Ulkosuodattimen uudelleen käynnistys

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Skroik
Senior Member
Senior Member

Ulkosuodattimen uudelleen käynnistys

Viesti Kirjoittaja Skroik »

No niin, taas olis hyvät neuvot tarpeen...

Voiko pari päivää seisseen (vanha vesi säiliössä) ulkosuodattimen "elvyttää" uudelleen toimivaksi?

Riittääkö, jos suodattaa vaikka saavissa kraanavettä läpi ennen akvaarioon laittamista vai pitääkö massat
huuhtoa tai vaihtaa vai mitä yleensä on enää tehtävissä

Jonkin sorttista mätänemistä siellä kai tapahtuu parin päivän aikana, mutta ei kai ne bakteerit kokonaan häviä.
Millaiseksi ne sitten muuttuvat seisovassa vedessä, onkin jo minun aivoilleni liian mutkikas juttu...
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Pese ja hyvin se suodatin ja massat. Hyvissä olosuhteissa bakreerikanta säilyy kolmisen tuntia ennen kuin kuolee pois.

Olisi kannattanu pestä se jo silloin kun sen jätti seisomaan jos tiesi että niin käy, nyt kun sieltä bakteerikanta on kuollut se suodatin jos on ollut vielä kiinni ja niinsanotusti hapeton tila niin haisee melko mukavalle...

Työniloa...

-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Skroik
Senior Member
Senior Member

quote:Olisi kannattanu pestä se jo silloin kun sen jätti seisomaan jos tiesi että niin käy

Sattuneesta syystä en pääse kyseistä pönttöä pesemään, kun se on vielä Vantaalla. Luultavasti se seisoo
avonaisena jossain ämpärissä...

No, täytyy katsoa miltä se sisältö näyttää ja jynssätä... Mutta ei kai se siitä ainakaan huonommaksi mene,
jos laittaa kokonaan uudet sisukset (lompakko vaan hieman ohenee)
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pehis »

Jos joskus vielä sattuu vastaava tilanne, niin kannattaa jättää suodatinmassat akvaarioveteen ämpäriin, akvaarioon tms. ja ilmastinkivi massojen alle, jotta vesi kiertää ja pysyy hapekkaana. Näin pystyy säilyttämään massoja jonkin aikaa hyväkuntosena.

Niin kuin Timppa sanoikin, niin nyt ei ole kyllä enää muuta tehtävissä kuin massojen armottoman hyvin peseminen. En muista tarkalleen, mutta niistä tais aika hyvät myrkyt tulla akvaarioon jos ne siltään laittas.

Senior Member

quote:Niin kuin Timppa sanoikin, niin nyt ei ole kyllä enää muuta tehtävissä kuin massojen armottoman hyvin peseminen. En muista tarkalleen, mutta niistä tais aika hyvät myrkyt tulla akvaarioon jos ne siltään laittas.

Ehkä on sitten parempi pelata varman päälle ja uusia koko hoito. Altaaseen tulee toinen 3 viikkoa pyörinyt suodatin
ja mulla on kyllä aikaa odotella sitä "kypsymistä". Ammoniakkitesti tulee vissiin myös hankintalistalle...

Onkos muuten niistä ihme bakteerivalmisteista mitään vastaavaa hyötyä? Tetralla ainakin on se joku kapseli markkinoilla.
Vähän tuollaiset epäilyttää...

Muokattu - Skroik on 06/11/2001 11:45:33
pehis
Imperaattori
Imperaattori

Viesti Kirjoittaja pehis »

quote:Onkos muuten niistä ihme bakteerivalmisteista mitään vastaavaa hyötyä? Tetralla ainakin on se joku kapseli markkinoilla.

Tuosta olen kuullut taas yllättäen kahta eri kokemusta, eli toiset sanoo, ettei auta yhtään mitään ja toiset että auttaa tosi paljon. Itse en ole käyttänyt.
Tosin tuskin siitä nyt haittaakaan on, jos haluaa kokeilla...

Minusta paras vain antaa altaan rauhassa kypsyä, lisää vain vähän kaloja kerrallaan ja ekoiksi kaloiksi jotain kestäviä jne, niin ei siinä pitäis mitään isompia ongelmia tulla.
Ja sulla tais olla siinä toisessa suodattimessa jo aika hyvä bakteerikanta, jos siis on kala-altaassa pyörinyt tuon 3 viikkoa...

Senior Member

quote:Minusta paras vain antaa altaan rauhassa kypsyä, lisää vain vähän kaloja kerrallaan ja ekoiksi kaloiksi jotain kestäviä jne, niin ei siinä pitäis mitään isompia ongelmia tulla.
Ja sulla tais olla siinä toisessa suodattimessa jo aika hyvä bakteerikanta, jos siis on kala-altaassa pyörinyt tuon 3 viikkoa...

Mielelläni minä sitä kypsyttelen vaikka pitempäänkin, kun taitaa olla viimeistä kertaa kaksi akvaariota meidän olohuoneessa.
Täytyy siitä "ihmeestä" ottaa kaikki ilo irti...

Ja malttia löytyy kalojen suhteen, kun en vielä edes tiedä mitä tuohon uuteen lootaan laittaisi entisten lisäksi.

