PVC-putket

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
darren
Starting Member
Starting Member

PVC-putket

Viesti Kirjoittaja darren »

Olen laittamassa uutta meripyttyä kasaan ja ajattelin hoitaa kerrankin putkihommat kunnolla käyttämällä PVC-putkia ja palloventtiilejä. Onkos kenelläkään kokemusta pääkaupunkiseudulla olevista liikkeistä jotka myisivät kyseisiä artikkeleita kohtuulliseen hintaan, Etola kun vaikutti yllättävän tyyriiltä paikalta.

-D
Petteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petteri »

darren kirjoitti:Onkos kenelläkään kokemusta pääkaupunkiseudulla olevista liikkeistä jotka myisivät kyseisiä artikkeleita kohtuulliseen hintaan, Etola kun vaikutti yllättävän tyyriiltä paikalta
Mulla oli sama ongelma tossa kesän kuluessa, piti rakentaa pvc-muoviputkista teline kiville yms. Hinnat oli tosi korkeita ja sanoisin ettei kannata mitään isompaa systeemiä värkätä ellei saa jostakin sopuhintaan, esim. Onniselta. Mä en sitten viitsinyt alkaa duunailee, joten tein simppelit tellingit pvc-muovisesta viemäriputkesta.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Hmmm...
.....ettei kannata mitään isompaa systeemiä värkätä ellei saa jostakin sopuhintaan....
Kannattaako sitten koko harrastusta aloittaa jos ei tee kunnolla?
Ikävä kyllä sain itsekin todeta, että putket, venttiilit ja läpiviennit maksoivat mansikoita - ja Etola oli hankintapaikoista halvin. Minun epäonnekseni kyseisessä liikkeessä oli tavara tankin rakennusaikana vähissä ja osat oli ostettava a-pumpulta Turun seudulta. Rahaa paloi noin 500 euroa.
simppu
Junior Member
Junior Member

Re: PVC-putket

Viesti Kirjoittaja simppu »

darren kirjoitti:Olen laittamassa uutta meripyttyä kasaan ja ajattelin hoitaa kerrankin putkihommat kunnolla käyttämällä PVC-putkia ja palloventtiilejä. Onkos kenelläkään kokemusta pääkaupunkiseudulla olevista liikkeistä jotka myisivät kyseisiä artikkeleita kohtuulliseen hintaan, Etola kun vaikutti yllättävän tyyriiltä paikalta.

-D
Minä tilasin saksasta kaikki PVC tarvikkeet (putket,kulmat,venttiilit,takaiskut, läpiviennit, jne.) Kaikki tavallisimmat halkaisijat löytyy.
Petteri
Junior Member
Junior Member

Mikael kirjoitti:Kannattaako sitten koko harrastusta aloittaa jos ei tee kunnolla?
Ikävä kyllä sain itsekin todeta, että putket, venttiilit ja läpiviennit maksoivat mansikoita - ja Etola oli hankintapaikoista halvin.
Olis kiva tietää minkälainen on ns. kunnon systeemin, jonka olet duunannut 500€:llä.

Onhan netissä näkynyt kaiken näköistä, mutta välillä tuntuu, että tämä koko merivesitouhu on pelkkää tekniikalla knoppailua, ja harrastajan täytyy olla mieluummin insinööri kuin biologi, koska eihän akvaario voi menestyä, ellei siihen ole upotettu käsittämätöntä määrää uusinta tekniikkaa, hillittömiä pumppuja putkivirityksistä puhumattakaan.

Mä olen tietenkin epäpätevä arvostelemaan, koska olen vielä kovin aloittelija näissä hommissa, mutta luettakoon edukseni, että olen kuitenkin teknisesti orientoitunut ja insinööri ;)

