Rasittava samennus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rousku
Starting Member
Starting Member

Rasittava samennus

Viesti Kirjoittaja Rousku »

Ongelmana on itsepintainen hermoillekäyvä veden samennus.
Akvaario on 350 litrainen, jossa on kaloina tällä hetkellä 3 pientä klovnitonkijaa, 12 helmimonnista ja 4 katinkultamonnia. Akvaario on suht uusi, kypsytetty ammoniakilla, mullalla ja kalanruualla. Vesiarvot on hyvät, ph 6.5, vesi pehmeää Helsingin vettä, nitriittiä nolla.

Valaistuksena 2 x 30 W ja 2 x 15 W Sylvania Aquastar, päällä 10 h päivässä. Lisäksi kaikissa putkissa heijastimet. Akvaario on kulmamalli.
Suodattimena on Eheim 2028 Proffa II.

Ongelma alkoi tuossa noin puolitoista viikkoa sitten. Vesi näyttää akvaarioon katsottaessa harmahtavalta, etenkin lähellä lamppua. Vedessä on ihan pieniä hiukkasia nähtävillä. Takalasia ei näe, vesi on kuin tiiviiseen sumuun katsoisi.
Vettä vaihdettaessa, vedessä on nähtävissä ihan hiuksenhieno vaaleanvihertävä sävy.

Värin vaaleudesta päätellen en uskoisi, että kyseessä olisi vihersamennus, jota ollaan kuvattu termillä hernerokka, tämä ei kuvaa veden väriä millään lailla.

Olen nyt yrittänyt päästä samennuksesta eroon isoilla vedenvaihdoilla (vesi kirkastuu hieman, mutta seuraavana aamuna on taas ihan turha toivo nähdä takalasia). Olen ruokkinut kaloja hyvin minimaalisesti, pitänyt välillä muutaman päivän paastoja. Ei auta. Olen lisännyt akvaarioon sisäsuodattimen lisäämään suodatusta, ei auta. Laitoin ulkosuodattimen imuputken ympärille suodatinvanua, jos se vaikka keräisi vedessä lilluvat pienen pienet hiukkaset itseensä, ei auta. Kalat voivat hyvin ja ovat pirteitä.

Akvaarioon ei pääse luonnonvaloa missään vaiheessa.

Mitä minä voin tässä vielä tehdä? Olen ymmärtänyt, että mikäli kyseessä on bakteerisamennus, menisi se paastolla, reiluilla vedenvaihdoilla muutamassa päivässä ohi?

-------------

Ja vielä, pohjalla on Kauniston hiekkaa, raekoko 0,6-1 mm. Hiekan alla on kerros Tetran CompleteSubstratea ja nestemäisenä lannoksena on Tetran Florapride, jota tosin ei ole nyt lisätty samennuksen alkamisen jälkeen, vaikka vettä on tullut vaihdettua usein.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Kokeile laittaa allas muutamaksi päiväksi ihan pimeäksi ja peitä vaikka lakanalla ja samanaikaisesti paasto.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mahtaako pohjasta irrota kasviravinteita? Siinä voisi olla yksi mahdollisuus.
Samennuksia aiheuttavat kiinteeät eloperäiset ja elottomat partikkelit.
Elottomia omat savi ja mahdoilliset muut epäorgaaniset sekä orgaaniset hiukkaset.
Eloperäisiä ovat keijulevät ja bakteerit sekä ohimenevästi myös yksisoluiset pieneliöt.
Bakteerit lisääntyvät mikäöli niille on vedessä runsaasti ravintoa. Pieneliös puolestaa syövät bakteereita.

Noista löytyvät yleisimmät sameenusten aiheuttajat. Torjuntakeinoina ovat oireenmukaiset toimenpiteet.

Pohjan puhdistaminen, pimennys, valaistun ajan lyhentäminen, ruokinnan vähentäminen ja toistuvat vedenvaihdot.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Rousku
Starting Member
Starting Member

Pitkäkestoinen pohjalannoite eli tuo Tetra CompleteSubstrate on ulkonäöltään hiekkamaista raetta, joka ei näyttänyt ainakaan kostuessaan liukenevan kovinkaan helposti. Samennus alkoi samoihin aikoihin kun ensimmäisen helmimonniset saapuivat, mutta ne eivät taatusti saa pohjalannoitusta kaivettua esiin 5 cm hiekkakerroksen alta.

