Kutu seura-akvaariossa

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lh
Starting Member
Starting Member

Kutu seura-akvaariossa

Viesti Kirjoittaja lh »

Jee! Akvaariossa ui tällä hetkellä mielestäni älytön määrä (todellisuudessa ei kai niitä niin hirveästi ole, kymmeniä kuitenkin) ruostekirjoahvenen poikasia. Uimaan pikkuisen lähtivät eilen. Ensimmäiset havainnot pohjalla kyhjöttävistä poikasista tein toissapäivänä, kun olin sopivasti viime viikon matkoilla...

Mitäs noille pikkuisille pitäisi syöttää? Olen haun avulla sitä koittanut selvittää, mutta ainakin kaikenlaisten nesteeseen säilöttyjen pikkuötöjen lisääminen tuonne 240 litraan tuntuu hölmöltä. Nyt poikaset näyttäsisivät hiukan nyppivän kasveja ja kaikkia pintoja (akvaariokin oli juuri sopivasti viikon ylimääräisellä siivoustauolla...), joten kaipa ne jotain ruokaa löytäävät? Koska niille tulisi tarjota poikasille tarkoitettuja hiutaleita?

Mikähän mahtaa yleensä olla kriittisin vaihe poikasten selviytymiselle seura-akvassa? Ruosteiden lisäksi akvassa asuu avain pariskunta, 5 monnista, partis ja parvi kardinaaleja. Toistaiseksi vanhemmat ovat puolustaneet lapsiaan esimerkillisesti. Toivottavasti näin on jatkossakin, kun lisäakvaarioille ei taida enää herua lupaa...

-Liisa

ps. Olen myös viimepäivinä alkanut epäillä, ovatko kalat ruoste- vai lippukirjoahvenia. Ruosteina ne on minulle myyty.
kalaneiti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Kokeilepa kasvattaa likoeläimiä niille? Voi kyllä olla että tuolla menee murkinat isompien herkkusuiden suuhun.. Mitä jos eristäisit niille esim sopivan kokoisella lasilla /tiheällä verkolla tms oman tilan altaan toiseen päähän? Yövalo auttaa vanhempia kaitsemaan pienokaisiaan, myös partiksen yöllisiltä saalistusretkiltä.

Mitään keskivertoa selviytymis tai kuolleisuus ajankohdalle on vaikea sanoa, kun toisella voi pikkuiset kadota ensimmäisenä päivänä / yönä, toisella kolmen viikon ikäisinä..viksua varmasti olisi siis turvata näiden elo kunnes ova niin suuria,etteivät mene kenenkään suusta sisälle.

Ainiin, ja tietysti myös *oNniTtelUt*!
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
fisufani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fisufani »

Hehe, minä olen ainakin palettikalojen poikasille syöttänyt samaa ruokaa kuin kaikille kaloille, kyllä ne ihan hyvin pärjäsi... Mutta palettikalan poikaset on varmaan vähän helpompia... Voithan murentaa sitä hiutaleruokaa pieneksi, niin mahtuu suusta.
lh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lh »

Noh, aihe ei ole enää ajankohtainen, kun vajaan viikon tarkan hoitamisen jälkeen poikaset katosivat salaperäisesti....

Mutta eiköhän nuo kude uudestaankin, täytyy silloin kokeilla elävän ruuan kasvatusta. Olin jo ehtiny suunnitella kasvattamon lasipurkkiin, mutten ehtinyt tehdä mitään ennen poikasten katoamista. Ruuaksi koitin niille minäkin hienontaa aikuisten ruokaa, kun en tosiaan oikein tienny, mitä muuta niille koittais syöttää. Jospa kutisivat vielä ens kerralla jonnekin muualle kuin ihan akvaarion keskelle (kylläkin takaosaan) niin voisin harkita verkkoeristyksen rakentelua.

Pääsenpä nyt ainakin lappoamaan sieltä takaa kaiken sen mua häirinneen töhkän, johon en uskaltanu viimeksi koskea...

-Liisa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”