskus meillekin tulee niitä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”