Mitä kaloja 100 litraiseen kotiin

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jousimies
Junior Member
Junior Member

Mitä kaloja 100 litraiseen kotiin

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Hei,
pienehkö koti (n 70*40*40 cm) kaipaa asukkaita, ja olen ajatellut sinne noin 15-20 yksilön värikästä tetraparvea esim. neontetra tai kerritetra. pohjalle
mönkimään monnisia. mitkä soveltuisivat parhaiten?

jos tästä tekisi etelä-amerikkalaisaltaan, niin mitä muita sinne voisi
laittaa muuta? pieniä ahvenia ehkä? keltakääpiöahven- tai
perhoskirjoahvenpariskunta ehkä esimerkiksi... vai ovatko ne parvikaloja?

antakaapa kokemuksen mukanaan tuomia vinkkejä. :mrgreen:

onko hunaja- tai murisijarihmakalat ok tällaiseen joukkoon? (jos siis
tingitään eteläamerikkaltaasta sen verran)

Hieman sekainen JA :|
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Ehdotus:
Kerritetraparvi ~15 kpl
Keltakäppänäpariskunta (ei siis ole parvikala)
Monnisia koosta riippuen 6-8 kpl. Tässä hyvä linkki lähteä etsimään mieluista:
http://koti.phnet.fi/monea/hakemisto.htm
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Itse olen 112 litraiseeni ajatellut seuraavaa kalastoa:

20 sinineontetraa
Keltakääpiöaffenpari
4-6 nuolimonnia tai parvi monnisia
Sokkelopartamonni

Enkä olekaan pähkäillyt kalastoa kuin ihan hitsin kauan. :)
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Mulla on 98-litraisessa seuraavaa (piti tulla aasialaisallas vain murisijoita ajatellen, mutta eräs helmimonninen päätti toisin):

- 1 murisijarihmakala (oli kaksi, toinen kuollut sinä aikana, kun olen ollut Norjassa, uusi kaveri on hankintalistalla, kunhan ensin katselen, mitä altaalle kuuluu ja muutan)
- 7 helmimonnista
- 1 piikkisilmä (toinen on suunnitelmissa)
- 1 maatiaispartis

Murisijarihmoille voin suositella tämän kokoista hieman varauksella. Ehdottomana vaatimuksena ovat kunnolliset pusikot. Mulla oli aluksi neljä, mutta isoimmat kutivat ja muilta katosivat evät siinä vaiheessa. Kutupari lähti äkkiä toiseen akvaarioon.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Jousimies
Junior Member
Junior Member

No ehkäpä mä alan nyt suunnitella amazonas-biotooppia... :mrgreen:

täytyy hankkia labyrinttikaloille oma allas... ja sit viel kolmaskin jonne tulee lehtikaloja tai kiekkoja. [;)]
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Oletkos tutustunut: http://akvaario.jumase.com/ :)
Jousimies
Junior Member
Junior Member

kylpyankka kirjoitti:Oletkos tutustunut: http://akvaario.jumase.com/ :)

Juuh. Kävin tsekkaamassa ja sieltä ammensin infoa ja ideoita! kiitos! :mrgreen:
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Minulla on 128l altaassa kalastona monnisparvi (5kpl), partis, kerritetraparvi (12kpl) ja keltakääpiöahvenhaaremi (1+2).

Täytyy kyllä sanoa, että jos nyt pitäisi valita niin en uskoisi keltakääpiöahvenista pahaa (minua niistä vähän varoiteltiin etukäteen), ne ovat olleet oikein mukavia ja yllättävän sopusia, tulevat juttuun monnisten kanssa ja keskenäänkin. Tuoka-aikana ahvenilla on keskenään pientä isottelua välillä, mutta ei mitään todellista jahtausta tai tappelua. Monnisten kanssakin tulevat oikein hyvin juttuun.

Sen sijaan kerritetrojen ilkeys on ollut yllätys. Partis on ainoa jota ne eivät uskalla kiusata. Monnisia ja ahvenia erityisesti kerrikoiraat kiusaavat varsinkin ruoka-aikaan. Kävin vasta eräässä akvaarioliikkeessä jossa en ollut ennen käynyt (kaukana). Kauppa oli yllättävän hyvä, eli siellä oli asiantunteva myyjä. Hänkin sanoi että monet ovat valitelleet ongelmia kerrien kanssa. Todella iso allas kuulema auttaa asiaa vaikka kerrit uintivilkkautensa ja kokonsa puolesta pärjäävät pienemmässäkin.

