Mikä mun taistiksella on? Vai onko vanhuus?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mikä mun taistiksella on? Vai onko vanhuus?

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Joo elikkäs mun taistokoiraani on makaillut eilen ja tänään koko ajan hiekan päällä. Eilen se vielä söi ja oli muuten ihan normaali mutta äsken se ei edes syönyt kun annoin ruokaa... :cry: Sitten sen värit olivat todella haaleat...

Mun entinen taistoni oli aivan samanlainen kuollessaan vanhuuteen, muttei ollut haalea väreistään... Onko tämä nyt sitä vanhuutta? Taistolla kokoa n. 6 senttiä plus evät. Se on ollut mulla viime vuoden huhtikuusta lähtien ja eläinkaupasta ostiessani sen, se oli noin vuoden...
It's true, we're all a little insane.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Miten teidän muiden taistelukalat ovat käyttäytyneet ennen kuolemaa? Kuulostaako nuo em. oireet (syömättömyys, värien haalistuminen, makailu) vanhuudelta?

Tuntuu hieman oudolta, koska eilen taisto oli vielä innoissaan syömässä surviaisten toukkia... :cry:
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Voi ei :cry: Onko tämä nyt sitten sitä vanhuutta? Nyt taisto yrittää sinnitellä vedenpinnalla ja ei pysty enää uimaan virtaa vastaa vaan virran mukana! :cry: Sitten kun se yrittää lähteä uimaan, se ui ikäänkuin nykien ja saattaa kallistua hieman kyljelleen. Sitten se on koko ajan pinnalla ottamassa happea :cry: Muut kalat ovat kunnossa!

Kannattaako se lopettaa? Mikä on nopein tapa lopettaa? Veitseä tai saksia en mielellään käytä..

Auttakaa!
-Antti-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Mulla on mennyt (ei tavis) taistelukala hieman samankaltaisesti. En osaa neuvoa muuta kuin, että yrität pitää vesiolot mahd. hyvinä ja toivot parasta. Jättiläismäiset annokset surviaisia voivat sysätä vähän huonokuntoisen kalan lopun alkuun, ovat aika styrkkaa ja hapanta ravintoa. Taistelukalat voivat olla vähän nirsoja, mutta kannattaa ruokkia niitä mahdollisimman monipuolisesti.

Antti
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Isot kiitokset sulle! Toi auttoi jo vähän mun oloa! Tuolla akvaariossa se tosiaan yrittää sinnitellä parhaansa mukaan... Ruokaa olen yrittänyt antaa, mutta ei se syö :cry:

Uskallanko mä vaihtaa akvaariosta nyt vettä, tänään kun on se jokaviikkoinen vedenvaihtopäivä...?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kuulostaa kyllä aika varmalta lähtijältä seuraavan viikon sisällä. Meillä ovat taistot käyttäytyneet juuri kuvailemallasi tavalla juuri silloin kun loppu on lähellä. Toivon kuitenkin, että saat taiston vielä takaisin Antin ohjeilla.
clink
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja clink »

Taistot eivät elä kauaa jalostuksen takia, joku kaksi vuotta on varmaan jo korkea ikä. Eli vanhuutta taitaa olla. (psst. tyhmää kun kaloja jalostetaan niin paljon, että ne kärsivät siitä!! :frown: )
Parempi tietää kuin olla tietämättä.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Joo, no kolumbus (se taisto) kuoli eilen :cry: Mutta toivottavasti sillä oli hyvä elämä...

Ja mä kun olen niin kauhea taistelukalafani ja en osaa kuvitella akvaariota ilman taistoa, niin kävin tänään eläinkaupassa ostamassa toisen taistiksen tilalle... :roll:

Kaunis on tämä uusi tulokas (napoleon) :D Se on ihan tulipunainen ja sillä on suurimmat ja pisimmät evät mitä olen koskaan taistelukalalla nähnyt...

Täytyy myöntää, että taitaa olla kaunein taisto näihin mun edesmenneisiin kahteen verrattuna, vaikka olivat nekin hyvin kauniita ja omia persooniansa :)
kalaneiti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Tämä nyt vähän sivuuttaa varsinaista aihetta, mutta taistelukalaa tässä itsekin harkitsevana kiinnostaa juuri tuo ikä ja jalostuneisuus jne. Elikkäs eikös juuri ne kaikkein komeimmat, värikkäimmät pitkäeväsimmät jne ole niitä kaikkein jalostetuimpia? Vai millaista sitä kannattaisi metsästää, jos haluaa saada vähemmän jalostettua, kenties pitempi-ikäistä populaa?
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
Jut-ta
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jut-ta »

En teidä, onko oikea paikka tähän kysymykseen, mutta olettaisin niin :mrgreen:.
Mulla on vaaleensininen taistelukala ollu reilun parin viikon verran, ja nyt sen evien loppuosiin on tullu jotain tummanpunasta.
Akvakaupoissa oon kattellu just noita vaalempia yksilöitä, ja nillä joillakin on tommosta punasta värityksessä.
Eli, onko se pelkkää väritystä, mitä mieltä ootte?

