Levän kanssa kamppailu jatkuu edelleen, tosin edellisen viestini jälkeen olen nyt taipunut uskomaan että kyseessä ei ole cyanobakteeri vaan joku muu levä, piilevä?? Olen yrittänyt kamppailla vastaan lisäämällä vedenvaihtoja, lyhentämällä valorytmiä, vähentämällä ruokintaa ja viikon alussa sain käyttöön RO-laitteen. RO-vedellä on tehty vasta yksi 30% vedenvaihto mutta levä kasvoi nopeasti vaihdon jälkeen taas entiseen malliin matoksi takaisin.

Fosfaatinpoistajia en ole kokeillut, koska Salifert näyttää nollaa. Vaihtojen yhteydessä olen pursottimella puhaltanut levät irti kivistä ja hiekasta ja sitten haavinnut ja laponnut kaiken irtonaisen pois. Levä lähtee siis puhaltamalla varsin helposti irti.
Laitan kuvan esille siinä toivossa että joku sen tunnistaa.
http://www.saunalahti.fi/ebogga/matto.jpg
Tuollainen matto peittää siis koko hiekkapohjan sekä suuria osia kivistä ja on monissa paikoissa vielä paksumpikin. Se häiritsee myös koralleja, sen palasia on tarttunut Xeniaan joka tuntuu ottaneen pahasti nokkiinsa. Tankki on kyllä niin ruokottoman näköinen että mielellään haluaisin tuosta jo eroon, vaan lähteekö itsellään kunhan RO-vaihtoja jatkaa? Olenko mokannut kun olen puhallellut levän irti, pitäisikö vaan antaa olla?