Ulkosuodattimen putsaus ym.

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Ulkosuodattimen putsaus ym.

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Kuinka usein putsaatte ulkosuodattimenne? Putsasin viimeksi joulukuussa. Letkut ovat kyllä jo saastaisen näköiset.

Kuinka usein pitäisi vaihtaa suodatinmateriaalit? Mulla on siellä Eheimin Substrat Prota ja jotain muuta. En itse asiassa tiedä mitä se toinen on. Jotain korallikiveä tai jotain. En ole siitä ihan varma :roll:
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Ulkopöntön putsaus

Viesti Kirjoittaja Jani »

Minä putsaan suodattimet 3-6 kk välein. Akvaarioni on aika rankasti asutettu ja ruokin kaloja runsaasti. Suodattimen putsaamisen tarpeen huomaa yleensä 2 tavalla: suodattimen virtaus pienenee radikaalisti tai suodatin alkaa pitämään vaimeaa urinaa (ei lähde pois ravistamalla eli ei ole ilmaa).

Myös sammutustesti on hyvä: suodattimesta töpseli irti ja takaisin kiinni. Tukkoinen suodatin sylkee käynnistyksessä sontaa altaaseen jonkin verran. Tätä en suosittele EHEIM Proffa II sarjalle koska magneetti voi mennä päreksi jos suodatinta ränkätään päälle ja pois. Perussääntönä kuitenkin tuo 3-6 kk väli (Ainakin Proffa IIlle).
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Entä mistä tietää, koska täytyy vaihtaa suodatusmateriaalit?
Demi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Demi »

Suodatusmateriaalit täytyy periaatteessa vaihtaa sitten, kun ne alkavat olla omasta mielestä liian kulahtaneita. Eli keraamiset materiaalit alkavat hapertua liikaa.

Vanu tietenkin joka kerta, mutta ne siniset levyt (näyttäää mattosuodatus materiaalilta) voi huoletta pestä ja käyttää aina uudestaan. Eheimin valkoiset suodatuslevyt olen itse korvannut sellaisella vihreällä suodatusvanulla, tehnyt siitä ohuen levyn, edullisempi vaihtoehto.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Entä nämä kaikki "rakeet"? Olen kuullut jostain neuvon, että ne vaihdetaan sitten vasta kun ovat kuluneet tasaseksi. Ettei ole enää sitä röpelöistä pintaa.
Demi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Demi »

Suodatusmateriaalit täytyy periaatteessa vaihtaa sitten, kun ne alkavat olla omasta mielestä liian kulahtaneita. Eli keraamiset materiaalit alkavat hapertua liikaa.
Jes, ne rakeet vaihdetaan sitten kun ovat kuluneet liikaa noin silmämääräisesti.

Tämä sitten on luonnollisesti jokaiselle harrastajalle omantunnon kysymys :) Mutta vaihdetaan sitten kun tuntuu siltä, että nyt ei enää kannata laittaa takaisin. Jos alkaa rapistua, lohkeilla tai muuten 'kulahtaneita'.
tinkerbell
Starting Member
Starting Member

ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja tinkerbell »

Tästä aiheesta varmasti on paljon tarinaa jo aiemmin, mutta anteeksi nyt vaan,en jaksa kahlata näitä tuhansia keskusteluja läpi, muutenkin tässä netissä menee liikaa aikaa :roll: ! Eli kysyisin, onko Eheim Ecco 2233 (480 l/h) liian tehoton 180l altaaseen? Riippuu varmaan tietysti kalastosta yms. mutta kun tässä on niin aloittelija, niin ei ole yhtään hajua missä mennään. Suodatin on tulossa käytetyn akvan mukana, eli miten pitäisi toimia sitten kun saan romppeet itselleni?Oletan, että tuon käytetyn suodattimen (ja hiekan) mukana tulee jo jonkinlainen bakteerikanta, ettei tarvitse viikkotolkulla odottaa akvan kypsymistä.MUtta pitäisikö tuo suodatin putsata mitenkä tai vaihtaa suodatusmateriaaleja?
Kannattaisiko tässä odotellessa pistää nettitilaus Saksasta uudelle,tehokkaammalle suodattimelle? Mattosuodattimesta olen lukenut jo tarpeeksi, joten antaa sen aiheen olla... 8-)

