Macrolevän tunnistus
Valvoja: Moderaattorit
Macrolevän tunnistus
Sain jotain lajia makrolevää ja kyselisin mikä se on , ajttelin sitä käyttää joskus refugiumissa mutta onko järkevä\hyödyllistä pistää se ihan isoon altaaseen, onko tietoa\kokemusta asiasta, hyvät ja huonot puolet.
http://rambi15.tripod.com/my500lreefaquarium/id3.html
http://rambi15.tripod.com/my500lreefaquarium/id3.html
Jos siitä ei muuta haittaa ole niin ainakin hyvää ruokaa välskärille.mikkokoo kirjoitti:Jos pistät sen isoon altaaseen niin sun keltavälskäri vetäisee ne parempiin suihin aika nopeaan tahtiin
Nimi on melkovarmasti jo tiedossa, Caulerpa serrulata, sen hyödyistä ja haitoista vielä kaivataan lisää tietoa.
Tämä ilta on mennyt mukavasti tutkiessaan kyseisen levän hyötyjä ja haittoja, paljon sitä käytetään sekä refugiumissa että altaassa, puhdistaa kuulemma hyvin vettä.
Muutama asia tässä on vielä epäselvää , kopio reefcentralista:
"and it has never gone sexual on me", mitä sillä tarkoitetaan, siitä puhutaan aika useassa threadissa, onko siitä jotain haittaa jos se on "sexualy".
Yhdellä harrastajalla Tallinnassa kärähti kyseinen levä altaaseen ja vesi oli täynnä myrkkyä ja näkyvyys nolla, selvisi siitä nopealla vedenvaihdolla.
Onko semmoinen yleistä.
Vielä on levä purkissa, täytyy lueskella aamuun asti nettiä niin silloin vasta uskaltaa laittaa levän altaaseen.
Se tunnetaan myös nimellä "Razor Caulerpa".
Muutama asia tässä on vielä epäselvää , kopio reefcentralista:
"and it has never gone sexual on me", mitä sillä tarkoitetaan, siitä puhutaan aika useassa threadissa, onko siitä jotain haittaa jos se on "sexualy".
Yhdellä harrastajalla Tallinnassa kärähti kyseinen levä altaaseen ja vesi oli täynnä myrkkyä ja näkyvyys nolla, selvisi siitä nopealla vedenvaihdolla.
Onko semmoinen yleistä.
Vielä on levä purkissa, täytyy lueskella aamuun asti nettiä niin silloin vasta uskaltaa laittaa levän altaaseen.
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tarkoittaa sitä, että joskus tapahtuu kun vihreet kalkkilevät saavuttaa tietyn massan akvaariossa, ne lisääntyvät seksuaalisesti. Ne kasvattaa lisääntymis elimet ja alkuperäinen kasvi menettää pigmentin -> muuttuu valkoiseksi ja kuolee.rambi kirjoitti:"and it has never gone sexual on me", mitä sillä tarkoitetaan, siitä puhutaan aika useassa threadissa, onko siitä jotain haittaa jos se on "sexualy".
-
Kun levä kuolee, se päästää keräämänsä liat takaisin veteen. Etenkin jos on iso refigiumi täynnä levää ja se alkaa lisääntyä, tulee melkoinen pamaus.
Kun lisääntyminen alkaa, lehtien pinnalle alkaa muodostua keltaisia pisteitä, jotka sitten muuttuu mustiksi pikku palluroiksi.
-
mikkokoo
- Senior Member

- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
En tiedä makrolevistä mitään, joten alla oleva voi olla ihan pielessä.
Pitää vaan kommentoida koska toi aikaisemmin kuvaamasi Eestiläisen akvaarion makrolevien 'räjähdys' kuulosti niin omituiselta. Reef centralista poimiesi kommenttien perusteella voisi asiasta mitään tietämättömänä
arvata että makrolevien seksuallinen lisääntyminen ei ole kovin toivottava homma ja voi johtaa ongelmiin. Onko mahdollista että se räjähdys ja veden samentuminen johtuisi vaan siitä että levät lisääntyivät seksuaalisesti, eli vapautiivat jotain siitepölyn kaltaista veteen.??
Pitää vaan kommentoida koska toi aikaisemmin kuvaamasi Eestiläisen akvaarion makrolevien 'räjähdys' kuulosti niin omituiselta. Reef centralista poimiesi kommenttien perusteella voisi asiasta mitään tietämättömänä
Nyt on macrolevät opittu niin hyvin että voin pitää jonkunlaisen kurssin asiasta
.
Se sexual tarkoittaa juuri sitä mitä Amonin viestissä lukee, eli ne lisääntyvät ja se on tosiaan ei toivottua, ne päästävät jotain "siitepölyä" ulos ja sen mukana tulee kaikkea kuonoaineita mitä sinne on kerääntynyt, kyseisen macrolevän lisääntymistä pidetaan aika pienenä mahdollisuutena mutta aika useasti kuitenkin näin tapahtuu. Tämä on yksi huono ominaisuus.
