Uusi vai käytetty allas

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Uusi vai käytetty allas

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Jos nyt niin ihanasti käy ja ostamme oman kodin, avo on luvannut mulle sinne minimissään 500 litran altaan. Mitoiksi olen ajatellut n. 220 X 50 X 50.
Avo on sitä mieltä, että ostamme uuden altaan. Ei se siinä asuntolainassa enää mitään tee :P Itsekin haluaisin uuden altaan. Mulla on ollut vain käytettyjä.

Uusi on ainakin naarmuton ja vedenkestävä, mutta maksaa tietysti enemän kuin vanha. Kommentteja ja pohdintoja otetaan innolla vastaan.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Kyllä itsekin ostaisin uuden tuossa vaiheessa.Ei se tosiaankaan paljoa asuntolainassa enään paina.Tekniikkahan se lähinnä maksaa.Uudessa kumminkin takuutakin jonkun aikaa.
ukormi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Aika hyvä tuuri on jos meinaat löytää tuon kokoisen altaan järkihaku/tarkastusmatkan päästä. Jos käy tuuri niin mikäs siinä. Itse etsin isompaa allasta käytettynä mutta oli aina liian kaukana tai liian hinnakas käytetyksi. Siksi tilasin uuden paketin ja onhan tuo pidempiaikainen investointi, eipä tarvitse miettiä milloin pitää isosta altaasta vaihtaa silikonit.

Ei tuo tosiaan paljoa asuntolainassa puristele :D
Ostakaa vaan uusi paketti.
NILI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NILI »

Osta ehdottomasti uusi kokolasi-allas, älä kotimaista ohutlasikehysallasta, vaan esim. Saksalainen merkkituote. Veikkaanpa että et kadu. Saat näyttävän huonekalun samalla, kun hankit sen jalustoineen [;)]
11,5 kg (Rapalalla ja murtovedestä)
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

NILI kirjoitti:Osta ehdottomasti uusi kokolasi-allas, älä kotimaista ohutlasikehysallasta, vaan esim. Saksalainen merkkituote. Veikkaanpa että et kadu. Saat näyttävän huonekalun samalla, kun hankit sen jalustoineen [;)]
Niin no miten sen nyt ottaa.. On tässä tullut vastan muutama tapaus, että on oltaasta revennyt lasi irti silikoonisaumasta, kun robotti, joka siis nuo valmistaa ei olekkaan ruitannut silikoonia lasien väliin vaan pelkästään sisäpuolelle.. :roll:

Tietysti kokolasiallas on oikein rakennettuna todella hyvä, mutta itse ostaisin niistä lähinnä ihan vain oikein ihmisten rakentamia altaita. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Jos päädyn uuteen mittatilaustyönä tehtyyn, mulla on jo tekijä kattottuna. Hänellä on usean kymmenen vuoden kokemus. Eikä tarvi pitkältä hakea.
NILI
Junior Member
Junior Member

pleko_88: eiköhän tuo altaan kokoluokka tullut jo ilmi, joten "konevalmistus" pois laskuista. Itse olen nähnyt vuotavia altaita jo kauan ennen kuin synnyit, itsekin olen niitä omistanut lukuisia ja kaikki kehys-tyyppiä :mrgreen: On se kumma kun tuota ikää ja elämänkokemusta pitää aina vaan painottaa, mutta niin se vaan on. Koita kestää, sinulla vuosia edesä enemmän kuin minulla [;)]
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

No empä tuohon sanoisi mitään, mutta pleko88 vähän tuntien tiedän, että hänellä on yllättävän paljon kokemusta ja tietoa akvaario harrastuksesta. Itse ainakin hankkisin kotimaasta altaan enkä todellakaan saksasta. Jo pelkästään kuljetuksessa voi siihen tulla vaurioita. Tietenkin kaikilla on omat mielipiteensä ja niistä ei voi kinata. Onhan se kokolasi akvaario sinänsä ihan hieno, mutta vielä itse ainakin suosin kehysakvaariota.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Kun nyt on niin onnellinen tilanne, että altaalla ei ole rajoituksia, niin suosittelisin päättämään altaan koon vasta uuteen kotiin muuttaessa. Miksi tyytyä kaksimetriseen altaaseen jos olohuoneeseen mahtuu kolmimetrinen? [;)]

Tietysti se maksaa enemmän, mutta tuoko altaan pituus vaatimuksia lasin paksuudelle yhtä paljon kuin korkeus? Eli onko halvempi laittaa metri lisää pituutta ja lisätä tilavuutta 50% kuin saada sama tilavuus korkeuden lisäämisellä?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Korkeus maksaa enemmän kuin pituus suhteessa, koska silloin pitää olla paksumpaa lasia.

