Kauppojen tietämättömyys

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

murmeliotus
Member
Member

Kauppojen tietämättömyys

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Olin tässä yksi päivä eräässä eläinkaupassa, enkä ollut uskoa silmiäni, kun melkein joka 7:ssä altaassa lillui kuollut kala. Pistin myös silmälle sen, että eräs lapsiperhe osti miljoonakaloja, ilmeisestikkin aivan uuteen akvaarioon. Ja kun urokset olivat hienompia, niin niitähän perhe halusi enemmän, ja otti myös ehkä 2 naarasta 5;n uroksen seuraksi. Pisti miettimään, että eivätkö ne kaupan myyjät TIEDÄ että naaraita tulisi olla enemmän, vai eikö heitä vaan kiinnosta, tyyliin; ihan sama mitä kaloille tapahtuu, kunhan me saamme rahaa....
Onko joku muu törmännyt myyjien tietämättömyyteen/kiinnostamattomuuteen?
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

mulle yrittivät tarjota jotain hurjia ~10cm ahvenia 60-litraseen tossa pari vuotta takaperin :mrgreen:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Marsuliini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Marsuliini »

Kun menin lappeenrannan calamarit-eläinkauppaan siellä oli mustaveitsikaloja yhdessä akvassa. Menin lähemmäs katsomaan niitä hienoja fisuja. Pohjalla oli kolme kuollutta joita muut söivät! Ei ole sitten viititty edes ottaa kuolleita kala-parkoja pois... :cry: :frown:
"Valitettavasti en ole täydellinen...sillä minulta puuttuu vikoja"
Kala_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kala_ »

Eikö tänne voisi tehdä jonkun "Avaudu liikkeistä"- topicin, kun nytkin löytyy myös tämä ja tämä joko alkeiden tai täältä yleisestä keskustelusta 1. sivulta :roll:
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Kun menin yhteen liikkeeseen ja mainitsin että kotiloita on vähän turhankin paljon niin kauppias-täti oli heti minulle jo myymässä tiikerinuoliaista 90-litraiseen! 8O
Sanoinpa vaan että joo, ei kiitos tällä kertaa, kasvaa liian isoksi akvaariooni...

Mutta miten käy kun asiasta tietämätön ajattelee ostaa kotilonsyöjäkalan?? [}:)]
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Marsuliini kirjoitti:Kun menin lappeenrannan calamarit-eläinkauppaan siellä oli mustaveitsikaloja yhdessä akvassa. Menin lähemmäs katsomaan niitä hienoja fisuja. Pohjalla oli kolme kuollutta joita muut söivät! Ei ole sitten viititty edes ottaa kuolleita kala-parkoja pois... :cry: :frown:
Ei varsinaisesti liity (mihinkään), mutta samaisessa liikkeessä myöivät minulle pohjamateriaaliksi piikkisilmille soran :x Eipä siinä muuta, mutta kovasti vakuuttivat että kyllä käy, kyllä käy, ihan varppina käy. Nyt on sitten pohjamateriaalin vaihto edessä joskus lähiaikoina, sopivasti heti kun kasvit ovat juurtuneet. Argh. Kyllä sitä pitää välillä olla herkkäuskoinen, osaavat puhua niin vakuuttavasti.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

kirjoplaty kirjoitti:Kun menin yhteen liikkeeseen ja mainitsin että kotiloita on vähän turhankin paljon niin kauppias-täti oli heti minulle jo myymässä tiikerinuoliaista 90-litraiseen! 8O
Sanoinpa vaan että joo, ei kiitos tällä kertaa, kasvaa liian isoksi akvaariooni...

Mutta miten käy kun asiasta tietämätön ajattelee ostaa kotilonsyöjäkalan?? [}:)]
Käy kuin minulle [:I]
Mulle myytiin kaksi tiikerinuoliaista 60 litran kippoon kotiloita syömään. Siitä on aikaa n. 7 vuotta. Nämä kalat kasvoivat semmosiksi 15 senttisiksi. Tajusin liian myöhään antaa ne pois.

