Ruskeaa möhnää kasvien pinnassa
Valvoja: Moderaattorit
Ruskeaa möhnää kasvien pinnassa
Mikähän mahtaisi olla pielessä kun kasvien päälle ilmestyy ruskeaa hötöä. Se lähtee helposti pois kasvien lehtiä ravistelemalla vedenvaihdon yhteydessä, mutta tuntuu että sitä tulee koko ajan lisää. Ensin se iski melalehteen, sitten hentorotalaan (jossa tuntuu olevan jotain rihmalevää myös) ja nyt sitä on jo kapeakeiholehdissäkin. Ruman näköistä pölyistä höttöä. Liuskavesitähdikki kuoli jo monta viikkoa sitten, sitä en saanut ikinä kukoistamaan. Siinä kasvoi ilmeisesti rihmalevää joka tukahdutti sen. Ja etulasissa kasvaa vihreitä pilkkuja. Auttaisivatkohan ne levänpoistotabletit näihin kaikkiin?
Allas on ollut pystyssä neljä kuukautta. Kaloina kimalaispallokaloja (9kpl) ja katinkultamonneja (5 kappaletta, eivät ilmeisesti ole kovin kiinnostuneita levänsyönnistä...)
140 litrainen allas
lämpötila 24
Nitraatti 12,5
GH 5
KH3
pH 7,5
CO2 2,9
Hiekkapohja
Lamppuina Arcadian Fresh water lamp ja Original tropical lamp
Hiilidioksidilevitys on ollut varmaan kolme kuukautta, mutta arvot eivät tunnu nousevan kovin nopeasti...
Allas on ollut pystyssä neljä kuukautta. Kaloina kimalaispallokaloja (9kpl) ja katinkultamonneja (5 kappaletta, eivät ilmeisesti ole kovin kiinnostuneita levänsyönnistä...)
140 litrainen allas
lämpötila 24
Nitraatti 12,5
GH 5
KH3
pH 7,5
CO2 2,9
Hiekkapohja
Lamppuina Arcadian Fresh water lamp ja Original tropical lamp
Hiilidioksidilevitys on ollut varmaan kolme kuukautta, mutta arvot eivät tunnu nousevan kovin nopeasti...
Kysytäänpä ensialkuun että millä lannoitat kasveja? Ja millainen tuo hiilidioksidinlevityssysteemi on? Tuo hiilidioksidimäärä kun on niin mitättömän pieni, monissa altaissa määrä on suurempi vaikkei ole levitystäkään.
Ruskea levä kuulostaisi vähän piilevältä. Se on yleistä uusissa altaissa ja menee ohitse itsekseen.
Ruskea levä kuulostaisi vähän piilevältä. Se on yleistä uusissa altaissa ja menee ohitse itsekseen.
Kasvien juuriin olen työntänyt pari kuukautta sitten Tetran Crypto-tabletteja. Pitäisiköhän niitä laittaa lisää? Lisäksi laitan kerran kuussa vedenvaihdon yhteydessä Tetran FloraPride-litkua.
Levityssysteemi on nutrafin natural system, harmaa puolen litran pönikkä jossa porisee omatekoinen kilju. Kuplat menevät altassa semmoista säleikköä pitkin siksakkia. Siellä on aina 2-3 isoa kuplaa menossa. Pitäisikö sen porista enemmän? Mistä voi johtua että siellä on niin vähän hillidioksidia, hapettaako suodattimeni diffuusori liikaa? Suodatin on Eheimin 2010, minulla ei ole aavistustakaan kuinka sen diffuuria voisi laittaa pienemmälle... Jos se nyt olisi tässä se ongelma...
Levityssysteemi on nutrafin natural system, harmaa puolen litran pönikkä jossa porisee omatekoinen kilju. Kuplat menevät altassa semmoista säleikköä pitkin siksakkia. Siellä on aina 2-3 isoa kuplaa menossa. Pitäisikö sen porista enemmän? Mistä voi johtua että siellä on niin vähän hillidioksidia, hapettaako suodattimeni diffuusori liikaa? Suodatin on Eheimin 2010, minulla ei ole aavistustakaan kuinka sen diffuuria voisi laittaa pienemmälle... Jos se nyt olisi tässä se ongelma...

