Kissa pois akvaariosta!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
dth
Senior Member
Senior Member

Kissa pois akvaariosta!

Viesti Kirjoittaja dth »

Eli millä saan kissan pysymään pois akvaariosta tai sen päältä?

Juuri äsken idiootti-kattini loikkasi uuden 630 litrasen akvan "päälle", mutta kun siinä ei ollutkaan kansilaseja, niin joutui elikko uimaan! Ja sen sielä räpiköidessä (n. 5 sekuntia) parketti lainehti vettä! Ja sitten vielä kun likomärkä katti juoksee paniikissa ympäri kämppää, niin tuli sitten "pestyä" siinä samalla lattiat kauttaaltaan.

Eli miten saan kissan päähän menemään sen asian, että akvaario ei kuulu sille? Kun nyt se pääsee akvan päälle joko telkkarin päältä tai pöydältä. Ja kämpässä ei ole mahdollisuuksia siirtää telkkaa tai pöytää pois niiden nykyiseltä paikaltaan.
Ja kun tuo kissa ei opi mitään edes putoamalla akvaarioon! Edellisessä kämpässä se hyppi myös akvan päälle, ja tippui muutamia kertoja akvaarioon kansilasien kera! Mutta aina oli akvan päälle vaan mentävä. Vaikka se sai aina huudot jos sain sen kiinni itseteossa!

Yritin myös virittää appelsiinin kuoria altaan päälle, kun joku töissä sanoi että se auttaa, niin p**kan marjat! Töistä tultua kuoret oli lattialla ja kissan tassun jälkiä kansilasit täynnä! :x
Eli ei olisi kiva tulla töistä ja hoksata että kissa on pulikoinut akvaariossa ja parketilla lojunut vettä useita tunteja. Se on sitten entinen lattia. Ja mitä sanoa vakuutusyhtiölle? Saati kämpän omistajalle?
Ja voihan käydä niinkin ettei kissa pääse akvaariosta ylös ollenkaan, vaan hukkuu. Sehän se vasta kauheaa olisikin!

Onko jotain kissan karkotetta ja toimiiko ne?
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Äitini osti lemmikkieläinkaupasta jotain spraykarkoitetta, jota suihkutetaan niihin paikkoihin, joihin kissan ei haluta menevän.
Äiti yritti suojella uusia ostamiaan tuoleja kissan kynsien aiheuttamilta tuhoilta.

Aine toimikin, kissa ei enää tykännyt mennä tuoleihin nukkumaan eikä myöskään raapinut niitä.

Sitten tosin unohtui pikkuhiljaa aineen jatkuva lisääminen ja kissa otti tuolit nukkumapaikoiksi.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

Opeta kissaa suihkupullon kanssa olemaan poissa paikoista, jonne sitä et halua. Meillä ainakin toimii, tosin ei akvaarioiden kanssa, kun kissa ei ole niistä kiinnostunut.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meillä kissat eivät ole oppineet. Olen siis luopunut ajatuksesta että pitäisin avoimen altaan, sillä altaassa on aina joku pulikoimassa tai kalastamassa jos kerrankin kääntää katseen allasta siivotessa. Hankin sitten kuuden millin paksuiset lasit ja nyt saa kissat riehua altaiden päällä ja nukkua lämpimien lamppujen päällä. Eikä tarvitse miettiä parkettia tai kiukkuista vuokraemäntää :)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Fisu girl
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fisu girl »

Meilläkin on jotain "kissan ja koiran karkoitusainetta", kun kisu tykkää repiä kukkia. Kun ollaan suihkautettu kasviin sitä ainetta ei ole kissa suostunut tulemaan lähellekään :mrgreen: Akvaarioiden kanssa ei ole tullut kokeiltua, kun ei kissa hypi niiden päälle, katselee vain ihan kiltisti lattialta.
Kannattaa kokeilla jotain karkoitusainetta.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