Nyt en osta mitään kaloja ennen kun olen ottanut selvää niiden lopullisesta koosta ja elintavoista. Avainkirjoahventa mietin melkein 2 kuukautta ennen kuin hankin 200 litraseen.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Asiakkaan velvollisuus on ottaa ITSE kaloista/kasveista selvää, mitä altaaseensa ostaa. Netistä ja kirjoista opiskellaan millaiset olosuhteet kala tarvitsee ja vasta sitten mennään ostoksille. Ethän mene ostamaan koiraa tai kissaakaan heräteostoksena, vaan täytyy tietää etukäteen asiasta jotain. Akvaariokauppiaat (suurinosa) myy mitä tahansa että kauppa vain kävisi, valitettavasti.
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Splitattu piikkisilmäkeskustelu tänne

Yanna
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

joopa,joo

Viesti Kirjoittaja sttl »

Kävin juuri itse helsingin eri akvaarioliikkeissä kiertelemässä,todellakin ihmetyttää kun eivät siivoa kuolleita kaloja pois,helsingin akvaariokeskuksessakin virui iso yli 10cm pitkä monni homeessa nurkassa..

vielä järkyttävää oli faunattaressa,löysin yht.3 selkärankavikaista kalaa,sekä 2 jolla oli toinen silmä sokeina,en muista mitä ahvenia oli..
sielläkin lillui altaissa kuolleita kaloja.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Onko joku muu törmännyt myyjien tietämättömyyteen/kiinnostamattomuuteen?
Olen huomannut. Kaloja myydään liian pieniin altaisiin. Voi kunpa kauppiaatkin välittäisivät kaloista ja myisivät niitä oikeankokoisiin altaisiin eikä vain ajattele että "Pakko saada tienesti tuolta"
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Meilläkin kyllä kävi niin, ettei kukaan kysynyt akvaariomme kokoa, kun ostimme ensimmäiset kalamme. Niinpä partamonnikin pääsi hädin 50-litraiseen. ((ei hätää, kaveri pitää majaa 240-litrasessa nykyään))
kalamake
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalamake »

kirjoplaty kirjoitti:Kun menin yhteen liikkeeseen ja mainitsin että kotiloita on vähän turhankin paljon niin kauppias-täti oli heti minulle jo myymässä tiikerinuoliaista 90-litraiseen! 8O

Jos myyjä tietää ettei se enää elä 2kk päästä, joten kala ei kasva liian isoksi pieneenkään akvaarioon? Ja akvaario on siivottu siihen mennessä.
Rosmariini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Monesti näyttää akvaarioliikkeissä olevan senverran kova kiire, että tuskin myyjät ehtivät koko ajan kierreillä katsemassa altaittensa asukkaiden vointia. Rauhallinen taukokin työpäivän keskellä varmaan mielummin käytetään muuhun tarkoitukseen. Varmaankin tarkkaavaiset asiakkaat voisivat avuliaasti informoida asiasta jos heidän silmiinsä sattuu korjattavaa. Myyjäkin olisi varmaan tästä yhteistyistä iloissaan.

Mutta tosiaan eksyin minäkin yksi päivä surullisen kuulluisaan tavarataloon helsinginkeskustassa ja sain ohimennen kuulla hupaisia keskusteluja myyjän asiakkaiden kanssa. Pohdiskelivat kannattaako suodatin laittaa päälle ennen ensimmäisten kalojen altaaseen laittoa 8O Aloitteleviksi kaloiksi katseltiin perhoskirjoahvenia. Toinen pukumies taas ihmetteli onkohan hänen altaassaan jotain vikaa, kun joka viikko joutuu ostamaan muutaman nuolimonnin lisää kuolleiden tilalle. Jouduin poistumaan paikalta, kun mielikuvitukseni alkoi pyörittelemään liian villejä visioita altaiden täyttämisestä joilla mielenkiintoisemmalla eläinlajilla :twisted:
Voldemortti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

