Kuinka suuri akva?
Valvoja: Moderaattorit
Kuinka suuri akva?
Kuinka suuri akva 5 kiekolle pitäis olla? Entä veden lämpötila?
Joo, niinkuin jouni sanoi "kannataa lueskella tän palstan kiekkokeskusteluita", niin sieltä irtoaa sitä "tietoa". Mutta paljon tossa on tästä kiekkojen tilanvaatimuksesta puhuttu ja sanon sen nyttenkin uudelleen: käyttäkää hyvät immeiset tuota haku-toimintoa! Se on hitsin helppo ja nopia...Jos et ole oikein hajulla lämmöstäkään niin kannattaa tutustua kaikkeen kiekkoihin liittyvään vaikkapa tällä palstalla, sillä muutakin tietämisen arvoista on ennen kuin kannattaa kokeilla. Lämpöä tulisi olla 29-30. Nyrkkisääntönä on noin 40 litraa per aikuinen kiekko, mieluiten korkeahko akva.
Mutta mutta takaisin kiekkoihin.... Nyrkkisääntönä on pidetty, ett ekalle kiekolle 100 l ja lopuille 50 l / kiekko, joten minimissään laittaisin 5 kiekkoa 300 l altaaseen, mutta toki se suurempikin saa olla.

Meinas oikeen unohtua... (punaviini virtaa suonissani
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
Olipa miten oli niin entisessä 325 altaassani oli mielestäni kiekoilla ahdasta. Kiekkoja oli 6 kappaletta, eivätkä olleet vielä täysikasvuisia. Altaan koko oli 130x50x50.
Muutama vuosi sitten oli sama määrä kiekkoja 360 litraisessa. Altaan mitat olivat 100x60x60 Siinä menivät paljon paremmin.
Mielestäni tuo altaan korkeus on aika tärkeää.
Nykyisessä on 12 yksilön parvi ja tuollainen parvi on jo muuten ihan parven näköinenkin.
Muutama vuosi sitten oli sama määrä kiekkoja 360 litraisessa. Altaan mitat olivat 100x60x60 Siinä menivät paljon paremmin.
Mielestäni tuo altaan korkeus on aika tärkeää.
Nykyisessä on 12 yksilön parvi ja tuollainen parvi on jo muuten ihan parven näköinenkin.
Jos akvaariosta löytyy riittävästi korkeutta (60cm) ja syvyyttä (=leveys), niin jopa lyhyetkin akvaariot kiekkojen kanssa näyttävät tasapainoselta.
Jos akvaario on matala 45-50cm tulee kiekkojen kanssa helposti sellainen olo, että akvaario on ahdas, ellei pituutta akvaariolla ole päälle 150 cm.
Kiekkoja mulla itsellä ei ole (eikä varmaan koskaan tulekaan, heh), mutta minusta ne pääsee oikeuksiinsa vasta, kun akvaariossa on riittävästi tilaa - vähintään 150 senttinen allas, syvyyttä 60 ja korkeutta 60. Ei haittaa vaikka syvyttä olisi jopa 80 senttiä, koska kiekko on kuitenkin "kiekko" - sellainen aika kookas lätty.
Aika paljonhan noita suositellaan jo 250-litraiseenkin ja siitä jokaista kiekkoja kohden about 50-litraa. Varmasti tulevat toimeen, mutta mun mielestä akvaario alkaa jossain vaiheessa (kun kiekot kasvaa) näyttää ahtaalta. Mutta makukysymyksistä on vaikea kiistellä...
Jos akvaario on matala 45-50cm tulee kiekkojen kanssa helposti sellainen olo, että akvaario on ahdas, ellei pituutta akvaariolla ole päälle 150 cm.
Kiekkoja mulla itsellä ei ole (eikä varmaan koskaan tulekaan, heh), mutta minusta ne pääsee oikeuksiinsa vasta, kun akvaariossa on riittävästi tilaa - vähintään 150 senttinen allas, syvyyttä 60 ja korkeutta 60. Ei haittaa vaikka syvyttä olisi jopa 80 senttiä, koska kiekko on kuitenkin "kiekko" - sellainen aika kookas lätty.
Aika paljonhan noita suositellaan jo 250-litraiseenkin ja siitä jokaista kiekkoja kohden about 50-litraa. Varmasti tulevat toimeen, mutta mun mielestä akvaario alkaa jossain vaiheessa (kun kiekot kasvaa) näyttää ahtaalta. Mutta makukysymyksistä on vaikea kiistellä...
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
Minäkin sanoisin mielipiteen asiaan. Kiekko on parvikala, ja parven koko olisi hyvä olla yli kymmenen, silloin kiekot on parhaimmillaan. Mulla on ollu 13 kiekon parvi, joka kasvoi isoiksi 210 litraisessa, 40 korkeassa altaassa, ei olleet kauhean kärsiviä, joku sanoi jopa hienoiksi. Tärkeintä on vesiarvot ja monipuolinen ruoka.
Akvaristi vuodesta 1966.
Minäkin sanoisin mielipiteen että kiekot on kuitenkin akvaariokaloiksi kookkaita ja ansaitsevat riittävän korkean ja syvän altaan että pääsevät edes kääntymään, vaikka rauhallisina kaloina eivät pituussuunnassa paljon uimatilaa välttämättä vaatisikaan. Sitä voipi jokainen laskea paljonko tilaa jää voileipälautasen kokoiselle kalalle kuonon eteen ja pyrstön taakse kun se yrittää vaihtaa suuntaa, jos tilaa on 40 cm suuntaansa vähennettynä tietysti hiekka ja somisteet. Ei mahdu kunnolla!
Jos kiekkokaloja haluaa hankkia on 200-litrainen kelpo akvaario aluksi kiekkokalojen poikasille kasvamiseen, minä ottaisin tuollaiseen altaaseen 6-12 kpl kiekkokalan poikasia kasvamaan, ollen samalla tietoinen että ne kasvaessaan tarvitsevat uuden suuremman kodin. Tai jättäisin tuohon 200-litraiseen altaaseen korkeintaan 4 aikuista kiekkokalaa mutta liian pieni se on minun mielestäni 4:jälle aikuiselle kalalle varsinkin jos nämä sattuvat olemaan kutupareja.monninen kirjoitti:200-litraiseen on varmaan turha haaveilla ottavansa.Taitaa olla kovin pieni? Ja parvihan on oltava.
Kiekot olisivat niin upeita kaloja, mutta jotenkin en tiedä olisinko hyvä pitämään niitä, vaikka olenkin akvaarioita 10 vuotta harrastanut.
Pikkuvinkkinä, ei se 720-litrainen niin suuri ole mitä äkkiä kuvittelee...

Ei muuta kuin kiekonpoikaset 200-litraiseen kasvamaan ja suunnittelemaan minne asunnossasi sijoitat 200 * 60 * 60 = 720 litraa akvaarion.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -