Liskoaltaaseen monni(nen) talonmieheksi?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Liskoaltaaseen monni(nen) talonmieheksi?

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Olemme hankimassa piakkoin pari tuliliskoa (Cynops orientalis) 80-litraiseen altaaseen. Vettä tulisi altaaseen ilmeisesti vain 60-litraa. Olemme vähän miettineet josko sinne voisi laittaa jonkun monnin, joka vähän huolehtisi liskoilta karkuun päässeistä ruuista. Mutta mikä tälläinen monni olisi? Sen olisi siis tultava toimeen huoneenlämpöisessä vedessä, ja aika pienessä vesitilassa ja oltava sen verta iso, ettei mahdu kahdeksansenttisen liskon kitaan, ja toisaalta niin pieni ettei se syö liskoa! Ja mikä myös rajoittaa valintaa on että altaaseen ei tule hienoa hiekkaa (liskot saattavat syödä sitä) vaan vähän isompaa laatua. Esimerkiksi täplämonninen kiinnostaisi, mutta onkohan se liian pieni, ja kärsivätkö sen viikset kun ei ole hienoa hiekkapohjaa? Ja myös levänsyöjäksi mietiskelisin jotain nuolimonnia. Vai onko se vaan todettava ettei sellaista monnia ole joka liskojen kaverina viihtyisi? :|
Viimeksi muokannut Tanja M., 15:56, 04.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Monninen ja lisko

Viesti Kirjoittaja Jani »

Älä ainakaan monnisparkaa yksin laita liskon asuntoa siivoamaan. Monniset ovat parvikaloja ja yksinäinen monninen riutuisi ja kärsisi vain liskot seuranaan. Myös karkea sora on vahingollista monnisille.

Naaras partamonni saattaisi mennä siinä altaassa sillä se ei kasva niin isoksi kuin uros ja tulee toimeen hyvinkin vaihtelevissa vesioloissa.
Paras vaihtoehto lienee kuitenkin olisi se että toimisit itse OTO hommina talonmiehenä eli siivoat pohjaa lapolla kun alkaa sontaa kertyä. Liskotkin tykkäävät puhtaasta vedestä ja pohjasta :mrgreen:
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Ei kaloja ja matelijoita samaan altaaseen.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Tanja M.
Junior Member
Junior Member

Kalat ja liskot

"Ei kaloja ja matelijoita samaan altaaseen"
No ei ole tarkoitus olla näsäviisas mutta tulilisko on oikeastaan sammakkoeläin [;)] . Ja olen kuullut moneen kertaan ennenkin väittämän etteivät kalat ja tuliliskot kertakaikkiaan sovi yhteen. Perusteluja miksi näin on en ole saanut.

Ja itselläni sattuu olemaan pari partamonniukkoa, ehkä toinen niistä (se pienempi) voisikin käydä liskojenkin seuraksi. :idea: Ja jos se on hyvää pataa liskojen kanssa voisin kaiketi pohtia mikä muu mahdollisesti sopisi seuraksi...

Ja tottakai minä se olen se joka altaan siivoaa, oikeastaan kaipailisin vaan jotain "säpinää" altaan vesiosioon, liskothan saattava osan ajasta lökötellä kuivalla maalla.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Olen Holzigin kanssa täysin samaa mieltä. Ja vaikka liskot sammokkoeläimiä ovatkin, ei niitä siltikään tule yhdistää kalojen kanssa samaan pyttyyn. [;)] Liskot viihtyvät huomattavasti viileämmässä vedessä kuin trooppiset kalat, ne sotkevat vettä sen verran reipasta tahtia että kaloilla on nopeasti tukalat oltavat ja lisäksi on tosiaankin tuo toistensa syöntimahdollisuus. Varsinkin kaipailemasi otot ja monniset ovat hyvin tarkkoja veden puhtaudesta, joten ne nyt muutenkin olisivat erittäin huono valinta liskojen sekaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Kalat ja liskot

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Tanja M. kirjoitti:No ei ole tarkoitus olla näsäviisas mutta tulilisko on oikeastaan sammakkoeläin . Ja olen kuullut moneen kertaan ennenkin väittämän etteivät kalat ja tuliliskot kertakaikkiaan sovi yhteen. Perusteluja miksi näin on en ole saanut.
Näsäviisas et. Samppielukoitahan ne ja tiedossa. Minulla vaan tapana ilmaista kyseiset liskot matelijoina niin harhaanjohtavasti kuin kenties puhunkin. Yrittää kestää. Sensijaan hetken kävi mielessä olisitko trolli... "Voinko laittaa yhden monnisen tuliliskoaltaaseen'. No joo, perusteluina tuliliskojen ja monnisen tai nuolimonnin yhteensopimattomuuteen on aika selvä - toinen osapuoli kärsii. Tässä tapauksessa kalasi. Samoin kävisi tod. näh. myös harkitsemallesi partamonnille.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Tanja M.
Junior Member
Junior Member

Veden puhtaudesta...

