Akvaarion hankinta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

freebee
Starting Member
Starting Member

Akvaarion hankinta

Viesti Kirjoittaja freebee »

:) Hello!..

Nyt olisi TAAS haaveena akvaario.Joka kerta haave on kariutunut vanhempien EI sanan vuoksi.
Mutta nyt minulla olisi jälleen uusi idea :P

Pyydystin n.vko sitten kalanpoikasia järvestä (luultavasti särjen)
Järjestin pienille mielestäni hyvät olot pikkuiseen faunaboksiin.
Hommasin planktonia ruuaksi, piilopaikkoja ym. (ainoa ongelma on että ei ole suodatinta kiitos siskoni :(

Sitten tajusin että noiden pikkusten kautta saattaisin saada sen kauan haaveilemani akvaarion :mrgreen: ..
Alan vaivihkaa etsimään pienille isoa akvaariota n. 80-125.l (vaikka pienet eivät niin isoa ehkä tarvitsekkaan vielä, mutta vanhemmathan ei tätä tiedä :mrgreen: )
Ja hommaan tarvittavan laitteiston ja muut kamppeet ja tavarat.Sitten hiljakseen otan ensin kalan pari ja kokoan näin kokonaisuuden josta olen haaveillut. :roll:
Niin julmiahan porukat eivät ole että nakkaisivat akvaarion sitten pihalle :P
Pikku kalatkin ne hyväksyi muitta mutkitta ilman mitään sanomatta. [;)]

Nyt vain miettimään mistä saan töitä joilla kerättyä rahaa ;)
Ehdotuksia?

Niin ja sitten vielä :D
Millaisen budjetin asettaisitte suunnilleen?
Jos akvaariokin saisi olla käyetty n.80-125.l?
Kertokaas myös mitä testejä tarvitsen! ;) ja paljonko ne maksavat ja mikä tarkoitus milläkin.

Kiitos vastauksille jo etukäteen ;)

Ps:millainen ratkaisu mahtaa olla hyvä kun minulla ei ole suodatinta pikkuisille?ennen sitä kun olen saanut akvaarioni kokoon... :(
eläin kuin eläin!
jussi68
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jussi68 »

Nooh, tässä meikäläisen näkemyksiä.

En halua olla julma tai ilkeä, mutta jos en ihan väärin muista, niin kotimaisten kalojen pitäminen akvaariossa taitaa olla kielletty. Ja vaikka olisikin sallittua, niin joutuisit ne kuitenkin päästämään järveen viimeistään loppukesällä, sillä meillähän on neljä vuodenaikaa ja kalatkin ovat siihen sopeutuneet jo aikoja sitten...

Ymmärrän kyllä vanhempiasi, jos he eivät halua akvaariota taloon. Mutta oletko koskaan näyttänyt heille kuvia akvaarioista tai ovatko koskaan nähneet toimivaa akvaariota? Voisi auttaa asiaa, jos he näkevät sellaisen, varsinkin siistin sellaisen. Voihan olla, että ovat joskus nähneet sellaisen levääntyneen pöntön, joka ei kyllä kerro ihan koko totuutta akvaarioista 8O

Olet jo sen ikäinen nuori, että periaatteessa voit itse kustantaa akvaarion itsellesi. Tekemällä töitä, siis sellaista, mistä saa taskurahaa, niin säästämällä esim. puolet, vanhemmat voivat sponsoroida toisen puolen. Ja katselehan "Myydään"-palstaa, sieltä varmasti löytyy sopiva allas teidän perheeseen...

Tässähän tätä olikin... Tsemppiä yritykseen!
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Täälläkin on ollut vastahakoisia vanhempia, mutta se liittyi isomman akvaarion hankintaan. Lupasin siis itse kustantaa kaiken. Kävin kesätöissä ja siitä palkasta laitoin uutta allasta varten huomattavan summan. Vanhemmat eivät pitäneet minua ihan täysjärkisenä, mutta olin ihan tosissani. Kyllä se lupa lopulta heltisi kun kovaan intin enkä antanut periksi (ja siitähän minut hyvin tunnetaan, nimittäin sitkeydestä...joskus siitä on kyllä haittaakin.). Enkä ole katunut. Ainoastaan pöytää minun ei tarvinnut ostaa itse, vaan isä teki sen.

