Onkos kuinka paljon akvaharrastajia Lapista?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

rottinkiwailer
Member
Member

Onkos kuinka paljon akvaharrastajia Lapista?

Viesti Kirjoittaja rottinkiwailer »

Kyselen tässä huvin vuoksi akva harrastajia Lapista niin voisi sit aina katsella onko lapissa myynnissä esim. kaloja ku on turhaa haaveilla että Helsingistä haettu on enää Kittilässä hengissä. Muutenkin olisi helpompi esim. ostaa kasveja tai kaloja ku voi itse ehkä jopa hakea niitä sit jos kaupat tulee. Eli akva harrastajia Lapista, olisi kiva tutustua.
Aina on joku joka valittaa...
Koda
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Koda »

Lapista löydyn ainakin minä, eli Ivalossa asustelen. Meitä on näköjään ainakin kaksi tulvasta selvinnyttä, teillä meni aika paljon pahemmaksi ku meillä. Rakentakaa ihmeessä itellenne tulvapenkat, ne pelasti täälläkin monta taloa. :D
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Liekö te mua lappiin kuuluvaksi laskette, mutta etelänimmeiset laskevat aivan varmasti. Olen Torniosta :D
rottinkiwailer
Member
Member

Joo.. Tulvasta on selvitty, onneksi asutaan kittilästä 14 kilsaa sodankylään päin niin ei täällä varpaat kastu. Eiköhän tuo Tornio ihan Lappiin vielä kuulu.. Ainakin minusta. Mitäs kaloja teillä on??
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Ei meillä vielä mitään ole... tällä vasta odotellaan, tämmönen normaali odotusaika, 9kk [;)] Joululahjaksi ajattelin koko perheelle altaan laittaa. Sellasta reiluu 200 litrasta kulmamallia haaveilen. Olkkariin ku ei oikeen muuta mahdu/sovi. Kalastoaki oon jo pähkäilly, haaveilu on kivaa!! Ensin ajattelin tiikerbarbeja, (ja pohjalle tummaa liuskemaista kiveä), mutta nyt on tainneet monniset vallata paikan mun sydämestä, joten hiekkaa sittenkin! Ja monnisten seuraksi joku kiva tetraparvi, varmaankin. :roll:

Saapi puuttua jos olen ihan metsässä kalahaaveiluineni [;)]
rottinkiwailer
Member
Member

Ei nuo sinun suunnitelmat pahoja ole, kun mietin että mulla on 240 litran akvaario ja siinä on nyt yksi taistelukala uros, kolme noitamonnia ja kolme partamonnia. Sit siihen tulee vielä 6-8 kirsikkabarbia, parvi kuparimonnisia (albiinoja ja tavallisia), sit taistelukala naaraita 2kpl ja sit vielä 15 kardinaalitetraa. Vasta itselläkin alussa tämä harrastus, akvaario on ollut nyt vähän yli kolme viikkoa toiminnassa ja olisi tällä viikolla lisää kaloja tuosta luettelemastani listasta. Suunnittelu on hauskaa, kannatan!
Koda
Starting Member
Starting Member

Johan Tornio lappiin kuuluu munki mielestäin. [;)] Mun kalastoni asustaa 180-litrasessa akvassa, haaveissa on sitten kun saadaan oma talo valmiiksi hommata sinne semmonen parimetrinen allas. Tällä hetkellä mulla on mustatetroja, leväbarbeja, kuparimonnisia sekä partis. Nuo monniset ovat munki mielestä aivan ihania, niiden touhuiluun ei heti kyllästy. Tää akva on ollut minulla jo miltei 4 vuotta.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Onkos kuinka paljon akva harrastajia Lapista?

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Poikkinaintipitäjästä ilmoittaudutaan [;)]
rottinkiwailer kirjoitti:Kyselen tässä huvin vuoksi akva harrastajia Lapista niin voisi sit aina katsella onko lapissa myynnissä esim. kaloja ku on turhaa haaveilla että Helsingistä haettu on enää Kittilässä hengissä.

Tuohon voisi vastata Helismaan Repen sanoin, että "linjuriautossa onpi tunnelmaa, linjuriautossa matka katkeaa..." :mrgreen: Eli meille on pariinkin otteeseen tullut kaloja matkahuollolla NL-Aquasta, lähinnä Tanganjika-ahvenia joita ei täällä myydä missään. Noh, Jörrellä Haaparannalla on satunnaisesti jotain, mutta hälläkin painottuu sinne Malawipuoleen.

