Sokkeloripsimonneista

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
itaki
Member
Member

Sokkeloripsimonneista

Viesti Kirjoittaja itaki »

Heipä hei.
Olen mahdollisesti luopumassa jossain vaiheessa sokkeloripsimonnestani. Muutama kysymys askarruttaa mieltäni ja toivottavasti saan täältä joitakin vastauksia.
Sokkeloripsimonneista en kovinkaan paljon ole tietoa onnistunut löytämään (akvaariotermistö vierailla kielillä ei ole sieltä parhaimmasta päästä) ja kysyisinkin nyt mikä mahtaisi olla minimikokoinen allas 1-3:lle sokkeloripsimonnille? Monnit olen aikoinaan ostanut kolmen kimpassa, jotta niillä olisi seuraa toisistaan. Olen myös kuullut näitä yksittäin pidettävän, joten olisiko mahdollista pitää näistä yksi, jos muista joudun luopumaan tilanpuutteen vuoksi?

Toinen kysymys koskee sokkeloripsimonnin päässä olevia "valkoisia pisteitä". Niitä on siis vain päässä ja sen takaosassa mutta ei muualla. Yhdellä yksilöllä ne erottuvat selvemmin kuin muilla. Muistaakseni pisteet ovat kuitakuinkin aina niillä olleet, joten kuuluvatko ne sokkeloripsimonnien iholle normaalistikin? Kiinnitin huomiota niihin enemmän vasta akvaarioliikkeessä nähtyäni sokkeloripsimonnin jolla niitä ei näkyvillä ollut.
Monnit ovat isoja, pulleita ja hyvinvoivia. Tulevat keskenään hyvin toimeen, ainakaan suurempia nahisteluja en ole nähnyt. Yhdellä niistä on aavistus merkkejä aiemmin olleesta silmäsamennuksesta(?), joka ilmeisestikin johtui taannoin huomaamatta hetkeksi huonontuneista vesiarvoista.

Jos joku olisi kiinnostunut kyseisistä sokkeloripsimonneista (osaavaan ja "isoon kotiin"), voi niitä minulta tiedustella. En tosin ole vielä varma raaskinko kavereistani luopua...
Akvaario ei tilanpuutteen vuoksi sijaitse enää luonani, joten joka päivä en ole niiden käytöstä tarkkailemassa itsekään.
fisu87
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisu87 »

Parin vuoden takaisesta aiheesta luin että altaan tilavuuden pitäisi olla 200 l:sta ylöspäin. Ja että ei niin väliä onko ainoana lajiansa edustamassa vaiko ei. Ovatkos sinun ripsarisi tuhonneet pahastikin kasveja? Ja mitä lajeja?
herttis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja herttis »

Minulla on kasvit saaneet olla aivan rauhassa. Jopa herkät lumpeetkin kasvavat oikein hyvin :P .

Heli
H.E.R.T.T.I.S
Huomaamaton Etukuponkienkerääjä Rautainen Torikauppias ja Tahattoman Intohimoinen Salapoliisi
arr
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

En menisi ehkä ihan ensimmäisenä suosittelemaan sokkeloita parisataalitraisen tankin pysyväisasukeiksi. Kaverin sokkeloita vähän sivusta seurailleena kyseisen lajin edustajat voivat kasvaa parhaimmillaan melkoisen muhkeiksi ilmestyksiksi, ja tempperamenttisuus ja ahneus kuuluvat näiden fisujen luonteenpiirteisiin. 8-) Näistä (sinänsä mielenkiintoisista) ominaisuuksista johtuen seinät saattavat ymmärrettävästi tulla vastaan äkkiä, jos sokkeloiden altaalla ei ole pohjapinta-alan puolesta mahdollisuuksia tarjota reippaasti liikkumatilaa ja suojaavaa sisustusta. Ihan omakohtaisia kokemuksia minulla ei kaloista ole, mutta tämä laji on ripsimonnien joukossa mielestäni kuitenkin paremmin sopiva isohkoihin tankkeihin isohkojen, puolensa pitämään kykenevien kalojen seuraan kuin vaikka pienehköihin-keskikokoisiin seura-akvaarioihin.

Kannattaa muuten tutkiskella mahdollisesti uusiin koteihin matkaamassa olevissa kaloissa näkyviä laikkuja tarkemmin jo ihan siltä kannalta, ettei vaan kyseessä ole mikään tarttuva tauti tms.
"It's an addiction and it can't be fixed"
itaki
Member
Member

Nuo sokkeloripsimonnini ovat olleet ihan sopuisia. Mitään tappeluita ei siis ole ainakaan minun aikanani tullut vastaan. Eivät myöskään ole koskaan tehneet pahaa muille asukeille, sattumalta akvaarioon huomaamatta jääneet kalanpoikasetkin ovat saaneet olla rauhassa.
Akvaariossa ei ole ollut juuri muita kasveja kuin suht isoja miekkakasveja, joista joskus löytyy riekaleisia kohtia ja joskus taas ei. Eivät siis noita ainakaan kovin paljoa ole tuhonneet.

