Liian rasittava raskaus?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
Liian rasittava raskaus?
Tänään huomasin murheekseni, että vanhin miljoonakalani, joka oli ollut "raskaana" jo hyvän aikaa, lillui kuolleena pinnalla. Se oli juuri synnyttänyt, koska sen maha oli aivan tyhjä. Oliko syynä liian suuri poikasmäärä, koska miljoonakalan etumahakin oli puoliksi musta parina viimeisenä raskauspäivänä. Tämä uraa uurtanut mamma oli tehnyt poikasia jo monta kertaa yhdestä hedelmöityksestä ja poikasmäärät aina vain kasvoivat. Mutta nyt taisi olla liikaa... Kala todella oli sen näköinen että sen mahaan ei mahdu enää yhtään poikasta tai se halkeaa... Ainakin 2 elävää poikasta näin kasvillisuudessa, joten poikaset kai voivat hyvin... onko muilla kokemuksia? 

-
- Starting Member
-
- Senior Member
Mun platy oli kanssa vähän tyyliin: _räjähdys vaara_ kun se odotti poikasia. Se oli n. 2 kuukauttaa vähän masentunut ja vähän aikaa sitten laihtui olemattomaksi mutta ei ole vielä kuollut. Mutta taitaa luonto sen kohta korjata jos ei pian ala piristymään..
Varsinkin nuorille hammaskarpeille saattaa olla rankkaa tiheä tahtinen synnytys.
Toivottavasti jatkossa käy paremmin!

Toivottavasti jatkossa käy paremmin!

Mun millinaaras on nyt myös sen näköinen että se kohta räjähtää ja mun käy sitä ihan sääliksi
. Edellinen synnytys meni ihan ok ja poikasista on kasvanut todella kauniita.
Laitoin naaraan vähäksi aikaa poikashäkkiin jotta se saisi olla rauhassa urokselta ja häkin pohjalle ilmestyi "pallolla" olevia kalan poikasia. Osa niistä liikkui vähän aikaa mutta suurin osa vaikutti kuolleilta.
Mikä on mennyt vikaan kun naaras synnyttää kuolleita poikasia vai ovatko ne olleet ennenaikaisia? Vai onko naaras tosiaankin liian täynnä poikasia...Olen nähnyt niitä "kalapalloja" jo toista kymmentä muttei naaras ole laihtunut juuri ollenkaan. Hyväkuntoiselta se silti vaikuttaa, ruoka maistuu ym.
Näyttää vaan niin hurjalta sen olemus ja ihmetyttää nuo elottomat pallerot
.

Laitoin naaraan vähäksi aikaa poikashäkkiin jotta se saisi olla rauhassa urokselta ja häkin pohjalle ilmestyi "pallolla" olevia kalan poikasia. Osa niistä liikkui vähän aikaa mutta suurin osa vaikutti kuolleilta.
Mikä on mennyt vikaan kun naaras synnyttää kuolleita poikasia vai ovatko ne olleet ennenaikaisia? Vai onko naaras tosiaankin liian täynnä poikasia...Olen nähnyt niitä "kalapalloja" jo toista kymmentä muttei naaras ole laihtunut juuri ollenkaan. Hyväkuntoiselta se silti vaikuttaa, ruoka maistuu ym.
Näyttää vaan niin hurjalta sen olemus ja ihmetyttää nuo elottomat pallerot

-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Siirto "synnytyshäkkiin" stressasi naarasta niin paljon että se sai keskenmenon.
Oikea tapa on pitää akvaariossa runsasta, hienolehtistä pintakasvillisuutta johon poikaset pääsevät piiloon, ja jossa naaraskin voi halutessaan olla näkösuojassa.
Oikea tapa on pitää akvaariossa runsasta, hienolehtistä pintakasvillisuutta johon poikaset pääsevät piiloon, ja jossa naaraskin voi halutessaan olla näkösuojassa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Ja myös runsas pohjakasvillisuus on hyväksi, mm. Jaavansammal on todettu tehokkaaksi platyvauvojen suojaksi.jarvij kirjoitti:Oikea tapa on pitää akvaariossa runsasta, hienolehtistä pintakasvillisuutta johon poikaset pääsevät piiloon, ja jossa naaraskin voi halutessaan olla näkösuojassa.
Platynpoikasethan painuvat useimmiten ensin pohjalle. Yksilöstä taas riippuu, kuinka nopeasti ne lähtevät uimaan: joskus toiset uivat pintaan jo minuuttien kuluessa syntymästä, mutta samasta poikueesta toiset yksilöt makaavat pohjassa ehkä jopa päiviä.
Eli siis tiheää kasvillisuutta sekä pohjaan että pintaan. Sillä saavuttanee parhaat selviytymismahdollisuudet mahdollisimman monelle platynpoikaselle.
-
- Junior Member
Tai...
...sitten platynpoikaset voi jostain ihmeen syystä jäädä pintaan ja muut sitten napsivat ne suihinsa.
Eli mulla meni 3 poikasparvea pohjaan ja 1 jäi pinnalle.
Mistä lie johtunee.

Eli mulla meni 3 poikasparvea pohjaan ja 1 jäi pinnalle.
Mistä lie johtunee.