Kirjoaffen?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TuomasK
Junior Member
Junior Member

Kirjoaffen?

Viesti Kirjoittaja TuomasK »

Hei minkälainen isohko kirjoaffen mahtuisi 1000l akvaan?Kyseisen ahvenen pitäisi olla hmmm... miten sen nyt sanoisi.... lemmikkimäinen :roll: eli joka voisi oppia syömään kädestä ja suostua rapsutettavaksi (voiko kalaa rapsuttaa?).Sen pitäisi myös persoonallinen.Toivottavasti ei ollut vastaavanlaisia aiheita kun tuo haku systeemi ei nyt suostu toimimaan mulla :| .Eikä saisi tuhota kasveja (ainakaan muulloin kuin kutuaikana)
Tämä on vain alustavaa tutkiskelua kun minulla ei ole mitään hajua näistä espoon vesijohtoveden arvoista.
ps.Saan huoneeseeni mahtumaan sittenkin 1000l akvaarion :) ja isohko siksi että ne yleensä suostuvat paremmin rapsuteltaviksi jne. kun niillä ei ole niin voimakas pakenemis vaisto.
*odottelee vastausta*
TuomasK
Junior Member
Junior Member

oskarit ovat siis ilmeisesti ainoa vaihtoehto.Mukaviahan ne on mutta repivät kasvit :?
*odottelee vastausta*
Fisu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kirjoaffen?

Viesti Kirjoittaja Fisu »

TuomasK kirjoitti:isohko siksi että ne yleensä suostuvat paremmin rapsuteltaviksi jne. kun niillä ei ole niin voimakas pakenemis vaisto.
8O Huh?
Mun mielestä isossa ahvenessa on jotain vialla silloin jos se ei nappaise sormille oikein kunnolla jos purkissa uittaa käsiään...
Kari
TuomasK
Junior Member
Junior Member

Makuasioista ei voi kiistellä :D Onko oskari siis ainoa vaihtoehto? :|
*odottelee vastausta*
frosti
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja frosti »

kuinkas iso sen kalan tulisi olla? jos sellainen vajaa 20cm riittää niin suosittelen viherkirjoahventa. ne syövät ainakin meillä kädestä ja hyppäävät jopa vedenpinnan yläpuolelle nappaamaan ruokaa sormista. meillä kalat ovat tosin vasta noin 10 cm. en ole kertaakaan nähnyt noiden repivän kasveja, en edes kutu aikana. saatavuudesta en tiedä, mutta jos mistään ei löydy voisin ehkä myydä noista viidestä kaksi tai jopa kolme.

ainiin leppävaariossa taisi olla yksi isomus tarjolla.
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Hmm...no oskuhan on lemmikkimäinen, mutta ajan mittaa ne kyllä tekevät kasveista selvää. Mikään kasvi tuskin kestää ainaisen varresta katkomisen ja juurineen repimisen.

Tuo rapsuttelu on aika kaksipiippuinen juttu, kun jostain olen lueskellut ettei kalaa edes pitäisi paljain käsin juurikaan kosketella. Jottei se suojaava limakerros vaurioidu ja näin altistu pöpöille. No meillä kuitenkin opetettiin oskuille aikoinaan sellaista, että ensin kosketimme kalaa otsasta ja sitten annettiin kädestä ruokaa. Nykyään voidaan edelleen ruokkia kalaa kädestä esim katkarapuja, mutta mitään asiaa ei ole kalaa koskettelemaan, silloin tulee kyllä kynsille. Eikä kyllä ole mitään mielenkiintoakaan mennä kaloja rapsuttelemaan, mukavampaa niitä on seurailla omissa puuhissaan. Tänään mm. iso osku päätti riepotella ilmapumpun letkua, kun se oli ilmeisesti edessä. :roll:
jonyp
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jonyp »

Heidi_80 kirjoitti:. Tänään mm. iso osku päätti riepotella ilmapumpun letkua, kun se oli ilmeisesti edessä. :roll:
On ne kyllä niin mainioita visuja ne oskut. Ottaisin niitä itellekin mutta kun ei ole kuin 250 litranen pytty ni ei ne oikeen siellä pärjää.
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

jonyp kirjoitti:
Heidi_80 kirjoitti:. Tänään mm. iso osku päätti riepotella ilmapumpun letkua, kun se oli ilmeisesti edessä. :roll:
On ne kyllä niin mainioita visuja ne oskut. Ottaisin niitä itellekin mutta kun ei ole kuin 250 litranen pytty ni ei ne oikeen siellä pärjää.
Juu onhan tuo 250 turhan pieni oskuille. Meillä alkaa tänään muuttamaan oskut 820 litraiseen pönttöön (210*60*65(s)). 7 Uarua muuttaa sitten perässä. :mrgreen:
TuomasK
Junior Member
Junior Member