Kyseiset "pilkut" eivät ole muihin kaloihin levinneet (samoissa koloissa oleskelee selkäuimareita). Lähinnä olisi mielenkiintoista kuulla muiden "vanhojen" sokkeloripsimonnien omistajilta onko heidän monneillaan samanlaisia pilkkuja. Itse olen onnistunut näkemään vain nuorempia yksilöitä joiden mahanympäryskin eroaa melkoisesti noiden omieni mitoista :)
Vielä en viitsisi myynti-ilmoitusta noista laittaa. Ovat sen verran rakkaita vaappujia. Yhteydenottoja kuitenkin mieluusti ottaisin vastaan jos joku noista olisi tosissaan kiinnostunut..
Kesän aikana ratkennee onko itselläni suuremman akvaarion hankinta mahdollista vai ei.
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

mikä mahtaisi olla minimikokoinen allas 1-3:lle sokkeloripsimonnille?
150-200l
olisiko mahdollista pitää näistä yksi, jos muista joudun luopumaan tilanpuutteen vuoksi?
Kyllä
Muistaakseni pisteet ovat kuitakuinkin aina niillä olleet, joten kuuluvatko ne sokkeloripsimonnien iholle normaalistikin?

Ei välttämättä, mutta ovat todennäköisesti jotain rasvanystyjä, joita näkee useillakin monnilajeilla silloin tällöin.
En menisi ehkä ihan ensimmäisenä suosittelemaan sokkeloita parisataalitraisen tankin pysyväisasukeiksi. Kaverin sokkeloita vähän sivusta seurailleena kyseisen lajin edustajat voivat kasvaa parhaimmillaan melkoisen muhkeiksi
Luonnosta tuodut yksilöt kyllä, mutta meillä myytävät tulevat pääosin viljelylaitoksista Venäjältä ja Tsekeistä ja jäävät pieniksi.Kerran Stockmanilla oli myynnissä muhkeita 10-13 cm yksilöitä luonnosta.Suurempia itse en ikinä nähnyt.Aika pieneksi jäävä laji.Minulla eräs naaras jäi ainoastaan 7 cm mittaiseksi.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
itaki
Member
Member

Eikai sokkeloripsimonnit noin pieniksi jää..? Olisivatkin jääneet :( Nuo minun sokkeloripsimonnit (ainakin sillä nimellä ne olen aikoinaan ostanut ja uskoisin sen pitävän paikkaansa) ovat kyllä varsin muhkeita, ainakin sen näköisiä että ruoka-aikana ovat kotosalla olleet. Ikää en osaa kovin tarkkaan sanoa, ovat kuitenkin useamman vuoden minulla olleet. Muistelisin että nelisen vuotta, voi olla ylikin. En valitettavasti löydä enää sen ajan muistiinpanojani.

Jos joku on sattunut löytämään hyvän informatiivisen sivun koskien sokkeloripsimonneja, vinkit ja linkit otetaan vastaan. Googlatessa löydän aina mitäsattuuta ja saksan kieli ei taivu sitten tippaakaan kalasanastoon :roll:
pinklab
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pinklab »

Meillä on ollut kaksi n 12-13cm kokoista erityisen paksua sokkeloripsaria 220 litraisessa altaassa jokusen vuoden, ja kyllä se aika pieni on niille.. yleensä meininki on suhteellisen rauhaisaa mutta sitten kun ne innostuu jostain, tuo metrinen allas on kyllä selvästi liian pieni. Meillä on suht. paljon kantoja ja koloja minne pääsevät piileksimään toisiaan tai muuta mekkalaa, mutta silti ehdottomasti suosittelen isompaa, myös itselleni.

Kaikki kasvit vallisneriaa lukuunottamatta saavat olla rauhassa. Vallisneriasta maistuu uudet tuoreet lehdet ja joskus kaverit kaivaa puskat juurineen esiin, eli sotkua tulee vähän.

Meillä valkoiset pilkut ilmestyi naamaan jonkun about vuoden asustelun jälkeen, ja siitä lähtien niitä on ollut.. Juttelin joskus akvaariokeskuksessa aiheesta ja ilmeisesti tuo pilkkuisuus on ihan normaali "feature". Ja ei tosiaan ole ainakaan muihin asukkaisiin tarttunut.

.matti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”