Tähän asti mitä olen harrastukseni takia joutunut jotain tarvikkeita ostamaan, olen ostanut ja kustantanut kaiken itse. Ja hyvä niin. Lisäksi akvaarion hoito ja huolto on vain ja ainoastaan minun tehtävä ja vastuullani. Se sopii minulle. Oho, menipäs vähän OT:ksi. :roll:

Kysy vanhemmiltasi josko kotoa löytyisi jotain kotiaskareita, joista voisi tienata vähän rahaa, tai esim. puutarhatöitä. Lisäksi kesätyöt on hyvä juttu, jos vain jostain saa. Jos saat viikkorahaa, voithan senkin laittaa säästöön.
freebee
Starting Member
Starting Member

ainakin..

Ainakin lemmikkilehden akvaariopalstalla sanotaan että kotimaisten kalojen pito akvaarioissa on laillista.Tällä perusteella kalat uskalsinkin pyydystää.

No meillä on ollut akvaario joskus.

Mutta vanhemmat eivät kiellä siksi että luulevat että en osaa hoitaa vaan siksi että taloon ilmestyy koko ajan jos jonkinlaista purnukkaa ja häkkiä :D tai no tällä hetkellä ei talossa ole kuin 2 koiraa lisko ja akaattikotiloita (sekä kalanpoikaset).

Koirien kanssa aikaa menee touhutessa mutta liskon ja aksun kanssa ei juurikaan kuin siivous ja ruokkimis hetkinä.joten tässä olisi sopiva rakonen akvaariollekkin [;)]

tykkään enemmän eläimistä joita voi seurata mutta niitä ei tarvitse sen kummemmin pitää huoneessa vapaana tai häsytä niiden kanssa kokoajan.Kuitenkin tykkään myös koirista vaikka ne vaativat hirmuisesti aktiviteettejä ja seuraa.

Porukat tietää että aina on suunnitelmissa uusi eläin :P
Mutta minkä sitä luonteelleen voi? :mrgreen:

Eli sitkeästikkö vaan yritän?Tällä kertaa ei taida porukoiden päät kääntyä vaan sitkeällä yrittämisellä, vaan pitää olla stradegia :roll:

töitä saisin luultavasti naapurista kun pitäisi koulutella uutta koira näyttelyihin.
eläin kuin eläin!
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Sitkeästi vaan. [;)] Voisit kuitenkin viettää aikasi huonomminkin kuin elukoitten parissa puuhastelemalla, eivätkös vanhemmat sitä tieodosta?

Akvaario on hyvin hoidettuna kaunis sisustuselementti, josta varmasti vanhempasikin pitävät. Aina uudelleen ja uudelleen jaksan ihmetellä, miksen aikaisemmin ole allasta hommannut. Kaloja on ihanan rentouttava seurata, ja JOS ongelmia ei ole, niin hoidossakin pääsee kuitenkin suht vähällä, ainakin verrattuna isokokoiseen energiseen koiraan, joka vaatii pitkiä lenkkejä ja äksöniä joka päivä. Kalat sen sijaan ovat sitä onnellisimpia, mitä vähemmän niiden omaa rauhaa rikotaan. :mrgreen:
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
freebee
Starting Member
Starting Member

:d

Sitkeyttä riittää..(Toisinaan aivan liikaakin :mrgreen: )
Mutta jos vain sanon vanhemmilleni että se mikä on päätetty on päätetty?
No sitten ne vastaa että älä edes suunnittele tai entisetki lemmikit lähtee...Se on niitten ainut toimiva uhkaus :(

No se on kyllä totta että voisin huonomminkin aikani viettää :D..
seinillekki pusken mielummin elukka julisteita ku jotain elokuvatähtiä pällistelemään :P

Mutta niistä budjeteista?
millainen on mulle sopiva?
jos siihen kuuluu:

80-150.l akvaario (käytetty)
Kamat (suodatin, lämmitin, vesitestit, vedenparannusaineet)
Kalat, kasvit?
Pohjamateriaali löytyy.