Mielestäni on sekä asiakkaalla, että myyjällä velvollisuus tietää kaloista, joita ostaa/myy. Aikaisempaan koira-esimerkkiin vedoten, harva esim. berhandilaisen kasvattaja väittää koiran jäävän kymmenkiloiseksi. Samoin kaupassa kuin kaupassa asiakkaalla täytyy olla jonkin asteinen oikeus luottaa myyjään. Olen ollut kaupassa töissä ja mielestäni on myyjältäkin väärin väittämällä väittää jonkin asian olevan jotain, vaikka ei oikeasti tietäisi siitä mitään. Mielestäni myyjän velvollisuus on sanoa, jos ei tiedä ja yrittää ottaa selvää, ei keksiä ratkaisuja omasta päästään.

Uuden akvaristin aloittaessa harrastusta, voisi myyjä kehoittaa etsimään lisää tietoa itse. Minullekin on myyty monta väärää kalaa juuri sen takia, että luotin ELÄINkaupan myyjän ammattitaitoon ja vastauksiin. Totta kai halusin jo tuolloin kaloilleni parasta, mutta "tietävä" myyjä sai vakuuttuneeksi asiantuntijuudestaan ja näin en etsinyt lisätietoa, vaan luotin siihen mitä myyjä kertoi. Monissa tapauksissa asiakas ostaisi kaloja, vaikka ne olisivatkin sopivia akvaarioon. Ei niin, että oikea tieto ja kalat jäävät myymättä. Myisivät sitten liikaa eikä aina vääriä, jo valmiiksi sopimattomia kaloja (kolme leväbarbia 80-litran akvaarioon, samoin sinirihmahaaremi kyseiseen akvaarioon).

Samoin ruokakaupassa kysyessäni myyjältä mitä eroa on eri perunalajeilla, oletan hänen vastaavan sen mukaan mitä tietää ja jos ei tiedä, sanoo sen. Myyjällä tulisi olla tietty tietämys myymistään tuotteista, kaikesta ei tietenkään voi kaikkea tietää ja tätä tuskin kukaan olettaakaan.

Tulipahan taas vuodatettua... :mrgreen:
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sttl »

"Mielestäni on sekä asiakkaalla, että myyjällä velvollisuus tietää kaloista, joita ostaa/myy. Aikaisempaan koira-esimerkkiin vedoten, harva esim. berhandilaisen kasvattaja väittää koiran jäävän kymmenkiloiseksi. Samoin kaupassa kuin kaupassa asiakkaalla täytyy olla jonkin asteinen oikeus luottaa myyjään. Olen ollut kaupassa töissä ja mielestäni on myyjältäkin väärin väittämällä väittää jonkin asian olevan jotain, vaikka ei oikeasti tietäisi siitä mitään. Mielestäni myyjän velvollisuus on sanoa, jos ei tiedä ja yrittää ottaa selvää, ei keksiä ratkaisuja omasta päästään."

Minusta olisi todella hyvä idea,että vaikka myyjät eivät itse tietäisi kaikkia kalalajeja,millaiset vaatimukset niillä on,ei minusta olisi hirveän kallista ostaa liikkeeseen pöydälle Axelrodin akvaariokirja,sieltä löytyy melkein kaikki,ainakin kaikki nämä kalalajit joissa liikkeissä myydään,niin suomessa kuin ulkomailla. Ja sieltä joko myyjä,tai sitten asiakas voisi selata kalan nimen kohdalta tarvitsemansa tiedot,sillä siellä näkyy akvaarion suositus koko,kalan koko,onko parvi kala,yksin pidettävä..

