Lempi kirjoahven
Valvoja: Moderaattorit
Lempi kirjoahven
Kertokaa lempi kirjoahvenenne? Minun suosikkini on lehtikala ja kyhmykirjoahven.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Minun suosikkini ovat lehtikalat, avainkirjoahvenet ja pienet ahvenet.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Avainkirjoahven on mukavan sympaattinen, mutta pidän myös monista kääpiöahvenista sekä kultaisesta perhoskirjoahvenesta. Rusokirjoahvenella on mukava nassu enkä voi olla ihastelematta turkoosikirjoahvenen upeaa väritystä.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Member
Minähän olen vasta hurahtanut kirjoahveniin eli suosikkeja löytyy!
Amerikan mantereelta kiekkokala, tulisuu, vannekirjoahven, lehtikala, seeprakirjoahven, ruostekirjoahven, timanttitonkija sekä apistoista kelta- ja pandakääpiöt. Ja näistä nimenomaan kaikista ne luonnolliset värimuodot sydäntä lähellä.
Afrikan joista punakirjoahven sekä Tanganjikajärvestä burundin prinsessa eli viirikirjoahven (aivan upea kala, joskus vielä näille lajiakvaario kunhan tilaa riittää!).
Viirikirjoahven ja timanttitonkija ovat ainoita lajeja, joita en ole omistanut, mutta joihin kuitenkin olen tosi paljon ihastunut!
Amerikan mantereelta kiekkokala, tulisuu, vannekirjoahven, lehtikala, seeprakirjoahven, ruostekirjoahven, timanttitonkija sekä apistoista kelta- ja pandakääpiöt. Ja näistä nimenomaan kaikista ne luonnolliset värimuodot sydäntä lähellä.
Afrikan joista punakirjoahven sekä Tanganjikajärvestä burundin prinsessa eli viirikirjoahven (aivan upea kala, joskus vielä näille lajiakvaario kunhan tilaa riittää!).
Viirikirjoahven ja timanttitonkija ovat ainoita lajeja, joita en ole omistanut, mutta joihin kuitenkin olen tosi paljon ihastunut!
Ahveniin olen tutustunut varsin vähän, mutta sekin vähä on vienyt kyllä sydämen. Keltakääpiöahvenparin ja poikasten elämää seuraan nenä kiinni lasissa (tosin niitä poikasia joutuukin tihrustamaan niin jotta mitään näkisi
). Lehtikalat ovat mukavan persoonallisiksi osoittautuneet myös, ja ny onkin jo haaveissa joku rauhallinen pohja-ahvena tuonne isoon altaaseen lehtikalojen ja muun seuraksi. Hitaasti hyvä tulee, avainkirjoahven voisi olla yksi vaihtoehto, mutta tarkkailen ensin millaiseksi elämä tuolla muodostuu. Kiekot ovat myös sellaisella "joskus sitten" -listalla, mutta sitä ennen pitäisi saada jostain rahaa isompaan kämppään jotta se iso akvaariokin mahtuisi...
Juu, vastaan että ei ole yhtä yli muiden, epäilen että mitä paremmin näihin tutustun, sitä vaikeampaa tuo valinta olisi.

