Lasimonni
Valvoja: Moderaattorit
Re: lasimonni
Ei muuta kuin hakua kehiin! Täällä on keskusteltu siitä jo kovin. Netistäkin löytyy. Tässä pari englanninkielistä linkkiä:
http://www.scotcat.com/factsheets/k_bicirrhis.htm
http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/glasscat.htm
http://www.scotcat.com/factsheets/k_bicirrhis.htm
http://www.thetropicaltank.co.uk/Fishindx/glasscat.htm
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Kaupasta ostettu lasimonni on lajiltaan todennäköisimmin K. minor. Korkeintaan 10cm pitkäksi kasvava laji.
Oikea K. bicirrhis kasvaa vajaat 20cm pitkäksi.
Suht lämmintä ja puhdasta vettä, eikä yliaktiivisia kaloja, jotka häiritsisivät niiden päiväaikaista lepäilyä. Yli 100 litran akvaarioon. Siinä päävaatimukset.
Antti
Oikea K. bicirrhis kasvaa vajaat 20cm pitkäksi.
Suht lämmintä ja puhdasta vettä, eikä yliaktiivisia kaloja, jotka häiritsisivät niiden päiväaikaista lepäilyä. Yli 100 litran akvaarioon. Siinä päävaatimukset.
Antti
punapäinen
Kumpikos sitten on tuo punapäinen ja muuten kirkas? Vai onko
pään väreissä eroja lajin sisälläkin?
ps. kiitoksia vastauksistanne
pään väreissä eroja lajin sisälläkin?
ps. kiitoksia vastauksistanne
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Pikkulasimonnien allastovereiden tulee olla käytökseltään rauhallisia ja luonteeltaan tarpeeksi sävyisiä. Hurjaluontoiset, pohjan tuntumassa kotiaan pitävät reviirifisut ovat pahasta.
Sopivia allaskamuja ovat esim. kiilakyljet, purppurataistelijat, kääpiörasborat, piikkisilmät, murisijarihmakalat sekä hohtokiilakyljet.
Sopivia allaskamuja ovat esim. kiilakyljet, purppurataistelijat, kääpiörasborat, piikkisilmät, murisijarihmakalat sekä hohtokiilakyljet.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Elite Member
Voi , kunhan huolehtii riittävästä ruokinnasta. Lasimonnit ovat aika arkoja ja tulevat hitaammin ruoka-apajille kuin levikset (jotka ovat ahneita possuja).KatjaS kirjoitti:Voiko ottaa leväbarbien kanssa?
Mulla on ollut lasimonneja lippulehtikalojen ja monnisten seurana, nyt ne on siirretty isommille vesille ja lasimonnien seuraksi tulee tulijuovabarbeja, kääpiönuoliaisia ja hohtorasboroita.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Minulla ollut lasimonneja ja varovaisuus suodattimien kanssa paikallaan, jos sisäsuodattimia, menevät mielellään lepäilemään öisin esim. sen taakse ja voivat imeytyä suodattimeen. Johtopäöätös mieluummin ulkosuodattimet. Parvella saa olla kokoa siinä 8-10 kpl, koska "heiluttelu" parvessa upean näköistä. Mulla ollut sitä n. 10 cm aivan läpikuultavaa lasimonnia.
Ruokinnan rankassa kilpailussa pärjäsivät erilaisten tetrojen kanssa. Pohjakalastona monnisia. Akvaario runsas 200-litrainen ja kasvipöheikköjä, joiden reunoilla viipottivat, tykkäsivät hyttysentoukista ym ötököistä, tulipa vipinää, muuten niin "cooleihin" kaloihin.
Ruokinnan rankassa kilpailussa pärjäsivät erilaisten tetrojen kanssa. Pohjakalastona monnisia. Akvaario runsas 200-litrainen ja kasvipöheikköjä, joiden reunoilla viipottivat, tykkäsivät hyttysentoukista ym ötököistä, tulipa vipinää, muuten niin "cooleihin" kaloihin.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
Nyt minä putosin täydellisesti kärryiltä. Minun vaatimattoman 30-vuotisen kokemukseni mukaisesti pikkulasimonnit liikkuvat pääsääntöisesti akvaarion keski- ja välivedessä. Mitä ihmeen tekmistä niillä on akvaarion pohjan tapahtumien kanssa?Lisa kirjoitti:Pikkulasimonnien allastovereiden tulee olla käytökseltään rauhallisia ja luonteeltaan tarpeeksi sävyisiä. Hurjaluontoiset, pohjan tuntumassa kotiaan pitävät reviirifisut ovat pahasta.
Päin vastoin lasimonnit ovat monniharrastajlle niitä harvoja sopivia akvaarion pintakerroksissa viihtyviä lajeja, joita voi hoitaa vaikkapa plekoakvaariossa. Ne mm. sieppaavat ruokansa heti pinnalta ennen kuin se ehtii vajota pohjalle. Ne ovat tulleet aivan mainiosti toimeen jopa isojen ripsimonnien kanssa, vaikka nämä osaavat ruokailla pintaosissakin.
Kun minä luen näitä vastauksia, alan ymmärtää, miksi kaikki kaikki kirjat ovat epäluotettavia.
Haluisin lisätä tähän vielä että pitää ottaa vähintään 5 yksilön porukassa koska 'todellisena' parvikalana ei välttämättä ala ollenkaan syömään jos kavereita ei ole tarpeeksi. nyt kuitenkin jo kauan sitten kotiutuneina 10 kpl (minor) hyökkää joka aamu ensimmäisinä ruuan kimppuun arkailematta
Rauhallisia ovat (muulloin kuin ruoka-aikaan) ja todella näyttäviä kun uivat tiiviissä parvessa.

