Tanganjika:Neolamprologus brichardi, Neolamprologus leleupi

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
eltsu
Starting Member
Starting Member

Tanganjika:Neolamprologus brichardi, Neolamprologus leleupi

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Minulla olisi "ylimääräisiä" kaloja hyvään kotiin:

noin 70 neolamprologus brichardia eli viirikirjoahventa, kun päättivät putkautella maailmaan muutaman erän poikasia. Eri ikäisiä, ensimmäiset syntyivät heinäkuussa eli ovat vielä melko pieniä. Viimeinen erä ilmestyi eilen (15.9.02) näkyviin kivien lomasta. Kalat ovat kauniita, terveitä ja oikein vilkkaita söpöläisiä. Myös pariskunnasta luopumista harkitaan..

Lisäksi 2 neolamprologus leleupia eli aurinkokirjoahventa. Ostin kalat melko nuorina ja nyttemmin epäilen molempien olevan uroksia, kun toinen dominoi toista. Kaikilla olisi varmaan mukavampaa jos kukaan ei kiusaisi.

Kalat asustelevat Espoossa. Vastaile jos kiinnostaa, niin harkitsen rakkaistani luopumista..
Lauru
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lauru »

Olen tuota viirikirjoahventa haaveillut itselleni jo pidemmän aikaa. Minkälaisen ympäristön ja olosuhteet olet sille tarjonnut(missä se viihtyy)? Itselläni on tanganjikajärven "kotilokirjoahvenia"(en muista tiet. nimeä :| ). Voisinkohan pistää niitä samaan altaaseen keskenään?

Tuosta toisesta lajista en tiedä mitään, joten jos jaksat vain kirjoittaa niin valaisepa päätäni!! [;)]
eltsu
Starting Member
Starting Member

Viirikirjoahvenista

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Terve!

Kalat elelevät vähän korkeamassa ph:ssa (7,5 - 9). Itselläni on ph 8.
Lämpötila 23, se voisi olla korkeampikin..
Kasvavat noin 10 senttisiksi "vonkaleiksi", eli melko iso akvaario on toivottava. Itselläni poikaset on 144 litraisessa. Sinäänsä, kalat ovat parikaloja ja viihtyvät paljon pohjan tuntumassa että muiden kalojen läsnäolo ei välttämättä ole niin haitaksi. Omat aikuiseni eivät varsinaisesti uiskennelleet ympäriinsä, lilluivat vain vedessä 10-15cm pohjasta.. =) Poikaset uiskentelevat kyllä rauhallisesti ympäriinsä, myös pinnassa.

Ainoa asia mistä varmasti tulee kiistaa niin on pesäkoloista ja tietysti sitten kutema-aikaan (kuten kaikilla kaloilla). Itse olen sisustanut kivillä, ruukuilla yms. Sorapohja, jossa on korallimursketta joukossa, pitää ph:n mukavasti korkeampana. Kaloilla on isompana omituinen tapa siirtää sorat kiven alta akvaarion reunoille.

En ehtinyt kokeilemaan muita kaloja viirikirjoahvenien kanssa, koska niillä oli ostettaessa kutuaikeita ja niinpä ne olivat erittäin kiukkuisia. Annoin juuri vanhemmat uuteen kotiin..

Hirvittävän vaikea sanoa, sopisivatko kalojesi kanssa. Itse varmaan parhaiten tiedät omien kalojesi luonteen. Minulla on samassa akvaariossa tällä hetkellä myös 3 mustamollin poikasta. Aluksi viirikirjoahventen poikaset käyttäytyivät uhkaavasti, mutta äkkiä löytyi yhteinen sävel ja kaikki elävät edelleen yhdessä.

Jäljellä olevat poikaset ovat edelleen melko pieniä, eli suurisuisten kalojen seuraan eivät varmaan vielä sovi, mutta mikäs kiire tässä on. Poikaset kasvavat laumassa aika hitaasti kun joutuvat taistelemaan ruoasta keskenään....

Aurinkokirjoahven (Neolamprologus leleupi) on ehkä kiltimpi kala, mutta osaavat olla kyllä ilkeitäkin, varsinkin lajitovereitaan kohtaan. Hieno kala sekin! (ja sellaisestakin luopumista harkitaan vakavasti)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”