Aloittelija kyselee tyhmiä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tatsi
Starting Member
Starting Member

Aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja Tatsi »

Miksi monilla on altaassaan sekä sisä-, että ulkosuodatin?? Mulla on omat epäilykset asiasta, mutta haluaisin varmistua...

Hapettaja? Ilmastin? Mitä ne on, kertokaa tyhmälle. Tarviiko välttämättä?*nolostuksenpunastus*
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

Usein yli 200-litraisissa on jo ulkosuodatin, koska sisäsuodatin yksinään
ei kierrätä vettä tarpeeksi. Käytän ulkosuodattimen lisäksi sisäsuodatinta,
koska vesi ei pysyisi muuten tarpeeksi kirkkaana (hieman alitehoinen
ulkosuodatin). Sisäsuodatin on ns. 'roskienkerääjä', jonka massat puhdistan
melkein viikottain. Ulkosuodattimen puhdistan n. 4 kuukauden välein.
Ulkosuodatin toimii biologisena suodattimena (bakteerien kasvualustana) ja sisäsuodatin mekaanisena suodattimena (kerää näkyvät roskat).

Ilmastin on se laite, joka tekee ilmakuplia veteen (akvaarion ulkopuolella moottori ja sieltä letku veteen, joka päättyy ilmastinkiveen).
Se ei puhdista vetta, mutta kierrättää vettä, joten saattaa olla avuksi esim. väliaikaisessa poikasakvaariossa tms. Kovaäänisenä koristeena sitä kait lähinnä käytetään.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Tyhmiä kysymyksiä ei ole.

Ulko ja sisäsuodatin mullakin on tuossa isossa altaassa. Ulkosuodatin on sen takia että suodatus olisi riittävä ja sisäsuodatin on roskia keräämässä. Tai keräämässä ja keräämässä, toi on sellanen tehosekotin että se ei pelkästään kerää roskia vaan se samalla ilmastaa ja pyörittää vettä. Mulla siis Eheimin proffa II 2028 ja eheimin tehosekoirin 2252.

Pienessä altaassa mulla on hydorin sisäsuodatin ja hydorin ario 2 (ilmastin ja kuplakone). Sisäsuodatin pyörittää tässä tapauksessa vettä ja ilmastaa ja ario tekee kivoja ja kauniita kuplia ja ilmastaa samalla.

Hapettaja/ilmastin on yleensä hyvin monissa uusissa sisäsuodattimissa samassa. Ainakin suurimmassa osassa eheimejä ja hydoreja on. Muita suodattimia mulla ei ole ollut joten en niistä sitten tiedä. Kuplakoneet/ilmastimet/hapettajat tuovat happea veteen mutta sellainen vempain ei ole välttämätön kunhan jonkinlaista suodatusta on.

Tää on vähän miten ite tykkää suodattimiaan laittaa. Toivottavasti tosta selityksestä saa edes jotain selvää. :roll:
Tatsi
Starting Member
Starting Member

*niiata niksauttaa* KIITOS!

Mulla itsellänikin odottelee 220 litranen jalustaa, jotta saisin sen kypsymään. Laitoin siihen tulevan ulkosuodattimen pörisemään tuohon 160 litraseen.
Tästä suodattimesta ja kypsän altaan pohjahiekasta (muutama litra) se ilmeisesti saa sit ainakin hyvän alun kypsymiselleen..
Hirvensarvisuolat ja ammoniakit? Onko ne aivan tarpeellisia, saako altaan kypsäksi ilman niitä?

Täytyy nolona tunnustaa että kun tuo 160 litrasen olen aikoinani hankkinut, ei mulla ole ollut vähäistäkään hajua kypsyttämisestä ja vesiarvojen mittauksesta. Nyt olen vähän viisaampi ja aion edes suunnilleen tehdä oikein tuon uuden kanssa.
Siipu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Siipu »

Ammoniakki ei apteekissa maksa juuri mitään, ja suosittelen sitä lämpimästi (hirvensarvisuolasta ei tosin ole edes kokemusta).

Hanki myös kunnon vesitestit, jos ei jo ole.

Ei se altaan kypsytys niin vaikeaa ole, kuin äkkiseltään tuntuu. :D
Tatsi
Starting Member
Starting Member

Myydäänkö sitä ihan ammoniakin nimellä ja kuinka paljon sitä laitetaan?

