Avainkirjoahventen ruokinta

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Avainkirjoahventen ruokinta

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Mitä teidän avaimenne syövät? Olen yrittänyt antaa kaikennäköstä ruokaa, mutta mun avaimille ei kelpaa kuin monnisten pohjatabletit :roll:
Mikään hiutaleruoka ei kelpaa. Pakastemadot eivät kelpaa. Mulla on jonkinnäköisiä pohjapellettejä --> ei kelpaa. Kauheen nirsoja on nämä mun avaimet. Yritä tässä nyt sitten antaa monipuolista ruokaa jotta kasvaisivat.

Nämä avaimet syövät muuten pohjalta ei lainkaan pinnasta.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Hassua, ettei ruoka pinnalta maistu, kun sattuu olemaan nallulla samasta paikasta avain kun mun uudet avaimet. Ja ne taas syövät todella hyvin pinnalta. Katkarapupelletit ovat niiden herkkua, oletko niitä kokeillut?
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Olen. Nyt kun kävin kattomassa niin tämä uusi tulokas maiskutteli katkarapupellettiä pohjalta.

Pinnalta ei kyllä mikään kelpaa. Aluksi tulokas söikin pinnalta, mutta sitten se siirtyi muiden avainten kanssa syömään pohjalle.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Millainen sinun koko kalasto on?
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Re: Avainkirjoahventen ruokinta

Viesti Kirjoittaja rsy »

nallu80 kirjoitti: Nämä avaimet syövät muuten pohjalta ei lainkaan pinnasta.
Samat pöytätavat täälläkin: odotellaan vaikka maailman tappiin, että ruoka lähtee leijailemaan pohjaa kohti, eli ei puhettakaan että pinnasta naukkailuun!
-=Rami=-
Advanced Member

Kiilakylkiä, seeprakaloja, partamonni, korumonnisia ja ne avaimet.

Ei muuten enää haittaa seeprojen meno avaimia :P

Sama se kai mistä ne syö, kunhan syö :mrgreen:
avain
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja avain »

Kokeile pitää pari päivää taukoa... meillä jo yhden ruokintapäivän jälkeen ne tulevat suunnilleen pinnalle haukkaamaan ruokaa... avaimet eivät muutenkaan ole mitään rohmuja...eivät viitsi vaivautua syömään jos ei huvita tai ei satu olemaan nälkä. Seeprakirjoahven syö varmaan päivässä saman mitä kaksi avainta viikossa.
:mrgreen:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Miksikäs sieltä pinnalta edes pitäisi syödä :roll: Ei taida avaimillekaan ihan luonnollisin ruokailutapa olla pinnalta hamuilu, vaan ehkä sieltä keskivedestä esimerkiksi granulaattien metsästely. Meillä pinnalta syövät vain pintaveden kalat :)
ap79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Meillä kyllä menee napaan ihan minkälainen ruoka tahansa, nokkivat jopa partisten kurkkua.. :) Meidän avaimet ovat ilmeisesti poikkeuksellista sorttia, koska ahmivat ruokaa pinnalta, keskivedestä ja pohjalta. Joskus jopa harmittaa että isot avaimet käyvät vain hakemassa pohjatabut itselleen. Ja tottahan on kuitenkin se, ettei kirjoahvenille ole luonnollista hakea ruokaa pinnalta, mutta KAIKKI ahvenpelletit sun muut sticksit kelluvat. Märklig.. :?
kirre68
Senior Member
Senior Member

Kyllä täälläkin sitten on poikkeuksellisia avaimia.. syövät myös ihan kaikista kerroksista ja ihan mitä tahansa. Vielä kaikki hyvin kun ovat sen verran pieniä, mutta mitäs sitten kun kasvavat isoiksi ja hamuavat joka paikassa kaiken suuhunsa 8O
ap79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Ahmatteja ovat kyllä. Esimerkiksi lasiin painettavia herkkutabletteja on AIVAN turha laittaa ajatellen että se olisi kaikille kaloille. Kaikille se riittäisi, mutta avaimet parkkeeraavat tabletin viereen ja kaikki ketkä tulevat 5 senttiä lähemmäs, saavat lähdöt. Muuten avaimeni ovat kuitenkin kilttejä ja rauhallisia, mutta ruoka-aikaan muuttuvat wannabe-koviksiksi, ajatusmallilla kaikki-mulle-HETI! :P
JenniJ.
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JenniJ. »

Hirmuisia ahmattia ovat minunkin avaimet. Joka kerrosta käytetään ruokailuun. Pinnaltakin napsitaan ruokaa.
Verimadot ovat ihan ykkösherkku ja pohjatabletit maistuvat myös hyvin... niinkuin nyt oikeastaan kaikki muukin.

Minulla avaimet ovat olleet vasta vähän aikaa, mutta ovat kyllä todella persoonallisia kaloja. Enää en kaipaa ketään asustamaan pintakerrostakaan, avainten kanssa keltaberbit ja mustatetrat uskaltautuvat myös pintakerrokseen. (vähän ohi aiheen).
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Menee vähän ohi aiheen, mutta mä oon kanssa aivan rakastunut noihin avaimiini :P
Hullu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hullu »

mun avaimet ei alkuun osanneet syödä hiutaleita pinnalta, sillä en ollut vuosiin syöttänyt hiutaleita. huljuttelin vettä että ne uppoaisi, ja pian ne kalat ymmärsi että ruoka tulee pinnalta... sen sijaan laiskoja ovat ruokaa noukkimaan jos se putoaa liian alas, saatikka pohjalle! luojan kiitos omistan pohjakalan...

ja mäkin oon ihan rakastunut omiini xp
alias90
Junior Member
Junior Member
Viesti:

avainkirjoahventen ruokinta

Viesti Kirjoittaja alias90 »

Omat avaimeni syövät ihan hulluna Tubifex worms ruokaa, muuta eivät suostu syömään, mutta sitten kun se loppui, niin minun piti kouluttaa niitä syömään pinnalta hiutaleruokaa, nykyään ne tekevät niin :mrgreen:
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Nyt löyty oikein herkkuruoka, nimittäin tämä paljon puhuttu surviainen. En ole ikinä nähnyt sellaista kuhinaa altaassani. Avaimet ensimmäisenä paikalla repimässä.

Kuinka paljon ja usein tuota voisi antaa? Tuntui vaan menevän palanen alle puolessa minuutissa.
Hullu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hullu »

Mä ajattelin että surviaiset olis sitä ylintä herkkua...mutta annas kun ostin pakastettuja mustia hyttysentoukkia! Niillä on tosi hyvä ilme kun saavat lihavan, maukkaan toukan suuhunsa..:P silmät vaan kiiluu..
J&S
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja J&S »

Täälläkin on avimet melkoisen kaikkiruokaisia. Kun pinnalle laittaa ruokaa, ovat oppineet "polskauttamaan" pinnassa niin lujaa, että välillä sitä ihan pelästyy. Kansilasit ovat aivan märkänä. Tällä tempulla ruoka lähtee vajoamaan nopeammin.. ja kun se on syöty on aika mennä kyttäämään pohjatabletteja. Kun tabletit on tarpeeksi syötyjä ne alkaa sopia suuhun ja sitten alkaa melkoinen ralli ympäri akvaa ;)
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Kyllä syövät munkin avaimet aivan kaikkea...kuivaruokaa, surviaisia ja jopa herneet maistuvat :mrgreen:

Se että ei syö kun tiettyä ruokaa on kai usein "opittu" tapa ja parin päivän paasto auttanee...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”