nokkamonnit ja kiekot

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suski
Member
Member

nokkamonnit ja kiekot

Viesti Kirjoittaja Suski »

Kyllä se niin on että katkeran kalkin joudun nielemään...taas. Tuossa joskus aiemmin oli puhetta pohjakaloista ja kiekoista ja minä olin niiiin vakaasti sitä mieltä että kylkien imuttelu on sattumanvaraista ja loppuu kun ruokkii vaan hyvin ja tarpeeksi. :roll:
No nyt sitten olen kolmena iltana istunut altaan vieressä, kun kiekko saanut paniikkikohtauksen nokkamonnin roikkuessa kyljellä. Ei yhtään kiva näky. Eilen nappasin ensimmäiset 5 nokkaa pois altaasta ja ajattelin niitä sieltä napsia sillee vaivihkaa, ilman haaveja ettei muut kalat häiriinny...
Mutta kyllä harmittaa...ja nolottaa, koska aika moni mulle sanoi että on kuullut huonoa nokkamonneista ja kiekoista yhdessä... [:I]
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

Mulle kävi sama juttu. Vaikka altaassani ei ollutkaan kuin yksi ainut nokkamonni, niin johan se tajusi mitä nannaa kiekkojen kyljissä on !
joten nokkis sai lähteä samantien uuteen kotiin ....
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minulla on kolme nuorta (olleet reilut 1/2 vuotta) sampimonnia ja tähän saakka kaikki mennyt hyvin. Tänään kuitenkin huomasin yhden olevan kiekon evän reunassa kiinni (?). Kiekko oli pohjan tuntumassa eikä sampimonnikaan ihan kyljessä ollut, mutta tarkkailuun joutuvat. Täältä olen lukenut, että toisilla on näiden kanssa ollut ongelmia enemmänkin ja toisilla on mennyt hyvinkin. Sampimonnit lähtevät jos kiekkoja kiusaavat, mutta minne...

Mikähän olisi sitten vielä jäljelle jäävä kiekkoaltaaseen ja appelsiiniplekon kanssa sopiva levää syövä imusuukala, jonka tärkeä vaade on, ettei syö miekkakasveja?
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Taitaa mennä taas jo tänään muutenkin vastatun listan mukaan eli Katinkultamonneja suositellaan..

Tuo mainittu Appelsiinipleko ei ole parhaita asukkeja kiekkoaltaaseen koska on matalamman lämpötilan asukki (~26 C max) eikä varsinainen levänsyöjä vaikka sitäkin saattaa nakertaa ajoittain.

Kattareiden maine miekkakasvien syöjänä taitaa olla vieläkin perua ajalta jolloin Recifejä myytiin Katinkultamonneina, vaikka ilman vihersapuskaa (spirulina/kurkku/kesäkurpitsa/paprika ym) nekin saattavat innostua muusta altaasta löytyvästä salaatista :mrgreen:
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Myfyriwr kirjoitti:Tuo mainittu Appelsiinipleko ei ole parhaita asukkeja kiekkoaltaaseen koska on matalamman lämpötilan asukki (~26 C max) eikä varsinainen levänsyöjä vaikka sitäkin saattaa nakertaa ajoittain.
Tuo tieto appelsiinin lämpötilavaatimuksesta riippuu hieman siitä mistä lähteestä tietoa etsit, kuten aika monen muunkin plekon vaatimukset. Kuitenkin täysin päinvastaisesti minulle on suositeltu juuri tuota kalaa kiekkoaltaaseen ja hyvin nämä kaksi ovat siellä viihtyneet. Appelsiini ei myöskään ole levänsyöntitarkoitukseen hankittu vaan täysin ulkonäkösyistä, tosin hieman se levääkin jyystää välillä, laiskasti tosin. Siksi nämä sampimonnit altaassa ovatkin, koska ovat melko ahkeria levänsyöjiä. :|
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Myfyriwr kirjoitti:Tuo mainittu Appelsiinipleko ei ole parhaita asukkeja kiekkoaltaaseen koska on matalamman lämpötilan asukki (~26 C max)
Kyllä se pärjää vaikka Orinoco onkin hieman viileämpää aluetta, itselläni viihtyy Topaasipleko L-200, Safiiripleko L-128 ja Appelsiinipleko L-124 mainiosti kiekkovedessä (30C) , kuten kaikki lämpimienkin jokien lajit. [;)]

Ainoa oikea lähde olisi mennä itse mittaamaan kotiseutujen jokien lämpötiloja eri vuodenaikoina/ajanjaksoina.. Välillä ihmetyttää esim. Aqualogia luettaessa, että kuinka samalta alueelta tuleville kaloille on laitettu aivan erilaiset vaatimukset.. :roll:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Mikä tekee katinkultamonnista muita paremman kiekkoaltaaseen ja miksi se ei muka kiusaisi kiekkoja siinä missä jotkut muutkin saattavat sen tehdä? 8O

Ps. Hakutoiminnolla kun hain täältä AW:stä vanhempia tekstejä katinkultamonnista niin joku oli kirjoittanut siitä, että se imeskelee pusukalan kylkiä. Eipä se siis sen kummempi taida välttämättä olla...

Ps2. Tosin en ole sen yhden episodin jälkeen kertaakaan nähnyt meidän kolmen sampimonnin olevan kertaakaan kiekkojen kimpussa, ilmeisesti se on ollut sattumanvarainen törmäys ainakin silloin...

--------------------

Luin paljon katinkultamonneista ja aika ristikkäistä tietoa löysin. Toisilla on kokemuksia siitä, että sopivat ehdottomasti kiekkojen kanssa, mutta yhdellä oli tosiaan pusukalan kyljelläkin ollut. Toiset taas sanovat, että ei syö kasveja, toiset ovat joutuneet luopumaat kun katinkulta on syönyt miekkakasvit (ja itsellänikin miekkoja on lähemmäs 15 kpl) ja sitten on vielä se lämpötila. Paljon näkee suositusta siitä, että ihanne olisi sen 25° eli ei 29-30° kuten kiekkoaltaassa...Toivon siis, ettei nuo sampimonnit kiusaa kiekkoja, enkä rupea niitä vaihtamaan vielä kun ovat tottuneet tuonne altaaseen eivätkä syö kasveja eivätkä ole toistamiseen tavattu kiekkojen kimpusta. :|
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Minulla purjesampimonnit eivät ainakaan vielä ole kiekkojen kyljille löytäneet ja enkä usko että sitä tekevätkään. Samppareilla näyttää päivittäin olevan omat puuhat ja varsinkin nyt kun ovat päässeet kutemisen makuun. Katinkultamonneja itsekin aikoinaan mietin, mutta kun satun juuri pitämään kanssa miekkakasveista niin en viitsinyt edes kuvitella hankkivani niitä.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Joo, tosiaan ei merkkiäkään näkynyt "sen yhden kerran" jälkeen siitä, että sampimonnit olisivat olleet kiekon kimpussa. Taisi olla sattumaa. Seurailen silti tarkkaan kuten kaloja aina kuuluukin, kaikkia. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”