Eli kaikki, joilla on oksakokemusta, niin kertokaa tietoja!

Valvoja: Moderaattorit
Itse kehotan äärimmäiseen varovaisuuteen omenapuun oksien kanssa, itse laitoin tuoreita omenapuunoksia kuorittuna, harjattuna ja huuhdeltuna, viikon sisällä tilanne oli tämä:maximoves kirjoitti:Minulla on omenapuun kuorittuja oksia. Vaativat liotusta noin pari viikkoa, jos tuoreesta oksasta on kysymys. Siitä irtoaa silloin sellaista nilaa sekä sokeria. Kun tämä on poistunut eli liotettu ja harjattu esimerkiksi tiskiharjalla, on oksat käyttökelpoisia. Tulevat kauniin tummanruskeiksi. Katso webshotista Amazon-kuvia. Oksat ovat omenapuuta.
Kokeilin joskus tuoretta,kuorittua pajua akvaariossa ja siihen tuli myös tuollainen valkea harso pintaan.JustinSan kirjoitti:
Nyt samaiset oksat ovat lilluneet saavissa kohta pari kuukautta ja niiden pintaan kertyy vieläkin nopeasti sellainen valkoinen "harso"
Oletko raaputtanut veitsellä kaiken irtilähtevän niistä lionneista pois? Minun keppeihini ei bakteerikasvustoa enää tullut kun olin raaputellut pehmenneen nilan pois.JustinSan kirjoitti: Nyt samaiset oksat ovat lilluneet saavissa kohta pari kuukautta ja niiden pintaan kertyy vieläkin nopeasti sellainen valkoinen "harso"
Neljään-kuuteen kertaan, teräsharjalla, puukolla etc.rain- kirjoitti:
Oletko raaputtanut veitsellä kaiken irtilähtevän niistä lionneista pois? Minun keppeihini ei bakteerikasvustoa enää tullut kun olin raaputellut pehmenneen nilan pois.
Miikku kirjoitti:Kataja on hyvää, mutta pitää muistaa että ko. puu on rauhoitettu, joten ei kannata lähteä tietentahtoen sahailemaanOmat oksat löytyivät onneksi pystyynkuolleina, kuten isompi juurakkokin. Katajan miinuspuolena pitäisin sen hailakkaa väriä, ompunoksat näyttävät kauniimmilta upoksissa, mutta se on tietysti makuasia. Jos joskus edistyisin, voisin myös laittaa kuvia näytille noista omista vänkkyröistä.
Olikohan niin että puiden kuoret sisältävät parkkihappoa tms. ja se ei sitten ole kaloille kovin terveellistä, kun sitä joskus sitten alkaa liukenemaan veteen. (voi olla että muistelen totaalisen väärin)smoltti kirjoitti:Miksi ompun oksat pitäisi kuoria?