No, minä en nyt ainakaan niitä myrkkyjä suihkuttelisi akvaarion lähistöllä saati itse akvaarioon :D
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Opeta kissaa suihkupullon kanssa olemaan poissa paikoista, jonne sitä et halua.
Kokeiltu on. Mutta kissani on kai junteimpaa mahdollista laatua, kun ei opi! Toisaalta, se ei hirveästi edes pelkää vettä. Suihkuunkin on aina tunkemassa mukaan. :o

Mutta täytynee kokeilla noita karkotteita. Heti huomenna elukkakauppaan mars :mrgreen: (vai saiskos jostain halvemmalla?)
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Sateenkaari02 kirjoitti:Hankin sitten kuuden millin paksuiset lasit ja nyt saa kissat riehua altaiden päällä ja nukkua lämpimien lamppujen päällä. Eikä tarvitse miettiä parkettia tai kiukkuista vuokraemäntää:)
Meillä on altaan päällä samaa lasia mistä allas on rakennettu, taisi olla 8 mm. Luulisi kestävän, ei olla kyllä kokeiltu, kun kissa makaa akvaarion viereisessä lavuaarissa ja vahtaa sieltä kaloja [;)]
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Blue kirjoitti:Meillä on altaan päällä samaa lasia mistä allas on rakennettu, taisi olla 8 mm. Luulisi kestävän, ei olla kyllä kokeiltu, kun kissa makaa akvaarion viereisessä lavuaarissa ja vahtaa sieltä kaloja
Meillä on päällä 6mm lasit ja hyvin on kestänyt vaikka kissa hyppää kaapilta alas akvaariolle (melkein metrin). Sitä en voi estää että yksi kissoista aina metsäsätää kaloja kulma-aukosta, mutta kyllä se kohta lopettaa kun oskarit on puraissut tarpeeksi monta kertaa tassusta [;)]
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Pistä suihkupulloon hiukan etikkaa ja vettä. Aina kun kissa tekee pahojaan, suihkase suihkupullosta kissaan. Haju on niin epämiellyttävä, että varmaan uskoo. Mutta muista, että pelkkä suihkutus ei auta, vaan se suihkupullo pitää jättää siihen nurkkaan akvan päälle, mihin kissa hyppää. Ja voithan sitten tipauttaa tipan etikkaa vielä siihen kansilasiinkin, kissa yhdistää kyllä epämukavan tilanteen ja hajun.

Nimim. kolme koiraa ja kaksi kissaa kouluttanut tavoille...Perkuleen kakrut kun vielä saisi aisoihin... :mrgreen:
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kissa pois akvaariosta!

Viesti Kirjoittaja dsl »

dth kirjoitti:Yritin myös virittää appelsiinin kuoria altaan päälle, kun joku töissä sanoi että se auttaa, niin p**kan marjat!
Joskus olen jossain nähnyt myytävän ainetta, jolla on tarkoitus pitää kissat pois lasten hiekkalaatikoilta. Koita sitä, vai pitääköhän se kissan poissa koko talosta. Nuo aineet käsittääkseni toimivat kunnolla.

Tai miten olisi pleksistä (tai vastaavasta) teetetyt kissankestävät kansilasit niihin kohtiin, jossa ei ole lamppua?
satunnainen kirjoitti:Sitten tosin unohtui pikkuhiljaa aineen jatkuva lisääminen ja kissa otti tuolit nukkumapaikoiksi.
Alkoiko se raapiakin niitä samalla?
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Alkoiko se raapiakin niitä samalla?
Kyllä vain. Tosin siinä vaiheessa äiti ei enää välittänyt koko tuoleista enää kovin paljoa, ja nyt ne ovat siirtyneet olohuoneesta lasikuistin puolelle.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Me ollaan paria karkotetta kokeiltu, eikä molemmista ole ollut mitään hyötyä. Meidän kissat tykkäävät kanssa vedestä ja usein käveleekin akvaarion reunalla. Parin putoamisen jälkeen on oppinu kulkemaan tasapainossa.
20cm suikale kansilasia altaan etureunassa auttoi meillä, oppivat hyppäämään siihen etureunan päälle.