Kyllä se muuten erittäin iloisesti vipeltää akvaariossa :D .
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Eiköhän se punainen kuulune ihan taiston väritykseen. Aika paljon näkyy juuri sellaisia, joilla on evien kärjet eri väriset kuin muu kala. Jos en nyt puhu ihan läpiä päähäni, niin mahtoikohan butterfly olla ko. muodon nimi ? :)
Jut-ta
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jut-ta »

Miikku kirjoitti:Eiköhän se punainen kuulune ihan taiston väritykseen. Aika paljon näkyy juuri sellaisia, joilla on evien kärjet eri väriset kuin muu kala.
Taisto-pojkella on sitä punasta vivahdetta nyt kaikkien evien kärjessä.
Kaunis on :D.
Sannukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sannukka »

Meidän poikataistolle kävi samalla tavalla kuin tuolla edellä :cry: Eli toissa aamuna se oli pinnan tuntumassa ja kävi usein ottamassa happea ja sen värit oli haalistuneet. Iltpäivällä se oli painunut pohjaan ja kuollut. Edellisenä päivänä se oli ollut vielä muiden mukana syömässä.

Se oli upea isokokoinen isoine evineen. Väriltään hieno tummanpunainen. Meillä se kerkesi olla pari viikkoa ja voi erittäin hyvin. Oli aktiivinen ja hyvä syömään. Akvaarioliikkeessä se oli ollut viikon ennen meille tuloa. Ei kyllä kuulosta vanhuudelle, mutta mistä voi tietää minkä ikäisen kalan ostaa? Tuli myös mieleen sydänsuru, kun sen tyttöystävä oli ottanut ja loikannut pois akvaariosta pari yötä aikaisemmin. Onko tuo tyypillistä taistelukaloille ja millaisesta rakosesta ne pääsee hyppäämään? Meillä on kansilasit, mutta on pidetty pientä rakoa keskellä samoin etukulmassa on aukko. Voiko sellaisita päästä pois? Tai nähtävästi voi 8O
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mä en edes osaa sanoa mitkä näistä taistelukaloista ovat vähemmän jalostettuja, koska nykyään niitä jalostetaan niin paljon... :roll: :x
Siipu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Siipu »

Minkähän ikäisenä taistelukala evineen alkaa olla täysikasvuinen? Meinaan, kun moista olin ostamassa, niin koitin etsiä mahdollisimman pienen, ettei olis kovin vanha jo valmiiksi. Sillä oli kumminkin jo ihan kunnon evät, eikä se siitä kyllä juuri enää kasvanutkaan (koiras siis). Vähän toista vuotta se tuolla uiskenteli. Toissapäiväna haaveilin harmaan ja elottoman taiston altaasta veks. :cry:

Sitä vaan pohdin, että onko nyt kuitenkin oletettavaa että kala oli jo tullessaa tuon vajaan vuoden ikäinen? Jos se keski-ikä siis on pari vuotta. Vai pitääkö tässä alkaa miettimään, mikä on altaassa vialla kun se niin äkkiä meni? :?
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Siipu kirjoitti:Sitä vaan pohdin, että onko nyt kuitenkin oletettavaa että kala oli jo tullessaa tuon vajaan vuoden ikäinen? Jos se keski-ikä siis on pari vuotta.
Kyllä mulle on ainakin sanottu monessa eläinkaupassa (olen siis kysynyt jostain taistosta minkä ikäinen se on) että kalat ovat jo valmiiksi kaupoissa n. vuoden ikäisiä. Kun ostin tuon nykyisen taiston ja kysyin mikä mahtaa olla sen ikä, siellä sanottiin että suurinpiirtein joku vähän reilu puoli vuotta...
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Taistelukalathan elävät yleensä noin 2-vuotiaiksi.
Elämä on rankkaa.
adaina
Member
Member

Viesti Kirjoittaja adaina »

Mistä on lähtöisin tieto, että taistojen lyhyt ikä johtuisi jalostuksesta?
En muista kuulleeni luonnonmuotojen elävän sen pidempään.
Eihän jalostus muittenkaan kalojen elinikiä ole tietääkseni huomattavasti lyhentänyt (?)
Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. :?
heituliini
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Mikä mun taistiksella on? Vai onko vanhuus?

Viesti Kirjoittaja heituliini »

Minullakin on taisto ollut parisen viikkoa uusimmassa akvaariossani. ALuksi se uiskenteli pitkin ja poikin, nyt vaan kyhjöttelee nurkassa. Värit eivät ole haalistuneet ja syö kyllä. Liekö tällekin tulossa sitten noutaja?
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”