Onko akvaarionpito periytyvä harrastus?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Onko akvaarionpito periytyvä harrastus?

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Eli onko joukossamme sellaisia, joiden vanhemmat (tai jopa isovanhemmat) ovat akvaariota pitäneet? (Tarkoituksella vältän sanaa 'akvaristi', kun se tuntuu olevan turhan arvovärittynyt 8-) )

Tai onko täällä muitakin vanhempia, joiden lapsissa (tai jopa lapsenlapsissa) on selvää akvaariohulluutta havaittavissa?
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Meillä on ainakin periytynyt isältä pojalle (minä olen se poika). Isä se ensimmäisen akvaarionikin minulle 13 vuotiaana osti ja kyseinen 73L purkki on muuten vieläkin minulla ja toiminnassa. Tiedä sitten periytyykö omalle pojalle mutta ainakaan vielä ei sellaisia merkkejä 3 vuotiaassa ole nähtävissä ;)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Meillä ei periydy. Olen yksinäinen suvussa.
Vieraalta ensimmäisen omani aikoinani sain, ja jälkikasvu ei ole kiinnostunut sisarustenikaan osalta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Ei periydy! Mulla akvaario tuli ihan omasta kiinnostuksesta. Tosin nyt myöhemmin on jo osalla sukulaisita akvaario. Myös tutuillamme oli joskus ennen muinoin oli akvaario ja kun he näkivät minun oman alkoi heidän mielessä kyteä ajatus uudestaan aloittamisesta kunhan uusi talo valmistuu. (Pidetään peukkuja heidän puolesta :D .)
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Meillä näyttäisi periytyvän. 8-vuotias poikani laskee vuosia, milloin olisi riittävän vanha aloittamaan työt akvaariokaupassa :). Kyseli jo paikankin valmiiksi :mrgreen:
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Eipä ole periytyvää sorttia täälläkään. Ikinä ei ole kellään lähisukulaisella allasta ollut, minä olen ihan ensimmäinen sorttiani :mrgreen: .
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Chuna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Chuna »

Periytyy, ainakin meillä. Isälläni on ollut akvaarioita jo pidemmän aikaa. Nykyinen altaamme on tullut meille mun syntymän aikoihin ja mä olen ollut siitä vastuussa siitä asti kun käsi on yltänyt pohjalle asti :mrgreen: , eli viimeiset 6 vuotta. Isä on jo luvannut, että allas lähtee mun mukaan sitten kun muutan kotoa pois. Ostin myös puoltoista vuotta sitten itselleni pikkualtaan ja seuraava on myös suunnitteilla. Nälkä kasvaa syödessä...
Tosi ystävyys ei jäädy pakkasessa.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Meillä vanhemmat huoltaa vain lehmiä eikä voi tajuta kuinka joku vapaaehtoisesti (ihan kuin nillä ei olisi valinnanvaraa ollut) ottaa vaivan ja vastuun elävistä olennoista. Mutta kaipa se periytyy että on jonkinlainen vaisto ja tarve huoltaa ja hoivata eläviä olentoja. Eräs sukulainenkin totesi kun vanhemmat eläintarhaani päivittelivät että onhan se maalaistytön jotain kasvatettava eikä kerrostaloon oikein lehmiä mahdu...
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Periytyy, tosin vain minulle, siskoni ja veljeni eivät voi ymmärtää tämän harrastuksen hienoutta. Äiti on saanut ensimmäiset kalansa jo lapsena ja sille tielle on jäänyt. Koti ei tunnu kodilta ilman akvaariota kun on sitä lapsesta asti saanut seurailla. Oma allas tuli hankittua heti kun vähän pysyvämpään asuntoon muutti.
Dixi et animam levavi.
CrystalCat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Meillä taas tuntuu olevan kala verissä...
Vaari oli ammattikalastaja, minäkin olin pikkutyttönä kokemassa verkoista "hai-kala-kaloja" ja muita merihirviöitä vaarin ja isän kanssa.

Isä siis kalastaa myös ja hankkipa minulle oman virvelinkin. Isä myös työkaverinsa innostamana hankki meille akvaarion, kun olin 8 v. (On muuten käytössä vieläkin.)