Vaihdatko vain kerran kuussa vettä etkä viikottain? Lannoitetta kannattaisi lisäillä vähän kerrallaan kuukauden mittaan eikä kerralla kaikkea. Kokeile laittaa lannoitetta vaikka kerran tai pari viikossa, jo sen luulisi auttavan.Lauara kirjoitti:Kasvien juuriin olen työntänyt pari kuukautta sitten Tetran Crypto-tabletteja. Pitäisiköhän niitä laittaa lisää? Lisäksi laitan kerran kuussa vedenvaihdon yhteydessä Tetran FloraPride-litkua.:
Miksi sen diffuusorin pitää siinä olla? Onko kalasto tai kasvillisuus niin runsas? Itse en ole koskaan diffuusoreja pitänyt. Ilmastus minulla on vain yöaikaan, koska kasveja on paljon ja ne hengittävät yöllä hapen tuottamisen sijaan.Lauara kirjoitti: Mistä voi johtua että siellä on niin vähän hillidioksidia, hapettaako suodattimeni diffuusori liikaa? Suodatin on Eheimin 2010, minulla ei ole aavistustakaan kuinka sen diffuuria voisi laittaa pienemmälle..
Minä veikkaisin tuon ruskean hötön olevan piilevää. Se on juuri tuollaista hienoa tummaa "hötöä" joka lähtee kasveista ja lasista ilman kummempia hankauksia.
Piilevä on aika tyypillinen vastaperustetun altaan levä. Haittaa siitä ei ole mutta ulkonäkö tietty kärsii.
Minä sain yhdestä altaastani piilevän pois tiheämmillä vedenvaihdoilla joiden yhteydessä hankasin kasvit ja lasit ym. puhtaaksi. Turvelisäys auttoi myös sekä muutama nuolimonni
Tuosta turvelisäyksestä pallojen kanssa en tiedä, joku viisaampi kertonee?
Piilevä on aika tyypillinen vastaperustetun altaan levä. Haittaa siitä ei ole mutta ulkonäkö tietty kärsii.
Minä sain yhdestä altaastani piilevän pois tiheämmillä vedenvaihdoilla joiden yhteydessä hankasin kasvit ja lasit ym. puhtaaksi. Turvelisäys auttoi myös sekä muutama nuolimonni

Eli siinäpä yksi syy leviin. Jos laitat koko kuukauden satsin kerralla, kasvit eivät pysty kaikkea käyttämään ja loppu jää leville. Sitten seuraavissa vedenvaihdoissa vaihdat vettä jonka mukana lannoite häviää ja loppukuusta kasveilla onkin vaikeat oltavat ilman lannoitetta.Lauara kirjoitti:Vaihdan vettä kerran viikossa.Lannoitetta lisään kerran kuussa, sanmuoto taisi jäädä vähän epäselväksi.
Se diffuusori kannattaa tosiaan ottaa ainakin päiväksi pois.
Perustaessani uusinta allastani mulla oli myös tollasta 'hötöä' joka kasvi piukassa. Samoin sellasta ruskeaa, partamaista levää. Molemmat lähtivät melko nopeasti pois turveuutetta käyttämällä. Valmiiden turveuutteiden lisääminen on kuitenkin melko kallista, joten lopetin sen vähitellen. 'Hötö' ei kuitenkaan ole palannut..
Elikä lannoitepurkin kyljessä olevat ohjeet ovat vähän harhaanjohtavat... Täytyypä ruveta lisäilemään useammin. Kiitoksia kovasti vinkeistä, täytyypä sitä turveuutettakin varmaan hankkia.sani kirjoitti:
Eli siinäpä yksi syy leviin. Jos laitat koko kuukauden satsin kerralla, kasvit eivät pysty kaikkea käyttämään ja loppu jää leville. Sitten seuraavissa vedenvaihdoissa vaihdat vettä jonka mukana lannoite häviää ja loppukuusta kasveilla onkin vaikeat oltavat ilman lannoitetta.
Tänks!

Minulla on kanssa kasvien päällä semmoista ruskeaa höttöä mikä lähtee ravistelemalla pois. En usko että se on mitään levää, koska mikä levä lähtee pois kasvin pinnalta kun sitä ravistelee
Se on saman laista mitä kerääntyy kasvien juurille ja minulla kun ei ole tehokasta sisäsuodatinta lisänä ja muutenkin virtaukset kuristettu kiekkojen takia sitä on ruvennut jäämään enemmän kasvien lehdille. Yksi mikä sitä meillä tekee on varmasti meidän ihana puuplekomme joka sotkee kivasti aina paikkoja. No kerran kuussa kun hyvin lappoaa pohjan niin se pysyy puhtaana aina jonkin aikaa, mutta liika puhdistaminen on pahasta minun altaassa kun muuten tuota nitraattia ei hirveästi tule ja kasvit ei taas sitten kasva. Vettä vaihdan kuitenkin 2 kertaa viikossa n.40% yhteensä. Tuolla veden vaihto rutiinilla saa nitraatin pysymään siinä 10-15.