Kysyisinpä vielä minäkin, että mitkä sitten olisivat ihanteelliset vesiarvot lasimonneille? Monissa lähteissä suositellaan vähintäänkin keskikovaa vettä, toisissa taas sanotaan ettei ole tarkka kovuuksista ym, vaan tärkeintä on että vesi on puhdasta. Ensi vuoden puolella on jonkin tyylinen Aasia-tankki suunnitteilla ja näitä mielelläni ottaisi väliveteen (ei akvaariota ilman monneja
) mutta epäilyttää, viihtyvätkö ne muiden kalasten vaatimassa pehmeässä ja happamassa vedessä.

Re: Lasimonni
Nostellaas taas, en uutta ketjua alota
Montakohan lasimonnia menisi 570 litraiseen (210x55x50)?
Akvaario haetaan vasta viikonloppuna, niin kalaston mietintä alkanut jo
Niin että montako tuonne menee, luultavammin niitä pienempiä, n. 10 cm kokoisia?
Muina kaloina olen ajatellut jotain plekoja, monnisia, ja tapparakaloja.
Myös joku affenpariskunta olisi ihan hyvä

Montakohan lasimonnia menisi 570 litraiseen (210x55x50)?
Akvaario haetaan vasta viikonloppuna, niin kalaston mietintä alkanut jo
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Niin että montako tuonne menee, luultavammin niitä pienempiä, n. 10 cm kokoisia?
Muina kaloina olen ajatellut jotain plekoja, monnisia, ja tapparakaloja.
Myös joku affenpariskunta olisi ihan hyvä

Harrastus tauolla
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Pikkulasimonneja mennöö ainakin 20-30. Mulla on nyt 18, ja viilettävät tiiviisti parvessa. Halajan näitä lisää kunhan akvaario vaihtuu isompaan. Eivät ole mitään superuimareita, pysyttelevät mielellään paikoillaan, joten eivät vaadi ihan valtavasti sitä uimatilaakaan. Ruoka-aikaan kyllä ovat varsinaisia salamia 

Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
-
- Senior Member
Musta nää on ihan valloittavia kavereita (jos multa siis sitä kysyit
). Ne on alkuun tosi ujoja, ja mulla asustivat päivisin kasvien varjoissa niin, ettei parvesta erottanut kun ehkä pari rohkeinta yksilöä silloin tällöin. Nyttemmin ovat rohkaistuneet tosi paljon ja uiskentelevat jo etulasissakin kiinni. Mun timanttitetraparvi näyttäis rohkaisevan niitä entisestään, sillä ne uiskentelee usein kaikki samassa läjässä.
Päivisin eivät kyllä oikeastaan liiku mihinkään, paitsi ruoka-aikana nappailevat pinnalta safkaa. Valojen sammuttua ne porhaltavat kyllä sitten ihan kauttaaltaan akvaariossa rohkeasti, joten jos näistä suurimman ilon haluaa niin joku kevyt ilta/yövalaistus olis hyvä.. mulla on alkuyöstä ledit ja ihastelen niitä usein sängystä
Muuten ovat kilttejä kaikkia asuinkumppaneitaan kohtaan, ovat vain kuulemma herkkiä huonolle vedelle. Mulla menneet ihan hyvin, mutta vähän pelottaa kun joudun siirtämään ne kohta uuteen isompaan akvaan, että miten muutto sujuu... hyvä kypsytys ja tasaiset arvot jos pitää, nii luulisin että kaikki sujuu hyvin... Oliskohan mulla joku huonolaatuinen otoskin tuosta mun parvesta..

