Kuinka usein pitäisi vaihtaa suodatinmateriaalit? Mulla on siellä Eheimin Substrat Prota ja jotain muuta. En itse asiassa tiedä mitä se toinen on. Jotain korallikiveä tai jotain. En ole siitä ihan varma

Valvoja: Moderaattorit
Jes, ne rakeet vaihdetaan sitten kun ovat kuluneet liikaa noin silmämääräisesti.Suodatusmateriaalit täytyy periaatteessa vaihtaa sitten, kun ne alkavat olla omasta mielestä liian kulahtaneita. Eli keraamiset materiaalit alkavat hapertua liikaa.
Itse olen ymmärtänyt asian niin, että tuo valkoinen hienosuodatus levy on se kaikkein helpoiten tukkiintuva osanen suodattimessa, ja tulisi sen takia vaihtaa joka kerta. Mutta jos se ei sinulla ollut likainen, niin miksipä sitä sitten vaihtamaan. Toisaalta luulisi, että se on noin pitkillä huoltoväleillä jo aikas likainen/tukkeentumaisillaan..?Misu kirjoitti:Ja pitäisikö se valkoinen hienosuodatuslevy tosiaan vaihtaa joka kerta? Vaikka toisaalta, enhän olisi sitä vaihtanut jos en olisi koreja huuhtonut, kuten en siis nyt vaihtanut --> se levyhän ei välttämättä ymmärrä, että avasin suodattimen ja huuhdoin korit...(heh)
Ei kannata kyllä vaihtaa joka kerta. Tuon hienon suodatuslevyn käyttöikä on helposti 2-3 vuotta. Kunnolla kun pesee sen niin homma pelaa ok taas. Tämä hieno suodatuslevy on todellakin EHEIM suodattimien pesuvälin määräävä kapistus. Jos on paljon kaloja ja ruokintaa, koko levy pois ainakin ruokintapäädyn suodattimesta. Näin pesuväli pitenee mukavasti 4-6 kuukauteen.Itse olen ymmärtänyt asian niin, että tuo valkoinen hienosuodatus levy on se kaikkein helpoiten tukkiintuva osanen suodattimessa, ja tulisi sen takia vaihtaa joka kerta.