btw, Etola ei ole halvin ja yllättävää kyllä heillä on usein hyllyissä tyhjää. Biltemasta esimerkiksi saa hyviä ja halpoja läpivientejä. Etolan ongelma on se, että heidän PVC-putket ovat "paineputkea", joka on tehty kestämään 6 barin paine. Tämä ominaisuus tekee putkista ja systeemeistä kalliita ja erittäin paksuja, paksuus taas hankaloittaa työstöä (esim. reikien poraamista jne.). Tämän sijaan Uponor - pvc viemäriputki on ohut seinäistä ja halpaa.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Petteri kirjoitti:Etolan ongelma on se, että heidän PVC-putket ovat "paineputkea", joka on tehty kestämään 6 barin paine. Tämä ominaisuus tekee putkista ja systeemeistä kalliita ja erittäin paksuja, paksuus taas hankaloittaa työstöä (esim. reikien poraamista jne.). Tämän sijaan Uponor - pvc viemäriputki on ohut seinäistä ja halpaa.
En tiedä minkälaista paineputkea Etola myy, mutta itseasiassa PVC-paineputki (paineluokka 10 bar) on hieman ohuempaa ja kovempaa kuin PVC-viemäriputki, kun taas PE-paineputki (ei liimattavaa, musta) on paksumpaa, johtuen materiaalin pehmeydestä.

Omakohtainen kokemukseni on, että liimattavat osat ovat halvempia kuin viemäri tarvikkeet. Onhan liimattavien osien rakenne huomattavasti yksinkertaisempi(ei tiivisteitä).

Isompia määriä PCV-osia myy ainakin tukkuna Vink. Pieniäkin määriä PVC-osia myy tai on ainakin myynyt myös Pengerkadun akvaarioliike.

T:Ville
Petteri
Junior Member
Junior Member

Ville V kirjoitti:En tiedä minkälaista paineputkea Etola myy, mutta itseasiassa PVC-paineputki (paineluokka 10 bar) on hieman ohuempaa ja kovempaa kuin PVC-viemäriputki, kun taas PE-paineputki (ei liimattavaa, musta) on paksumpaa, johtuen materiaalin pehmeydestä.
Me ollaan sitten varmaan käyty eri Etoloissa ja ostettu eri putkia. Paineluokasta en ole varma, mutta siitä että PVC Uponor viemäriputki on halvempaa kuiin Etolan "paineputki" olen 100% varma. Etolan teollisuuspuolen myyjä itse usutti minut rautakauppaan ostamaan viemäriputkea heidän putkensa sijasta.
Ville V kirjoitti:Omakohtainen kokemukseni on, että liimattavat osat ovat halvempia kuin viemäri tarvikkeet. Onhan liimattavien osien rakenne huomattavasti yksinkertaisempi(ei tiivisteitä).
Mä olen puhunut putkista, en liitoksista :) Viemäriputkea saa myös metritavarana, ilman liitosmuhveja. Ei kokemusta viemäriputken liittämiestä vaikkapa paineputkelle tarkoitettuun t-kappaleeseen. Kannattaa varmistaa että sopii. Huomioitava, että mä en tehnyt putkesta mitään kattavaa koko huoneiston kastelujärjestelmää, vaan telineet kiville, joten mulla ei ollut liitoksia. Voin laittaa myöhemmin kuvan, niin päästään selville mitä yritän selittää.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Petteri kirjoitti:Paineluokasta en ole varma, mutta siitä että PVC Uponor viemäriputki on halvempaa kuiin Etolan "paineputki" olen 100% varma.
Uponor PVC viemäriputkea ei ollut Suomessa jo muutaman vuoden, vaan kaikki osat ovat PP (polypropeeni, ei-liimattava muovi). Tietysti jos jossain kaupoissa on vuosia vanhat varastot, niin sieltä vielä saa. Normaalihintainen viemäriputki on älyttömän kallis, asiakasalennukset niistä ovatkin luokka 50% jos satut omistamaan asiakaskorttia.

Akvaarioissa yleensä käytetään teollisuuden yleistä putkitusjärjestelmä esim. https://ssl.kundenserver.de/shop.aquapr ... e/k_91.htm se on tarpeeksi laadukas ja oikeasta paikasta hankittuna suhteellisen edullinen.
Petteri
Junior Member
Junior Member

ealex kirjoitti:Uponor PVC viemäriputkea ei ollut Suomessa jo muutaman vuoden, vaan kaikki osat ovat PP (polypropeeni, ei-liimattava muovi). Tietysti jos jossain kaupoissa on vuosia vanhat varastot, niin sieltä vielä saa.
No, sitten mua on viilattu silmään materiaalin suhteen, mutta hinnasta olen edelleen täysin varma. Kyse on siis suorasta, muhvittomasta putkesta, joka on uponorina halvempaa kuin "Etolana". Miinuksena voidaan pitää, että rautakaupat myyvät viemäriputket 3 m pätkissä, kun taas Etola metritavarana, oletkos varma, että "hintaero" ei nyt johdu juuri tästä hinnoittetekniikasta?