Joten kaikki akvaarioliikkeet vain Axelrodin kirjaa ostamaan. :mrgreen: .se missä makean veden kalat,tietysti myös erikseen pelkästään merivedenkaloista..
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

Mulla oli sama juttu, kalamyyjä olis myyny mulle kultakalojakin, mutta en sillä hetkellä halunnu niitä. Onneks en halunnu, olis tullu täysin väärään akvaan. Niinku veitsikalaki. :?

Kyllä mä ainaki luotin siihen myyjään, ja uskoin että se puhu totta, enkä siks vaivautunu ettiin lisätietoo. Kun sitte myöhemmässä vaiheessa rupes kaloja aina välillä kuoleen, epäilys heräsi ja rupesin lukee kalakirjoja ja muuta.

Onneks nyt on kalat ok ja uskallan ruveta ottaan uusiaki kalasia... :)
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Rosmariini kirjoitti:Mutta tosiaan eksyin minäkin yksi päivä surullisen kuulluisaan tavarataloon helsinginkeskustassa..
Eilen lukivat siellä M. Varjon Akvaario-opasta! Tai sitten katselivat vain kauniita ja värikkäitä kuveja, mutta joka tapauksessa kirja oli avattuna pöydällä 8O -Ehkä on piankin parannuksia luvassa, siis :roll:
Voldemortti kirjoitti:Aikaisempaan koira-esimerkkiin vedoten, harva esim. berhandilaisen kasvattaja väittää koiran jäävän kymmenkiloiseksi.
Jotenkin vertaisin useita kauppiaita lähinnä niihin koiratrokareihin jotka myyvät koiranpentuja vaikka rautatieasemalla: koirat ovat heillä vain hetken pentuina, eikä kauppaaja ole välttämättä edes nähnyt täysikasvuista yksilöä siitä nyt puhumattakaan että koirat olisivat hänen itse kasvattamiaan. -Eikä se koira itsessään varmasti kiinnostakaan yhtä paljon kuin se tienaaminen..
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Voldemortti
Junior Member
Junior Member

Niistä koiratrokareista vain onneksi usein huomaa sen, lemmikkiliikkeistä ei välttämättä (ainakaan kokematon) huomaa.
Raaka-Arska
Member
Member

kauppiaat

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Kyllä kauppiaiden pitäisi tarkkailla altaita tarkemmin, mutta kyllä asiakkaidenkin pitäisi kertoa jos näkee myyntialtaissa kuolleita kaloja. Kauppiaiden pitäisi myös ottaa enemmän selvää asiakkaiden altaista joihin he kaloja myyvät.
Voldemortti
Junior Member
Junior Member

Ja kun sekään ei välttämättä auta, että itse (asiakkaana) kertoo tarkalleen minkälainen akvaario on, myyvät silti vääriä...

Tuli tuossa mieleeni kun kysyin kerran liikkeestä jonkin kalan vesiarvoista, niin vastaus oli, että ei kestä korkeaa nitraattia... Muista arvoista ei sitten mitään puhuttukkaan. Kun kyselin muita arvoja, sitten myönnettiin, että ei tiedetä, todettiin ilmeisesti, että ehkä on parempi olla keksimättä vastauksia, ei ole ihan täysi aloittelija kysymyksessä (vaikken itseäni mitenkään konkari pidäkään, aika untuvikkona).
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

memma kirjoitti:
Rosmariini kirjoitti:Mutta tosiaan eksyin minäkin yksi päivä surullisen kuulluisaan tavarataloon helsinginkeskustassa..
Eilen lukivat siellä M. Varjon Akvaario-opasta! Tai sitten katselivat vain kauniita ja värikkäitä kuveja, mutta joka tapauksessa kirja oli avattuna pöydällä 8O -Ehkä on piankin parannuksia luvassa, siis :roll:
Allekirjoittaneelle neuvottiin jokunen viikko sitten oikein viimeisen päälle tiukkaan sävyyn että juurakkoa pitää liottaa pitkään ennen kuin sen laittaa akvaarioon - olin tukehtua nielaisemaani hihitykseen... Pelottavaa jos ne lukevat sen koko kirjan. :D