Edit: Muokattu luettavammaksi. Pehis
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Menin sitten ja ostin karkoitussuihketta. (ja p****leen kallistakin oli)
Kävi vähän niinkuin ajattelinkin: EI TOIMI! No, en yllättynyt tuloksesta, mutta silti piti kokeilla. Tässä talossa asuu 2 jääräpäätä, minä ja kissa. Saa nähdä kumpi lopulta vetää pitemmän korren [;)]
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Tuli mieleen... Jospa se kissa havittelee korkeaa/lämmintä paikkaa? Jos järjestät sille toisen paikan jossa on vastaavat ominaisuudet kuin altaan päällä (lukuunottamatta kala-aiheista kissanviihdykettä) niin ehkä se auttaisi? Jotainhan se kissa havittelee kun se on aina menossa altaan päälle?

Meillä kissat raapivat ennen vähän kaikkea kunnes laitoin räsymaton pöydänjalan ympäri. Nyt ovat matot ja sohvat saaneet olla rauhassa ja pöydänjalka on ykkösraapimapuu. Samoin kun järjestin pääsyn korkean kaapin päälle loppui yrittäminen toiselle kaapille jonka päälle olin kasannut kaikkea mitä kissa ei saa kaataa... Jätän myös aina jonkun lämpiimän valon päälle (yleensä sängyn lukuvalo) ja sen alle kissanpesän, jotta kissoilla olisi tarpeeksi lämpimiä paikkoja, vaikka tosin saavat olla akvaariolamppujenkin päällä. Tämä siksi että meillä on jo nyt todella kylmä sisällä [}:)] Meilläkään yksikään karkoite ei ole toiminut eivätkä kissat myöskään piittaa kissanmintusta, joten vilkutan hyvästit kaikille "poppakonsteille". Löytynee luonnollisia syitä kissan käyttäytymiselle kunhan miettii. Sitten tarjoaa paremman vaihtoehdon kissalle missä "toteuttaa itseään".
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

dth kirjoitti:Menin sitten ja ostin karkoitussuihketta. (ja p****leen kallistakin oli)
Kävi vähän niinkuin ajattelinkin: EI TOIMI! No, en yllättynyt tuloksesta, mutta silti piti kokeilla. Tässä talossa asuu 2 jääräpäätä, minä ja kissa. Saa nähdä kumpi lopulta vetää pitemmän korren
Saako asettaa jo panoksia? :roll:
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Sulla näyttää olevan sen altaan kanssa ihan sama ongelma kuin minullakin vielä hetki sitten :| ...

Minä olen luovuttanut jo tässä taistelussa. Kansilasit on ja pysyy joka pöntössä, ja akvaariot päällystetään niiden lisäksi mahdollisimman paljon pintaa peittävillä loisteputkivalaisimilla. Toistaiseksi on kollit pysyneet altaiden ulkopuolella.

t. Kati
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Saako asettaa jo panoksia?
Tottakai!!
Nyt näyttää siltä, että MINÄ vedän pitemmän korren, mutta tiedä sitten taas huomenna.. :mrgreen:
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Hyi teitä

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Mulla on 2 kissaa (toinen on hypännyt altaaseen) ja voin sanoa että kun se kissa on kerran uinut se ei enää yritä toistakertaa altaaseen päästä.

Ja tommoset hyönteismyrkyt ym on mun mielestä muutenkin sairasta. Ei kissaa voi tollatavalla opettaa. Ainut asia mitä se oppii on pelko spreijaajaa kohtaan.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Hyi teitä

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

bettaboy85 kirjoitti:Ja tommoset hyönteismyrkyt ym on mun mielestä muutenkin sairasta.Ei kissaa voi tollatavalla opettaa.Ainut asia mitä se oppii on pelko spreijaajaa kohtaan.
Mitkä ihmeen hyönteismyrkyt? Kyse oli karkotteista, eikähän niitä siihen kissaan sumuteta, vaan paikkaan josta kissa halutaan pitää poissa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
ratti
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ratti »

amon kirjoitti:Me ollaan paria karkotetta kokeiltu, eikä molemmista ole ollut mitään hyötyä.