Jos tekis niin että haalais vaan akvan tonne omaan huoneeseen ku vanhemmat ei nää ja sit antaa sen vaan olla? :D vois tulla monta ärräpäätä.. :S mutta tuskimpa ne sitä pihalle nakkais (ei ennenkään)..ja vois pitää sen kypsymisajan oven aina lukosa eikä päästää niitä sisälle ja ku akvaario on kala kunnossa niin hommaan kalat ja huoneen ovi on taas auki. :D..*Tyhmiä ideoita mulla* :)..

Tai sitte vois anoo et tatska tai akvaario :mrgreen:
eläin kuin eläin!
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. :mrgreen:
Tosin akvan roudaamiseen kyllä kaivannet kantoapua...

Budjetti liikkunee satasen molemmin puolin noilla litramäärillä, jos käytettynä ostat altaan ja suodattimen ja mahdollisesti lämppärin. Kasveja sitten pikkuhiljaa ja muuta sisustusta. Ja sitten altaan kypsyttyä fisuset.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Älä edes suunnittele salahankkimista....
Eivätköhän vanhempasi suostu, jos jatkuvasti puhelet kaikenlaista tyyliin:
"Ai että ne akvaariot on ihania!" "Oi, jos saisi pohjalle sitten parven Corydoras-monnisia, ne on niiiiin hauskoja vipeltäjiä!" Jne. Jne.

Kun tuota paasausta jatkuu ja jatkuu, kai se lupakin heltiää (tuota ei kukaan jaksa kauaa kuunnella :mrgreen: )

Niin ja kaloja saa ottaa järvestä tms.

Oletko vähän sellainen tuuliviiri, että vanhempasikin ovat oppineet olemaan antamatta luvan jokaiseen uuteen "hurahtamiseesi?" [;)]
freebee
Starting Member
Starting Member

hehe

Juups tuuliviirihän minä :mrgreen:
Kaikki pitäisi olla aina niin ja näin ja juuri sillä hetkellä [;)]
Mutta meinasin että tämän teen nyt kunnolla.Ja harkitsen kaikkea. (tai ainakin yritän :mrgreen: )

Mutta salahankkiminenkaan ei tällä hetkellä kuulosta huonolta :D
Sanon että alan rakentaa akvaariota noille pikkusille..katotaan sitten reaktio.(vastaushan jo tiedetäänkin) :(
eläin kuin eläin!
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

itse olen tuonut salaa kissanpennun kotiin :D
En kuitenkaan suosittele...

Voit laittaa kauppojen seinille ilmoituksia, että autat vaikka vanhuksia kotitöissä ym. Ei ne n.100 litraset paljoa maksa käytettyinä. Kovasti täytyy vain puhua... Niin olen saanut hommattua meille joskus 3 marsua, hampsterin ja todella pienen akvaario pytyn joka oli aina täynnä levää :roll:
Viimeisintä hankintaa sitten sainin odottaa siihen asti, kun olin 18... nimittäin koiraa. Sen vastuun vanhempani antoivat vasta täysiikäisenä... ihan hyvä niin.
Porukoilleni on monesti sanottu, että miten ylpeitä heidän pitää olla, kun en ole sekaantunut mihinkään hulapalu jengeihin, vaan olen tosi ystävien parissa (nimittäin eläinten). Ihmiset ovat selkäänpuukottajia, mutta eläimet ei!

Ja se hinta pyörii 100 euron kummallakin puolella, riippuen koosta. Käy kattomassa myytävänä palstaa...
Junior Member
Junior Member

Tai tee näin:
Jos se sun kala-allas on vaan semmonen ihan pieni, niin sano niille sun vanhemmille, että "Voi ei, akvaarion sallittu minimikoko on 40 litraa, mut tämä minun on vaan sen ja sen verran... Sitten alat hokea, että " En kyllä millään raaski näitä takaisinkaan viedä, koska ne stressaantuvat siitä, mutta mitenköhän saisin vähän isomman asumuksen näille... Sen pitäisi olla ainakin 100 litrainen..."
Sitten yllättyneesti huudat koneen ääreltä, että "Hei, täällähän myydään näin ja näin edullisesti tällainen sopivan kokoinen akvaario kaikkine varusteineen! Ja vieläpä aika läheltä!"
Jos sopiva allas siis löytyy [;)]