Oletteko miettinyt rakentaa kiinteää allasta uuteen asuntoon?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
maspe
Senior Member
Senior Member

Muistelisin vaan, että pituudellakin olisi vaatimuksia lasin paksuudelle, eli pituuden kasvaessa täytyisi myös lasin paksuutta kasvattaa vaikka korkeus ei muuttuisi.

No tilavuutta saa muutettua yllättävän pienillä muutoksilla, 10 cm syvyyttä lisää, 10 cm korkeutta lisää ja 50cm pituutta lisää niin allas on kasvanut 900 litraiseksi, jos lähtökohtana on 200x50x50 (500L).
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Itse kanssa suosisin mieluummin pituutta, kun jotenkin tuntuu että se näyttää aina isommalta mitä todellisuudessa on.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

maspe kirjoitti:Muistelisin vaan, että pituudellakin olisi vaatimuksia lasin paksuudelle, eli pituuden kasvaessa täytyisi myös lasin paksuutta kasvattaa vaikka korkeus ei muuttuisi.

No tilavuutta saa muutettua yllättävän pienillä muutoksilla, 10 cm syvyyttä lisää, 10 cm korkeutta lisää ja 50cm pituutta lisää niin allas on kasvanut 900 litraiseksi, jos lähtökohtana on 200x50x50 (500L).
Tietenkin pituuskin vaikuttaa, mutta suhteessa paljon vähemmä. [;)]
Muutenkin pitkä allas on käytännöllisempi kuin korkea.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
maspe
Senior Member
Senior Member

No höh. Tuo juuri piti mainita myöskin, että pituuden vaikutus paksuuteen on suhteessa pienempi kuin korkeuden, mutta ajatus vaan aina katosi ennen kuin se ehti näppäimistölle saakka.

Eli ei muutakuin mittailemaan sitten kun koti on hankittu, että miten pitkä allas sinne mahtuu. Jos ei halua yhtä kuusmetristä allasta, niin voihan aina laittaa pari kolmimetristä peräkkäin. [;)]
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Rajansa kaikella. Olisihan se hienoa saada vielä isompi, mutta kyllä tuo saa riittää. Enkä nyt tiedä, onko tuo nyt niin korkea. Maksimikorkeus tuo on. Kaikkihan on silti mahdollista. Pituus kyllä tulee olemaan minimissään se 2 metriä, koska haluisin sinne altaaseen leväbarbeja. Toivottavasti se kaksimetrinen riittää leväbarbeille. Jos ei riitä, niin niitä ei sitten hankita. Valaistus mietityttää kyllä myö aika lailla. Ja muutenkin koko tekniikka.

Katsotaan mitä tuleman pitää.

Onko tuon altaan mitat huonot?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

NILI kirjoitti:pleko_88: eiköhän tuo altaan kokoluokka tullut jo ilmi, joten "konevalmistus" pois laskuista. Itse olen nähnyt vuotavia altaita jo kauan ennen kuin synnyit, itsekin olen niitä omistanut lukuisia ja kaikki kehys-tyyppiä :mrgreen: On se kumma kun tuota ikää ja elämänkokemusta pitää aina vaan painottaa, mutta niin se vaan on.
Juu halusin vain painottaa, että suomalaiset ovat kyllä laatualtaita.. 6 vuoden aikana on niitä myyty varmaan satoja ja eipä ole tainnut tulla yhtään viallista liikkeeseen takaisin.

