liput ja kiekot

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lippukala
Starting Member
Starting Member

liput ja kiekot

Viesti Kirjoittaja lippukala »

Mulla on 300l akvaario jonka korkeus on 60cm siinä on 4 kiekkoa ja
2 lippulehtikalaa on mennyt kaikki hyvin.Kertokaa kokemuksista
lipuista ja kiekoista yhdessä
onko kokemuksia Resun sisäsudattimista
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Re: liput ja kiekot

Viesti Kirjoittaja TiHe »

lippukala kirjoitti:Mulla on 300l akvaario jonka korkeus on 60cm siinä on 4 kiekkoa ja
2 lippulehtikalaa on mennyt kaikki hyvin.Kertokaa kokemuksista
lipuista ja kiekoista yhdessä
onko kokemuksia Resun sisäsudattimista
Suodatin asiaan en ota kantaa kun ko suodatinta en ole koskaan omistanut.

Kiekkokalojen & lippulehtikalojen yhteiselossa ei ole minkäänlaista ongelmaa muuten kuin siinä mahdollisessa tapauksessa että lippulehtikalat alkavat kutemaan joka on erittäin harvinaista akvaario oloissa varsinkin jos lippulehtikalat ovat aitoja altum orinoco:ja. Minulla aikoinaan jäi yli 900 litrainen tankki muille kaloille pieneksi kun lippulehtikalat rupesivat virittelemään kututoimintaa. Lippulehtikala nimikkeen alla myydään montaa muutakin lehtikalaa mm Rio negron lippulehtikala mutta on vain yksi aito lippulehtikala ja se on altum orinoco.

Lippulehtikalat ovat huomattavasti ronskimpia ruokailijoita kuin kiekot joten on pidettävä huolta että kiekkokaloillekkin riittää ruokaa, myös vesiarvot on pidettävä kunnossa, vettä vaihdetaan tarpeen mukaan mutta nyrkkisääntönä pitäisin vedenvaihdosta "vähintäin puolet akvaarion tilavuudesta/viikko" vaihtaako vettä kerran vai kaksikertaa viikossa on siitä kiinni millaista vettä hanasta vaihtovetenä tulee, sekä harrastajan motivaatiosta. Vettä et kaloillesi voi vaihtaa liikaa kunhan vaihtovesi vain on sopivaa. Jos hanavesi ei ole sopivaa vaihtovetenä sen harrastaja voi sellaiseksi etukäteen valmistaa.

Lopuksi totean että kun lippulehtikalasi ja kiekkokalasi saavuttavat aikuiskokonsa 300 litrainen akvaariosi on auttamattomasti kalastollesi liian pieni. Joten voit motivoitua jo etukäteen suuremman akvaarion hankintaa miettimään. Jos olisit nähnyt täysikasvuisen aikuisen altum orinocon et voisi kuvitellakkaan laittavasi sitä 300 litraiseen tankkiin.

Trv: Timppa
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Minulla on viime heinäkuusta lähtien 600 litran akvaariossani yhteensä 9 kiekkoa ja 5 aitoa lippulehtikalaa ja 6 plekoa. Hyvin on mennyt ja en ole huomannut, että lippulehtikalat olisivat mitenkään ahneempia, kuin kiekotkaan.
Useimmat eivät pidä kaikkitietävistä ihmisistä, koska he kuitenkin tietävät kaiken itse...
lippukala
Starting Member
Starting Member

Kiekot ja liput

Viesti Kirjoittaja lippukala »

Kiitos vastauksista kyllä ne on aitoja lippulehtikaloja kuvan voi katsoa leppävaarion ilmoitussivulta. Veden vaihdan 2 kertaa viikossa kolmannes joka kerta Lahden on hyvää laitan vain vedenparannusainetta ulkosuodattimessa on turvetta. Kiekot ajavat mielummin liput pois ruuan äärestä. Mulla on ehim 2217 ulkosudatin ja eheim 2210 sisäsuodatin mutta ei meinaa riittää sisäsuodatin on aina tukossa mitä jos laittaisin eheim märkä kuiva suodattimen 2229 onko kokemuksia? Minkä ikäsenä kiekot kutevat?

ARTO

Edit: Virkkeet alkavat isoilla kirjaimilla. Rivinvaihtoa ei myöskään tarvitse käyttää, ohjelma rivittää tekstin automaagisesti.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mulla on myös ollut lippuja ja kiekkoja samassa akvassa ilmen minkäänlaista ongelmaa. Mutta mutta! Mun mielestäni 300 litrainen allas on kovin pieni kahdelle noin isolle lajille yhteiseloon ja lisäksi silmääni pisti tuo lippulehtikalojen määrä, vain kaksi. Oman kokemukseni mukaan lippulehtikalat nimittäin ovat käytännöllisesti katsoen parvikaloja ja ovat sitä tyytyväisempiä mitä enemmän niitä on.
Kutuaika on sitten luonnollisestikin erikseen, mutta se ei ole tainnut kenelläkään muulla olla likelläkään kuin Timpalla ja yhdellä Timpan kaverilla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”