Ja koiranpentu-ilmettä kehiin! :mrgreen: :mrgreen:

Niin tai kysyt sun vanhemmilta oikein nätisti ja hyvin perustellusti, että voisinko saada akvaarion, ihan pienen vaan... (Ja se pieni on väh. 100 l).
Jos eivät lupaa, niin ala surkutella, että miksi minulla ei saa olla terveitä harrastuksia, pitäisikö liittyä vaikka johonkin jengiin, kun jää ylimääräistä aikaa niin paljon näistä muista lemmikeistä huolimatta. Ei syyttelyä, kiukuttelua ym. vaan oikein sivistyneesti!

Ja voit sanoa, että opit kaikkia kemian, biologian, matematiikan juttuja ym. samalla, ja että näistä voi olla sitten paljon hyötyä myöhemmin. Keitä vanhemmillesi vaikka kahvit ja kutsu heidät Akvaario-iltaan. Siinä sitten selität kaikkia mahdollisia hyviä puolia akvaariopidosta.
PS. Älä mainitse kovin tarkkaa hintaa akvaariolle, useimmat ei-akvaristit pitävät tätä touhua ylettömän kalliina... :roll:

Niin ja akvaariostasi huolehdit sitten hyvin, eikös?
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Salaa tuominen vaan lisäisi tuota vanhempien ei hyväksyntää. Minä en ainakaan toisi jos vanhempien luona auisin. Halusin aina kotona asuessa akvaarion, vanhemmat ei, otin hamsterin sitten. Nyt, kun asun miehen kanssa ja kumpikin halusi akvaarion, otimme sen ja äitikin on hurahtanut siihen :) Ennen se ei muka voinut sietää akvaarioita, ei ollut edes koskaan nähnyt niitä.

Onko kavereillasi akvaarioita? Jos on kauniita akvoja niin vie vanhempasi katsomaan niitä ja näytä netistä kuvia kauniista kaloista ja kavoista. Kiukuttelemalla et tule mitään saamaan, sano minun sanonee. Kaunis ja sivistynyt puhe tehoaa, kun vanhempasi huomaavat, että todella haluat ja huolehtisit akvaariosta. Kerrot kaikkea akvaarion hoidosta ja kaloista, kyllä se siitä.

Vanhempien luona asuvien pitää ensin kypsyttää vanhemmat ennen kuin pääse kypsyttäään akvaariota ;)
Blizzie25
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Blizzie25 »

Täytyy myös oikeasti muistaa että vanhemmilla on joskus ihan hyväkin syy olla hyväksymättä jokaista toivetta. En halua saarnata enkä arvostella, joten olen pahoillani jos tältä kuulostaa. On vain oikeasti liian paljon lapsia, jotka saavat kaiken haluamansa ja jättävät sen sitten kuin rukkasen kun kiinnostus loppuu.
Freebee jos vanhempasi eivät hyväksy akvaariota, muista että kun muutat kotoa pois ja tienaat omat rahasi, saat tehdäkin niillä mitä haluat. :D (Se varmaankin on tämän aikuiselämän hyvä puoli, niitä miinuksiakin löytyy) Ei minullakaan ollut lapsena jokaista eläintä mitä halusin, meillä oli pieni akvaario ja yksi-kaksi metsästyskoiraa. Mitään muuta taloon ei luvattu tuoda. Nyt on hyvä ollut hankkia eläimiä kun ne itse maksaakin, toisaalta on myös vastuuntuntoa että ei kuormita itseään liikaa, ja hanki liikaa, jotta kaikille takuulla riittää aikaa. Kun on jo kaksi frettia, akvaarioprojekti kesken ja koira tulossa, on takuulla myös raja eläinten määrässä tulossa, kaikkeen ei kuitenkaan ehdi.