Ja minä siis "akvaristeilen"... Selvää "evoluutiollista" kehitystä luolamies-kalataloudesta sofistikoituneempaan suuntaan kolmessa sukupolvessa, eikö? :mrgreen:

Tuli mieleeni, että jos minä saan lapsen, tuleeko siitä huippuakvaristi? Tai ehkä Sea Lifen merialtaiden hoitaja, ehkäpä fanaattinen Itämeren-suojelija? Ympyrä sulkeutuisi, taas oltaisiin merikaloissa :roll:

Oho 8O mikä skenaario... taidan mennä nukkumaan ennenkuin karkaa skenaariot käsistä!
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Joo, meilläkin isä oli ihan himokalastaja. Ja rahoitti lapsuus/nuoruusiän akvaharrastukseni ihan mukisematta, vaikkei mikään akvaristi itse olekaan. Nyt muorempi tyttäreni (6 vee) on tosi kiinnostunut akvaarioista, saa ihan oman akvaarionsa kesän aikana. Isompi tyttäristä tykkää, että akvaario, etenkin monnit ja kotilot on YÄK!!!

Tuo 6 vee onkin luottohenkilöni akvan hoidossa matkojeni aikana :D , mieheni valitti, että tyttö ei esim. antanut hänen ruokkia kaloja niin paljon, kuin olisi halunnut. Nyt hoituu tuo ruokinta, ja mikä tärkeää, tarkkailu, tyttö tietää aika hyvin jo eri otusten tavat, ja tulee heti ilmoittamaan, jos jotain näyttäisi olevan pielessä. Ison akvan hoitotoimet ei noin pieneltä onnistu, siksipä 60 litrainen on hyvä akva, siihen ylttävät pienetkin kädet.
~Saara~
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ~Saara~ »

Vanhempani hankkivat akvaarion meille minun ollessani 6-vuotias. Itse olen myös siitä asti ollut akvaarioista ja kaloista kiinnostunut. Tätini perhe hankki muutaman vuoden meidän jälkeemme akvaarion innostuttuaan meidän omastamme. Muilla sukulaisilla ei ole tainnut kiinnostus riittää. Tosin vanhempani joutuivat akvaariosta luopumaan, sillä vein sen mukanani, kun muutin pois kotoa. Eivät ole tulleet enää hankkineeksi uutta. Sanovat, ettei aika riitä ja kuulemma katselevat mielellään kaloja minun luonani.
~~...Oops. Did my sarcasm hurt your feelings? ..Get over it!~~
akvaariossa
Junior Member
Junior Member

Niinpä....

Viesti Kirjoittaja akvaariossa »

Täälläkin on peritty [;)] Nimittäin ensin minun vaari harrasti 1940-luvulla akvaarionpitoa. Hänellä oli~100l allas missä kuulema uiskenteli kardinaalitetroja valsinerioitten seassa 8O .. Mistä taas minun äiskä otti mallia ja perusti 50l akvaarion joka ajanmittaan vaihtui 120litraseen.
Sitten myöskin mun isä on akvaarioharrastaja. Ja tietty minäkin olen koko ikäni akvaarioita nähnyt, jonka seurauksena on että nykyään kotoa löytyy 4 isohkoa allasta :mrgreen:
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Ei ole peritty - ilmeisesti kyseessä on minun kohdallani onnekas geenimutaatio...

Myöskään lapset eivät ole osoittaneet innostuksen merkkejä. Kalat ovat kuulemma tylsiä 8O

-Juissi
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Periytyy kyllä. Äitini hankki ensin akvaarion itselleen töihinsä, sen jälkeen toisen purkin (128 litraa) kotiin ollessani kymmenvuotias. Allas sijoitettiin minun huoneeseen ja siihen se sitten juurtui. Kotoa muuttaessa ei voinut kuvitellakaan ettei allas muuttaisi mukanani, makuuhuone ilman tuttua lorinaa tuntui kummalta ajatukselta.

Sittemmin siiryin suurempiin allaskokoiin ja vanha altaani muutti takaisin omalle paikalleen äitini luo. Siellä se edelleen porskuttaa 18 vuottaan.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Periytyy takaperin... Poika sai synttärilahjaksi altaan ja vermeet ja äiti jatkaa niin, ettei poika ole tehnyt yhtäkään kalojen hoitoon liittyvää tehtävää, höps, on syöttänyt minun lomaillessa :mrgreen: !
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
makkara.....kala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja makkara.....kala »

No periytyy jotenkin. Äidillä sekä isällä on joskus akvaario ollut mut sit kiinnostus lopahti, ja nyt on akvaariokärpänen purrut minua :D
kaurapuuroa ja änkyrimatoja ja vielä sekaisin NAM NAM
Esmeralda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Esmeralda »

