Apua!
Keltakääpiöahven (koiras) on sairastunut.
Se piiloutuu altaan pohjalle, juurakon alle pimeimpään koloon. Aukoo siellä suutaan. Ei syö eikä liiku.
Kalan väri näyttää selvästi normaalia himmeämmältä, mutta mitään ylimääräistä suomuissa/kiduksissa ym ei näytä kasvavan.
Kala ei ole turvonnut, ei verinen,silmät eivät pullota eivätkä ole kuopassa.
Nostin juurakkoa nähdäkseni kalan paremmin. Liikkuminen on todella hidasta ja jotenkin epävarmaa.
Oireita on kestänyt nyt vajaa 2 vrk. Ne alkoivat aivan yhtäkkiä.
Luin järvij:n sivuilta kalojen taudeista. Kalani oireet sopisivat ehkä uimarakkotulehdekseen (?), ja toisaalta muihinkin tauteihin.
Pitäisikö minun lopettaa kala, vai voiko sitä hoitaa jotenkin?
Ovatkohan muut kalat vaarassa? Ne näyttävät kyllä tällä hetkellä voivan erinomaisen hyvin. Voisinko tehdä jotain, etteivät muut sairastu?
AKVAARION TIEDOT:
Akvaarioni vesiarvot ovat seuraavat (mittasin viimeksi eilen):
GH 4
KH 3
nitriitti 0
nitraatti 12,5
pH 6,7 tai 6,8 (oli ennen viikko sitten tehtyä turveuutteen lisäystä melkein 7,5)
Lämpötila on 24,5 astetta.
Vettä olen vaihtanut viikoittain, n. 40-50%. Pohja on hiekkaa.
Kalastona tässä 128 litran altaassa parvi kerritetroja (13kpl), parvi albiinomonnisia (kuparimonnisten albiinomuoto, 6kpl), yksi partis ja keltakääpiöahvenpariskunta, joista toinen on nyt siis tuo sairastunut yksilö. Kalat ovat olleet minulla vajaa 3kk.
Kaloja olen ruokkinut Tetra crisps-hiutaleilla, TetraMin-hiutaleilla, Tetra TabiMineillä ja kuivatuilla artemian toukilla. Ovat saaneet myös kurkkua ja kesäkurpitsaa.
Kasveina altaassa on intianvesitähdikkiä, vallisneriaa, jaavansaniaista, jaavansammalta, liuskavesitähdikkiä ja konnanputkea. Levää ei ole juuri näkynyt, pari kertaa olen bongannut muutaman tummanvihreän pilkun etulasista tai konnanputken lehdeltä. Levä on ilmeisesti sittemmin joutunut partiksen vatsaan, sillä se on aina hävinnyt itsestään.
Kiire:sairas keltakääpiöahven
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
En tiedä kuinka tarkasti olet seurannut noita - yksi mahdollisuus on että koiras on saanut kunnon rökityksen hetkellisesti tai jatkuvasti, eikä stressiltä ole uskaltanut syödä vähään aikaan joten on lopputuloksena heikko ja apaattinen. Eli jompi kumpi esim omaan altaaseen rauhoittumaan ja samalla seuraa tilanteen kehitystä.
Tietysti jos panda on saanut olla ihan rauhassa niin kyseessä voi hyvinkin olla jokin tauti (btw, vesiarvoissa varmaan ammoniakki/-iumi nollissa kans?). Joku muu saa lähteä veikkaamaan jotain... /saattaa/ tietysti olla hidas columnaris alku kiduksissa...
Tietysti jos panda on saanut olla ihan rauhassa niin kyseessä voi hyvinkin olla jokin tauti (btw, vesiarvoissa varmaan ammoniakki/-iumi nollissa kans?). Joku muu saa lähteä veikkaamaan jotain... /saattaa/ tietysti olla hidas columnaris alku kiduksissa...
Kyllä minä aika aktiivisesti noita seuraan.
En usko että koirasta on kukaan rökittänyt. Narras on niin paljon pienempi ja yleensä se on tuo koiras joka antaa kyytiä, josa sellaista tuolla minun rauhallisessa altaassa nyt näkee.
Ja tähän sairastumiseen asti kala on syönyt kyllä joka ruokintakerralla ihan kunnolla.
Ammoniakkitestiä mulla ei ole, joten osaa siitä sanoa. Eikö kehnojen vesiarvojen pitäis vaikuttaa kaikkii kaloihin, eikä vaan yhteen? Muut kalat voivat hyvin - ainakin vielä....
