Mahtuuko nää mun akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lixu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mahtuuko nää mun akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Lixu »

sellasta sitten nyt kysyisin, kun en oikeen tiedä että mahtuuko nämä mun akvaarioon oikeesti ja jos mahtuu niin mitä kaloja voisin ottaa lisää.. akavaarioni mitat:50x25x32cm.. kaloja siellä tällä hetkellä:
*7 platyä
*4 seeprakalaa
*6 neontetraa
*1 keltbarbi (n.7cm)
*1 nuoli-imumonni (koko 4cm)

että sillee... vastatkaa, olkaa kilttejä[/list]
•°o.OLix Läx Lätäkkö.. xD O.o°•
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Minä en jättäisi altaaseen kuin neontetrat ja nuolimonneja ottaisin neljä lisää ja neoneita muutama lisää myös. Muut pois.
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Lixu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

en kyllä tee noin..sori nyt vaan. :?
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Miksi sitten kyselet [;)] . Allas ei ole kuin 40l. ja muistuttaa kalasoppaa. Seassa myös sellaisia jotka kaipaisi pidemmän altaan kuten seeprat, ovat vilkkaita ja niitä puristaa päästä kun ei voi kiihdyttää kuin altaan toiseen päätyyn 8O . Mutta olkoon sitten [;)] .
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Lixu kirjoitti:sellasta sitten nyt kysyisin, kun en oikeen tiedä että mahtuuko nämä mun akvaarioon oikeesti ja jos mahtuu niin mitä kaloja voisin ottaa lisää
Ei mahdu. Altaan koko on siis tasan 40l, josta varsinasta uimatilaa luultavasti n. 30l.
Platyista en kommentoi, paitsi, että tarvitsisivat (ainakin yleisen käsityksen mukaan) kova vettä toisin kun muut altaasi kalat. Seeprakalat nopeina uimareina tarvitsisivat pidemmän altaan ja enemmän uimatilaa. Keltabarbi tarvitsisi parven ja samalla myös 10-kertaisen altaan parvelleen. Neontetrat ja nulimonnit sopivat hyvin yhteen, hieman viileämpään ja hapekkaaseen veteen. Neontetroja ja nuolimonneja parvet, sitä mieltä olen.
Lixu kirjoitti:en kyllä tee noin..sori nyt vaan. :?
Ei voi auttaa. Sori vaan. :roll:

ps. Kalastokysymykset Alkeisiin?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

Akvaariosi kalasto ei ikävä kyllä ole ihan kunnossa. Noilla mitoilla akvaariosi tilavuudeksi tulee tasan 40 litraa, eikä sinne kyllä montakaan kalaa mahdu. Ehdottomasti liian suuria/vilkkaita tämän kokoiseen ovat kaloistasi seuraavat: platy, seeprakalat ja keltabarbi. Joten ne voisit antaa pois, keltabarbi ja seeprat mieluiten jonkun parven jatkoksi. Platyt ovat lisäksi väärässä seurassa, sillä muu kalastosi vaatisi pehmeää ja happaman puolella olevaa vettä, platyt taas tykkäisivät emäksisestä ja kovasta vedestä. Sinun todellakin kannattaisi luopua niistä, jos välität vähääkään kalojesi hyvinvoinnista, tai ostaa isompi akvaario. [;)] Ja siitäkin huolimatta joutuisit valitsemaan pidätkö siellä kovan ja emäksisen veden kaloja kuten platyt, vai pehmeän ja happaman kuten seeprat.

Nuo neontetrat ja nuolimonni ovat ainoita jotka kalastostasi soveltuvat akvaarioosi. Nuolimonnille voisit hankkia muutaman toverin, kuten kiltsi jo ylempänä totesikin, sillä se on parvikala. Onko sinulla tietoa akvaariosi vesiarvoista? Kipin kapin korjaamaan kalastoa ennen kuin akvaarioosi alkaa tulla ongelmia.
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

No onpa kyllä vähän kummallinen kalasoppa sulla...Aika ahtaalta vaikuttaa. Keltabarbiki vaatii yli puolet enemmän tilaa, eikä viihdy yksinään! Platy tarvii erilaiset vesiarvot, ja seeprat enempi kavereita/tilaa. Vaikka kalat näyttäisi päälle päin iha ookoolta, ne voi olla tosi stressaantuneita ja kuolla enneaikaisesti vääränlaisissa oloissa... :|
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=1866926
Täydennäköinen allas on nätti 8O

(Kuva lainattu Anti-Heron matkakertomuksesta) [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Lixu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

keltabarbi sen taki yksin, koska mulla oli niitä ennen 8 kpl parvi (ennen toisia kaloja..!) mutta muut kuoli.. oon niin kiintyny joi siihen, etten voi luopuu siitä..se ei tuu toimeen toisten laijikumappneidensa kanssa.. :(
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

Voi kauhistus, jos sulla oli tossa vielä noiden lisäksi 7 muuta keltabarbia...!! 8O Jos et halua luopua kaloistasi, sun täytyy ostaa nille isompi allas.
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
Sade
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Sade »

Lixu kirjoitti:keltabarbi sen taki yksin, koska mulla oli niitä ennen 8 kpl parvi (ennen toisia kaloja..!) mutta muut kuoli.. oon niin kiintyny joi siihen, etten voi luopuu siitä..se ei tuu toimeen toisten laijikumappneidensa kanssa.. :(
Sitten vaihtoehdoksi jää isomman altaan hankkiminen, minne voit sitten ottaa sille myös kavereita. :)
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Lixu kirjoitti:keltabarbi sen taki yksin, koska mulla oli niitä ennen 8 kpl parvi (ennen toisia kaloja..!) mutta muut kuoli.. oon niin kiintyny joi siihen, etten voi luopuu siitä..se ei tuu toimeen toisten laijikumappneidensa kanssa.. :(
Eipä ihme jos kuoli. Jos noin paljon kaloja oli yhdessä 30 litrassa vettä... Miten usein vaihdat vettä ja mitkä ovat muuten akvaarionhoitorutiinit? Tiedätkö millaisia ovat vesiarvot? :roll:

Ei varmasti tule toimeen muiden kanssa noin pienessä tilassa, kun hyvä, että mahtuu yksin kääntymään. Kalat käyttäytyvät ihan hyvin, kunhan niille vain luodaan oikeat olosuhteet ja niitä pidetään niille "riittävässä" tilassa.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Raaka-Arska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

keltabarbit, platyt ja seeprakalat pois ja nuoliimuja ja neoneja lisää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”