Rahankeräämiseen on monia pikkukonsteja, aiemmin mainittuja kotitöitä, ja hoida huolella ne eläimet joita sinulla jo on. Olet kuitenkin vielä nuori ja asut kotona useamman vuoden, joissakin asioissa kannattaa myös opetella antamaan periksi. Jos salaa akvaarioon kotiin tuot, eivätkä vanhempasi sitä hyväksy, ei kannata tehdä asiasta kiistakapulaa, tai asiaa joka hiertäisi välejänne jatkuvasti. Mieluummin se allas luvan kanssa, ja yhteistuumin. Kuitenkin akvaariokin on kustannuskysymys, ja veikkaan että pikkutöillä saat kerätä rahaa enemmän kuin kuukauden.
- Jos Jumala olisi tarkoittanut kalat syötäviksi, ne eivät olisi piilossa veden alla -
freebee
Starting Member
Starting Member

:)

No sen oon huomennu että se kokoaikainen kitinä ei auta.. :mrgreen:
Ja siinä Blizzie25 on aivan oikeassa että on lapsia jotka tosiaan saavat kaiken haluamansa.(Kiinnostuskin lopahtaa saman tien)
Ei meidänkään porukat onneksi oo antanu kaikkia lemmikeitä ottaa mitä olen halunnut..ja siitä olen kiitollinen :roll:

Jospa sitä lähtisi ensin siitä ajatuksesta että pienille se akvaario ja vanhemmille voisi sanoa että ne tarvii sinne lisäksi parven monnisia puhdistamaan pohjaa..ja ehkä vielä pari jotain muuta kalaa..? [;)]
Mua kiinnostais Palettikalat.ne on ollu aina mun lemppari kaloja ja oon päättäny että vielä joskus hommaan parin.mahtaiskohan onnistua semmosessa 80-150.l akvaariossa?eivät ilmeisesti hirveästi hätyyttele pieniä kaloja tai ainakin tällaista olen kuullut?

Myönteisesti tähän asti ovat suhtautuneet siihen että pidän pieniä tästä lähtien "lemmikkeinä" *kuulostaapa tyhmältä :P *
Täytyypä vielä mainita asiasta :mrgreen:

Huomenna sitä pääseekin luultavasti ylivieskaan eläinkauppaan ihastelemaan kaloja :mrgreen: ...
voisi siinä samalla kysellä akvaario pakettien hintoja.
Mitä muuta kannattaisi kysellä.
eläin kuin eläin!
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

En kysyisi ylivieskan kaupasta yhtään mitään :roll:
freebee
Starting Member
Starting Member

:(

:cry: heti tuli kieltävä....sano että ei enään yhtään mitään!... :?
salaa se varmaa pitää hommata :o
Perkules...sanoin että noille pikkusille iso akvaario...ja heti se sano että saat heti heittää tommoset mielestäs pois...

------------

Sisko lupas vähä helppiä kuljetuksessa yms..
Rahaakin näyttää tulevan ihan kohtalaiseen tahtiin...
Ja töitä on ihan yllin kyllin.
Mutta ei merkkiäkään vanhempien hellittämisestä.. :(
Iskälle en oo ees uskaltanu sanoo ku ottaa hermot heti..

Mutta meinaan sanoo niille että kerta ite rahat keräänki niin sillon ostanki.
[;)] (Siinä ei sitte kysytä suostutaanko vai ei)

Tässä nyt kuitenkin ollaan lappiin menossa viikoksi niin siihen mennessä kun saisi rahat kokoon niin sisko sillä välin kävis mulle akvan ostamassa ja roudais tänne meille sen.Kaloja uskaltaa harkita luultavasti vasta syksyllä.. :roll:

Silti olis jo hyvä tietää kaikenlaisia hintoja..
Eli mitä luulette maksavan n.100-150.l akvaariopaketin?Taikka pelkän akvaarion?Paljonko suodatin maksaa suunnilleen tuon kokoisiin akvaarioihin?Entäs lämmitin ja valaisin?