Juu, juu, olen lukenut miljoonia aiheita kypsytyksestä, mut ku mikään ei halua jäädä mun päähän... :cry:

Mulle saapi taivuttaa rautalankaa :mrgreen:
Siipu
Junior Member
Junior Member

Kyllä sitä myydään ihan nestemäisenä ammoniakkina. Apoteekissa loruuttavat sitä pikkupulloon (mitähän siihen menee, desi jos sitäkään ja sillä kypsyttää jo monta allasta) ja maksaa jotain euron tai kaks. En nyt muista tarkkaan. Hanki joku pieni mittaruisku samalla, niin saa kätevästi annosteltua. 10 ml esim.

Mä voisin kyllä vetäistä sulle huomiseksi (ne kierteiset) jonkinmoisen lyhennelmän kypsytyksestä. Itse kun olen kypstyttänyt just saman kokoisen tankin tässä joku kuukaus sitten.
Tatsi
Starting Member
Starting Member

Hiukanko ois mahtava juttu

edit: tässä oli vilkekilkehymiö joka sisälsi tekstin "thanks" mutta valitettavasti animoidut hymiöt eivät ole sallittujen lisien joukossa: Rääkky
Siipu
Junior Member
Junior Member

Ok. Saamasi pitää. 8-)
Tatsi
Starting Member
Starting Member

Muista rautalanka malli :mrgreen:
Siipu
Junior Member
Junior Member

Se pitää vielä kysyä, että onko 220 litraa mitattu sisä- vai ulkomitoista?
Tatsi
Starting Member
Starting Member

Ulkomitoista... 110x51x41...muistaakseni....
Taija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Taija »

Sen verran huikkaisin väliin, että kannattaa varmaan hankkia mieluummin sitä hirvensarvensuolaa. Itse ostin aikoinani molempia, ja ammoniakki maksoi 9 e, kun taas hirvensarvensuola 2 e. Ammoniakin kanssa joutuu muutenkin olemaan varovaisempi, se kun on syövyttävää ainesta!

200 l altaaseen hirvensarvensuolan annostus oli muistaakseni jotain puolen teelusikallisen luokkaa noin ensialkuun. Annostusohjeet löydät ihan helposti hakutoiminnon avulla. Mutta enpä usko, että kypsän ulkosuodattimen ja multaympin lisäksi tuonne ihan täysimittaista kypsyttelyä tarvitset! Seuraile mittailemalla nitraatit ja nitriitit niin eiköhän se siitä.

Onnea kypsyttelylle!

:mrgreen:
”Outoa, kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.”
Tatsi
Starting Member
Starting Member

Ja mistäkähän sitä hirvensarvisuolaa sitten saa 8-)
Siipu
Junior Member
Junior Member

9 eurolla saa kyllä jo melko hiivatin paljon ammoniakkia. Yli tarpeen siis. 8O Ei mulla toi pikkuputeli maksanut ku pari euroa ja kolme allasta olen sillä nyt kypsyttänyt. Vieläkin on jäljellä.
Taija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Taija »

Juu en tajua mistä sitä hintaa niin paljon ammoniakille kertyi, mutta kyllä minä sen ihan naapuriapteekista ostin. Ja desin verran sain.

Hirvensarvensuolaa saa kaikista apteekeista pyytämällä. Sitä käytetään mm. leivonnassa. [;)]
”Outoa, kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.”
Tatsi
Starting Member
Starting Member

8-) Eiks se hirvensarvisuola kohota muutakin kuin pullataikinaa, ainaki "isojen poikien juttujen perusteella" 8-)

No menipä OT:ksi

Mutta mutta... Siis mä olen ihan aikuisten oikeasti lukenu miljoonia linkkejä ja vinkkejä tuosta kypsyttämisestä, mutta mä en ikikuunakullanvalkeana ole ollu kemiassa hyvä, mä oon aivan ku öö aapisen laidalla ku luen noita juttuja..

Onnistunkohan mä tässä hommassa laisinkaan... :cry:
hk
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hk »

Kyllä Sinä kypsyttelyssä onnistut, koska minäkin siihen pystyin, pää on pyörällään vieläkin. Käytin 10% ammoniakkia (josta maksoin muuten 5eur, n.250ml) sitä on jäljellä vieläkin vaikka käytin sitä alkuun ilmeisesti turhan paljon kerrallaan. Allas kuitenkin kypsyi, silti en vieläkään ymmärrä mitään kemiasta, vaikka minua neuvoneet luulivat rautalangasta asioita vääntävänsä :mrgreen: (heille se oli rautalankaa, minulle hepreaa)
Kyllä se siitä.
timetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja timetu »

Muista sit ostaa apteekista 10%:sta ammoniakkia, se maksaa sen pari euroa. En tiedä edes myiskö suurempi %:sta. Ne vois pian epäillä että oot rakentamassa pommia :mrgreen:

Mielestäni sitä ammoniakkia ei kannata lotrata liikaa sinne altaaseen, näkee sen nitriittipiikin vähemmälläkin määrällä...