Haluatko ostaa minulta nuo kerrit pois? Nuoria ja terveitä, halvalla lähtee.
:mrgreen:
Jousimies
Junior Member
Junior Member

MKM kirjoitti:Minulla on 128l altaassa kalastona monnisparvi (5kpl), partis, kerritetraparvi (12kpl) ja keltakääpiöahvenhaaremi (1+2).

...en uskoisi keltakääpiöahvenista pahaa... ...ne ovat olleet oikein mukavia ja yllättävän sopusia, tulevat juttuun monnisten kanssa ja keskenäänkin...

Sen sijaan kerritetrojen ilkeys on ollut yllätys. Partis on ainoa jota ne eivät uskalla kiusata. Monnisia ja ahvenia erityisesti kerrikoiraat kiusaavat varsinkin ruoka-aikaan...

Haluatko ostaa minulta nuo kerrit pois? Nuoria ja terveitä, halvalla lähtee.
:mrgreen:
Moikka ja kiitos informaatiosta. Onko sulla kuinka iso akvaario? Mietin, että onko tuo 100 litrainen sitten isompi, jotta "eivät riitele".

Toiseksi olisin kyllä kiinnostunut kerritetroista. Missäpäin ne mahtavat tällä hetkellä polskia? Ja paljonkos niistä veloitat, jos "halvalla lähtevät" :D

Aurinko paistaa suoraan silmiin 8-)
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

No tuossa minun edellisessä viestissäni taitaakin lukea tuo altaan koko.
Minulla on 128 litrainen allas, eli isompi kuin sinun.
Keskenään kerrit eivät juuri riitele, mitä nyt joskus intoutuvat toisiaan jahtaamaan.

Laitanpa sinulle jousimies yv.tä lisäksi.
Jousimies
Junior Member
Junior Member

MKM kirjoitti:No tuossa minun edellisessä viestissäni taitaakin lukea tuo altaan koko... ...Keskenään kerrit eivät juuri riitele, mitä nyt joskus intoutuvat toisiaan jahtaamaan...
Niinhän siinä luki tosiaan :mrgreen: Taidan olla hieman auringosta sokaistunut. Ei ole ikkuna kovin hyvin sijoitettu työpistettä ajatellen.
8-)

vastasin myös yv:hen

J
amh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja amh »

Multa löytyy 5 kerritetraa, niistä 4 osoittautui uroksiksi eivätkä ne takuulla ole tehneet mitään pahaa millekään kalalle. Korkeintaan toisiaan hätyyttelevät lempeästi 120 litraisessa akvaariossa. Muina kaloina 9 kpl monnisia, partis, kardinaalitetroja 9 kpl sekä taistouros. Kaikki kalat ovat olleet erittäin hyvässä sovussa keskenään. Tosin voi johtua siitä että akvaariossani on runsas kasvillisuus.
Jousimies
Junior Member
Junior Member

No mulla toivottavasti kanssa "kasvirikas" akvaario. eli piilopaikkoja tarpeeksi. toivottavasti kaikki vaan nyt lähtee uudessa akvaariossa hyvin pyörimään. :?
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Hmm...mullakin on runsas kasvillisuus altaassani, myös korkeampia kasvitiheikköjä kerreille. Ne eivät tosin paljon näitä hyödynnä.

Minullakin on enemmän koiraita kuin naaraita...12 tetraa yhteensä, mutta menin jo laskuissa sekaisin onko niitä 7 vai 8 koirasta ja 5 vai 4 naarasta.

Nämä tetrat ovat altaassani ainoat ylempiä vesikerroksia käyttävät kalat, tilaa ei pitäis puuttua eikä ruokaa. Enkä suostu uskomaan että tuo 12 kpl parvi olisi liian suurikaan 128l pyttyyn. Eihän ne koko aikaa kiusaa monnisia ja affenia, mutta joka päivä kuitenkin ja aina ruoka-aikaan. Vesiarvot on niille sopivat, turveuutettakin lisään.

Miksihän ne mulla sitten on kiukkusia? Auttaisikohan noiden koiraiden kiukkuun jos sukupuolten määrä-suhde olisi toisin päin, eli enemmän akkoja kuin ukkoja?

*ei jummarra* :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”