Materiaalista sen verran, että olet ealex varmasti oikeassa, ylijäämäputken kyljessä sanotaan: "KWH WEHOPROPEN HT PP". Voisi kuvitella, että PP on polypropeeni(?).
Petteri kirjoitti:Huomioitava, että mä en tehnyt putkesta mitään kattavaa koko huoneiston kastelujärjestelmää, vaan telineet kiville, joten mulla ei ollut liitoksia. Voin laittaa myöhemmin kuvan, niin päästään selville mitä yritän selittää.
http://www.angelfire.com/mt2/kalat
homer
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja homer »

Uponor PVC viemäriputkea ei ollut Suomessa jo muutaman vuoden, vaan kaikki osat ovat PP (polypropeeni, ei-liimattava muovi). Tietysti jos jossain kaupoissa on vuosia vanhat varastot, niin sieltä vielä saa. Normaalihintainen viemäriputki on älyttömän kallis, asiakasalennukset niistä ovatkin luokka 50% jos satut omistamaan asiakaskorttia.

Akvaarioissa yleensä käytetään teollisuuden yleistä putkitusjärjestelmä esim. https://ssl.kundenserver.de/shop.aquapr ... e/k_91.htm se on tarpeeksi laadukas ja oikeasta paikasta hankittuna suhteellisen edullinen.
Siis, voiko tätä PVC-viemäriputkea (ei uponor) käyttää akvaariokäytössä ?

Petteri ilmeisesti on käyttänyt ? Ja kaikki kunnossa ?

Olen meinaan rakentanut samat systeemit kuin petteri :)
Tosin pienemmillä reijillä.
Petteri
Junior Member
Junior Member

homer kirjoitti:Petteri ilmeisesti on käyttänyt ? Ja kaikki kunnossa ?
Toistaiseksi ainakin. En usko että ongelmia tulee tulevaisuudessakaan. Viemäriputki on sen verran kovaa tavaraa, että liukenee hyvin hitaasti, jos ollenkaan.

Reikien koosta: Isompi parempi, jotta kalat ja vesi mahtuvat kiertelemään. Ovat reikäisinäkin hyvin vahvan oloisia ja vesihän "kelluttaa" kappaleita paremmin kuin ilma.. :D Reijät saa käteväsi niin, että poraa ensin 10 mm terällä alkureijän (muutama eri puolille putkea 1 alkureikä/isoreikä) ja sitten pistosahalla pyöräyttää ison palan pois. Menee käsivaralta suht pieneenkin putkeen, jota ei kuitenkaan kannata edes käyttää. Sahaus rämmäläiden viilaaminen ja hiominen onkin sitten toinen juttu, toivottavasti sulla on käytössä reipas assistentti. ;)
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Onko unponor putkessa jotain vikaa akvaariokäytössä?
homer
Member
Member

proto kirjoitti:
Onko unponor putkessa jotain vikaa akvaariokäytössä?
Siis minä käsitin, että uponorin putki olisi parempaa sen liimattavuuden takia.
Vaikka kyllä sitä "normaalia" PVC-putkea voi putkiliikkeen mukaan liimata.

Minun vaahdottaja on tehty uponorin PVC-putkesta ja se oli edellisellä omistajalla käytössä useita vuosia.
Ja näytti toimivan todella hyvin... :)
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

PVC-muovia voi liimata, polypropeenia (PP) - ei.
Uponor putki on nykyään polypropeenia, aikaisemmin sitä on ollut myös PVC-versiona.
Petteri
Junior Member
Junior Member

ealex kirjoitti:PVC-muovia voi liimata, polypropeenia (PP) - ei.
Vielä selvennykseksi: Silikonilla voi _kiinnittää_ PP -putket lasiin, mutta sitä ei siis ilmeisesti voi _liimata_. (Ei kai ainakaan pvc:lle tarkoitetuilla liimoilla.)
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Petteri kirjoitti:
ealex kirjoitti:PVC-muovia voi liimata, polypropeenia (PP) - ei.
Vielä selvennykseksi: Silikonilla voi _kiinnittää_ PP -putket lasiin, mutta sitä ei siis ilmeisesti voi _liimata_. (Ei kai ainakaan pvc:lle tarkoitetuilla liimoilla.)
PP ei voi liimata millään liimalla, ei silikonilla eikä millään. Ainoastaan kontaktiliimaus onnistu, ja tätä ei kutsuta liimaamiseksi. PP vain hitsataan. On olemassa myös kuumaliimoja PP:lle, se on hitsaamisen ja kontaktiliimaamisen välimuoto, tulos on suht. heikko. Tietenkin PP voi muurata silikonilla lasiin, mutta silikoni ei liimaudu polypropeeniin.
Petteri
Junior Member
Junior Member