Kiitos neuvoista!
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Tuosta suodattimien putsauksesta...Itse puhdistin (putsasin letkut ja ainoastaan huuhdoin korit, joissa suodatusmassat--> enkä vaihtanut edes valk. hienosuodatuslevyä) tänään juuri yhden kolmesta Eheimin Edition (käytännössä sama kuin proffa II) ulkosuodattimesta. Näistä kolmesta suodattimesta kaksi on ollut toiminnassa yli vuoden ja yksi hieman vajaat. Mielestäni virtaus ei ollut juuri heikentynyt, tosin huomaan sen nyt kun yksi niistä on huollettu, että oli millin verran heikentynyt. Koin, ettei niitä vielä tarvitsisi puhdistaa, mutta letkut olivat sen verran likaiset, joten samalla hieman huuhatisin korejakin. Ja tosiaan on virtauksessa hieman eroa. Kiekot on hieman tukkaputkella nyt...

Kuinka pitkä väli vähintään olisi suositeltava pitää näiden kolmen suodattimen siivouksessa, ettei tulisi ongelmaksi bakteeriston liiallista häviämistä kerralla? Ja pitäisikö se valkoinen hienosuodatuslevy tosiaan vaihtaa joka kerta? Vaikka toisaalta, enhän olisi sitä vaihtanut jos en olisi koreja huuhtonut, kuten en siis nyt vaihtanut --> se levyhän ei välttämättä ymmärrä, että avasin suodattimen ja huuhdoin korit...(heh)
Sassi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Misu kirjoitti:Ja pitäisikö se valkoinen hienosuodatuslevy tosiaan vaihtaa joka kerta? Vaikka toisaalta, enhän olisi sitä vaihtanut jos en olisi koreja huuhtonut, kuten en siis nyt vaihtanut --> se levyhän ei välttämättä ymmärrä, että avasin suodattimen ja huuhdoin korit...(heh)
Itse olen ymmärtänyt asian niin, että tuo valkoinen hienosuodatus levy on se kaikkein helpoiten tukkiintuva osanen suodattimessa, ja tulisi sen takia vaihtaa joka kerta. Mutta jos se ei sinulla ollut likainen, niin miksipä sitä sitten vaihtamaan. Toisaalta luulisi, että se on noin pitkillä huoltoväleillä jo aikas likainen/tukkeentumaisillaan..?
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Hieno suodatuslevy

Viesti Kirjoittaja Jani »

Sassi:
Itse olen ymmärtänyt asian niin, että tuo valkoinen hienosuodatus levy on se kaikkein helpoiten tukkiintuva osanen suodattimessa, ja tulisi sen takia vaihtaa joka kerta.
Ei kannata kyllä vaihtaa joka kerta. Tuon hienon suodatuslevyn käyttöikä on helposti 2-3 vuotta. Kunnolla kun pesee sen niin homma pelaa ok taas. Tämä hieno suodatuslevy on todellakin EHEIM suodattimien pesuvälin määräävä kapistus. Jos on paljon kaloja ja ruokintaa, koko levy pois ainakin ruokintapäädyn suodattimesta. Näin pesuväli pitenee mukavasti 4-6 kuukauteen.

Minulla on 2xEHEIM 2028 Proffa II ja sisäsuodattimena Fluval 4. Lisäksi EHEIM 2017 mattosuodatinversio. Ruokintapäädyn proffasta on se valkoinen levy kokonaan pois. Muuten sitä saisi putsata 1-2 kk välein. Ulkosuodattimien tarkoitushan ei välttämättä ole kaiken roskan kerääminen vaan biologinen suodatus. Mekaanisen sonnan poistaa sitten sisäsuodatin.
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

eheim 2260 putsaan n.7kk välein.sen kuulee ulkosuodattimesta milloin se alkaa tukkeutumaan.taitaa olla tuo janin fluval 4 mun vanha... [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”