Eli allas on 550-litrainen ja kalastona siellä on tällä hetkellä 11 tiikeribarbia, 3 leväbarbia (näitä tulee lisää muutama), 2 palettikalaa (pari), tulisuukoiras ja 2 partamonnia (naaraita molemmat) sekä 2 sinirapua.
Vesi pehmeää, ph hivenen alle 7 ja lämpötila keikkuu siinä 25 asteessa.
Mahtuuko vaiko ei sekaan vielä jotakin isoa ja rumaa plekoa?
Ruskosilmäpleko onlisi muuten ihan kiva mutta syökö se miekkakasveja kuinka paljon? Meinaan vaan että mulla no tuolla altaassa yksi iso ja komea
Nyt on tosin kalatilanne hiukan muuttunut altaassa, vasta meille tullut tulisuu osoittautuikin melkoiseksi pedoksi, se on muutaman päivän aikana tapanut palettikalat, partamonnin ja yhden siniravun joten se sai juri puukosta... Eli kalastoa on jäljellä yksi sinirapu, yksi partamonni, tiikeribarbit, leväbarbit.
Raaka-Arska kirjoitti:Ruskosilmäpleko on kaunis eikä ruma ja se on hauska ja sympaattinen ja sopii hyvin sinun altaaseen.
Tuossa olet täysin oikeassa. Ruskosilmä on minunkin suosikkiomassa altaassani, todella upea. Toinen vaihtoehto olisi punasilmäpleko. Se on ruskon sukulainen joka on aikalailla samanlainen, mutta sillä on raidoitus ja punaiset silmät (kuva löytyy www-sivuiltani)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
nikita kirjoitti:Ruskosilmäpleko onlisi muuten ihan kiva mutta syökö se miekkakasveja kuinka paljon? Meinaan vaan että mulla no tuolla altaassa yksi iso ja komea
Tuhoaa erityisesti miekkakasveja. Itse en laittaisi tuota kasvialtaaseen.
Meillä punasilmäpleko ainaskin jyysti valtavan, n. 70-80cm korkean e. barthiin kuoliaaksi. Rouskutus kuului olohuoneesta jossa akva on, keittiöön asti, joten sekä ruokahalua että purukalustoa tältä kaverilta löytyy. Jos sinulla on miekkakasveja, en suosittele. Muuten aivan mahtava kala, en olisi millään halunnut kaverista luopua, mutta kiekkojen Jungle Parasite Clear lääke kuuri jolla häädin silloista reikätautia, vei plekosen mennessään (happikato??). Ihan itketti isoa kalaa haudata, persoonallinen veijari ylitse muiden.
Lähes kaikki kai on persoja miekkakasveille, mutta kyllä monia saa hillittyä runsaalla kasvisruoalla. Unohdetaan tuo ruma ja keskitytään kauniisiin. Miten ois Isopurjepleko? Tai tähti-, tai albiinopartis? Kuinka isoa oikein ajattelit? 20 vai 50cm? Aitotäpläpleko olisi hieman isopurjetta pienemmäksi jäävä, muttei ainakaan mun mielestä niin nätti kaveri. Helmipurjeella kuviointi eroaa, koko ei ymmärtääkseni niinkään. Nämä nyt tais olla niitä yleisimpiä.. En muista lämpötilasuosituksia, mutta muuten kauniita ja symppiksiä on myös:
- safiiripleko
- topaasipleko
- kuujuovapleko + lähisukulaiset
..tai jos päädyt pieneen kaveriin niin esim. juovakorupleko on harmiton, mutta kaunis pienikokoinen laji.
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
Se iso koko on suhteellinen käsite, mulle esim. 15 senttinen kala on jo iso Sen kokoinen kaveri olisi kiva mikä tosiaan hyvin mahtuisi altaaseeni ja ei tarvisi miettiä että onko sillä nyt varmasti tarpeeksi tilaa.
Voi kyllä olla että partamonnihoitaa sen "ruman" puolen joten miksei joku iso ja kauniskin kelpaisi ja plussaa tietenkin olisi jos miekkakasvi säästyisi.
550l mahtuisi jo huomattavasti isompiakin kuin 15cm mittainen kaunistus
Tuohon mittaan ja lämpötilaan jäävät yleisesti tarjolla olevista ja viileämmästä vedestä pitävistä plekoista tulee ensimmäisenä mieleen juuri nuo mainitut safiiri- ja topaasipleko, ja tietenkin appelsiinipleko.
Yksikään noista ei ainakaan minulla ole kasveihin koskenut ja safiiri harventaa jopa kotilokantaa jos vain kuoret ovat pehmenneet tarpeeksi happamassa vedessä..