Platyt ei ui eikä syö.... Auttakaa!

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Platyt ei ui eikä syö.... Auttakaa!

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Mä kirjoitan jo toista kertaa samasta asiasta kun en saanut kunnollisia vatauksia. Eli mun platyt on jo yli kuukauden ollut sellasia apaattisia eikä oo syöny juuri ollenkaan. :cry: On veden kovetus käynnissä (olen lisännyt korallimurskaa) mutta muuta en ole vielä tehnyt. Platy altaassa pH on 6.8 tiedän että on liian alhainen, siksi alan kovettaa vettä. Veden arvot on: NO3=10 NO2=0 GH=6 KH=3 ja PH=6.8
Mitä muuta voin tehdä kun kovettaa vettä? Olen antanut herkkua (jotain pakaste kuutioita jossa on toukan kuva purkissa) eikä hiutaleruokakaan ole vanhaa.

Taustatietoa akvaariosta:
Allas 60L. Vaihdan vettä kerran viikossa n. 50%. Joka toinen viikko pohjan imurointi.
Ruokinta 2-3 kertaa päivässä. Kalat saaneet poikasia. Uros erotettu toissapäivänä naaraista.

Jelppa!!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Korallimurska ei pelkästään auta, sinun kannattaa lisätä veteen joko jotain kaupallista kovettajaa (JBL: n AquaDur esimerkiksi), tai sitten tuolta jjarven sivuilta löytyy ohjeet itsetekoisten kovettajien tekemiseen.
Mikä lämpötila akvaariossa on?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Itse en käyttäisi korallimurskaa kovetukseen koska se on melko tehotonta. Koetapa askartelukipsiä (=nostaa kokonaiskovuutta) ja ruokasoodaa (=nostaa karbonaattikovuutta). Aloita pienillä annoksilla ja mittaamalla säännöllisesti kovuuksia. Kun tuo kH nousee, pH nousee myöskin.

Miksi erotit koiraan naaraista? Kai tiedät että naaraat saavat vielä senkin jälkeen monta kuukautta poikasia vaikka koiras on poissa 8-) ?
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Oon aatellukki jotain ruokasoodaa mut ei oo tullu akvaarioon laitettua.
Kuinka paljon ruokasoodaa pitäis laittaa 95L akvaan että sais nstettuu 6.8pH:n ainakin 7.2pH:hon?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Yksi teelusikkallinen sataan litraan vettä nostaa karbonaattikovutta suunnilleen yhdellä asteella, mutta sen vaikutus pH:n nousuun pitää itse mittailla. Aloita vaikka sekoittamalla teelusikallinen lämpimään veteen ja kaada se hiljalleen altaaseen.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Laitoin toiseen (60L) akvaariooni puoli teelusikallista sitä ruoka soodaa.
Pitäisikö sitä lisätä jonkun ajan päästä lisää? :? Ja siihen 95L akvaarioon sitten ihan vähän vajaa teelusikka ruoka soodaa...? Entä miten sitä kipsiä voisi lisätä akvaarioon? Paloina vai liuoitettuna?
Kala_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kala_ »

Pelkkä aloittelija kirjoitti:Laitoin toiseen (60L) akvaariooni puoli teelusikallista sitä ruoka soodaa.
Pitäisikö sitä lisätä jonkun ajan päästä lisää?
Seuraile arvoja [;)] Välttämättä ei tartte lisäillä, mutta jos alkaa pH laskemaan, niin sitten.
Ittellä piti aluksi lisätä puolivälissä vedenvaihtoväliä (vaihtoväli viikko), mutta nyt on jo sen verran tuo alkaliniteetti eli KH kohonnut, ettei tarvitse.
Pelkkä aloittilija kirjoitti:Ja siihen 95L akvaarioon sitten ihan vähän vajaa teelusikka ruoka soodaa...? Entä miten sitä kipsiä voisi lisätä akvaarioon? Paloina vai liuoitettuna?
Ei sen ruokasoodan kanssa niin tarkkaa ole 8-)
Liuota sitä kipsiä esim. 5 litraan vettä, ja lisää sitten se liuos akvaan.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Kiitos! Mittasin pH:n tippatestillä. Ja yllätyin: pH oli testin mukaan 7.4
Mitä hitsiä??? :frown: Kun testasin Tetran liuskatesteillä, se näytti 6.8!!
Ihan varmasti! :x Onko sitten vain kovuuksissa vikaa? Kumpiin testeihin pitäis luottaa? Liuskaan joka näyttää pH:ksi 6.8 vai tippaan joka näyttää 7.4?
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Ei noilla arvoilla pitäisi tapahtua mitään hälyttävää. Veikkaan pikemminkin sitä, että kaloillasi on jokin piilevä sairaus. :(
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Vai olisiko kovuuksissa häikkää? Entäpä loiset? Mitä minun kannattaisi tehdä? :cry: Minulta on keinort lopussa... Pitäisikö "sammuttaa" 60L akvaario ja "käynnistää uudelleen" uusilla kaloilla?
fisukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisukka »

Pelkkä aloittelija kirjoitti:Entä miten sitä kipsiä voisi lisätä akvaarioon? Paloina vai liuoitettuna?
Osta kipsijauhetta, joka on siis aivan hienoa jauhoa. Sitä saa ainaskin askartelukaupoista, varmaan jostain Tiimaristakin löytyy. Itse käytin platyilleni juuri ruokasooda+kipsijauhe yhdistelmää. Liuotin yleensä jauhot suoraan sankossa ennen veden kaatamista altaaseen, tuo tuntui kätevimmältä tavalta.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Auttoiko? Kuinka nopeasti arvot muuttuivat? Mä tarvitsisin niitä tuloksia.. NOPEASTI!
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

Veden kovuutta (GH) ei kannata kertarysäyksellä muuttaa.
En tiedä, mikä on suositeltava tapa, mutta itse muutin 140 litrassa
ensimmäisellä viikolla 20 litraa (uusi vesi) arvoon GH 10, seuraavalla viikolla 40 litraa, sitten kaikkeen vaihdettavaan vesimäärään.
GH-arvohan muuttuu samantien siellä vesiämpärissä, jonne kipsijauheen tms.
laitat eli liukenee heti.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”