Kalojen limakerros ei vaurioidu kun koskee märinkäsin.Rapsuttelu juttu oli kylläkin enemmänkin leikkiä.Jos haluan rapsutella niin onhan tuo koira että... 8-) Olisihan se hauskaa "rapsuttaa" kalaa mutta varmaan menettää mielenkiintonsa ajankanssa :roll: koirakin tykkää rapsutella mua eli toisin sanoen ottaa tupon hiuksia suuhun ja mässyttää niitä ja urisee :mrgreen: kivaa kun hiukset on ihan kuolassa kun yrittää levätä tai lukea kirjaa sängyssä :|
*odottelee vastausta*
Susamka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Heidi_80 kirjoitti:Meillä alkaa tänään muuttamaan oskut 820 litraiseen pönttöön (210*60*65(s)). 7 Uarua muuttaa sitten perässä. :mrgreen:
Ei liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta utelias kun olen [;)]
Montako oskua teillä on? Ja sitten seitsemän uarua? Minulla on kolme uarua ja muuttavat viikonloppuna 720 litraiseen (200x60x60) altaaseen kahden Guianacara sp Red Cheek pariskunnan ja plekojen (L114, L191, täpläpleko, iso partis) sekä käärmekalan kanssa. Mietin vaan josko noita uaruja mahtuisi lisää vai jätittekö niitä enää yhtään kappaletta NL-Aquaan? Ostin niitä sieltä syksyllä neljä ja valitettavasti yksi kuoli pari viikkoa sitten tapaturmaisesti, oli tunkenut itsensä plekojen laivaan ja jäänyt jumiin. Laiva on nyt kuivilla. [}:)]

Nuo tonkijat ovat muuten hassunhauskoja kaloja, todellisia lemmikkejä. Tai sitten minä olen niiden lemmikki. Ne seuraavat tarkkaan mitä puuhaan ja tulevat tuijottamaan naamat lasiin kun menen akvaarion lähelle. Mieheni kutsuu niitä nimellä 'hassu kala'.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Niki
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Osku ja kasvit

Viesti Kirjoittaja Niki »

Jos istutat ensin kasvit ja annat juurtua, ja vasta senjälkeen hankit pieniä oskuja, on mahdollisuudet kasvien kanssa huomattavasti paremmat.

Kokemukseni mukaan oskut repivät vain niitä kasveja, jotka eivät sovi sisustukseen, ovat vääriä kasveja tai väärässä paikassa.

Muut kasvit saa olla rauhassa. Kutuaikana ne saattavat tosin kuitenkin olla väärässä paikassa.

Meillä on oskupytyssä iso miekkalehti ja muutakin kasvillisuutta hieman. kasvit saa olla rauhassa, kunhan niillä on riittävä juuristo. Uusia kasveja minunkaan ei kannata yrittää istuttaa,sillä en minä osaa niitä istuttaa oskun mieleisesti ja siksi ne revitään pois.
TuomasK
Junior Member
Junior Member

Ja jos huonosti käy niin mikään kasvi ei sovi sisustukseen :? luultavasti sitten tulisi eripuraa siitä mikä sopii sisustukseen ja mikä ei.Pidetään mielessä mutta kyllä yhä pysyn sillä kannalla että otan mielummin jonkun joka ei revi kasveja.
*odottelee vastausta*
aequidens
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aequidens »

Purppurakirjoahvenkinhan olis iso..
(ja kertokoon sen luonteenpiirteistä tarkemmin joku,joka niistä tietää...)
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Susamka kirjoitti:
Heidi_80 kirjoitti:Meillä alkaa tänään muuttamaan oskut 820 litraiseen pönttöön (210*60*65(s)). 7 Uarua muuttaa sitten perässä. :mrgreen:
Ei liity alkuperäiseen aiheeseen, mutta utelias kun olen [;)]
Montako oskua teillä on? Ja sitten seitsemän uarua? Minulla on kolme uarua ja muuttavat viikonloppuna 720 litraiseen (200x60x60) altaaseen kahden Guianacara sp Red Cheek pariskunnan ja plekojen (L114, L191, täpläpleko, iso partis) sekä käärmekalan kanssa. Mietin vaan josko noita uaruja mahtuisi lisää vai jätittekö niitä enää yhtään kappaletta NL-Aquaan? Ostin niitä sieltä syksyllä neljä ja valitettavasti yksi kuoli pari viikkoa sitten tapaturmaisesti, oli tunkenut itsensä plekojen laivaan ja jäänyt jumiin. Laiva on nyt kuivilla. [}:)]
Meillä on kaksi oskua, joista toinen on vielä kesken kasvuinen ja sitten nuo uarut. Ostimme NL-aquasta kaikki neljä uarua, joitka siellä oli myynnissä. Aika pieniä nuo uudet verrattuna vanhoihin kolmeen. Meilläkin vielä on isopurje ja tummalevä tuossa altaassa.Täytyy katsella miten lähtee tuolla sakilla menemään. Uarut ovat ainakin löytäneet kaverinsa. Hauskoja ovat, kun vetelevät pitkin allasta peräkkäin niin kuin prätkäjengi, kokoontuvat sitten taas yhteen paikkaan hengaileen. :roll: Paha mennä siis sanomaan vielä näin lyhyellä kokemuksella mahtuuko koko jengi altaaseen, muutta toivotaan niin. Suodatusta ainakin tarvitaan kunnolla tälle poppoolle.
TuomasK
Junior Member
Junior Member

Purppurakirjoahven taitaa olla smaragdikirjoahven nykyään?
*odottelee vastausta*
arr
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

"It's an addiction and it can't be fixed"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”