Toinen huono asia on että se leviää nopeasti ja jää kiveen niin sitkeästi kiinni että on aika vaikea sitä sieltä irrottaa. Kyselin reefcentralista myös asiasta ja pari vastaaja oli sitä mieltä että ota heti pois muuten tulet joskus katumapäälle että niitä sinne laitoit, kaikki kyllä kehuivat sen hyviä vedenpuhdistus ominaisuuksia. En halua taas kerran tehdä mitään virheitä niin otan levän pois, jos jollain on refugium tai halua sen laittaa omaan altaaseen niin saa hakea tänään pois. Ei jaksa vielä refugiumia pystyttää vaikka se kyllä suunnitelmissa on.
Kyseistä levää ei välskärit syö ollenkaan, muut caulerpa levät maistuvat kyllä.
Se sexual tarkoittaa juuri sitä mitä Amonin viestissä lukee, eli ne lisääntyvät ja se on tosiaan ei toivottua, ne päästävät jotain "siitepölyä" ulos ja sen mukana tulee kaikkea kuonoaineita mitä sinne on kerääntynyt, kyseisen macrolevän lisääntymistä pidetaan aika pienenä mahdollisuutena mutta aika useasti kuitenkin näin tapahtuu. Tämä on yksi huono ominaisuus.
Toinen huono asia on että se leviää nopeasti ja jää kiveen niin sitkeästi kiinni että on aika vaikea sitä sieltä irrottaa. Kyselin reefcentralista myös asiasta ja pari vastaaja oli sitä mieltä että ota heti pois muuten tulet joskus katumapäälle että niitä sinne laitoit, kaikki kyllä kehuivat sen hyviä vedenpuhdistus ominaisuuksia. En halua taas kerran tehdä mitään virheitä niin otan levän pois, jos jollain on refugium tai halua sen laittaa omaan altaaseen niin saa hakea tänään pois. Ei jaksa vielä refugiumia pystyttää vaikka se kyllä suunnitelmissa on.
Kyseistä levää ei välskärit syö ollenkaan, muut caulerpa levät maistuvat kyllä.
Moi,
Mulla lähti jossain vaiheessa caulerpa (en ole ihan varma mikä) kasvamaan ihan tyhjästä tonne purkin yläosiin, pikkasen riutan taakse. Se on siellä ihan kiltisti, joten olen jättänyt sen sinne.
Caulerpaa on ollut muissakin purkeissa aikaisemmin,
mitään ongelmia ei ole ollut, aino nyt on se että se välillä kasvattaa "lonkeroitaan" joka paikkaan, ja jää tosiaan aika kovalla otteella kiviin kiinni, mutta sen kyllä saa niistä irti.
Toi caulerpa ei kelpaa ainakaan mun keltavälskärille, se ei yleensä syö noin isoa kamaa. Lähinnä mun käsittääkseni herttuat/keisarit saattaa nyppiä tollaista.
Jos siitä nappasee biitin irti, niin välskäri saattaa kokeilla mutustaa niitä. Mun ruosteherttuakaan ei tunnu välittävän siitä. Se kasvaa aikamoiseen tahtiin, eli välillä kerään sitä salaattikipollisen pois.
En tiedä onko sen ansiota vai minkä, mutta nitraatit on ihan nollissa, enkä mä kovin ahkerasti ole vettä vaihtanut.
Mulla lähti jossain vaiheessa caulerpa (en ole ihan varma mikä) kasvamaan ihan tyhjästä tonne purkin yläosiin, pikkasen riutan taakse. Se on siellä ihan kiltisti, joten olen jättänyt sen sinne.
Caulerpaa on ollut muissakin purkeissa aikaisemmin,
mitään ongelmia ei ole ollut, aino nyt on se että se välillä kasvattaa "lonkeroitaan" joka paikkaan, ja jää tosiaan aika kovalla otteella kiviin kiinni, mutta sen kyllä saa niistä irti.
Toi caulerpa ei kelpaa ainakaan mun keltavälskärille, se ei yleensä syö noin isoa kamaa. Lähinnä mun käsittääkseni herttuat/keisarit saattaa nyppiä tollaista.
Jos siitä nappasee biitin irti, niin välskäri saattaa kokeilla mutustaa niitä. Mun ruosteherttuakaan ei tunnu välittävän siitä. Se kasvaa aikamoiseen tahtiin, eli välillä kerään sitä salaattikipollisen pois.
En tiedä onko sen ansiota vai minkä, mutta nitraatit on ihan nollissa, enkä mä kovin ahkerasti ole vettä vaihtanut.
Eikös juuri siksi refugiumia rakennella jotta siellä voisi kasvatella noita leviä jotka 'imevät' itseensä rehevöittäviä ravinteita. Kun makrolevää sitten harventaa lähtevät ravinteet niiden mukana.Silakka kirjoitti:En tiedä onko sen ansiota vai minkä, mutta nitraatit on ihan nollissa, enkä mä kovin ahkerasti ole vettä vaihtanut.