Jos jollakulla kiinnostaa Tanganjikan kotilokutijat, niin meiltä löytyy reippaasti Neolamprologus multifasciatuksen eli seeprakotiloahvenen luovutuskokoisia poikasia. Näitä voi pitää jopa 40L altaassa, mutta vesiarvojen pitäminen tanganjikaa vastaavina on toki helpompaa jossain satalitraisessa.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
rottinkiwailer
Member
Member

Joo.. Linja-autossa niitä kyllä tulisi mutta ei sitä siltikään tuolta Helsingin suunnalta kaloja saa, sieltä yleensä saisi halvalla mutta matka on turhan pitkä.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

rottinkiwailer kirjoitti:Joo.. Linja-autossa niitä kyllä tulisi mutta ei sitä siltikään tuolta Helsingin suunnalta kaloja saa, sieltä yleensä saisi halvalla mutta matka on turhan pitkä.
Siis häh?

Sovit kaupat, kauppias pakkaa kalat styrox-laatikkoon (tarvittaessa heatpackkien kanssa) heittää sen sovittuna päivänä onnikkaan ja haet laatikon matkahuollosta. Matka kestää vuorokauden luokkaa, Kittilään voi tulla nopeamminkin, kun Rovaniemelle tulee pikasia suoraan Helsingistä.

Minusta tuo on huomattavasti vaivattomampaa, kuin ajaa 150km suuntaansa kauppaan. Ei sillä etteikö paikallista pitäisi kannattaa, mutta jos paikallisella ole sitä mitä etsit, niin sitten ostetaan sieltä mistä saa [;)]

Btw. paljonkohan oli se matka Sambiasta Helsinkiin... :mrgreen:
rottinkiwailer
Member
Member

Vai että onnistuu tuollainenkin.. Voitko selittää tarkemmin tuon käytännön eli mites ne kuiten pysyy hengissä??
Koda
Starting Member
Starting Member

Kannattaa aina varmistaa miten akvaarioliike pakkaa kalat matkaa varten. Tilasin viime kuussa nimeltä mainitsemattomasta Rovaniemeläisestä akvaarioliikkeestä neontetroja ja mustatetroja.

Myyjätär vei ne aamusella matkahuoltoon ennen kaupan aukeamista (aukeaa kymmeneltä, kesäisin kuulemma vain yksi ihminen töissä) jossa ne odottivat 2 tuntia ennen linkkarin lähtöä (n. klo 12) Ivaloon. Ivaloon tullessaan (klo 16:15) kalat olivat olleet minun käsitykseni mukaan paketissaan noin kuutisen tuntia. Pakettina toimi ohut pahvilaatikko jonka sisällä kalat olivat sanomalehtiin käärityissä pusseissaan. Ja näky pusseissa oli lohduton. :cry:

Pienen pienet neontetrat olivat selvästi kuolleita ja mustatetratkin makasivat hengettömän näköisinä. Yksi kuitenkin liikahti hieman joten kiidätin kalapussin akvaan lämpenemään. Neontetroille tein saman vaikka tiesin sen olevan epätoivoista. Kaikenkaikkiaan 12 mustiksesta 9 virkosi henkiin. :) Ja elossa porskuttavat edelleen.

Akvaarioliike ei korvaa vahinkoaan mitenkään. Kalat kuulemma voivat kuolla kuljetuksen aikana stressiin (enkä tätä epäilekään), joten he eivät näin ollen ole korvausvelvollisia. Minun mielestäni päivänselvä kuolinsyy oli vääränlainen pakkaus, vesi pusseissa oli todella kylmää. Kiitti vaan tästä, minäpä siirrän asiointini siihen toiseen Rovaniemen akvaarioliikkeeseen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Juu Sambiasta Helsinkiin noin 4 vuorokautta pakkauksia avaamatta ja kaikki tietenkin hengissä.
Styroxlaatikko, muovipussit ja pullohappi; ei salaisuus sen kummempi ole.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
rottinkiwailer
Member
Member

Jos ajattelee vaikka Helsingistä, Kirkkonummelta tai vaikka Tampereelta Kittilään matkahuollon kautta?? Mites selviävät? Paljonko maksaa happipullo ja entä rahti matkahuollon kautta?
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Onneksi on harrastus vielä niin alussa, että mulle kelpaa Jörreltä ja tosta Kemistä kalat. Ei tarvii lähtä merta edemmäs :?
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viesti:

rottinkiwailer kirjoitti:Jos ajattelee vaikka Helsingistä, Kirkkonummelta tai vaikka Tampereelta Kittilään matkahuollon kautta?? Mites selviävät?
Oikein pakattuna erinomaisesti. Viimeisimmän lähetyksen meille tullessa ulkolämpötila hurahti tuonne -25 asteeseen, mutta kaikki selvisivät hyvin. Tosin tuo ei ollut tarkoituksellista, sen piti olla lauha viikko...
Paljonko maksaa happipullo ja entä rahti matkahuollon kautta?
Ei ne lähetyskulut mitään päättömiä ole olleet (ei muista yhtään), riippunee vähän tilauserän koosta. Kysymällä liikkeestä se selviää [;)]
Koda kirjoitti:Kiitti vaan tästä, minäpä siirrän asiointini siihen toiseen Rovaniemen akvaarioliikkeeseen.
Koskakohan tämä siniteipattu liike ymmärtää reagoida näihin tapauksiin :?
Koda
Starting Member
Starting Member

Siniteipattu liike tosiaan oli kyseessä. Ilmeisesti ovat mokailleet ennenkin eivätkä viitsi ottaa vastuuta. :x

Onneksi Roissa on toinenkin liike jossa käydä, muuten kalanhaku matka pidentyisi monta sataa kilometriä...
Esmeralda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Esmeralda »

rottinkiwailer kirjoitti:Joo.. Linja-autossa niitä kyllä tulisi mutta ei sitä siltikään tuolta Helsingin suunnalta kaloja saa, sieltä yleensä saisi halvalla mutta matka on turhan pitkä.
Tästä "melkein" lapista kirjoitan eli Oulusta. Meillähän on noita liikkeitä, mutta ooikeastaan vain yksi, josta mitään kannattaa ostaa...
Ja sielläkin valikoimat ja hinnat ovat sitä luokkaa, että harvinaisempia kaloja sekä kaikki akvaaritarvikkeet kannattaa ostaa Helsingistä ja vaikka maksaa rahdin, niin ei tule yhtä kalliiksi.
Toki olen kaikki kalat, joita on ollut ja joita tarvitsen, ostanut paikallisesta. On kuitenkin niin, että monia lajeja ei tunnu täältä saavan. Siksi olen jo valmiiksi kysellyt tuolta akvaariokeskuksesta, että miten kalojen lähetys onnistuu. He kertoivat, että pakataan hyvin ja laitetaan pullolla happea jne ja matkahuollon kautta kaikki pitäisi olla ok. Lähettävät ainakin tänne pohjoiseen viikottain kaloja ja tarvikkeita ja aina ovat selviytyneet :)

Itse metsästän vielä tiettyjä monnisia jonkun aikaa ja jos ei lähempää löydy, niin tilaan satsin Helsingistä.
Sinne kannattaa soitella tai kirjoitella sähköpostia, niin saa tietää tarkemmin faktat.

Esmeralda
Kapa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kapa »

Täällä kanssa yksi lappalainen, ja Kemistä kirjoittelen. Täällähän kuulee ihan uusia ulottuvuuksia kalaharrastuksen kanssa! 8O
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Tässähän pitää alkaa tekeen porukalla kalanhakureissua eteläsuomeen [;)] Kaipa awlaisista löytys siten meille opaski. :mrgreen:

Kuinka niin epätoivoinen yritys saada vapaata perheestä, hetkeksi 8-)
rottinkiwailer
Member
Member

Joo, täytyy vuokrata linja-auto ja sit hakea etelä-suomen parhaimmat kalat ja viedä kaikki lappiin niin eiköhän joku saa eläinkauppiaana ammatin ku alkaa välittää meidän kasvattamia kaloja.. [;)]
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Etelän kalakauppiaat ihmeissään ku tulee "hulluja lappalaisia" ja ostaa altaat tyhjiksi :D
Koda
Starting Member
Starting Member

Olishan tuo mukavaa lähteä akvaarioshoppaileen etelämmäs oikein porukalla, mutta mihis mie nuo mun ipanat laitan ku mies painaa töitä niska limassa?

Me ollaan kyllä lähössä perheen kaa etelään kuhan sopiva rako löytyy, mut turkanen ku pitää olla appivanhempien luona Pellossa monta päivää eikä kalojen roudausta uskalla siksi edes yrittää. Sitä paitsi anoppi pitää mua outona jo sen takia että ylipäätään kaloja nurkissani hyysään, saati että rahtaisin niitä oikein eteläisemmästä Suomesta asti. :roll:
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

koda, noita muksuja mullaki on seurana, kaksinkappalein.. ja munki anoppi kuullostaa yhtä oudolta :mrgreen:
tapiopa
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja tapiopa »

Ilmoittaudunpa minäkin akvan omistajaksi... kovaa porinaahan täällä jo käydään :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”