Vaikea on myös uskoa, että vedessä olisi kovasti liikaa ravinteita, koska olen ruokkinut kaloja erittäin niukasti ja vettä olen vaihtanut useasti. Pohjaa en tosin ole imuroinut, koska olen ajatellut antaa bakteerikannan kypsyä siellä rauhassa lisää ajanmyötä. Kierteisia on pohjalla.

Olen huomannut, että tuo vedessä hilluvien pienhiukkasten määrä vaihtelee, joskus niitä on enemmän, joskus vähemmän. Riippumatta vedenvaihdosta.

Vihersamennuksessa, lilluuko siinä vedessä hötöä? Ja entä voiko kyseessä olla vihersamennus, vaikka vedestä tuskin erottaa hienoista vihertävää sävyä? Voiko tähän ongelmaan auttaa aktiivihiilisuodatus?
rähkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rähkä »

voi johtua huonosta suodatuksesta. Itselläni oli myös samennusta mutta ostin suodattimeen vanua.
Yksinkertaista eikö totta.
Rousku
Starting Member
Starting Member

Kokeilen nyt täyspimennystä seuraavaksi. Mikäli tämäkään ei auta (huoh), niin ilmeisesti jotkut kaupat vuokraavat (Siniriutta tms?) UV-laitteita?

Liitetäänkö kyseinen laite nykyiseen ulkosuodattimeen, vai voiko sen liittää johonkin muuhun pumppuun vaikka kiertovesipumppuun?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Toki voi liittää, mutta UV-laitteen tehoon paras suodatetussa vedessä. Kannattaa kiertovesipumppuun liittää jonkinlainen esisuodatus, jota voi puhdistaa vaikka päivittäin. Siis hyvin hienoa materiaalia, jotta poistaa hiukkasia.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
korudonna
Member
Member

Viesti Kirjoittaja korudonna »

En tiedä onko kyseessä vastaava ilmiö, mutta omassa satalitraisessa altaassa oli alkuvaiheessa vaaleaa samennusta. Se vain meni ohi noin viikossa muistaakseni ilman mitään erityisempiä toimenpiteitä, olisinko vettä vaihtanut. Allas oli ensimmäiseni ja luonnonmenetelmällä kypsytetty ja ilmeisesti hieman reippaastikin ruokittu ja ns. opetteluallas. Välillä samennus oli myös vihertävä.

Sen koommin sakeaa samennusta ei ole ollut. Mutta nyt, kun muutin uudelle paikkakunnalle, on vedenvaihtojen jälkeen vieläkin ollut aina lievä vaalea samennus, mitä olen ihmetellyt, koska altaat ovat nyt olleet yli puoli vuotta muuton jälkeen tässä. Luulisi ainakin bakteerikannan jo olevan hyvin kehittynyt!

Millainen, miten runsas ja hyvin kasvava kasvillisuus altaassa on? Jaksaako se putsata vettä.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Rousku
Starting Member
Starting Member

Akvaariossa on keskivertomäärä kasveja ;). Seassa nopeakasvuisia lajeja, kuten vesitähdikkejä jne.
Sen takia minä alan tässä kallistua tuon UV-laitteen puoleen kun on tullut jo pidettyä paastotaukoja noilla kaloilla (ensin luulin tuota bakteerisamennukseksi), ja en viitsisi mitään isoja täystaukoja enää järkätä ruokintaan.
Sitä kummasta samennuksesta on kyse on häirinnyt se, että vedenpinnassa lähellä lamppuja vesi näyttää lähinnä harmaalta, mutta muualta sitten ei niinkään, kunhan on sameaa. Paperia vasten katsottuna on havaittavissa pientä vihreän vivahdetta. Ei ole ikinä aiemmissa akvaariossa ollut moista ongelmaa, joten ei ole määrityskokemusta niinkään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”