Robottivalmistetuista on sitten jopa pari kappaletta leväyttänyt vedet liikkeen lattialle.. :)
Koita kestää, sinulla vuosia edesä enemmän kuin minulla [;)]
Tätä en muuten oikein ymmärrä mitä vihjaat, mutta kyllä minulla vuosia on vielä jäljellä ja sen tiedän itsekkin.. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Hyviä suomalaisia altaita kannattaville - klik.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Kappas, kappas ja ihan sama kaupunkikin :P
NILI
Junior Member
Junior Member

Tämä menee taas vähän aiheen vierestä, mutta pakko oli vastata.

pleko88: Sinulla on siis vielä rutkasti aikaa ruveta tykkäämään Saksalaisista kokolasialtaista... :mrgreen:

Teknologian vastustaminen esineen valmistuksessa lienee turhaa (fiilispohjalta), ainakin siinä tapauksessa kun enin osa teknologiasta liittyy valmistusprosessiin eikä ole kysymys taide-esineestä. Sattuu sitä joskus käsityöläisellekin huono päivä ja laatu romahtaa totutulta tasoltaan, mutta yhden päivän tuotanto tässä tapauksessa käsittääkin vain muutaman esineen, jotka on helppo vetää pois markkinoilta ilman suurta huomiota. Tuotteen kotimaisuus ei välttämättä ole korkean laadun tae. :roll:
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Minä olen niin vainoharhainen, etten oikein luota kenenkään muun tekemiin altaisiin...Itse tehdyt tuovat vähemmän yllätyksiä :mrgreen:
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

NILI kirjoitti:Osta ehdottomasti uusi kokolasi-allas, älä kotimaista ohutlasikehysallasta, vaan esim. Saksalainen merkkituote. Veikkaanpa että et kadu. Saat näyttävän huonekalun samalla, kun hankit sen jalustoineen [;)]
Kun siitä tekee vielä riutta-akvaarion niin...
pleko_88 kirjoitti:Juu halusin vain painottaa, että suomalaiset ovat kyllä laatualtaita.. 6 vuoden aikana on niitä myyty varmaan satoja ja eipä ole tainnut tulla yhtään viallista liikkeeseen takaisin.
Niin vaan kotimainen kokolasialtaan pohja hajosi vajaa kaksi vuotta sitten - oli hiukan yli vuoden ikäinen - ja kiire tuli hakea uusi Ruotsista. Sieltä sainkin sen kahdessa viikossa (vaikka oli kesälomaika). Että se siitä kotimaisista laatualtaista - osataan täälläkin tehdä huonoja!
vemkki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vemkki »

iiputti kirjoitti:Minä olen niin vainoharhainen, etten oikein luota kenenkään muun tekemiin altaisiin...Itse tehdyt tuovat vähemmän yllätyksiä :mrgreen:
Ja jos tulee yllätyksiä, niin asiasta vastuullinen on helppo tavoittaa. :mrgreen:
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Minkä pituisen altaan saa vielä valaistua loisteputkilla?
kalaneiti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Mikael kirjoitti :
Niin vaan kotimainen kokolasialtaan pohja hajosi vajaa kaksi vuotta sitten - oli hiukan yli vuoden ikäinen - ja kiire tuli hakea uusi Ruotsista. Sieltä sainkin sen kahdessa viikossa (vaikka oli kesälomaika). Että se siitä kotimaisista laatualtaista - osataan täälläkin tehdä huonoja!
Tarkentaisitko, oliko kyseessä JUTA-akvaario vai jokin muu? Jos allas oli noin nuori, eikä vika ollut omistajassa, niin hoitivatko asiallisesti korvausvelvollisuutensa?

Itsellä Juta allas 200x45x60, mustilla kehyksillä, mustalla hopeaputkisella jalustalla (jossa ei tuota välikköä,vaan kaapit jatkuvat ylälevyyn asti, jonka päällä sitten allas. Näin ilmeisesti aina kun on kyse todella pitkistä altaista..tai kai sitä rahalla saa ja hevosella pääsee... Ulkoasu varmasti vähintäänkin sitä mitä Juwelin :
Tässä kuva pienemmästä jalustasta :
http://www.akvaariokeskus.fi/Kuvat/Jalu ... aappi2.jpg

Itselläkin pohdinnassa, ottaisiko loisteputket päävalaistukseksi. Tällähetkellä käytössä elohopeapurkausvalaisimet.
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”