Kyllähän nuo liskotkin vaativat puhdasta vettä, ei pelkästään kalat. Jos vesi on niin *askasta ettei siinä kalat elä, tuskin liskotkaan. :x Tuliliskothan ovat hyvinkin herkkiä likaiselle vedelle! Mutta kai sitten kun tuo ajankohtaiseksi tulee niin parasta on vaan kai testata vesiarvoja ja katsella mihin lukemiin kohoavat. Ja voisiko tulilisko todellakin syödä viisisenttisen täplämonnisen, vaikka itse on vain kahdeksansenttinen? Ehkä vielä sammakolta onnistuisi, mutta käsittääkseni tuliliskot eivät ole niin kovia rohmuja.

Ja en minä mikään trolli ole, tiedän kyllä monnisten olevan parvikaloja. Taisin ilmaista vähän huonosti sen, tietenkin kaloja tulisi parvi. Olette kuulkaas aika epäluuloisia...
Jarski
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Mulla joskus oli sattuneesta syystä kaksi tuliliskoa kuparimonnisten ja miljoonakalojen kanssa. Milliksille uivat sen verran eri tasossa ettei niille ollut liskoista haittaa, (ehkä muutama poikanen saatoi kadota) mutta monniset, jotka ovat liskon kanssa pohjalla voi tulla ahdasta -> yhdeltä monniselta katosi yhtenä yönä silmä, joten en suosittele.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Re: Veden puhtaudesta...

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tanja M. kirjoitti:Kyllähän nuo liskotkin vaativat puhdasta vettä, ei pelkästään kalat. Jos vesi on niin *askasta ettei siinä kalat elä, tuskin liskotkaan. :x Tuliliskothan ovat hyvinkin herkkiä likaiselle vedelle! Mutta kai sitten kun tuo ajankohtaiseksi tulee niin parasta on vaan kai testata vesiarvoja ja katsella mihin lukemiin kohoavat. Ja voisiko tulilisko todellakin syödä viisisenttisen täplämonnisen, vaikka itse on vain kahdeksansenttinen? Ehkä vielä sammakolta onnistuisi, mutta käsittääkseni tuliliskot eivät ole niin kovia rohmuja.

Ja en minä mikään trolli ole, tiedän kyllä monnisten olevan parvikaloja. Taisin ilmaista vähän huonosti sen, tietenkin kaloja tulisi parvi. Olette kuulkaas aika epäluuloisia...
Ei nyt hermostu meihin epäluuloisiin täällä [;)] Liskon ulosteet ovat hyvin voimakasta kamaa joten sen lisäksi että ne likaavat veden hyvin nopeasti, se uloste myös ärsyttää kalojen herkkiä limakalvoja. Ja unohdit yhden jutun: Liskot pääsevät vedestä pois, kun taas kalat ovat siellä jatkuvasti. Samaten liskot voivat hengittää ilmaa, kun taas kalojen on yritettävä seuloa happensa sieltä liskonp...skan seasta.
Tulilisko ei kenties voisi syödä monnista, mutta se saattaisi tyhmyyksissään silti yrittää ja silloin monisten rintapiikit voisivat tehdä pahaa jälkeä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tanja M.
Junior Member
Junior Member

Monnit jäävät rannalle...

Taisitte saada minut ylipuhuttua... Ei tee mieli katsella läähättäviä yksisilmäisiä monnisia... Vaikka täytyy myöntää että vaikka aina haukunkin monnisia tylsiksi piiperöiksi, olen salaa haaveillut parvesta tuikitavallisia täplämonnisia... Ne ovat jotenkin niin suloisia kun makoilevat kiven päällä ja välistä iskevät silmää. [;)] Ei taida tulla minusta monnisten omistajaa ikuna, kun on kolme allasta, yhteen tulee liskoja, toiseen Tanganjika-ahvenia ja kolmanteen tiikerinuoliaisia. Kolmekaan allasta ei riitä yhtään mihinkään!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”