Ite laitoin liikaa. Ekan viikon aikana 60 ml 300 litraan. Aloin sit miettiä että tartteeko sitä koko ajan lisätä, eihän se sieltä mihkään vielä tässä vaiheessa katoa (eka nitriitiksi sitte nitraatiksi).

Odottelin muutaman viikon ja tulihan se nitriittipiikki. Liusketestis ei asteikko riittäny läheskään. Monet kerrat vaihdoin vettä ja aina vain nitriitti yli asteikon. Nitraattiakin onneksi samalla alkoi nopeasti kehittyä joten vedenvaihdoilla sit vaan nitriitti nollaksi ja nitraatti viiteen.

Tähän meni 5 vkoa. No tää viimenen viikko oli varmistus viikko. 4 sotkevaa kultakalaa tuola on nyt elelly onnellisena pari viikkoa. Nitriitti pysyy nollassa.
*Maalla on mukavaa*
Tatsi
Starting Member
Starting Member

Suurkiitokset Siipulle sekä kierteisistä että kypsytysohjeista. Enköhän mä näillä pääse alkuun
:mrgreen:
Siipu
Junior Member
Junior Member

timetu kirjoitti:Muista sit ostaa apteekista 10%:sta ammoniakkia, se maksaa sen pari euroa. En tiedä edes myiskö suurempi %:sta. Ne vois pian epäillä että oot rakentamassa pommia :mrgreen:
Mun oli pakko aikanaan ostaa 25 prosenttista, kun eihän meitin apoteekissa mitään laihoja litkuja ollut. Jos myydään ammoniakkia, niin myydään sitten kunnolla. Arvatkaa, onko kellosepän hommaa kypsyttää 40-litraista noin tujulla aineella. 0,6 ml taisi olla aloitusannos. :D

Tatsi: Ollos hyvä vaan. 8-)

Taija: Jos niillä tuli pilkkuvirhe hintaa laskettaessa? :mrgreen:
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Siipu kirjoitti: Mun oli pakko aikanaan ostaa 25 prosenttista, kun eihän meitin apoteekissa mitään laihoja litkuja ollut. Jos myydään ammoniakkia, niin myydään sitten kunnolla.
Häh? 25%

-oho! anteeksi vaan, asutkin pudasjär-jär-järvelhä. [hik]

:mrgreen: :mrgreen:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Siipu kirjoitti:Mun oli pakko aikanaan ostaa 25 prosenttista, kun eihän meitin apoteekissa mitään laihoja litkuja ollut.
Itse kävelin aikanaan apteekista ulos pullo 29,5 % ammoniakkia pussissa. Farmaseutti kysyi kyllä että haluanko että laimennetaan valmiiksi. Halusi myös tietää mihin aioin ainetta käyttää :roll: -Tuli kyllä sitten myös valokopiona ote käyttöturvallisuustiedotteesta mukaan :mrgreen: -Ja täytyy kyllä sanoa että verrattain riittoisaa tavaraa on ollutkin..!
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Siipu
Junior Member
Junior Member

Teho kirjoitti: Häh? 25%
-oho! anteeksi vaan, asutkin pudasjär-jär-järvelhä. [hik]
:mrgreen: :mrgreen:
Hmpf. Et kai sä vihjaa, että Persjärvi ois jotenkin ammoniakkisoitunut kaupunki? [}:)]
Tatsi
Starting Member
Starting Member

Miksi mun platya kiusataan?

Mulla on altaassa 4 oranssia naarasta, 2 sinistä naarasta, 2 sinistä koirasta ja yksi mustaeväinen koiras (onks tää nyt västäräkki vai mikkihiiri ) Ja tätä mustaeväistä on alettu nyt nokkimaan. Sininen koiras ja sininen naaras sitä vuorotellen kiusaa ja hätyyttää. Siniset+tää kaksvärinen on hommattu samaan aikaan ja nyt vasta on kiusaamista esiintynyt. Mikään ei ole altaassa radikaalisti muuttunut.
Ressukalla on toisessa kyljessä ihan "kalju" kohta.

Ja sit nää siniset koiraat käyttäyty eilen aivan omituisesti. Millaista on platyjen "soidinmenot"
Nää kaks pörhäytti kaikki evänsä niin pystyyn ja suuriksi kuin se vaan ikinä on mahdollista, ne pyöri naaraiden ja tän kaksvärisen ympärillä, uivat lähes pystyasennossa...

Ikinä nähny moista :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”