Mikäs vika siinä yliviskan eläinkaupassa noin yleensä on? :mrgreen: Mielestäni aivan asiantuntevaa väkeä ainakin jyrsijöiden ja lintujen kohdalla (lukuunottamatta LUULTAVAA sisäsiittoisuutta gerbiileillä)
:mrgreen:

------------

Olisi ollut 250.l akvaario tossa myydään palstalla..Mutta vähän huonoon aikaan kun ei ole vielä rahaa :?
Isompihan on helpompi kuin pieni akvaario?
eläin kuin eläin!
Junior Member
Junior Member

Re: ..

freebee kirjoitti: Isompihan on helpompi kuin pieni akvaario?
Näin on.

Hinta käytetyille akvaarioille tarvikkeineen menee yleensä näin:
1 l vettä = 1 euro.
Eli 100 litraisesta tavallisesti pyydetään 100€, 200 litraisesta 200€ jne.
Uutena reippaasti kalliimpaa :|

Kutuaikaan paletit voivat olla häijyjä muille kaloille, näin olen lukenut.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Teho »

Akvaariofani kirjoitti:
Kutuaikaan paletit voivat olla häijyjä muille kaloille, näin olen lukenut.

ovat
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
jussi68
Junior Member
Junior Member

Käytetyn akvaariopaketin saa kyllä kohtuullisen edullisesti, toi euro per litra on oikein hyvä nyrkkisääntö.

Ittelläni paletit menestyi tosi hyvin sellaisessa akvaariossa, jossa ei ollut juurikaan muita kaloja. Aikaa on tosin jo rapiat 10 vuotta, mutta muistaakseni samassa altaassa eleli vain pintakaloja, jolloin paletit sai pohjan ihan ittelleen ja jättivät pintakalat rauhaan.
freebee
Starting Member
Starting Member

oi oi..

Aika kallista tahtoi olla elukkakaupassa..Akvaario paketti 112.l jossa melkein kaikki tarvittava maksoi 288€..Ilmeisesti normaalia?
Käytettyjä akvoja ei kuulemma edes ollut tarjolla.
Onko miljoonakalan hinta tosiaan 2.50€??
Tiikeribarbit joita oli 4kpl jahtasivat toisia kaloja aka tiuhaan tahtiin..
Akvassa oli lisäksi yksi monni jonka lajia en tiedä, sekä 2 albiinomonnia.
Yhdessä akvassa oli yksi rihmakala jonka lajista ei varmaa tietoa luultavasti se oli hunajarihmakala.(eikös näitä pitäisi pitää pareittain?)
n.10 kunta lehtikalaa n.60-70.l akvaariossa...eivät olleet kuitenkaan aikuisia koosta päätellen..mutta ahdasta näytti olevan... :?

Erittäin kauniita olivat kuitenkin helmirihmakalat joiden hinta oli muistaakseni 7.50€?Onko normaali hinta?
Sekä täplikkäät monnit.
Palettikaloja ei edes näkynyt :(
Kardinaalikalat ja kirjoplatyt näyttivät myös oikein kivoilta [;)]

Haluaisin tulevaan akvaarioon Helmirihmakaloja taikka palettikaloja myös leväbarbit olisivat kivoja.Kysymys uuluukin mistä löydän sen akvaarion... :|
eläin kuin eläin!
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Jos meinaat leväbarbeja hankkia, niin ne tarvitsevat sitten ison altaan, olikos se vähintään 400-500 litraa? Nehän ovat vauhdikkaita kaloja, ja jos allas on liian lyhyt niin törmäilevät seiniin.

Kardinaalikalat ovat muistaakseni kylmän veden asukkeja. Kirjoplatyt menevät samanlaisessa vedessä kuin tavallisetkin platyt, kovassa? Siitä on vähän aikaa kun minulla oli noita platyja, ja vähän aikaa siitä, kun viimeksi tutkin kirjoplatyjen vesivaatimuksia.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Äärimmäinen tylsimys äiti-ihminen täällä kommentoi:
Jatkuvalla "vinkumisella" ei meillä aikaansaa ainakaan muuta kuin vielä jyrkemmän EIn, minkä lienet jo kotonasi huomannutkin. Ihan vinkkinä, että olepa pari kuukautta ihan hiljaa asiasta, ja sitten vasta tuo taas esille, vanhempiesi suhtautuminen voikin olla erilaista. "Ai se on lapselle NOIN tärkeä" tyyliin.

