Haluaisin vain toppuutella innokaimpia tilaajia. Nettikaupat ovat mainioita, mutta rapuliinien tilaamisessa olisin varovaistakin varovaisempi. VAIN ja ainoastaan mikäli pystyt takaamaan paketin lämpimän kuljetuksen ja säilytyksen sekä noin korkeintaan 36-48 tunnin matkan, on sinulla mahdollista saada eläviä rapuja. Missään tapauksessa en kokeilisi lajeja, jotka vaativat tasaista, suhteellisen korkeaa lämpötilaa.
Lisäksi kannattaa varmaan mainita, että esimerkiksi UPS ei kuljeta eläviä eläimiä. Tai siis kuljettaa eläimiä, mutta tietämättään. Tästä tietysti seuraa se, ettei paketin päällä ole minkäänlaista varoitusta sisällön herkkyydestä. Express-versio kuriirikuljetuksista on ainoa kannattava , mutta silloin tulee varautua varsin suureen kustannukseen.
Itse olen onnistunut saamaan edes muutaman elävän seuraavista lajeista;
Caridina sp. Amano, Machrobrachium banjarae sekä ilmeisesti myöhemmin kuolleet Caridina sp. Hummel. Kaikki tilaamani muut ravut kuolivat. Huonollakin mielikuvituksella varustettu ihminen voi kuvitella sekä taloudellisen että henkisen takaiskun.
Onnea parempaa tietysti toivon muille, mutta suosittelen maksamaan hiukan katetta mieluummin kauppiaille.
Varoituksen sana raputilauksista
Valvoja: Moderaattorit
Kurjaa että sinulle on käynyt köpelösti. Tosiaankin katkaravut ovat herkkiä otuksia ja eivät kovasti pidä pitkästä kuljetuksesta ja esimerkiksi Saksasta tulevat paketit matkaavat yleensä hyvinkin monta päivää ja se tavallinen kuljetustapakin maksaa monta kymppiä. Parhaiten elävät otukset kulkevat keväällä ja alkusyksyllä kun ulkona ei ole liian lämmin eikä liian kylmä. Ja silloinkin tosiaan kannattaa tilata vain paikasta josta tulee päivässä-parissa kotiin.
Eli juu, olisi aika hyvä jos liikkeisiin tänne saataisiin hyvä katkarapuedustus ja sitten suomalaiset kannat katkaravuista niin kaikilla olisi paremmat mahdollisuudet saada eläviä otuksia altaisiinsa ilman hirmuisia menetyksiä.
Eli juu, olisi aika hyvä jos liikkeisiin tänne saataisiin hyvä katkarapuedustus ja sitten suomalaiset kannat katkaravuista niin kaikilla olisi paremmat mahdollisuudet saada eläviä otuksia altaisiinsa ilman hirmuisia menetyksiä.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
minä olen juuri tehnyt suht ison tilauksen saksaan. Saas nähdä miten käy... toivottavasti tulevat hengissä perille. Tarkoitus olisi saada katkarapuja ihan myyntiin asti viimeistään viljelyn jälkeen. Litroja niille kun on yhteensä 252 tarjolla ja mikäli oiken kunnolla viihtyvät löytyy vielä 96l lisätilaa. Viikonpäästä siis nähdään kuinka äijän käy.