Pari partamonnia pääsee varmaan ekaksi uiskentelemaan, jahka nyt ensin saan koko altaan ovesta sisään.
Viikonlopun ohjelmasta ei liene epäselvyyksiä
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

quote:
Onkos muuten niistä ihme bakteerivalmisteista mitään vastaavaa hyötyä? Tetralla ainakin on se joku kapseli markkinoilla.

Itse käytin juuri tuota Tetran kapselia nyt kun tuon isomman akvaarion laitoin toimintaan. Varmuuden vuoksi, kun kalat piti pistää altaaseen melkein heti.
Tiedä sitten oliko siitä mitään hyötyä, mutta kertaakaan ei ole nitriittiarvot värähtäneet...nollassa ovat olleet.

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

quote:

Mielelläni minä sitä kypsyttelen vaikka pitempäänkin, kun taitaa olla viimeistä kertaa kaksi akvaariota meidän olohuoneessa.
Täytyy siitä "ihmeestä" ottaa kaikki ilo irti...

Ja malttia löytyy kalojen suhteen, kun en vielä edes tiedä mitä tuohon uuteen lootaan laittaisi entisten lisäksi.

Pari partamonnia pääsee varmaan ekaksi uiskentelemaan, jahka nyt ensin saan koko altaan ovesta sisään.
Viikonlopun ohjelmasta ei liene epäselvyyksiä

Jos on entisiä toimivia altaita joidenka vettä ja suodattimien bakteerikantaa voi käyttää hyväkseen on "minun mielestäni" rahojensa haaskausta ostaa kaliita bakteerivalmisteita.

Voisin kertoa tähän yhden jutun elävästä akvaarioelämästä.

Eräs Suomen suurimmista akvaariotukuista myi ja myy varmasti vieläkin nitraattisuodattimiin bakteereille "ruokaa" joita täytyy ruokkia säännöllisin väliajoin että nitraattisuodatin toimii. Ja tämä pakkaus jonka grammamääriä en nyt ulkoa muista mutta ei ollut paljon grammoissa maksoi ~ 70 mk.

Kävi selville että aine on "tärkelystä" eli suomeksisanottuna perunajauhoa...

Näin meitä k***tetaan.

quote:

Taika-Jim

Itse käytin juuri tuota Tetran kapselia nyt kun tuon isomman akvaarion laitoin toimintaan. Varmuuden vuoksi, kun kalat piti pistää altaaseen melkein heti.
Tiedä sitten oliko siitä mitään hyötyä, mutta kertaakaan ei ole nitriittiarvot värähtäneet...nollassa ovat olleet.

Ei varmasti nitriitin kanssa ole ollut ongelmia jos käytit entisen altaasi "pöppöset" hyväksesi uden altaasi startissa.

Skroik
Senior Member
Senior Member

quote:Itse käytin juuri tuota Tetran kapselia nyt kun tuon isomman akvaarion laitoin toimintaan.

Tuohon Timpan vastaukseen viitaten... Löytyykö siitä paketista (tietysti jo roskissa) tuoteseloste, siis mitä se
sisältää?

Ehkä kuitenkin sijoitan vähät roponi johonkin "järkevämpään", eiköhän se yksi toimiva suodatin ja vesi riitä.
Mulla kun tosiaan ei niin kiire ole, vaikka toinen allas tekeekin tunnelman vähän tiiviiksi
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Aika jännä jos perunajauhon (tärkkelys=hiilihydraattia= sokeriyhdistettä) avulla saa pidettyä hengissä bakteereja jotka kuluttavat typpiyhdisteitä elikkäs ammoniumia ja nitriittiä. Perunajauhossa niitä ei ole. En tosin tunne noita juttuja kovin hyvin, mutta ihmettelemään pisti.

Jouni
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

quote:

Aika jännä jos perunajauhon (tärkkelys=hiilihydraattia= sokeriyhdistettä) avulla saa pidettyä hengissä bakteereja jotka kuluttavat typpiyhdisteitä elikkäs ammoniumia ja nitriittiä. Perunajauhossa niitä ei ole. En tosin tunne noita juttuja kovin hyvin, mutta ihmettelemään pisti.

Jouni

Tämä juttu on peräisin kiekkoringin monisteesta jonka Viljo Laakso oli evakoinnut eräästä saksalaisesta alan lehdestä.

En minäkään siitä sen tarkemmin tiedä mutta sellaista tuotetta on vieläkin saatavana ja niin asiasta tietävät tahdot aikoinaan väittivät että se olisi perunajauhoa. Mutta ota nyt näistä kaikista asiosta selvää onko totta vai ei jos fakta puuttuu.

jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Täytynee lisätä suodattimen pesusta ja typpibakteereista lisää sivulleni:
http://www.saunalahti.fi/~jarvij1/suomi ... kteeri.htm

Kyllä ne typpibakteerit elävät myös kypsyneen akvaarion hiekassa,
joten vähän hiekkaa akvaariovedellä "pesemällä", ja pesuveden lisääminen suodattimeen hoitaa homman hyvinkin nopeasti.

Eikä kaikki bakteerit suodattimesta mihinkään kuole, osa on
anaerobisia, osa fakultatiivisesti anaerobisia ja osa itiöllisiä.
Aiheesta enemmän (ja noiden sanojen selitykset):
http://www.saunalahti.fi/~jarvij1/suomi ... kteeri.htm
Ei viitsi kopioida kaikkea tänne
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”