Luvatta kotiin tuominen on erikoisen tyhmää. Saatat saada pitää pytyn, mutta en ainakaan vanhempiesi arvostusta akvaariohankkeellesi saa. Meillä tosin lähtisi luvatta, ehdottoman kiellonvastaisesti hankittu otus välittömästi huushollista.
jussi68
Junior Member
Junior Member

Joo, siitä hinnasta vielä, uutena paketti maksaa huomattavasti enemmän kuin käytetty. Kauppias elää tuotteilla, ainakin pitäisi, ja altaatkaan ei ole ilmaisia kauppiaalle jne...

Käytettyjä löytyy esim. "Myydään"-palstalta ihan varmasti, kattelepas sieltä 8O

Meilläkin muksut on oppinut siihen, että jos vinkuu ja vonkaa koko ajan, niin enpä paljoa viitsi korvia lotkautella. Järkevällä pyytämisellä ja viikkorahoja säästämällä (ainakin osan) olen jo paaaaljon vastaanottavammalla päällä! Kätevää, eikö totta!
freebee
Starting Member
Starting Member

....

no toi rahahomma ei toimi..ne tietää että saan kyllä rahat kokoon mutta ei se siitä kiinni oo.. :?
Taitaa ennemminki olla siitä kiinni että iskä ei oikeen hyväksy eläimiä...
Koiraakaan se ei olis millään ottanu vaikka muut halus..vietiin se kuitenki sitte kattomaan mäykkypentuetta ja ilmeisesti ihastu..On se silti kiroillu aina jälkeen ku ada on jotain kiellettyä tehny että minä en ees halunnu tuota koiraa.. :P
Se omassa päässäki sopi että koiran jälkeen ei enää enempää elukoita.. :roll:

Äitiki sanoo että ei se vinkuminen nyt auta..mutta mihimpä muuhun stradegiaan sitä vaihtais? :|
Sanoo että sää yrität kääntää mun päätä mutta se ei nyt onnistu ym..
Epätoivoselta tuntuu...Ja sitte se vetoaa siihen että sun huoneeseen ei enempää eläimiä liskon ja akaatin lisäksi oteta..(koiraki nukkuu samassa huoneessa)... 8-)

Mutta jos sen sais eka suostuteltua salaliittoon iskää vastaan..että se ei heitä akvaa pihalle ku me siskon kans roudataan se iskän tietämättä tänne ja mä en sano iskälle että se lupas.. :roll:
Tunnetusti sitekin meijän perheestä..kukaan muu ei iskälle uskalla vastaan sanoo missään asiassa. :mrgreen:
eläin kuin eläin!
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

jussi68 kirjoitti:En halua olla julma tai ilkeä, mutta jos en ihan väärin muista, niin kotimaisten kalojen pitäminen akvaariossa taitaa olla kielletty. Ja vaikka olisikin sallittua, niin joutuisit ne kuitenkin päästämään järveen viimeistään loppukesällä, sillä meillähän on neljä vuodenaikaa ja kalatkin ovat siihen sopeutuneet jo aikoja sitten...
Itse lähtisin siitä ajatuksesta, että mikään kala mikä on ollut akvaariossa/puutarhalammikossa ei tule pääsemään enää luonnon vesiin tautiriskin vuoksi.

Nyt joku voi perustella, että uuden akvaarion kun ostaa ja hankkii kaikki tavarat uutena eikä ota siihen muuta kuin luonnosta kaloja, niin silloin ei tautiriskiä olisi. Näin voi ollakin, mutta varmuus on aina varmuutta. Joka tapauksessa, akvaariossa kasvanut kala sopeutuu luontoon kohtuullisen heikosti, joten sen elinikä ei tule olemaan kovinkaan pitkä. Mielummin niskat poikki ja naapurin kissalle ruuaksi (jos on varma ettei tautiriskiä ole) tai kompostiin siinä vaiheessa kun kaloja ei ole enää mahdollista pitää akvaariossa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”