ealex kirjoitti:Tietenkin PP voi muurata silikonilla lasiin, mutta silikoni ei liimaudu polypropeeniin.
Todellisuudessahan kyse oli kai "homerin" tapauksessa siitä, että putkenpätkät laitetaan pystyyn pohjalasiin. Kun putket katkaistaan sahaamalla jää rosoinen reuna johon silikoni kyllä "kiinnittyy" tai "muuraantuu" ihan hyvin. Ei niistä putkista voi akvaariota nostaa, mutta pysyvät varmasti paikallaan. Tämän sijasta, jos yrittäisi silikoonata putkía kyljikkäin yhteen (sileät pinnat vastakkain) lähtisi silikoni varmasti ihan "kuorimalla" irti.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Re: PVC-putket

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

darren kirjoitti:Olen laittamassa uutta meripyttyä kasaan ja ajattelin hoitaa kerrankin putkihommat kunnolla käyttämällä PVC-putkia ja palloventtiilejä. Onkos kenelläkään kokemusta pääkaupunkiseudulla olevista liikkeistä jotka myisivät kyseisiä artikkeleita kohtuulliseen hintaan, Etola kun vaikutti yllättävän tyyriiltä paikalta.
-D

Mitens, minkälaiseen loppu/välitulokseen tää juttu nyt pääsi. :)
Mitä ja mistä kannattaa pk-seudulla ostaa? Oletko päätynyt darren johonkin lopputulokseen? Minkälaista hintaa tuli eri paikoista putkelle, muhveille ja venttiileille?
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Vink finland mainosti minulle PVC putkistojaan ja liittimiä, kun ostin sieltä akryyliputkea akvaarioon.
Sittemmin olisin tarvinnutkin, mutta liike ei ollutkaan enää samassa paikassa, missä silloin. (Tampereella kaukajärvellä)
Tietääkö kukaan onko liike vielä olemassa jossakin osoitteessa?

EDIT:
Olisi pitänyt heti koittaa haulla.

http://www.vinkfinland.fi/

Tarjoilee tosin tällä hetkellä http 1.1 500 Server error:a
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
summersrain
Member
Member

Viesti Kirjoittaja summersrain »

En ole pahemmin seurannut meri- ja murtovesi palstaa ja sattumalta jostain linkistä tännekin päädyin...

Eli, suomessa toimivia putkitehtaita: KWH-Pipe ja Uponor, sekä liuta muita joilla ei ole laadun kanssa mitään tekemistä. Paineputkistoa on mielestäni turha käyttää, laadukkaampaa mutta myös hintavampaa. Sisäviemäriputket eli HT:t siis kelpaavat, ainakin joillekin on kelvannut. Mikäli haluaa "luontoystävällisemmän" vaihtoehdon, voi valita viemäriputken joka on polypropeenia, eli PP:ä johon ollaan tuotannossa pikkuhiljaa siirtymässä. Jotkut jälleenmyyjät vain eivät ole ottaneet tuotetta vielä omakseen ja näin ollen putkia valmistetaan sekä vanhan kaavan mukaan että polypropeeniksi... Pikku osista (ruiskupuristus), liimattavuuksista tai jälleenmyyntihinnoista en tiedä. Minä ainoastaan valmistan kyseisiä putkia.
homer
Member
Member

homer kirjoitti:

Petteri ilmeisesti on käyttänyt ? Ja kaikki kunnossa ?

Olen meinaan rakentanut samat systeemit kuin petteri :)
Tosin pienemmillä reijillä.
Otin muuten ne putket pois jo seuraavana päivänä kun kivet tuli.

Luulin, että kiviä olisi huomattavasti enemmän 30 kilossa.
Näkyivät turhan selvästi ja reijätkin oli ihan liian pienet.

Tosin niiden irroittaminen :x olikin todella v****mainen urakka...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”