Päivisin eivät kyllä oikeastaan liiku mihinkään, paitsi ruoka-aikana nappailevat pinnalta safkaa. Valojen sammuttua ne porhaltavat kyllä sitten ihan kauttaaltaan akvaariossa rohkeasti, joten jos näistä suurimman ilon haluaa niin joku kevyt ilta/yövalaistus olis hyvä.. mulla on alkuyöstä ledit ja ihastelen niitä usein sängystä

Muuten ovat kilttejä kaikkia asuinkumppaneitaan kohtaan, ovat vain kuulemma herkkiä huonolle vedelle. Mulla menneet ihan hyvin, mutta vähän pelottaa kun joudun siirtämään ne kohta uuteen isompaan akvaan, että miten muutto sujuu... hyvä kypsytys ja tasaiset arvot jos pitää, nii luulisin että kaikki sujuu hyvin... Oliskohan mulla joku huonolaatuinen otoskin tuosta mun parvesta..
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
-
- Senior Member
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta en näe mitään syytä miksi eivät sopisi samaan altaaseen.
-
- Junior Member
Plekojen kanssa estettä ei lämpötilaa lukuunottamatta ole.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Meillä meni vanhasta parvesta suurin osa kun pohja pilaantui keskeltä kannon alta enkä heti huomannut sitä. Eli kannattaa seurata.
Mutta ihania ja rauhallisia ovat. Uusi parvi on vielä sen verran tuore, että tosiaan kulkevat pohjia pitkin ja puskien juurilla. Peitin altaasta puolet pyyhkeellä, ja ovat jo kovasti rohkaistuneet. Nyt käyvät kaikki ruoka-aikaan nyppimässä pohjatabuja ja jäävät sen jälkeen uimaan enemmän näkyville.
Se mihin reagoivat yllättävän voimakkaasti, on valojen syttyminen. Jos sytytän pikkulampun ensin, eivät sinkoile minnekään, vähän vain menevät syvemmälle puskiin. Mutta jos laitan valot täysille heti (tai ajastinhan sen yleensä hoitaa), niin saavat slaagin ja katoavat näkyvistä. Edellinen parvi ei tehnyt näin, ja ne uivat muutenkin paljon ylempänä kuin nämä, vaikka allas on sama ja sisustuskin enimmäkseen. Lisäksi niille oli ihan sama mitä liikettä näkyi, kaikki laukaisi (tai ei laukaissut) saman käytöksen. Nämä taas reagoivat vieraisiin. Selitä siinä sitten että kyllä siellä on läpinäkyviä kaloja, sellaisia tosi läpinäkyviä...
Ovat myös melko hitaita tottumaan uusiin asioihin, eli eivät sovi millekään supersisustajalle, joka myllertää altaan joka toinen viikko. Tosin nämä ovat vielä todella pieniä (pienimmät n 5-6 cm, ja ympärysmittaa ehkä neljännes isoimmista vanhoista) eli ehkä se vaikuttaa myös. Luulen että koo mukana kasvaa myös rohkeus. Mutta ihania ovat, ja mielenkiintoisia. Erityisesti olen ihastellut viiksien käyttöä. Niillä voi tunnustelun ja haistelun lisäksi silitellä muita parven jäseniä selästä.
Mutta ihania ja rauhallisia ovat. Uusi parvi on vielä sen verran tuore, että tosiaan kulkevat pohjia pitkin ja puskien juurilla. Peitin altaasta puolet pyyhkeellä, ja ovat jo kovasti rohkaistuneet. Nyt käyvät kaikki ruoka-aikaan nyppimässä pohjatabuja ja jäävät sen jälkeen uimaan enemmän näkyville.
Se mihin reagoivat yllättävän voimakkaasti, on valojen syttyminen. Jos sytytän pikkulampun ensin, eivät sinkoile minnekään, vähän vain menevät syvemmälle puskiin. Mutta jos laitan valot täysille heti (tai ajastinhan sen yleensä hoitaa), niin saavat slaagin ja katoavat näkyvistä. Edellinen parvi ei tehnyt näin, ja ne uivat muutenkin paljon ylempänä kuin nämä, vaikka allas on sama ja sisustuskin enimmäkseen. Lisäksi niille oli ihan sama mitä liikettä näkyi, kaikki laukaisi (tai ei laukaissut) saman käytöksen. Nämä taas reagoivat vieraisiin. Selitä siinä sitten että kyllä siellä on läpinäkyviä kaloja, sellaisia tosi läpinäkyviä...

Ovat myös melko hitaita tottumaan uusiin asioihin, eli eivät sovi millekään supersisustajalle, joka myllertää altaan joka toinen viikko. Tosin nämä ovat vielä todella pieniä (pienimmät n 5-6 cm, ja ympärysmittaa ehkä neljännes isoimmista vanhoista) eli ehkä se vaikuttaa myös. Luulen että koo mukana kasvaa myös rohkeus. Mutta ihania ovat, ja mielenkiintoisia. Erityisesti olen ihastellut viiksien käyttöä. Niillä voi tunnustelun ja haistelun lisäksi silitellä muita parven jäseniä selästä.
Heh, ja taas nostelen 
Oisko täyttä kidutusta laittaa lasimonneja 6-10 kpl 110 litraiseen akvaarioon (juwel rekord) seuranaan vain murisijarihmakaloja?

Oisko täyttä kidutusta laittaa lasimonneja 6-10 kpl 110 litraiseen akvaarioon (juwel rekord) seuranaan vain murisijarihmakaloja?
Harrastus tauolla