En usko että koirasta on kukaan rökittänyt. Narras on niin paljon pienempi ja yleensä se on tuo koiras joka antaa kyytiä, josa sellaista tuolla minun rauhallisessa altaassa nyt näkee.
Ja tähän sairastumiseen asti kala on syönyt kyllä joka ruokintakerralla ihan kunnolla.
Ammoniakkitestiä mulla ei ole, joten osaa siitä sanoa. Eikö kehnojen vesiarvojen pitäis vaikuttaa kaikkii kaloihin, eikä vaan yhteen? Muut kalat voivat hyvin - ainakin vielä....

Ei ehtinyt karanteeni apuun. Ahven oli tänä aamuna niin huonossa kunnossa, että se oli pakko lopettaa. Se ei jaksanut edes uida haavia karkuun, kun otin sen pois altaasta. Kellui van paikallaan suutaan aukoen. Ei myöskään pysynyt suorassa, vaan kellui vähän vinossa (kylki osin ylöspäin). Silmät näyttivät ehkä hitusen pullistuneilta. Kala ei ollut syönyt yli 3 vuorokauteen.
Ahven päästettiin siis kärsimyksistään.
Nyt vain kovasti huolettaa, että miten noiden muiden kalojen käy. Ne ovat edelleen aivan terveen näköisiä, mutta sairastuvatkohan ne myöhemmin?
Kuinka pitkään kannattaisi tarkkailla noita kaloja, ennen kuin voin ajatella uuden kaverin hankkimista tuolle yksinäiselle keltakääpiölle? Kuukausi?
Saan piakkoin n. 60 litran altaan, jonka olen ajatellut kypsyttää ensi alkuun karanteenikäyttöön. Eli jos kuukauden kuluttua nuo nykyiset kalani ovat edelleen terveitä ja saan siihen mennessä tuon pikkualtaan kypsytettyä, voinko silloin ajatella uuden keltakääpiön hankkimista? Ajattelin, että laittaisin sen ensin muutamaksi viikoksi tuohon karanteenipyttyyn ja muutaman viikon päästä sieltä isompaan altaaseen, jos kaikki on ok.
Jos jollakin on esittää valistuneita arvauksia siitä, mikä tuota edesmennyttä keltakääpiötä mahtoi vaivata, otan vinkit mielläni vastaan. Ehkä ne auttaisivat kalojen tarkkailussa - tietäisi vähän mihin tulee erityisesti kiinnittää huomiota (taudinkuvan mukaan).
Olisi myös hyvä tietää, teinkö jotain väärin ja sain siksi ahveneni sairaaksi, vai onkohan kyse jostain muusta? Vesiarvot ovat kai kohdallaan? Eikä liikakansoitustakaan pitäisi pytyssä olla. Aion hankkia sen ammoniakkitestin lähiaikoina, voinpahan tästä edespäin tarkkailla sitäkin.
Ahven päästettiin siis kärsimyksistään.
Nyt vain kovasti huolettaa, että miten noiden muiden kalojen käy. Ne ovat edelleen aivan terveen näköisiä, mutta sairastuvatkohan ne myöhemmin?
Kuinka pitkään kannattaisi tarkkailla noita kaloja, ennen kuin voin ajatella uuden kaverin hankkimista tuolle yksinäiselle keltakääpiölle? Kuukausi?
Saan piakkoin n. 60 litran altaan, jonka olen ajatellut kypsyttää ensi alkuun karanteenikäyttöön. Eli jos kuukauden kuluttua nuo nykyiset kalani ovat edelleen terveitä ja saan siihen mennessä tuon pikkualtaan kypsytettyä, voinko silloin ajatella uuden keltakääpiön hankkimista? Ajattelin, että laittaisin sen ensin muutamaksi viikoksi tuohon karanteenipyttyyn ja muutaman viikon päästä sieltä isompaan altaaseen, jos kaikki on ok.
Jos jollakin on esittää valistuneita arvauksia siitä, mikä tuota edesmennyttä keltakääpiötä mahtoi vaivata, otan vinkit mielläni vastaan. Ehkä ne auttaisivat kalojen tarkkailussa - tietäisi vähän mihin tulee erityisesti kiinnittää huomiota (taudinkuvan mukaan).
Olisi myös hyvä tietää, teinkö jotain väärin ja sain siksi ahveneni sairaaksi, vai onkohan kyse jostain muusta? Vesiarvot ovat kai kohdallaan? Eikä liikakansoitustakaan pitäisi pytyssä olla. Aion hankkia sen ammoniakkitestin lähiaikoina, voinpahan tästä edespäin tarkkailla sitäkin.