Tee-se-itse -loisteputkivalaisin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

Tee-se-itse -loisteputkivalaisin?

Viesti Kirjoittaja mrmaccio »

Onko kellään kokemusta? Paljonko tuli maksamaan ja mistä osat?
jerrypa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jerrypa »

Marssi Mikrokulmaan kysymään.
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

..

ok... pitää kävästä. Kiitos
jerrypa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jerrypa »

En tietenkään ole varma löytyykö sieltä, mutta en muutakaan paikkaa sieltä päin keksi.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Käy katsomassa jotakin kierrätyskeskusta tai vastaavaa rompetoria, saatat saada muutamalla eurolla loisteputkikotelot sähköisine osineen. Siihen sitten vaan värkkäämään sopiva olohuonekelpoinen kotelo. Selviät todennäköisesti halvemmalla kuin kaupasta ostetuilla uusilla osilla.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Valaisintarvikkeet, l. kuristimet, sytyttimet & kannat saattaa olla yllättävän tyyriitä erikseen ostettuina komponentteina, jostain kumman syystä.

Kannattaakin harkita, että ostaa esim. jotain teollisuus-/kodinvalaisimia esim. Finnpartialta. Itse maksoin 18W x 2 keittiöön tarkoitetusta loisteputkirungosta vähän alle kakskymppiä, isompiakin löytyy kyllä ja hinnat suhteessa "oikeisiin akvaariovalaisimiin" on noin kaksi-kolme kertaa alemmat.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Bauhausista löytyy 36w runko, sytytin ja putki hieman alle 8 eurolla. Muistaakseni tarkalleen 7,60.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Minä kun en noita tappovälineitä suosi (ei kosteisiin tiloihin tarkoitetut kattovalaisimet etc.), niin 5x36W tuli maksamaan noin 120 euroa.

Kotelo puusta, jossa 5x arcadian yksiköt, jokaisen saa ajastettua erikseen halutessaan.
marko.markkanen
Member
Member

Eli sinun mielestä akvaariokaupoissa myytävät valmiit loisteputkivalaiset ovat tappovälineitä? Taitavat olla kuitenkin aika turvallisia oikein käytettynä. Kosteussuojaukseltaan kun nämä ja Bauhausin rungot eivät eroa toisistaan.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Akvaariokaupoissa myytävät valaisimet on roiskevesisuojattuja MUTTA kierrätyskeskuksista, sähköliikkeistä ms ostetut tavalliset katton kiinnitettävät loisteputkirungot yms ei ole roiskevesitiiviitä. Eli ne ovat niitä tappovälineitä.

Näin sanoo minun sisälukutaito aqua2002 viestin luettuani.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

nikita kirjoitti:Akvaariokaupoissa myytävät valaisimet on roiskevesisuojattuja
Onko ne tosiaan kaikki edes roiskevesisuojattuja? Itse olen joskus jäänyt niitä katsellessani siihen käsitykseen että ainakaan kaikki eivät olisi kovin suojatun tuntuisia verrattuna esim. MP -akvaarioni valaisimeen.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
marko.markkanen
Member
Member

Eipä ole ainakaan minun valaisimet roiskevesisuojattuja vaikka ovatkin kotimaista tuotantoa.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Turvallisempia nuo kierrätysteollisuusvalaisimeni ovat kuin se edellinen kaupasta ostettu akvaariovalaisin. Tuohon kun vielä saa kunnon kotelon ja telineen, että se on hiukan korkeammalla akvaarion päällä, niin turvallisuus kasvaa entisestään.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minulla on nuo oikeat akvaariovalaisimet roiskevesisuojattuja. Laatuun kannattaa panostaa, tässäkin asiassa. Tai sitten rakentaa itse se valaisin akvaariokäyttöön tarkoitetuista sähköosista.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

nikita kirjoitti:Minulla on nuo oikeat akvaariovalaisimet roiskevesisuojattuja. Laatuun kannattaa panostaa, tässäkin asiassa.
Minkä valmistajan valaisimista on kyse?
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Arcadia. Niiden ainakin pitäisi valmistajan mukaan olla suojattuja. Onko jollakin päinvastasita tietoa asiasta?

Sen tiedän että nuo tavalliset loiteputkivalaisimet ei ole suojattja eikä kaikki omat viritelmät.
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

..

Noniin... tänään kävin sitten bauhausissa (kiitos kaima vinkistä :mrgreen: ). Ostin sieltä 4kpl 36w runkoja jotka maksoivat putken kanssa 6,90€/kpl. Tietysti pari sylvaniaa täytynee jossain vaiheessa hankkia.
Nyt vaan värkkäämään koteloa ja katkaisijoita lampuille eli siis takoituksena rakentaa 4-putkinen valaisin 160cm akvaarioon. Kuvia lisäilen sitten kiinnostuneille myöhemmin kunhan kerkiän rakentelemaan
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

marko.markkanen kirjoitti:Eli sinun mielestä akvaariokaupoissa myytävät valmiit loisteputkivalaiset ovat tappovälineitä? Taitavat olla kuitenkin aika turvallisia oikein käytettynä. Kosteussuojaukseltaan kun nämä ja Bauhausin rungot eivät eroa toisistaan.
Mistä minä tiedän - en minä noita myy! Kysykää kauppiailta, mitä myyvät ja miksi myyvät. On tietysti itsestään selvyys, että kosteisiin paikkoihin sellaiset, jotka kosteutta kestävät :mrgreen:

Todennäköisesti saatte vastaukseksi "Akvaariossahan on kansilasit!"
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Sadar »

aqua2002 kirjoitti:
marko.markkanen kirjoitti:Eli sinun mielestä akvaariokaupoissa myytävät valmiit loisteputkivalaiset ovat tappovälineitä? Taitavat olla kuitenkin aika turvallisia oikein käytettynä. Kosteussuojaukseltaan kun nämä ja Bauhausin rungot eivät eroa toisistaan.
Mistä minä tiedän - en minä noita myy! Kysykää kauppiailta, mitä myyvät ja miksi myyvät. On tietysti itsestään selvyys, että kosteisiin paikkoihin sellaiset, jotka kosteutta kestävät :mrgreen:

Todennäköisesti saatte vastaukseksi "Akvaariossahan on kansilasit!"
Ja näppärä akvaristi taitaa silikoniruutan ja tiivistyksen tehdessään oman lampun.

Asiasta toiseen, saako Suomesta mistään ns. power compact -tyyppisiä loistelamppuja?
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”