Hiekkapohjan puhdistaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Reppuli
Starting Member
Starting Member

Hiekkapohjan puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Reppuli »

Vaihdoimme vanhan kivipohjan hienoon hiekkapohjaan. Nyt ongelmana puhdistus. Hiekat lentelee ympäriinsä ja vesi sameutuu tosi pahasti kun yrittää putsata samalla lailla kuin kivipohjaa..
Miten puhdistatte hiekkapohjanne?
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

Mä en puhdista vielä mitenkään koska mulla on vielä sorapohja, mutta vaihtuu piakkoin hiekkaan. Ne joilla on hiekkapohja, sanoo ettei puhdista sitä ite ollenkaan, vaan laittavat kierteissarvikotiloita hommiin pohjalle. Kerran viikossa myös esim. jollakin tikulla möyhentävät pohjaa, ettei mene tukkoon ja että roskat lentelis suodattimeen. Niitä kierteissarvikotiloita aion mäkin hommata, kunha saan ensiks vaihettua tuon pohjan. Ovat kuulemma hyviä talkkareita, syövät ruoan jämiä ja möyhentävät pohjaa. :)

Korjatkaa viisaammat, jos olen ymmärtänyt väärin. [;)]
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
Reppuli
Starting Member
Starting Member

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Reppuli »

Meillä on myös kierteissarvikotiloita pohjalla. Tuota kepillä, pitkävartisella lapiolla tms sekoittamista voisikin kokeilla. Tuntuu että siihen hiekan pinnalle kertyy kierteisistä huolimatta kalojen ulostetta yms.
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Hiekkapohjaa voi lapota varovasti pinnan tuntumasta, jos siihen kertyy jätöksiä yms. irtotöhnää. Kierteiset pitävät hiekkapohjan kuohkeana mylläämällä seassa ja etsien ravintoa. Siis eivät poista kalojen ulosteita varsinaisesti...siksi ainakin minä välillä lappoilen. :P

Kerran kuussa tökin kasvipihdeillä kasvien juuret ja muut kohdat, jos näyttää vaativan sellaista käsittelyä. Ihan helppoa minusta.

Ja isommat kalat pöllyttävät senverran muutenkin :mrgreen: , että vedessä saattaa ajoittain leijua hienoa hiekkaa. Se on yleistä tosin vain alkuvaiheessa, koska lapotessa hienojakoisin hiekka-aines (pöly) vähenee.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Nani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nani »

Heippa

Meillä ei hiekkapohjaa lapota ollenkaan, eikä sen puoleen tikullakaan hämmennetä... Hiekkapohjasta "imetään" letkulla suurimmat kakat letkua pitkin viemäriin (meillä on välissä ämpäri johon kaikki mahdolliset hiekajyväset jää, ettei viemäri tukkeudu). En ole koskaan kokenut hiekkapohjan tukkeutumista vaikka kaikissa altaissamme sitä on. Kahdessa pienessä altaassa on kierteisiä, mutta isossa ei. Imuletkussa ei käytetä "lappo-osaa", mikä sen nimi nyt sitten onkin, vaan pelkällä letkulla imetään pökäleet hiekan päältä pois. Letkun päätä ei siis työnnetä hiekkaan, vaan sopivalta etäisyydeltä roskien päältä jolloin ne imeytyvät letkuun.

-Nani-
iki-otuz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iki-otuz »

Minä käytän samaa systeemiä kuin Nani. Pelkällä letkulla on helpompi poistaa kalojen ulostetta kun lapolla tuntuu hiekkakin lähtevän siinä samassa mukaan. Ja tuon vedensamentumisen minä hoidin alkuaikoina sillä, että laitoin erilliseen pikkusuodattimeen vanua niin se keräsi kätevästi sitten sen hienoimman hiekkapölyn. Se vanu vaan pitää sitten vaihtaa aika usein :mrgreen:.
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

Mä olen just vaihtanu ton hiekan tonne akvaani, ja hyvin on pärjätty. Vesikin oli sameena vain noin vuorokauden...
[;)] Saan sinne kierteisiä ens viikon alussa. Toi oli hyvä vinkki, toi että kun letkulla otetaan vaan kakat hiekan päältä, niin sillä selevä. Teenkin sitte niin ens kerralla... :mrgreen:
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
Voldemortti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

minä en putsaa hiekkapohjaani mitenkään. pohjalla on kierteisiä, jotka huolehtivat mylläämisestä. Sen lisäksi noin kerran viikossa tökin pohjaa. Kakat yms. roskat pysyvät näkyvillä maksimissaan noin puoli vuorokautta, sen jälkeen ne vain katoavat. Irtonaiset kasvinosat pohjalta kerään käsin.
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
Tatsi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tatsi »

Miten kovia nuo kierteiset on muuten lisääntymään?

Mäkin niitä akvaani meinaan muutaman hankkia pohjan talkkareiksi... Otanko kerralla vain muutaman, vaiko kymmeniä :mrgreen:
ukormi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Tatsi kirjoitti:Miten kovia nuo kierteiset on muuten lisääntymään?

Mäkin niitä akvaani meinaan muutaman hankkia pohjan talkkareiksi... Otanko kerralla vain muutaman, vaiko kymmeniä :mrgreen:
Viisi kierteistä laitoin altaaseen ja jo parin viikon viikon päästä pohjalla möyrysi aika monta pikkukierteistä. Eli kyllä nuo ainakin omassani lisääntyvät uskomatonta vauhtia. Ne "normi"kotilot ovat häviämässä kamppailun tilasta :D

Ja kyllä todella toimivat hyvinä talkkareina.

Itse lappoan pohjan pintahiekastaan viikottain ja kuukauden välein sitten syvemmältä. Nyt on tuo suurempi allas ja pitää katsoa kuinka tuo pohja alkaa toimimaan.

Hiekkana optiroc 0.5 -1.2 puhallushiekka.
Tatsi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tatsi »

Eli alle kymmenen on varmaan sit sopiva lukumäärä :D

Ja siinä vaiheessa kun uusi allas on kypsynyt, on varmaankin mulla siihen kierteiset omasta takaa :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”