Ja kun nyt kaikki pk-seudun kauppiaat tätä keskustelua kuitenkin lukevat vaikkeivät tunnustakaan, niin muistutettakoon heitä täten sellaisen pienen ja tarpeellisen hyödykkeen kuin lämpömittarin imukuppien tilaamisesta. Olen käynyt vaanimassa mokomia kapineita jokseenkin monesta liikkeestä ja kaikilta ne ovat olleet joko lopussa tai peruuttamattoman kadoksissa. Niitä kunnollisia vihreitä, kiitos. 8-)
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

maisu kirjoitti: Pelottavaa jos ne lukevat sen koko kirjan. :D
En pidä tätä todennäköisenä riskinä; pokkarihan on kuitenkin yli puoli senttiä paksu :roll:

Eilen siellä muuten oli asiakas joka purnasi siitä että liikkeen itäisessä toimipisteessä hänet oli pakotettu ostamaan taustakuvaa koko metri vaikka altaansa oli vain 50 cm pitkä.. (Kurjaa varmasti myös niille joiden allas on esim. 130-senttinen kun jää vähän seinätapettia näkymään metrisen taustakuvan päistä :mrgreen: ) -Siis ei voi olla totta, mistä niitä myyjiä oikein löydetäänkään?!? 8O :mrgreen:
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

maisu kirjoitti: Ja kun nyt kaikki pk-seudun kauppiaat tätä keskustelua kuitenkin lukevat vaikkeivät tunnustakaan, niin muistutettakoon heitä täten sellaisen pienen ja tarpeellisen hyödykkeen kuin lämpömittarin imukuppien tilaamisesta. Olen käynyt vaanimassa mokomia kapineita jokseenkin monesta liikkeestä ja kaikilta ne ovat olleet joko lopussa tai peruuttamattoman kadoksissa. Niitä kunnollisia vihreitä, kiitos. 8-)
Jälleen yksi kunnon syy olla asumatta tuolla syrjäseudulla :P

Kaarinalla oli niitä kansankadulla kantopussillinen.

Siis Rovaniemellä :mrgreen:
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
muuriset
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Myyjän vastuu joo.

Viesti Kirjoittaja muuriset »

On totta, että myyjä saisi perehtyä kaloihin/ myytäviin tuotteisiin vähän paremmin. Mutta kun tuolla eräs peräänkuullutti sitä, että myyjän pitäisi paremmin ottaa selvää asiakkaan akvaariosta, niin mikä estää asiakata valehtelemasta. Jos olen päättänyt ostää Haimonnin 100l akvaani niin minähän sen ostan. Voinhan aina sanoa myyjälle, että mulla on sellanen allas, kuin kala vaatii. Kunhan ensin olen ottanut jostai kirjasta sen kalan vaatimukset selville.

Onhan se ikävää, että kaupoissa ei aina ole asiantuntevaa henkilokuntaa, mutta ei sitä voida mennä siihenkään, että kalakaupaan saavuttua kauppias sanoo, ettei myy sulle mitään kaloja, kun sulla on ihan liian pieni, liian sitä ja liian vähan tätä akvaario.

Mutta eikös kaupankäynnin tarkoitus ole voitontuottaminen, ei ne kalakauppiaat hirveästi ajattele muuta, kuin omaa voittoaan. Niille on se ja sama millaseen akvaan sinä kalasi ostat, itsehän sinä olet loppujenlopuksi siitä vastuussa.

Vai kuinka moni myöntää, että esim kotona oleva tietokone olisi juuri sinun tarpeisiin oikeanlainen. Minä sen tiedän että ei ole. Ihmisten koneita 15v korjanneena sen tiedän.
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”