![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Leviksiä avoimeen altaaseen?
Valvoja: Moderaattorit
Leviksiä avoimeen altaaseen?
Onko kokemuksia leviksien pidosta avoimessa altaassa vai hyppivätkö pois ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minulla ei ole kylläkään kokemuksia leväbarbeista, mutta tuo ajatus vain vastapainona sille, ettei tarvitse olla kyse aina viihtymättömyydestä kalan tullessa ulos.
Hyttysverkko olisi ainakin helposti saatavaa ja sitten kangaskauppojen harsot. Ideoida vain miten sen tyydyttävästi saisi kiinnitettyä. Vaakatasoon tai pystyyn.
Pienisilmäinen haavin-rysänhavas voisi olla myös, ketä sellainen viehättää.
Hyttysverkko olisi ainakin helposti saatavaa ja sitten kangaskauppojen harsot. Ideoida vain miten sen tyydyttävästi saisi kiinnitettyä. Vaakatasoon tai pystyyn.
Pienisilmäinen haavin-rysänhavas voisi olla myös, ketä sellainen viehättää.
Mulla on sellainen myyräverkko puolen altaa päällä. Eli puutarhaosastoilla myydään sellaista vihreeksi muovitettua verkkoa jota on helppo katkoa pihdeillä ja muokata vähän reunojen yli meneväksi. Se on n. centti kertaa centti noi ruudut. Tuosta ei oo levikset tulleet ulos ja kun ne hyppää joskus innoissaa niin kolina käy mutteivat ole jääneet kiinnikään.
sama viritelmä mulla on rapualtaissakin, mutta niissä on lisävirityksenä myös hyttysverkko taivutettu noiden rautalankojen avulla kiinni.. Hmm selvisköhän tästä nyt asia?
Kysyä saa lisää jos tahtoo ja voin ottaa kuvankin ja lähettää..
tiger

sama viritelmä mulla on rapualtaissakin, mutta niissä on lisävirityksenä myös hyttysverkko taivutettu noiden rautalankojen avulla kiinni.. Hmm selvisköhän tästä nyt asia?
Kysyä saa lisää jos tahtoo ja voin ottaa kuvankin ja lähettää..

tiger
Joo ajattelin käyttä sellaista puutarha-altaiden lehtisuojaksi tarkoitettua verkkoa. Sitä myydään Bauhausissa 6 m levyisena jotain 1,2 €/m. Se on tosi kestävää ja silmäkoko on noin 2x2cm. Mulla altaan päivävalaistuksen hoitaa 2 kpl. 150W monimetallia ja siksi verkko ei saa muodostaa liikaa estettä valolle. Huonolla säkällä voi sen verkon silmästä vielä levis vilahtaa. Pitää tuumata..
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Meilläkin on joskus tullut 200 litraisesta altaasta keskenkasvuinen leväbarbi lattialle ja kuivunut sinne. Akvaarion päällä oli tuolloin n. 5x10 cm aukko ja siitä oli mennyt.
Kyllähän noiden kanssa saa aina varautua siihen, että lattialta löytyvät ja tuollainen verkko kuulostaa hyvältä. Itse sittemmin luovuin kokonaan lajista.
Kyllähän noiden kanssa saa aina varautua siihen, että lattialta löytyvät ja tuollainen verkko kuulostaa hyvältä. Itse sittemmin luovuin kokonaan lajista.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Onko altaassasi paljonkin kasveja?Vilperi kirjoitti:Se on tosi kestävää ja silmäkoko on noin 2x2cm. Mulla altaan päivävalaistuksen hoitaa 2 kpl. 150W monimetallia ja siksi verkko ei saa muodostaa liikaa estettä valolle. Huonolla säkällä voi sen verkon silmästä vielä levis vilahtaa. Pitää tuumata..
Jos on, voin sanoa että verkko voisi olla hyväksi siinä suojaamassa ettei valoa tulee liikaa altaaseen. Tai sitten runsaasti varjostavia pintakasveja

Noilla valomäärillä saat upottaa altaaseesi triplamäärän kasvilannoitteita, hurjasti hiilidioksidia, että kasvien kasvu pysyisi kunnossa, eikä epätasapainon takia(Joka on todella vaikeaa noin isolla valoteholla) syntyisi rihma- sinilevä- turkkileväsoppaa. Varoituksen sana vain.
Allas on melko uusi ja vasta toisen pään kasvillisuus yltää pintaan saakka ja siten ottaa vastaan osan valosta. Päätin ottaa varoituksesta vaarin ja rajoittaa toisen pään monimetallin valaisuaikaa
. Allas on 60 cm syvä ja varustettu CO2 lisäyksellä tavoitearvona 10-15 ppm (eipä vielä saavutettu), Ph ~ 7.5 , KH ~ 4-5, NO3 ~ 12-25 ppm ja t ~ 27 C.

Meillä on vielä yhdenlainen tapaus. Koko altaassa kansilasit, ainostaan 2 nurkassa sellaiset pienet (leväbarbinmentävät, näimmä) kolot.. Ja eräänäpä aamuna yksi iso levis oli tullut sellaisesta pienestä aukosta pihalle, ja oli kuivuneena lattialla. Enää en ihmettele vaikka leviksien kanssa suositellaan kansilaseja. Joo. Kyllä sitä on ihmetelty, ja ihmetellään yhä edelleen että kuinka ihmeessä se siitä pienestä reijäistä on ulos tullut, miten ihmeessä edes löytänyt koko reijän 250cm akvaariosta. Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa.
Hyppivät
Itselläni oli jonkin aikaa 540 litrainen 60cm korkea allas jossa oli muutama levis. Illan tullen kun valot sammuivat kopisi kansilasi aika ajoin. En tiedä ajoiko iso antennimonni leviksiä takaa vai mikä oli. Altaassa oli kansilasit mutta kaksi kulmaa oli auki ja niistä mäiskähti lattialle levis ainakin 5 kertaa...
"miten te kuvittelette että voisin olla asiasta itseni kanssa erimieltä?" - sanoi töissä johtajamme