Edit: Muokattu luettavammaksi. Pehis
Juh! Ne suihkeet on kuulemma aika tehottomia. Tehoo samoihin kissoihin kuin sitruunakin. Mutta on sellasta vihreetä geelimäistä mönjää jota myydään ketsuppipullon näköisessä muovi pllossa joissakin eläinliikkeissä. Se on tarkotettu ulkokäyttöön mutta mikä estää... Se kuulemma pitää naapurin kissat pois lasten hiekkalootilta. Niihin ei auttanu mikään muu karkoite.

No mä en ny tietty muista sen aineen nimee, mutta eiköhän se noilla tuntomerkeillä erotu.
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Kyllä minä sen älysin, puhuinkin siinä vain mitä minun ajatukset rönsyili, siis ei mitkään myrkyt voi terveellisiä olla hengitettyinä ja tuo veden roiskiminen suihkupullosta oli se spreijaus juttu mitä meinasin.
Äitini testasi sitä spreijausta, mutta lopetti kun kissat alkoivat olla varovaisia sen luona. Ei ne kyllä verhoihin pariin päivään raapinut(mutta se alkoi samantien jos lopetti suihkimisen).

Edit: Korso - Suomi. Pehis
Fisu girl
Junior Member
Junior Member

Re: Kyl mä sen älysin...

Viesti Kirjoittaja Fisu girl »

bettaboy85 kirjoitti:Mun mutsi testas sitä' sperijausta,mut lopetti ku kissat alko olla varovaisii sen luona.ei ne kyllä verhoihin pariin päivään raapinut(mut se alko samantien jos lopetti suihkimisen)
Meillä ei kissalle koskaan näytetä pulloa kunhan tehdään sen kanssa jotain muuta ja joku käy vaivihkaa suihkauttamassa "ainetta" paikkaan johon kissaa ei haluta ja kun seuraavan kerran kissa menee paikalle se huomaa todella epämieluisan hajun ja häipyy.

Vielä "hyönteismyrkyistä"!
Tuskin siinä mitään myrkkyä on, meidän sumute haisee ihan vain mädälle porkkanalle (eikä mätä porkkana ole tietääkseni myrkky).
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Re: Kyl mä sen älysin...

Viesti Kirjoittaja Maisu »

bettaboy85 kirjoitti:veden roiskiminen suihkupullosta oli se spreijaus juttu mitä meinasin.
Äitini testasi sitä spreijausta, mutta lopetti kun kissat alkoivat olla varovaisia sen luona.
Veden suihkuttelussa on sekin puute, ettei omistaja voi mitenkään olla koko aikaa kotona suihkimassa. Toisaalta kissoja on niin kovin eriluonteisia; se mikä tehoaa arempaan yksilöön ei saa kierompaa kattia kuin kiukkuiseksi. Meillä aikoinaan sumutuspullolla suihkuttelu muutti suojellun kohteen mielenosoituspaikaksi, jota kissa kävi raapimassa kostoksi ellei saanut tahtoaan läpi tai kaipasi äkäiseen sävyyn huomiota.

Minä laittaisin suosiolla akvaarioille todella tukevat jalustat ja tarjoaisin kissalle mahdollisuuden lamppujen päällä nukkumiseen, onhan se akvaarion koti kissankin koti. Koko altaan pintaa ei mielestäni tarvitse peittää, eivät ne kissat yleensä sentään ihan tyhmiä ole...
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

eivät ne kissat yleensä sentään ihan tyhmiä ole...
Voi kuule.. Et oo tavannu mun kissaa! Sen tyhmempää oliota ei maa päällään kanna! :D
Sitä mieltä on kyllä kaikki ketkä sen kissan on nähny, ja sen toilailut! Monet naurut on irronnut siitä kissasta. No, näyttää se nyt jättäneen akvan rauhaan. Ainakin silloin kun oon kotona.. Tiedä sitten mitä se keksii kun en oo paikalla. :twisted:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”