Kalasoppaa 140-litrasessa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Reset
Starting Member
Starting Member

Kalasoppaa 140-litrasessa

Viesti Kirjoittaja Reset »

Nyt on kalastoremontti siinä kunnossa että olen lahjoittanut sinirihman, platyt ja barbit pois ja uutta kalastoa kehittelen.

Armas mieheni kävi pari päivää sitten Rovaniemellä ja toi tuliaisiksi 8 mustatetraa (vaikka neontetraparvelle täydennystä olin pyytänyt ja kuparimonniset oli unohtanut kokonaan... :roll: ). Ennen reissua akvaa asutti vain 3 neonia, 2 sysievämonnista, 2 kuparimonnista ja partis.

Mites tästä eteenpäin, mahtuuko soppaan muita? Olen lukenut mustatetroista että saattavat olla hieman äksyjä, tosin mun oktettini ei ole osoittanut sen suuntaisia merkkejä. Ne myös ilmeisesti kasvavat aika isoiksi ollakseen tetroja; mahtuuko ne tähän 140-litraseen (mitat noin 100x40x35)? Ovat vielä aika pieniä, pari suurinta n.3 senttisiä.

Vesiarvot akvaariossa ovat seuraavat:
ph 6,5
kh 2
gh-testiä ei ole
nitraatti 12,5
nitriitti 0
lämpötila 24

Mitään isoja kaloja en akvaani halua, vaan pientä ja nättiä. :D
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Omat mustatetrani ovat jo vuoden ikäisenä ihan hirveitä könttejä, 325-litraisessa asuvat nyt eikä tilaa ainakaan liikaa ole. Tosin kun allas on metrin mittainen, ei se rääkkäyksenkään puolelle mene, ovat vaan nyt hiukan ylimäräisen tuntuisia ja rajoittavat kalavalintoja.Saisiko ne palautettua takaisin kauppaan?
Monnisten parvet voisi kasvattaa 6-8/parvi. parempi tietenkin olisi, jos valkkaisit vain toisen lajin ja ottaisit niitä semmoiset 10 kappaletta, monnisetkin kasvavat melkoisen kookkaiksi. Partiksen kanssa saattaa ahtaalla kokoonpanolla tulla ahdasta.
Sitten neoneille runsas parvi ja tilaa jäisi vielä jollekin katseenvangitsijalle, itse en keksi kyllä mitä.
Itse olen oppinut kantapään kautta, että omat kalakauppaostokset kannattaa ina suorittaa itse. Muutaman kerran on tullut täysin väärää ruokaa tai kasvia, kun pyytää kasvishiutaleita niin tulee nestemäistä lannoitetta [;)]
Reset
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Reset »

Mulla on kyllä suunnitteilla isomman akvaarion osto (350-l tai 450-l) heti kun vain saan tarpeeksi rahaa kasaan ja sopiva löytyy. Taidan siirtää nuo mustatetrat sitten siihen. Aviosovun takia en palauta niitä kauppaan kun mies kuulemma niin ihastui niihin. Ja kun herra ei muuten ole kovasti ollut akvaarion perään niin annetaan hänelle sit tämä ilo. Ja onpahan mulla hyvä "syy" saada se iso akva pian ostettua. :mrgreen:

Noita kuparimonnisia olen ajatellut isomman parven hommata kun ovat niin mukavia vipeltäjiä.
adaina
Member
Member

Viesti Kirjoittaja adaina »

Itse siirsin mustatetrat 128 litrasesta 250 liraseen, olivat kyllä paremman näköisiä ja rohkeampiakin isommassa [;)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Reset: 140 litraiseen kunnon parvi neontetroja, parvi kuparimonnisia sekä partis. Uuteen altaaseen mustatetrat (suurenna parvea), parvi sysievämonnisia + muutakin poppoota :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”