No eipä periydy. Tai silleen , että isä on opettanut mut jo alle 2v kalalle ja sitä on jatkunut siitä asti. Samoin isä on meidät tutustuttanut luontoon ja sen eläimiin. Kotieläimiä meillä ei juuri ole ollut. Mies tartutti oman nuoruuden akvaariointonsa minuun ja nyt sitten meillä minä olen akvaariohullu ja mies katsoo päätä pyöritellen sohvalta. :mrgreen:

Kaikki lapset ovat kiinnostuneita, 9v tytär saanee oman n.40L akvaarion vielä tän vuoden aikana. Jos vaikka omppukotiloita ja tetroja tms siinä itse äipän avustuksella hoitelisi. 3v tytär on ensimmäisenä aamulla menossa katsomaan löytyykö nimikkokalat altaasta. Tytöt on mukana ruokinnassa aina... ja 1,5v poju kävelee akvan eteen osoittelemaan sormella ja hokemaan kala, kala, kala :D

Esmeralda
JEM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JEM »

Meillä ainakin periytyy. Vanhemmillani oli 73-l akvaario vuosikaudet, mutta he laittoivat sen pois ollessani ala-asteella. He kun kyllästyivät hoitamaan sitä, koska "siinä on niin iso työ kun se pitää aina tyhjentää ja hiekat pestä ym" :mrgreen:

Kovin montaa vuotta se ei ehtinyt olla varastossa kun halusin sen itselleni, ja siitä asti olen akvaarioita harrastanut. Omat lapseni aion sitten joskus kouluttaa pienestä pitäen akvaristeiksi [;)]
~ 520 litraa ~
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Meilläpäin ei ole periytyvää eikä näemmä tarttuvaakaan :(
5-vuotiaana ruinasin itselleni ensimmäisen akvaarion. Kalat miellyttivät jo silloin. Vanhemmat hoitivat tätä kunnes olin kykenevä tekemään sen itse.
Täällä vaan lasipurkit minun huoneessani kasvavat ja lisääntyvät pikkuhiljaa. Monia ystäviänikin olen yrittänyt tartuttaa, mutta toistaiseksi täysin tuloksetta, hmpf! Minulla ei ole yhtäkään akvaristikaveria. Toivottavasti ainakin lapsiini sitten joskus saisin tämän tartutettua.
Fishy fella.
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

Ei ole periytyvää täälläkään. Vanhempani eivät ole akvaarioita harrastaneet ikinä, eivätkä muutkaan lähisukulaiset tietääkseni.

Mulla oikeastaan alkoi koko akvaharrastus aika hupaisalla tavalla (ainakin jälkikäteen ajatellen). Jouduin luopumaan 1996 keväällä kissastani allergian vuoksi ja no, se oli kova paikka, kissafani kun olen. Olin tuolloin lievästi sanoen aika kypsynyt tilanteeseen, ja päätin, että ei mitään lemmikkejä ikinä, kun ei kissaa / kissoja voi pitää. Muut ei kiinnosta pätkän vertaa, jne.

Taisi olla joskus 1996 syksyllä, kun isosisko ehdotti akvaarioita mulle (hän ei niistä tiennyt käytännössä mitään, eikä edelleenkään tiedä, heh) ja minä suhtauduin suorastaan vihamielisesti ajatukseen. Akvaariot eivät olleet koskaan kiinnostaneet. Muistaakseni totesin vieläpä jotain, että typerämpää harrastusta ei voi ollakaan; pitää nyt jotain <piip> kaloja astiassa, maksaa vieläpä jotain kaloista ja lotrata veden kanssa, että ei voisi vähempää kiinnostaa moinen höpöhomma. ... niinpä niin :roll:

Tuosta kului vain noin vuosi, paras kaverini sai jostain inspiraation aloittaa akvaarioharrastus (eka altaansa oli 60 litraa muistaakseni). Kun sitten sen altaan näin, niin kaikki vihamielisyys akvaarioharrastusta kohtaan pyyhkiytyi pois kuin huomaamatta :) Kas kummaa, kesä 1997 meni mm. siihen, että kirjastosta lainasin kaikki mahdolliset akvakirjat ja luin ne useampaan kertaan läpi. Ja ... keräsi kiviä lähivesien rannoilta, ja akvaariosilikoonilla niitä liimaili yhteen, ja ja ... sitten hommasinkin ekan altaani elokuussa, 100-litraisen. Ja loppu on historiaa :mrgreen:

EDIT: Niin, ja isoveljeni nähtyään tuon 90-luvun 100-litraiseni, innostui myös akvaarioista ja muutaman kuukauden kuluttua hommasi ensin 100-litraisen, sitten 200-litraisen ja taisipa 60-litraisenkin hommata. Tällä hetkellä hällä ei tosin taida olla kuin yksi 100-litrainen toiminnassa tilanpuutteen vuoksi.
jussi68
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jussi68 »

Ei periydy täälläkään. Sain ensimmäisen altaan joskus 70-luvun lopulla. Ruinasin vanhemmilta koiraa, mutta sitä ei kuulemma kerrostaloon voinut ottaa, joten eka "akvaario" oli niinkin huima kuin 30-litrainen allas... Kaikkea mahdollistahan siinä oli, mutta kivan näköinen!

Myöhemmin akvaario jäi taka-alalle, tuli murrosikä, seurustelut sun muut nuorten urosten kokeilut... (Niistä ei enempää täällä...)

Kipinä kuitenkin jäi elämään ja kun muutimme silloisen tyttökaverin (nykyisen vaimon) kanssa yhteen, niin akvaario oli ensimmäinen yhteinen ostoksemme! Ja vaimollakin oli pikkutyttönä ollut akvaario,joten ostos oli helppo. Allas muistaakseni oli 128-litrainen.

Parhaimmillaan meillä oli kaksiossa viisi erikokoista allasta, mikä missäkin käytossä. Suurin oli 500-litrainen kiekkoallas. Altaita on nyt hiukan vähemmän ja huoneita enemmän, mutta kipinää riittää tähän touhuun. Muksutkin on kiinnostuneita ja jokaisella on omia nimikkokaloja, joilla on jopa nimet. On Tarjakaarina, Ykä, Eppu, Rouva, Kala sun muita nimettömiä uimareita. Mukava harrastus!
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Minä olen tietääkseni ainut akvaarion omistaja suvussani. Lapsuudessa kotona oli miljoonakaloja - ettekä varmasti halua tietää, millaisissa oloissa. :mrgreen: Nyt sitten yli 20 vuoden tauon jälkeen minulla on ilo seurata ja hoitaa akvaariota. En tiedä, mistä se päähän pälkähti, aloin vain yhtäkkiä kiinnostua asiasta ja olihan se allas sitten pikimmiten saatava. :D

Harrastuksen periytyvyydestä vastaisuudessa on paha mennä spekuloimaan, kun jälkikasvua ei ainakaan toistaiseksi ole. :mrgreen:
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Kun olin lapsi oli meillä kotona pikkuakvaario jota itse hoidin sitten teini-iässä, ja nyt aikuisena olen muutamien vuosien tauon jälkeen aloittanut harrastuksen uudelleen. Vanhempani ovat tässä katselleet altaitani sillä seurauksella että heillä on parhaillaan oma 400-litrainen kypsymässä, kalastoa suunnitellaan kiivaasti...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Jaa-a... Periytynyt kierosti kaverin isän tädiltä 8O Ihan tosissaa, oltiin tällä kys. tädillä ja hänen ihana akvaario valtavine kaloineen (lohirehulla kasvatettua leväbarbeja...) oli niin mieleenpainuva näky että muutaman vuoden jatkuvan pohdinnan jälkeen tuli eka akva.

Ihan eka "akva" ollut mökillä. Kalliossa on 30-10cm syvä ja 2m*1.5m pitkä "kuoppa" tai kuluma johon yhdestä kohtaa laineilee vettä sisään. Vedenvaihto siis automaattinen [;)] Sinne pentuina isoveljen kanssa kalastettiin ahvenia ja särkiä ja sekaan 10-20kpl "tetramaisia" mutuja ja suomi-lammikko-akvaario valmis! Tuohon kohtaan josta vesi aaltoili sisään laitoimme muutaman murikan etteivät kalat pääse ulos. Kun lähdimme mökiltä, potkimme murikat pois ja kalat häipyivät omille teilleen. Syötimme niitä mm. kauraleseillä ja söivät sieltä ötököitä ja muita altaassa asuvia elikoita.

Hmm... täytyykin tänä vuonna kuvata tuo "lammikko" kaloineen tänne ihmeteltäväksi. Valitettavasti toimii vain jos vesi on sopivan matalalla, lammikko kun on niin rannassa.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”