HQL valaistus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
matte78
Junior Member
Junior Member

HQL valaistus

Viesti Kirjoittaja matte78 »

Terve!
Riitääkö 4 x 80W HQL valo 200x60x60 altaaseen vai pitäiskö olla 4x125.
kokemuksia HQL valaistuksesta. Kertokaa kaikki! Haulla ei oikee löytynyt mitään.
E pur, si muove! Ei [sensuroitu], se on muovia!
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Luulisi tuon riittävän. Itselläni on kaksi elohopeavalaisinta 150 cm:n altaan päällä. Ovat olleet 80 watin teholla pitkät ajat. Nyt lisäsin toisen tehoa 125 wattiin, kun on valosyöppöjä kasveja alla.
ÄmHoo

Hups! Nyt vasta huomasin, että kysyit myös kokemuksia HQL:sta. Minulla on ollut HQL-valaisimet reilun vuoden ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ne tekevät entisiin loisteputkiini verrattuna akvaariosta paljon sävykkäämmän ja ikään kuin moniulotteisemman. Etenkin sen jälkeen, kun vaihdoin polttimot 6300 kelvinin polttimoihin (löysin netistä). Lisäksi itse valaisimet ovat mielestäni kauniit Giesemanin riippuvalaisimet, olisko ollut Xetra?

On myös mukavaa, kun ei tarvitse käyttää kansilaseja ja kasvit voi kasvaa pintaan saakka - ja ylikin.
matte78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja matte78 »

Entäpä millä korkeudella valaisimet on? ja mistä olet omasi hankkinut? Ja miten plajon kasveja on. Ja voiko onko haittaa jos on lasit akvaarion päällä? muuten haihtuu vettä niin pirusti.
E pur, si muove! Ei [sensuroitu], se on muovia!
ÄmHoo

Valaisimet on mulla n. 25 cm:n päässä altaan yläreunasta. Hyvin tuntuvat sieltä valaisevan. Polttimot ovat todella kirkkaat, ja korkeammalle ripustettuna ne saattavat jo häikäistä akvaarion edessä istujaa. Maisemasta tulee myös ikäänkuin vaihtelevampi, kun valasisimia on kaksi. Kasveja on omasta mielestäni paljon: melko isoja puskia reunoissa ja matalampaa kasvustoa keskellä, ehkä reilut puolet altaan pohjapinta-alasta on kasvien peitossa. Kasvit kasvavat hyvin eikä levää ei ole ollut, paitsi ihan alussa valaisinten vaihdon jälkeen. Laitoin silloin jotain leväpoistoainetta eikä uutta ole ilmaantuntut.

Valaisimet hankittiin Siniriutasta (tilasivat Saksasta), hintaa muistaakseni noin 100 euroa kappale. Myyjä vakuutti, että hinta ei ole sen kalliimpi kuin itse tilaten nettikaupasta. Polttimot sisältyivät hintaan. Uudet, värilämpötilaltaan paremmat polttimot maksoivat 8 euroa/kpl. Kuva valaisimisita on ollut nähtävänä ainakin Giesemanin omilla sivuilla, ehkä Aquaristikshopissakin.

Se niissä valaisimissa oli vikana, että jouduin vaihdattamaan niihin sähköliikkeessä pidemmät johdot, kun eivät ylttäneet tarpeeksi alas. Meillä on huonekorkeus 3 m, sitä matalampaan huoneeseen saattaa riittää tehtaan pituuskin.

En osaa sanoa, mitä lasit vaikuttavat. Ehkä heijastelevat? Avoimessa altaassa ei veden lämpötilakaan ole noussut, ei edes kesähelteillä. Itse hulautan altaaseen pari ämpärillistä korvausvettä viikossa, ei sitä sen enempää 450 litraisestani haihdu. Mielestäni nämä valaisimet ovat oikein onnistunut ratkaisu. Kauniit ja tehokkaat ja hinnaltaan kuitenkin kohtuulliset.
Mambo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mambo »

Sain vihdoin ja viimein HQL valaistuken toiseen altaaseen, ja nyt on pimeää :( Valaisimia on 4, jossa yksi ilman polttimoa toistaiseksi (oli mennyt edellisellä omistajalla käsittelyssä rikki). Muut polttimot 125W, mutta ainakin vuoden ikäisiä. Kai täällä auttaa polttimoiden vaihto? Olin ensin ajatellut laittaa 4*80W (on valintamahdollisuus), mutta nyt ostan kyllä heti 125W kaikkiin. Niin, ja altaan mitat ovat 275*60*60cm. Kai uudet polttimot antavat reilusti enemmän valoa? Tai pitääkö lähteä seuraavaksi Tamlaan hakemaan Livalit..?
Mambo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mambo »

Sainkin jo vastauksen, kun sain hankittua uudet lamput. Onhan ne onneks tehokkaampia, vaikka olinkin ehkä odottanut jotain vielä enempää.. Mutta valo on kuitenkin erilainen, niin saa toivoa että kasvit tykkää.. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”