Juu, vastaan että ei ole yhtä yli muiden, epäilen että mitä paremmin näihin tutustun, sitä vaikeampaa tuo valinta olisi.
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.
Guianacara sp "Red cheek" tonkijat ovat hauskan hassuja kaloja, joiden touhuja saa usein nauraa. Kiilakirjoahvenet ovat tyylikkäitä persoonia. Keltakääpiöahvenkoiraan ruuankerjuutanssia on mukava seurata, kala huomaa aina kun olen lähistöllä ja tanssi alkaa. Nuo ovat ehkä ne suosikit ahventen joukossa, toki pidän kaikista ahvenistani.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Meillä oli joskus aikanaan kyhmyotsa/kyhmykirjoahven (steatocranus casuarius) kutupari ja niiden lisääntymistouhut olivat kyllä mielekkäitä seurata. Kun ukolla alkoi olla kokoa reilu 10 cm niin se oli kyllä aika hurjannäköinen komistus. Kivenkolosta tuijotellessaan siitä tuli mieleen se yksi ghostbusters elokuvan haamu. Poikasia tuli paljon ja olivat vielä kestäviä poikasia. Loppujen lopuksi jäljellä oli enää värikkäiden vaiheitten jälkeen 5 poikasta, joista kaksi selvää koirasta. Mielenkiintoisia kaloja kun elelivät tuollaisena viisikkona kaikessa rauhassa samassa kiviröykkiössä ilman mitään riitoja, vaikka kokoa oli jo näilläkin aika paljon. Harvinaista ahvenilla.
Myös palettikaloja on ollut monta sukupolvea ja ovat kyllä käytökseltään ja erittäin tiiviiltä parisiteeltään mielenkiintoisia ja kauniita kaloja. Valitettavasti tuo poikastuotto ja aggressiivisyys tekevät niistä mielestäni lähes mahdottomia akvaariokaloja.
Perhoskirjoahvenien uteliaisuuteen ja ulkonäköön myyntialtaissa olen myöskin melko ihastunut, mutta kaikkien aikojen suosikki ovat kyllä töyhtökääpiöahvenet. Joskus aikanaan kun lemmikkikeskus vielä eli ja porskutti isona komeana liikkeenä sörnäisissä näin töyhtökääpiöitä, joilla oli erittäin hienot punaiset evät ja ne olivat kyllä nättejä.
Tulevaisuuden suunnitelmana minulla on mahdollisesti pääakvaarion jalustaan tuleva 120 litrainen jossa olisi tarkoitus harrastaa sitten kasveja enemmänkin ja sisustaa allas pelkästään perhosparille tai töyhtöhaaremille. Aika näyttää.
Myös palettikaloja on ollut monta sukupolvea ja ovat kyllä käytökseltään ja erittäin tiiviiltä parisiteeltään mielenkiintoisia ja kauniita kaloja. Valitettavasti tuo poikastuotto ja aggressiivisyys tekevät niistä mielestäni lähes mahdottomia akvaariokaloja.
Perhoskirjoahvenien uteliaisuuteen ja ulkonäköön myyntialtaissa olen myöskin melko ihastunut, mutta kaikkien aikojen suosikki ovat kyllä töyhtökääpiöahvenet. Joskus aikanaan kun lemmikkikeskus vielä eli ja porskutti isona komeana liikkeenä sörnäisissä näin töyhtökääpiöitä, joilla oli erittäin hienot punaiset evät ja ne olivat kyllä nättejä.
Tulevaisuuden suunnitelmana minulla on mahdollisesti pääakvaarion jalustaan tuleva 120 litrainen jossa olisi tarkoitus harrastaa sitten kasveja enemmänkin ja sisustaa allas pelkästään perhosparille tai töyhtöhaaremille. Aika näyttää.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Avainkirjoahven ja loistokääpiöahven.
Ensimmäisen kerran minulla on nyt ahvenia ja olen täysin myyty niille. Ahventen puuhastelussa riittää seuraamista. Lisäksi minua viehättää ahventen monipuolinen uintitapa
ja yksilölliset luonteenpiirteet. Olenkin päättänyt, että joka akvaariossa on ahvenia tulevaisuudessakin.
Ensimmäisen kerran minulla on nyt ahvenia ja olen täysin myyty niille. Ahventen puuhastelussa riittää seuraamista. Lisäksi minua viehättää ahventen monipuolinen uintitapa

Pronssi- ja timanttitonkijat ovat olleet suosikkeja jo ~5 -vuotiaasta saakka (tosin silloin tiesin vain timanttitonkijat). Ne ovat vieläkin "niitä" kaloja minulle, joista haaveilen. Lievitystä "ikävään" tuo neitotonkijat, jotka ovat kyllä myöskin mahrottoman ihania. Kiekot myös hyvin lähellä sydäntä, jos vain eivät ole millään mutanttihirviö värityksellä varustettuja
.

-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tanganjika-ahvenet luonnollisesti. Värikkäitä ja erittäin mielenkiintoisia.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Senior Member